למכירה: חברה ביטחונית, יד ראשונה, במצב סביר
צחי קלמין, יועץ כלכלי ומומחה לשווקים פיננסים, על המכרז למכירת חברת תע"ש והכשלים לכאורה ברשות החברות הממשלתיות
דרמה סוערת מתחוללת בימים אלו במסדרונות רשות החברות הממשלתיות. המכרז המתוקשר להפרטת תע"ש צפוי להידחות או להתעכב על רקע תלונות שהגיעו למבקר המדינה, הנוגעות לאי-סדרים בהליך המכרז. במשך תקופה ארוכה נחשבה חברת תע"ש ל"יהלום שבכתר" מבין החברות הממשלתיות: תחום העיסוק האטרקטיבי, השינויים הגאו-פוליטיים בארץ ובעולם והמוניטין המקצועי של החברות הביטחוניות, הרימו את רף הציפיות של קברניטי רשות החברות, אשר ציפו לרשימה מכובדת של רוכשים פוטנציאליים ולתג מחיר של מעל 2 מיליארד שקלים.
כעת, שבועות ספורים לקראת סיומו של המכרז, אנו מתבשרים כי רק 2 קבוצות נותרו במרוץ לרכישת מניות גרעין השליטה בתע"ש. במסמך זה ננסה לבחון מה הם האתגרים שהביאו לפרישתן של הרוכשות הפוטנציאליות, ונבדוק האם יש אמת בטענתן, כי המכרז נתפר למידותיה של קבוצת אלביט מערכות.
האתגר המשפטי. מהיום בו החל תהליך המכרז, בחודש מארס האחרון, הרוכשות הפוטנציאליות היו עדות לסאגה המתמשכת באישורו של מתווה הגז, ובמשא ומתן המייגע עם קבוצת דלק ונובל אנרג'י. אין ספק, כי הפעולות המשפטיות אשר ננקטו ע"י מתנגדי מתווה הגז, הותירו רושם שלילי קשה על המתמודדות, מה שגרם לחלקן לפרוש מהמרוץ.
האתגר הפיננסי. מחיר המינימום שנקבע עומד על 1.1 מיליארד ש'. חלק ניכר מהתלונות אשר הופנו למבקר המדינה נוגעות לאופן חישוב תג המחיר של תע"ש. שכן, התמורה לא תיכנס לקופת המדינה, אלא תהיה מיועדת לתשלומים עקיפים הנוגעים לחברה. לדוגמא כ־600 מיליון ש' ישמשו למימון הסדרי פרישה לעובדים, 300 מיליון ₪ לצורך מימון תביעות עבר, 200 מיליון ₪ ישמשו לפירעון חובות בנקאיים ועוד.
- דו"ח המבקר: עיכובים בפינוי קרקעות תעש פוגעים בפתרונות הדיור
- עשות: הזמנות ממשרד הביטחון בהיקף של 190 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האתגר הרגולטורי. החלטת הממשלה להפריט את תע"ש נבנתה כך שתגן על אינטרסים החיוניים של המדינה: ההיבט הביטחוני, וההיבט הכלכלי. בנוסף, המכרז כולל הגבלות על מכירת מניות ואמצעי השפעה אחרים לצד שלישי. כל אלו יקשו על המתמודדות להנהיג תכניות התייעלות בטווח הקצר.
הטענה הגורסת שבכירים ברשות החברות תפרו את המכרז עבור אלביט מערכות חוטאת לאמת. שכן האתגרים מחייבים השקעה כספית ארוכת-טווח והקצאת משאבים רגולטוריים רבים. להערכתנו, מרבית המתמודדות שפרשו במהלך המכרז עשו זאת לאחר שהבינו כי הן יתקשו לתרגם את השקעתן בתע"ש לרווח מהיר. חשוב להדגיש, לקבוצת אלביט מערכות, אשר מתחרה מול התעשייה האווירית (תע"א) בישראל ובעולם, יש עניין מובהק לרכוש את תע"ש, ובכך ליצור לעצמה יתרון משמעותי מול תע"א.
בניגוד למתמודדות האחרות, אלביט יכולה לספוג הוצאות שנראות עודפות בשלב זה, ולהסביר לציבור בעלי המניות, שהן יחזירו את עצמן כשהיא תגבר בקלות רבה על התע"א ושאר המתחרות בעתיד. יתרה מזו, אלביט מערכות הינה בעלת ניסיון רב בכל הקשור להתנהלות הרגולטורית, ומקיימת קשר שוטף וארוך עם משרד הביטחון וגורמי ממשל נוספים.
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ...
- 12.דנה 19/01/2016 10:24הגב לתגובה זולא מבינה את כל התגובות המרושעות לכתב, אז הוא כותב פה מידי פעם שטויות, זה לא שהוא עשה משהו רע למישהו
- 11.אפרת 17/01/2016 19:44הגב לתגובה זולא, זה ליצן החצר והמזכירה לשעבר של המנכ"ל במור כיצד שחרר אותו?
- 10.רז 15/01/2016 15:50הגב לתגובה זולא יווצר מצב שבו לחברה חיצונית, שהמטה שלה נמצא איפשהו באירופה\ארה"ב, תינתן האפשרות להחשף לחומרים מסווגים. זה פשוט לא יקרה. ברכות לאלביט.
- 9.לא להידחות ולא להתעכב, המכרז עומד להתבטל (ל"ת)רוני 15/01/2016 13:45הגב לתגובה זו
- 8.צחי, כמו תמיד. מנומק ומקצועי ביותר ! שאפו ! (ל"ת)רוני 13/01/2016 21:35הגב לתגובה זו
- 7.דודה ברטה 13/01/2016 21:19הגב לתגובה זוכל הכבוד, אתה היועץ הכלכלי והמומחה פיננסי הכי הכי של המשפחה, יישר כח
- 6.צחי. יפה, ברור ומקצועי. כל הכבוד (ל"ת)אלי 13/01/2016 18:55הגב לתגובה זו
- 5.כתבה מצויינת שאפו לכתב (ל"ת)יצחק קלימארו 13/01/2016 17:18הגב לתגובה זו
- דודה ברטה 13/01/2016 21:20הגב לתגובה זומה זה למדת מרמי לוי לטקבק?
- 4.אני בכלל לא הייתי מפריט נכס בטחונית כמו תע"ש (ל"ת)סוחר 13/01/2016 16:23הגב לתגובה זו
- 3.עודד 13/01/2016 14:55הגב לתגובה זועבדתי איתו במור, היינו חברים טובים, הוא פעם גידר לי קרן
- משה 13/01/2016 23:25הגב לתגובה זועבדתי איתו עד לפני כחודש, האובדן גדול (למסעדות באיזור)
- 2.אביעד 13/01/2016 14:47הגב לתגובה זוהבחור פוטר ממור, אבל ממשיך לכתוב פה מעשיות?
- אבי 13/01/2016 16:49הגב לתגובה זואבד לי הטלפון שלך....
- 1.מכרז מכור מראש... (ל"ת)אוסי 13/01/2016 11:56הגב לתגובה זו

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר
אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר.
כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן.
זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא?
מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר.
- השקל חונק את הסטארט-אפים - מה אפשר לעשות?
- החשיבות בחיסול אנשי הכספים והמקרה האיראני
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר
אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר.
כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן.
זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא?
מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר.
- השקל חונק את הסטארט-אפים - מה אפשר לעשות?
- החשיבות בחיסול אנשי הכספים והמקרה האיראני
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.