דילמת מבחני הלחץ או התרבות במערכת הפיננסית בארה"ב

אורית לוין, אנליסטית בנקים וטכנולוגיה, מזרחי טפחות, מתייחסת למבחני הלחץ שמטיל הפד על הבנקים האמריקנים, והדילמה לגבי האולי משבר שבדרך
אורית לוין | (2)

תוצאות מבחני הלחץ של הבנקים האמריקנים מדגישות דילמה קשה, הנוגעת לאותם מבחנים. אם יבצעם, הוא עלול ליצור משבר בבנקים שלא עוברים את המבחן. אם ימנע מלפרסם את התוצאות, הוא עלול לפספס את המטרה לשמה נועדו - חיזוק כריות ההון בבנקים במקרה של משבר. בדילמה הזו נתקל כעת הפד עם Ally Financial, אחד מארבעת הבנקים שלא עברו את מבחני הלחץ.

הסיפור של Ally Financial

בנק Ally Financial הינו בנק שפוצל בעבר מחברת ג'נרל מוטורס, ועוסק בעיקר במימון רכישת רכב ומשכנתאות. הוא נקלע למשבר בשנת 2008 וכתוצאה מכך מוחזק כיום בשיעור של כ-74% ע"י ממשלת ארה"ב. הבנק מחזיק בבעלותו בנק למשכנתאות קורס, בשם ResCap, שכנגדו מנהל Ally Financial משפט בנוגע להסכמי פשיטת הרגל והעברות כספים לנושים מאז השנה שעברה.

נכשל במועד ב'?

האינטרס של Ally והפד היה לכאורה משותף - הפד היה עד כדי כך מעוניין ש-Ally Financial יעברו את מבחני הלחץ, שהזהיר אותם מראש כשראה שהם לא עוברים, ונתן להם אפשרות להגיש את הנתונים פעם נוספת - לאחר שיבצעו פעולות לחיזוק ההון. אנליסטים רבים חשבו, כי הליך זה יאפשר לכל הבנקים לעמוד במבחני הלחץ. לא זו בלבד שלא כך קרה, אלא שתוצאות מבחני הלחץ של Ally, שהוגשו בפעם השנייה היו אף גרועות מהראשונות.

תירוצים, תירוצים...

Ally Financial סבר, כי אין לראות בהחזקתו ב-ResCap על כל נכסיו שבהליך פשיטת רגל, כחלק מההתחייבויות המשמשות לחישוב הלימות ההון. מדובר בבנק פושט רגל, לכן התחייבויותיו אינן תחת אחריות הבנק. אם לא היו מכלילים אותן, יחס הלימות ההון של הבנק היה עומד על 5.7%, מעל למינימום שקבע הפד. מעבר לכך, לדעתו הנחות הפד במבחני הלחץ מחמירות מדי, במיוחד לגבי שיעור ההפסדים מעסקאות הלוואות הרכב. אולם לרוע המזל, הפד לא הסכים עם שתי הטענות והיחס מגיע ל-1.52%, בקושי....

מה יקרה עכשיו?

לפי פרסומים בעיתונות, בכירים ב-Ally טענו, שאם הממשלה כל כך מודאגת מההון של Ally, היא יכולה להמיר את מניות הבכורה שלה להון בהיקף של 5.9 מיליארד דולר. אמירה זו, מחזקת שוב את הדילמה של מבחני הלחץ - לאחר שכבר פורסם מצבו הקשה של הבנק, הנהלתו מתחמקת מניסיונות לפתור את הבעיה ומעבירה את הכדור לממשלה.

הלקח מהסיפור

ראשית, אם בנק מוחזק ע"י הממשלה היום, חמש שנים לאחר פרוץ המשבר, מצבו לא טוב. שנית, מבחני הלחץ של הפד אמינים ומשקפים נכון את מצב הבנקים בתרחיש קיצון. אם לא כך היה הדבר, כל הבנקים היו עוברים את מבחני הלחץ בנקל. שלישית, הפד ניסה לפתור את הדילמה באופן הנכון, מבלי להתחמק מהבעיה: לא ע"י הקלות והטבות במבחנים עצמם, אלא ע"י הארכת זמנים ועידוד הבנקים להגדיל את הונם העצמי. רביעית, התרבות העסקית במערכת הפיננסית האמריקנית, נותרה כשהייתה. מי שאחראי בסופו של דבר לכישלון ונושא בנטל, הוא משלם המיסים...

*לדאבוני, תקנות הייעוץ הכללי החדשות של הרשות לניירות ערך אוסרות עלי להתייחס לתגובות שלכם בעמוד זה

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    איתי 21/03/2013 11:42
    הגב לתגובה זו
    Rescap כנכס כבר לא תהיה בבעלות הבנק אלא עוברת ל OCEN. אני לא יודע מה המשמעויות מבחינת ALLY, אבל הרבה חברות רבו על הנכס הזה שנמכר במחירת חיסול. יכול להיות שכתוצאה מכך, ALLY מפסידה כי היא מוכרת את הנכס הזה מתחת לשוויו בספרים, מה שילחץ את ההון שלה למטה עוד יותר...
  • 1.
    המנטליסט 21/03/2013 10:52
    הגב לתגובה זו
    עוד כתבה מענגת ומקצועית של אורית. רציתי לשאול, אפרופו המגבלות החדשות של בנק ישראל על הבנקים, האם עצם פרסום הנחיות כאלה מראה על עוצמת המערכת ולכן בישראל אין צורך לעשות מבחני לחץ כאלו? תודה וחג שמח.
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.