ההימור היפני - המהלך של קורודה נכנס לדפי ההיסטוריה

יוחאי שויגר, אנליסט בכיר ב-FXCM ישראל, מתייחס לתוכנית הכמותית ההיסטורית שחשף הבנק של יפן. לא ברור אם היא אכן תחלץ את הכלכלה של יפן, אך מה שכן בחודשים הקרובים הין צפוי לקרוס והניקיי לנסוק
יוחאי שויגר |

בשעה שהמדדים בוול-סטריט מתחילים לגלות סימני חריקה עם פתיחת הרבעון השני, וגם המדדים באירופה ובשווקים המתעוררים מזייפים, אולי כדאי להסיט את המבט לשווקים אחרים. אם יש בורסה שמתבלטת מעל כולן בימים האלה, ולמעשה במשך כל חודשים האחרונים - היא הבורסה ביפן, שממשיכה לזנק על רקע התוכנית הכמותית הגרנדיוזית שהשיק הבנק המרכזי בשבוע שעבר. אחרי חודשים של ציפייה שהביאה, בין השאר, לעליות שערים (מדד ניקיי עלה בכ-40% מאז נובמבר, וזאת רק על סמך הבטחות הבחירות של מנהיג מפלגת השמרנים שינזו אבה) בשבוע שעבר, הסיר הבנק את הלוט.

הנגיד החדש, קורודה, מינוי ישיר של רה"מ שהראה לנגיד הקודם את הדלת החוצה, נכנס לדפי ההיסטוריה הפיננסית כבר בישיבת המדיניות הראשונה שלו, לאחר שחשף תוכנית הרחבה כמותית חסרת תקדים, שאף התעלתה מעל לתחזיות המוקדמות של השוק, שהיו גבוהות ממילא. הבנק יכפיל את מאזניו תוך שנתיים למימדים של כ-250 טריליון ין (2.7 טריליון דולר בערך הנוכחי), על מנת לפתוח במסע רכישות נרחב של אג"ח מדינה יפניות, מהקצרה ביותר ועד 40 שנה.

לשם השוואה, בשלושת סבבי ה-QE בחמש השנים האחרונות, הבנק הפדרלי שילש את מאזנו. היעד שמאחורי אותו מהלך הינו לחלץ את המשק היפני מהדפלציה ממנה סובל כבר למעלה משני עשורים, כלומר לייצר אינפלציה. באופן חסר תקדים, הבנק אף הציב יעד אינפלציה של 2% תוך שנתיים.

הרעיון בבסיס המהלך הוא לייצר אצל הצרכן המקומי מעין חשש שמא מחר יהיה יותר יקר מהיום, ועל ידי כך לעודד אותו לצרוך במקום לחסוך. כלומר, על ידי שחיקת כוח הקנייה של האזרחים מקווה יפן לייצר צמחה ותעסוקה. המשימה הזו תושג על ידי שחיקת ערכו של הין, כפי שאתם יכולים לראות בגרף של הדולר-ין. מה גם שהמצב עוזר כמובן לחברות המייצאות, וכך גם הניקיי, מדד המניות המוביל של יפן, עולה גם כן בהתמדה. אלו שני הנכסים שצפויים לצאת נשכרים מהמהלך, ממש כפי שה-S&P500 העפיל מעלה לרמות שיא בעקבות ה-QE של הפד, ואילו הדולר נחלש (לפחות בשלבים הראשונים של ההרחבה).

התוכנית הכמותית של הבנק של יפן דומה במתכונתה ל-QE המפורסם של הבנק הפדרלי. אולם, למדיניות המוניטרית ביפן יש אולי אף סיכוי גבוה יותר להצליח ולהמריץ את הכלכלה הריאלית, מאחר שהיא משולבת עם תוכנית תמריצים פיסקאלית של הממשלה בהיקף עתק של 117 מיליארד דולר, במטרה לפתח תשתיות ולייצר מקומות עבודה. זאת בניגוד לארצות הברית בה לצד הרחבה כמותית הממשלה, דווקא נאלצת ליישם מדיניות מצמצמת של העלאות מיסים וצמצום ההוצאה הממשלתית.

ההרחבה הכמותית היא ניסוי כלכלי שלא היה כדוגמתו בהיסטוריה של הכלכלה - ניסיון לפתור בעיה של חוב באמצעות יצירה של חוב נוסף. ההיגיון אומר שכדי לסגור חוב יש להתייעל ולצמצם. אבל מבחינה פוליטית, מדינות כמו ארצות הברית או יפן, שסובלות מגירעונות אדירים, לא יכולות להוציא לפועל תוכניות צנע שימררו את חייהם של האזרחים, על כן הן נוקטות במקסם השווא הקרוי הרחבה כמותית כדי לייצר שגשוג מלאכותי. לא בכדי הדוגמאות היחידות לתוכניות צנע הן במדינות הפריפריה באירופה, כמו יוון, קפריסין או פורטוגל. שם מדובר בתוכניות צנע שנכפות מבחוץ, על ידי הטרויקה.

רק ימים יגידו אם המהלך אכן יצליח. השאלה הגדולה היא מה יבוא קודם: צמיחה שתוכל לממן את החוב המתרחב ממדיניות זו, או תרחיש האימים - עלייה מהירה בתשואות על האג"ח, בגלל אותו חוב, אשר תגרום למדינה בעצם לפשוט רגל.

אולם, לפחות בעתיד הנראה לעין אנחנו צפויים לראות את המשך ההשפעה הפרבולית של המדיניות הטרופה הזו על שני נכסים עיקריים - מדד הניקיי, שצפוי לזנק מעלה, והין, שצפוי להמשיך ולהיחלש.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פנסיה (גרוק)פנסיה (גרוק)

קיבוע זכויות: טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס

מה שנראה כמו טופס ביורוקרטי מול מס הכנסה, עשוי להיות צומת קריטי שיקבע אם תיהנו מפטור של אלפי שקלים בחודש, או שתשלמו מס מיותר לכל החיים. בקיבוע זכויות, כל סימון קטן מתורגם לכסף גדול, וכל טעות עלולה להצטבר למאות אלפי שקלים שאבדו. דרך מקרים אמיתיים מהשטח מתברר איך איחור, סיווג שגוי או בחירה שנשמעה זהירה, הפכו לפגיעה כלכלית כבדה. ומנגד, איך תיקון בזמן יכול להפוך את הטופס למנוע של החזרי מס

ערן רובין |

קיבוע זכויות הופך להיות נושא חם בתחילת 2026. מינואר ממשיכה הרפורמה שהוחלט על תיקון המתווה שלה, שלפיה הפטור ממס על קצבאות הפנסיה יעלה בהדרגה עד 67%  באופן הדרגתי. במקום קפיצה אחת ב‑2025. כל פעימה (כולל זו של 2026) מגדילה עוד קצת את הפטור החודשי, אבל מי וכמה ייהנו בפועל? זה נקבע דרך קיבוע הזכויות (טופס 161ד) שבאמצעותו מנצלים את ההטבה.

מי שהגיע לגיל פרישה וגם מקבל פנסיה נדרש להחליט איך לחלק את הפטור בין קצבה חודשית לבין משיכות הוניות (פיצויים, היוון תגמולים, תיקון 190). ההחלטות האלה נעשות דרך קיבוע זכויות, והן כמעט בלתי הפיכותבפנסיה של 20–30 אלף ש״ח בחודש, כל אחוז פטור נוסף מתורגם לעשרות אלפי שקלים לאורך החיים, כך שהגדלת הפטור מ‑52% ל‑67% היא "אירוע הון" של מאות אלפי שקלים, אבל רק אם הקיבוע בנוי נכון. שגיאה בקיזוז פטורים, בהיוון או בסיווג מענקי פרישה "אוכלת" חלק מההטבה בכל אחת מהפעימות של הרפורמה. במילים אחרות, אתם יכולים להרוויח עשרות אלפים או להפסיד עשרות אלפים ואפילו יותר - אז שווה להכיר את הנושא:



טופס אחד, איחור קטן, ובלי לשים לב השארתם לקופת המדינה מאות אלפי שקלים מהפנסיה שלכם. כל זה קורה בקיבוע זכויות - הליך שרוב הפורשים בטוחים שהוא טכני, אבל בפועל הוא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות ביותר בחיים. מי שמתייחס אליו כאל עוד טופס למס הכנסה, מגלה לפעמים מאוחר מדי ששילם מס על כסף שיכול היה להיות פטור לחלוטין.

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית

התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר להשקיע בהן

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג

בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.

התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.

פילוסופיה מול פילוסופיה

בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית:
שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.

איירבוס מייצגת גישה מהפכנית:
הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.

איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.