הפלדיום - 4 סיבות לכך שמהלך העליות בסחורה זו יימשך
מחיר הפלדיום עלה בשבוע שעבר ב-4.6% - העלייה השבועית הגבוהה ביותר מבין כל הסחורות של השבוע האחרון. ממחיר הפסגה שלו בפברואר 2011 - 857.7 דולר לאונקיה, צנח מחיר הפלדיום ב-34.2% ל-564.15 דולר באוקטובר 2011, ומאז כבר עלה מחירו ב-20% ונסגר במסחר בבורסת הסחורות של ניו יורק ביום שישי האחרון ב-676.9 דולר לאונקיה. מחיר הפלדיום הגבוה ביותר אי פעם נרשם בינואר 2011 - 1,100 דולר לאונקיה, גבוה ב-62% ממחירו האחרון.
הפלדיום הינה מתכת נדירה בצבע לבן כסוף ממשפחת הפלטינה. למתכות האצילות מקבוצת הפלטינה תכונות כימיות דומות, אבל לפלדיום יש נקודת ההיתוך הנמוכה ביותר ומשקלו הסגולי הוא הנמוך ביותר מבין המתכות בקבוצה. תכונותיהן המיוחדות של המתכות מקבוצת הפלטינה הן הסיבה לשימוש הגדול שנעשה בהן בתעשייה, אחד מכל ארבעה מוצרים המיוצרים כיום מכיל מתכת ממשפחת הפלטינה או שנעשה שימוש במתכת מקבוצה זו בתהליך ייצורו.
השימוש העיקרי בפלדיום וכן בפלטינה הוא לממירים קטליטיים לתעשיית הרכב (כ-65% מהשימוש בפלדיום השנה). ממיר קטליטי הוא חלק במערכת הפליטה של כלי הרכב, שבו שאריות פחמימניות מתהליך הבעירה נשרפות עד תום כדי להקטין את זיהום האוויר. בממיר הקטליטי הופכים עד 90% מהגזים המזיקים הנפלטים ממנועי המכוניות כמו חנקן חמצני, פחמן חד-חמצני ופחמימנים, לגזים מזיקים פחות, כמו פחמן דו-חמצני, חנקן ואדי מים. רכב ובו ממיר קטליטי מזהם עד פי 10 פחות מרכב ללא ממיר קטליטי.
כיום, ממירים קטליטיים מותקנים ב-95% ממכוניות הנוסעים החדשות. לייצור הממירים הקטליטיים לרכבים המונעים בדיזל יש צורך בפלטינה, שמחירה גבוה כמעט פי שלושה ממחיר הפלדיום, אבל ברכבים המונעים בבנזין אפשר להשתמש בפלדיום או בתערובת של פלדיום ופלטינה. רכבים המונעים בדיזל נפוצים בעיקר באירופה, אבל בארצות הברית וסין, נפוצים בעיקר כלי רכב המונעים בבנזין. שימושים אחרים בפלדיום הם בתעשיית האלקטרוניקה, לייצור תכשיטים (מה שמוכר כזהב לבן הוא למעשה סגסוגת של זהב ופלדיום), ברפואת שיניים ובתעשייה הכימית.
כ-75% מעתודות הפלדיום בעולם נמצאות בדרום אפריקה, אבל דווקא רוסיה הייתה המפיקה הגדולה של פלדיום בשנת 2011. חברת הניקל הרוסית Norilsk Nickel הפיקה 41.1% מהתפוקה העולמית של פלדיום כמוצר לוואי להפקת הניקל שלה. דרום אפריקה הפיקה 37.7% מהכמות העולמית באותה שנה. בגלל נדירות הפלדיום סך כל הכמות שהופקה ממכרות ב-2011 הייתה 207 טון, בהשוואה להפקה של 2,700 טון זהב ו-23,800 טון כסף ממכרות באותה שנה.
האספקה העולמית של פלדיום ב-2011 הסתכמה ב-300 טון, כ-70% מהאספקה הגיעה ממכרות, כ-22% ממחזור פלדיום וכ-8% מהמלאי של רוסיה. כמות מלאי הפלדיום של ממשלת רוסיה היא סוד מדינה, אבל מומחים מעריכים כי רובו כבר נמכר, כך שרוסיה תיאלץ להקטין את כמויות הפלדיום שהיא מספקת לשוק.
רוסיה צברה כמויות משמעותיות של פלדיום עוד בעידן הסובייטי, ומאז סוף שנות ה-90 של המאה הקודמת מכרה כמויות גדולות של פלדיום בשוק העולמי. לאחר הפסקה זמנית ביצוא הפלדיום מרוסיה נפוצה שמועה בתחילת שנת 2000 שהרוסים עומדים להפסיק לחלוטין למכור פלדיום מהמאגר הממשלתי שלהם. השמועה גרמה לפאניקה בשוק העולמי והביאה לעלייה במחיר הפלדיום מכ-300 דולר לאונקיה עד למחיר של 1,100 דולר לאונקיה, כמעט פי ארבעה ממחיר הזהב וכמעט פי שניים ממחיר הפלטינה באותה עת.
בבהלה ששררה רכשו ענקיות הרכב האמריקניות, פורד וג'נרל מוטורס, כמויות גדולות של פלדיום בדיוק במחיר השיא. לאחר שרוסיה שבה לייצא פלדיום, הוצף השוק העולמי בכמויות גדולות של פלדיום, ומחירו צנח עד ל-142 דולר לאונקיה בשנת 2003. בעקבות זאת נרשם לחברת פורד הפסד של מיליארד דולר על מלאי הפלדיום שברשותה.
בעת האחרונה מסתמנים ארבעה גורמים העשויים להביא לצמיחה בביקוש לפלדיום ולעלייה נוספת במחירו:
1. תעשיית הרכב הסינית - הגידול בשוק הרכב בסין צפוי להיות הגורם המוביל בביקוש לפלדיום. מכירות כלי הרכב בסין בחודש מארס גדלו ב-4.5% בהשוואה לשנה הקודמת, היות שיצרני הרכב שם הורידו מחירים כדי להתגבר על ביקוש חלש יחסית בתחילת השנה. סין יצרה כמעט 18.5 מיליון כלי רכב ב-2011, הרבה יותר מכל מדינה אחרת, כ-3.5 מיליון כלי רכב מתוכם היו מצוידים במנוע דיזל והשאר במנוע בנזין.
2. במדינות רבות, כולל סין, הודו ורוסיה, מחמירים כיום בדרישה להקטנת הפליטה של גזים מזהמים מכלי הרכב, והדבר יוביל להגדלת כמות הפלדיום בממירים הקטליטיים.
3. שיפורים טכנולוגיים בממירים הקטליטיים לרכבים המצוידים במנועי דיזל מאפשרים כבר כיום להחליף עד 25% מהפלטינה בממירים בפלדיום, דבר המביא לחיסכון גדול בעלויות ובגידול בביקוש לפלדיום.
4. הביקוש להשקעה בקרנות סל לפלדיום ממשי צפוי לגדול. קרנות הסל לפלדיום עדיין קטנות באופן ניכר מקרנות הסל לזהב ולכסף, והערכה היא שהשוק יכיר בכך שמאזן ההיצע והביקוש לפלדיום מצדיק את הגדלת הביקוש לקרנות סל לפלדיום.
שוק הסחורות בשבוע האחרון
במסחר בסחורות בשבוע שעבר לא נרשמה מגמה אחידה, מחירי אחדות מהסחורות עלו ואחדות ירדו. מדד הסחורות הרציף CCI של CRB, המורכב מ-17 סחורות עיקריות במשקל שווה כל אחת, ירד בסיכום שבועי ב-0.5%. מדד CCI נמוך כיום ב-19.9% משיא כל הזמנים, שנרשם ב-20 באפריל 2011. בטבלה שלהלן מפורטים השינויים במחירי הסחורות העיקריות, במדדי המניות ובשערי המטבעות בשבוע שעבר וב-12 החודשים האחרונים.
איך משקיעים בפלדיום?
קרן הסל ETFS Physical Palladium Shares, הנסחרת בבורסת ניו יורק בסימול PALL החל מ-8 בינואר 2010, רוכשת ומוכרת פלדיום ממשי, כך שביצועיה דומים לביצועי הסחורה, דמי הניהול 0.60% בשנה.
מניה בארצות הברית
חברת Stillwater Mining, הנסחרת בבורסת ניו יורק בסימול ,SWC עוסקת בהפקה, עיבוד ושיווק של פלטינה ופלדיום במדינת מונטנה שבארצות הברית. החברה מפעילה מפעל זיקוק ומכרות במקומות שונים במונטנה. לחברה יש רזרבות מוכחות של 42.4 מיליון טון עפרות עם נצולת ממוצעת של 0.54 אונקיות פלטינה ופלדיום לטון עפרה, כלומר רזרבה של כ-23 מיליון אונקיות פלטינה ופלדיום יחד.
*אין לראות בכתבה המלצה לרכישה או למכירה של פלדיום או כל סחורה, תעודת סל או קרן נאמנות כלשהי.
- 2.אחד העם 23/04/2012 17:54הגב לתגובה זושעולות. בשבוע שעבר שאלתי לחו" ד על חב' בקנדה כמו (אורניום) CCJ
- אריה 23/04/2012 19:20הגב לתגובה זומחירי מניות הכרייה מושפעים מהרבה גורמים כגון עלויות שכר, עלויות פיננסיות, תביעות משפטיות וכדומה. מחקר שפורסם לאחרונה על ידי בתי הספר לניהול באוניברסיטאות ייל ופנסילבניה, הראה שהשקעה ישירה ופסיבית בחוזים עתידיים על סחורות ב-45 השנים האחרונות, השיגה תשואה גבוהה פי 3, מהשקעה במניות של חברות העוסקות בסחורות.
- 1.דוד 23/04/2012 10:08הגב לתגובה זולמרות הביקוש החזק בעולם. תודה
- אריה 23/04/2012 12:55הגב לתגובה זוקישור לכתבה שלי על הסוכר שהתפרסמה לאחרונה באתר: http://www.bizportal.co.il/shukhahon/biznews02.shtml?mid=313313

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה – S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר.
מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל – IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים.
נחיל רחפניםאלה לא ציפורים, אלה רחפנים: המהפכה הצבאית הישראלית שמשנה את שדה הקרב
להקות רחפנים אוטונומיות מבוססות AI משנות את הכללים בשדה הקרב, ויותר ויותר מדינות מצטיידות בהן, כשישראל מובילה עם חוזים לנאט"ו וייצור המוני. מי מחליט מתי נחיל תוקף ומתי נראה אותם גם במרחב האזרחי
דמיינו שדה קרב שבו מאות רחפנים זעירים ממריאים כלהקת ציפורים, סורקים את השטח, מזהים מטרות ומכים בדיוק כירורגי, וכל זה בלי טייס אנושי אחד מאחורי הג'ויסטיק. זה לא סרט מדע בדיוני, אלא המציאות הצבאית הישראלית של 2025. זו גם המציאות הרווחת במלחמת רוסיה באוקראינה.
להקות רחפנים מבוססות AI הן הנשק שמשנה את כללי המשחק. צה"ל כבר מייצר מאות רחפנים בשבוע, ומשלב אותם במערכות הגנה רב-שכבתיות נגד להקות אויב. שוק הרחפנים הצבאיים צפוי לגדול מכ-16 מיליארד דולר ב-2025 לכ-23 מיליארד דולר בשנת 2026.
הנחילים שחושבים לבד
רחפני נחילים (swarm drones) הם לא סתם מכונות טיסה. מדובר ברשת חכמה שבה כל רחפן "מדבר" עם האחרים, מחלק משימות ומתאים את עצמו בזמן אמת. בישראל, מינהלת AI ואוטונומיה בצה"ל ומשרד הביטחון (תחת מפא״ת) מפתחת נחילים שמסוגלים לבצע ניווט ללא GPS, זיהוי פנים של אויבים ועקיפת הפרעות אלקטרוניות, בדיוק נגד איומי חיזבאללה וחמאס בגבולות.
הטכנולוגיה מבוססת אלגוריתמים של למידת מכונה, שמאפשרים לנחיל להסתגל. אם רחפן אחד נופל, האחרים לוקחים את המשימה. התעשייה האווירית הציגה בתערוכת AUSA 2025 מערכת הגנה רב-שכבתית: מכ"מים, לייזרים ונשקי מיקרוגל שמנטרלים להקות שלמות בבת אחת. זה לא רק הגנה, זה התקפה. נחילים יכולים לשחרר "אם-רחפן" שמפזר עשרות יחידות קטנות מעל שטח אויב, כמו נשק ביולוגי דיגיטלי.
- נקסט ויז׳ן: מי הרוויח מהעלייה ומי נשאר מאחור
- ירידה של 3% במניית אירו-ויירמנט במסחר המאוחר למרות שיא בהכנסות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סיפורי הצלחה בעזה ובלבנון
בעזה, יחידות צה״ל משתמשות בנחילים לאיסוף מודיעין תלת-ממדי ולפגיעה מדויקת במחבלים, ובכך חוסכות חיי לוחמים. בכיר ביטחוני אמר לאחרונה: "אתגר הרחפנים בגבולות בדרך לפתרון", בזכות ניסויים בנגב שכללו אלפי טיסות אוטונומיות.
