ההימור היפני - המהלך של קורודה נכנס לדפי ההיסטוריה
בשעה שהמדדים בוול-סטריט מתחילים לגלות סימני חריקה עם פתיחת הרבעון השני, וגם המדדים באירופה ובשווקים המתעוררים מזייפים, אולי כדאי להסיט את המבט לשווקים אחרים. אם יש בורסה שמתבלטת מעל כולן בימים האלה, ולמעשה במשך כל חודשים האחרונים - היא הבורסה ביפן, שממשיכה לזנק על רקע התוכנית הכמותית הגרנדיוזית שהשיק הבנק המרכזי בשבוע שעבר. אחרי חודשים של ציפייה שהביאה, בין השאר, לעליות שערים (מדד ניקיי עלה בכ-40% מאז נובמבר, וזאת רק על סמך הבטחות הבחירות של מנהיג מפלגת השמרנים שינזו אבה) בשבוע שעבר, הסיר הבנק את הלוט.
הנגיד החדש, קורודה, מינוי ישיר של רה"מ שהראה לנגיד הקודם את הדלת החוצה, נכנס לדפי ההיסטוריה הפיננסית כבר בישיבת המדיניות הראשונה שלו, לאחר שחשף תוכנית הרחבה כמותית חסרת תקדים, שאף התעלתה מעל לתחזיות המוקדמות של השוק, שהיו גבוהות ממילא. הבנק יכפיל את מאזניו תוך שנתיים למימדים של כ-250 טריליון ין (2.7 טריליון דולר בערך הנוכחי), על מנת לפתוח במסע רכישות נרחב של אג"ח מדינה יפניות, מהקצרה ביותר ועד 40 שנה.
לשם השוואה, בשלושת סבבי ה-QE בחמש השנים האחרונות, הבנק הפדרלי שילש את מאזנו. היעד שמאחורי אותו מהלך הינו לחלץ את המשק היפני מהדפלציה ממנה סובל כבר למעלה משני עשורים, כלומר לייצר אינפלציה. באופן חסר תקדים, הבנק אף הציב יעד אינפלציה של 2% תוך שנתיים.
הרעיון בבסיס המהלך הוא לייצר אצל הצרכן המקומי מעין חשש שמא מחר יהיה יותר יקר מהיום, ועל ידי כך לעודד אותו לצרוך במקום לחסוך. כלומר, על ידי שחיקת כוח הקנייה של האזרחים מקווה יפן לייצר צמחה ותעסוקה. המשימה הזו תושג על ידי שחיקת ערכו של הין, כפי שאתם יכולים לראות בגרף של הדולר-ין. מה גם שהמצב עוזר כמובן לחברות המייצאות, וכך גם הניקיי, מדד המניות המוביל של יפן, עולה גם כן בהתמדה. אלו שני הנכסים שצפויים לצאת נשכרים מהמהלך, ממש כפי שה-S&P500 העפיל מעלה לרמות שיא בעקבות ה-QE של הפד, ואילו הדולר נחלש (לפחות בשלבים הראשונים של ההרחבה).
התוכנית הכמותית של הבנק של יפן דומה במתכונתה ל-QE המפורסם של הבנק הפדרלי. אולם, למדיניות המוניטרית ביפן יש אולי אף סיכוי גבוה יותר להצליח ולהמריץ את הכלכלה הריאלית, מאחר שהיא משולבת עם תוכנית תמריצים פיסקאלית של הממשלה בהיקף עתק של 117 מיליארד דולר, במטרה לפתח תשתיות ולייצר מקומות עבודה. זאת בניגוד לארצות הברית בה לצד הרחבה כמותית הממשלה, דווקא נאלצת ליישם מדיניות מצמצמת של העלאות מיסים וצמצום ההוצאה הממשלתית.
ההרחבה הכמותית היא ניסוי כלכלי שלא היה כדוגמתו בהיסטוריה של הכלכלה - ניסיון לפתור בעיה של חוב באמצעות יצירה של חוב נוסף. ההיגיון אומר שכדי לסגור חוב יש להתייעל ולצמצם. אבל מבחינה פוליטית, מדינות כמו ארצות הברית או יפן, שסובלות מגירעונות אדירים, לא יכולות להוציא לפועל תוכניות צנע שימררו את חייהם של האזרחים, על כן הן נוקטות במקסם השווא הקרוי הרחבה כמותית כדי לייצר שגשוג מלאכותי. לא בכדי הדוגמאות היחידות לתוכניות צנע הן במדינות הפריפריה באירופה, כמו יוון, קפריסין או פורטוגל. שם מדובר בתוכניות צנע שנכפות מבחוץ, על ידי הטרויקה.
רק ימים יגידו אם המהלך אכן יצליח. השאלה הגדולה היא מה יבוא קודם: צמיחה שתוכל לממן את החוב המתרחב ממדיניות זו, או תרחיש האימים - עלייה מהירה בתשואות על האג"ח, בגלל אותו חוב, אשר תגרום למדינה בעצם לפשוט רגל.
אולם, לפחות בעתיד הנראה לעין אנחנו צפויים לראות את המשך ההשפעה הפרבולית של המדיניות הטרופה הזו על שני נכסים עיקריים - מדד הניקיי, שצפוי לזנק מעלה, והין, שצפוי להמשיך ולהיחלש.
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
