הריח המסריח הנודף ממכירת דורי - והפגיעה האנושה בציבור
לגזית גלוב בראשות חיים כצמן נמאס מקבוצת דורי, לגיטימי. לאחר שבמהלך התקופה האחרונה הזרימו כ-750 מיליון שקל לקופותיה של דורי, הדבר מעט מפתיע - אך בהחלט צריך לדעת לוותר, או כמו שכצמן בעצמו אמר "יש נקודה שבה על מנהיגות לומר די". אבל האם מותר לומר 'די' גם על חשבון המשקיעים הפרטיים, על חשבון הציבור?
ההודעה הדי חפוזה של גזית גלוב כי תמכור את דורי פגעה אנושות במחזיקי המניות והאג"ח של החברה, שסמכו על הניהול הקיים בחברה. חוק הריכוזיות משאיר לגזית גלוב עוד כשנה למכור את דורי, אז מניין הפזיזות? כיצד קרה שאדלסברג - שותף עסקי של גזית בתחנת הכוח דוראד - ושעמו הקבוצה מסוכסכת, קונה את מניותיה של דורי בשער של 70 אגורות למניה, וזמן קצר לאחר מכן קונה עמוס לוזון, שטען כי "הפתיע את עצמו בעסקה" במחיר של 5 אגורות בלבד למניה? מה עם האינטרס הציבורי, האינטרס של בעלי המניות?
הפחד של בעלי השליטה בגזית גלוב היה כי אדלסבורג (לאחר רכישת המניות), יסכל מהלכים עסקיים מרכזיים שאמורים להביא להבראת דורי. אך האם סביר כי לצורך הקרב באדלסברג ימכרו את העסק לעמוס לוזון בשעות בודדות בלבד, וב-10.7 מיליון שקל - כשלפי הספרים של גזית גלוב ההשקעה בדורי רשומה בסכום של כ-229.5 מיליון שקל? לוזון עצמו סיפר כי קיבל טלפון בשעה 12:30, והכסף "הועבר ב-18:00". זוהי אינה דינמיקה סבירה כשמדובר בחברות ציבוריות - בוודאי כשמדובר בהורדת מחיר המניה באופן דרסטי.
לגבי המשקיעים: סביר כי רובם קנו את אגרות החוב של דורי מתוך תחושה כי 'יש לנו את הגב של כצמן". אולי הגיע הזמן להתחיל ללמוד ממקרי עבר - ממש כמו עם תשובה או דנקנר - כשלמדנו פעם אחר פעם כי כיסו של בעל השליטה אינו 'ללא תחתית', או - בהסתכלות אחרת - הוא לא תמיד מעוניין להכניס את ידו לשם.
- בואו נהיה גם פרקטיים: כן, צריך קזינו באילת
- כך צריך להתנהל מול תופעת אורן חזן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 4.אלון 22/01/2016 21:58הגב לתגובה זועכשיו רק תחשבו מי עומד מאחוריו
- 3.פפה 17/01/2016 21:38הגב לתגובה זולוזון משפחת לוזון חחחחחחחחח למשקיעים שלא מבינים כלום פריירים עשו עליכם סיבוב חחחחחחחח
- 2.אשר 17/01/2016 14:07הגב לתגובה זוכיצד משווים לתשובה - השקיעו כאן 750 מיליון והגיעו למסקנה שזה לא מסתדר. מי שמשקיע במניות או אג"ח תריך לדעת שיש כאן סיכון.
- 1.well said! (ל"ת)גדעון 17/01/2016 13:12הגב לתגובה זו
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
