נקודת הפיתול באג"ח הממשלתיות - הורדות הריביות והשפעתן
שתי הורדות הריבית שביצע נגיד בנק ישראל בחודש האחרון, בשיעור מצטבר של 0.5%, הן ככל הנראה הכלים האחרונים שבנק ישראל יכול להפעיל כדי לעודד צמיחה לצד החלשת המטבע המקומי. הפחת הריבית המהירה הינה חלק מרכזי ממלחמת המטבעות של השנים האחרונות, כאשר כל מדינה שואפת להחליש את המטבע המקומי במטרה לעודד צמיחה ולחזק את היצואנים.
בצורה זו פעלו מרבית הבנקים המרכזיים בעולם ובראשם ארה"ב, יפן ואירופה. אך מי שמניע את המלחמה יותר מכולם היא סין, ששומרת באופן מלאכותי על רמה נמוכה במטבע היואן, ויוצרת עיוות בכל תמחור המטבעות בעולם. ההערכות הן שהיואן מתומחר כיום בכ-40%-50% מתחת לשוויו האמיתי, ויוצר יתרון מובנה לייצור בסין ומונע מעבר תעשיות לשווקים מתחרים.
הריבית הנמוכה (1.25%) משפיעה ישירות על הפעילות בשוק ההון, בדגש על אפיק אגרות החוב. אין ספק כי אנו נמצאים היום בנקודת פיתול. אחרי מספר שנות גאות באפיק האג"ח הממשלתי, התהליך נמצא בסיומו והסיכון בהפסדי הון באג"ח הממשלתי עלה משמעותית. ככל שקיים מח"מ ארוך יותר כך רמת הסיכון עולה, על אף שמדובר לכאורה בנכס חסר סיכון. גם פרמיות הסיכון של אגרות החוב הקונצרניות נמצאות במגמת ירידה, אין מדובר ברמות בועתיות אך בהחלט ברמה נמוכה ומדאיגה.
בשבוע האחרון זינקו תשואות האג"ח האמריקניות ל-10 שנים לרמה של 2.2%, בשל החשש מהפסקת ה-QE3 של הפד. גם לכך השפעה ישירה על רמת התשואות באג"ח ממשלת ישראל, והיא אף צפויה להעמיק את הפסדי ההון מאפיק זה. אחד המאפיינים להתנהגות השווקים בעת האחרונה היא התגובה ההפוכה של השווקים לידיעות והחדשות. פרדוקסלית נתוני מאקרו חיוביים מעלים את חשש המשקיעים מהפסקת ה-QE3 ומאפשרות להעלאת ריבית. לכן התגובה היא דווקא שלילית, גם באג"חים וגם במניות.
מי שיהנה מהריבית הנמוכה הוא אפיק המניות, אשר גואה בכל פעם שהריבית הריאלית שלילית. במרבית המדינות בעולם, הריבית הריאלית כיום (כלומר הריבית בניכוי האינפלציה השנתית) שלילית או אפסית. המשמעות, שלא ניתן לייצר תשואה בהשקעה בנכסים חסרי סיכון. בעולם עם רמות תשואה כה נמוכות - הכסף עובר במהירות בין שווקים ואפיקים במטרה למצוא ערוצים יצרני תשואה. כרגע נראה שאפיק המניות הוא האפיק המועדף, הודות לשיפור בצמיחה בארה"ב ובלימה, לפחות נקודתית, של המשך התדרדרות המשבר באירופה.
הריבית הנמוכה בישראל נועדה, בין השאר, לאזן את התקציב החדש שכולל גזרות רבות. ריבית אפסית נוטה לעודד היווצרות בועות פיננסיות וריאליות. נגיד בנק ישראל הבא ייצטרך ללכת על הקו הדק שבין עידוד צמיחה ושליטה על שער המטבע להיווצרות בועות בעיקר בענפי הנדל"ן והמניות.
- 4.מה עם גרפים?הסבר מלומד?איזה פיתול? (ל"ת)siryusgo 04/06/2013 00:08הגב לתגובה זו
- 3.מה חידשת לנו?????? (ל"ת)לא ברור 02/06/2013 22:00הגב לתגובה זו
- 2.רואה ומראה 02/06/2013 17:01הגב לתגובה זועדיין במחיר של קרוב ל 30% מתחת לפארי, יש לחברה הכסף בקופה. החברה קנתה הרבה ברכישה עצמית בעיקר מסדרה זו. היום היתה רכישה גדולה (כנראה החברה, צריך לראות מחר בבוקר במאיה). למבנים. גילוי נאות-מחזיק בסדרה.
- 1.הבן של דן גלאי? (ל"ת)הכל במשפחה? 02/06/2013 11:38הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
