הפלדיום - 4 סיבות לכך שמהלך העליות בסחורה זו יימשך
מחיר הפלדיום עלה בשבוע שעבר ב-4.6% - העלייה השבועית הגבוהה ביותר מבין כל הסחורות של השבוע האחרון. ממחיר הפסגה שלו בפברואר 2011 - 857.7 דולר לאונקיה, צנח מחיר הפלדיום ב-34.2% ל-564.15 דולר באוקטובר 2011, ומאז כבר עלה מחירו ב-20% ונסגר במסחר בבורסת הסחורות של ניו יורק ביום שישי האחרון ב-676.9 דולר לאונקיה. מחיר הפלדיום הגבוה ביותר אי פעם נרשם בינואר 2011 - 1,100 דולר לאונקיה, גבוה ב-62% ממחירו האחרון.
הפלדיום הינה מתכת נדירה בצבע לבן כסוף ממשפחת הפלטינה. למתכות האצילות מקבוצת הפלטינה תכונות כימיות דומות, אבל לפלדיום יש נקודת ההיתוך הנמוכה ביותר ומשקלו הסגולי הוא הנמוך ביותר מבין המתכות בקבוצה. תכונותיהן המיוחדות של המתכות מקבוצת הפלטינה הן הסיבה לשימוש הגדול שנעשה בהן בתעשייה, אחד מכל ארבעה מוצרים המיוצרים כיום מכיל מתכת ממשפחת הפלטינה או שנעשה שימוש במתכת מקבוצה זו בתהליך ייצורו.
השימוש העיקרי בפלדיום וכן בפלטינה הוא לממירים קטליטיים לתעשיית הרכב (כ-65% מהשימוש בפלדיום השנה). ממיר קטליטי הוא חלק במערכת הפליטה של כלי הרכב, שבו שאריות פחמימניות מתהליך הבעירה נשרפות עד תום כדי להקטין את זיהום האוויר. בממיר הקטליטי הופכים עד 90% מהגזים המזיקים הנפלטים ממנועי המכוניות כמו חנקן חמצני, פחמן חד-חמצני ופחמימנים, לגזים מזיקים פחות, כמו פחמן דו-חמצני, חנקן ואדי מים. רכב ובו ממיר קטליטי מזהם עד פי 10 פחות מרכב ללא ממיר קטליטי.
כיום, ממירים קטליטיים מותקנים ב-95% ממכוניות הנוסעים החדשות. לייצור הממירים הקטליטיים לרכבים המונעים בדיזל יש צורך בפלטינה, שמחירה גבוה כמעט פי שלושה ממחיר הפלדיום, אבל ברכבים המונעים בבנזין אפשר להשתמש בפלדיום או בתערובת של פלדיום ופלטינה. רכבים המונעים בדיזל נפוצים בעיקר באירופה, אבל בארצות הברית וסין, נפוצים בעיקר כלי רכב המונעים בבנזין. שימושים אחרים בפלדיום הם בתעשיית האלקטרוניקה, לייצור תכשיטים (מה שמוכר כזהב לבן הוא למעשה סגסוגת של זהב ופלדיום), ברפואת שיניים ובתעשייה הכימית.
כ-75% מעתודות הפלדיום בעולם נמצאות בדרום אפריקה, אבל דווקא רוסיה הייתה המפיקה הגדולה של פלדיום בשנת 2011. חברת הניקל הרוסית Norilsk Nickel הפיקה 41.1% מהתפוקה העולמית של פלדיום כמוצר לוואי להפקת הניקל שלה. דרום אפריקה הפיקה 37.7% מהכמות העולמית באותה שנה. בגלל נדירות הפלדיום סך כל הכמות שהופקה ממכרות ב-2011 הייתה 207 טון, בהשוואה להפקה של 2,700 טון זהב ו-23,800 טון כסף ממכרות באותה שנה.
האספקה העולמית של פלדיום ב-2011 הסתכמה ב-300 טון, כ-70% מהאספקה הגיעה ממכרות, כ-22% ממחזור פלדיום וכ-8% מהמלאי של רוסיה. כמות מלאי הפלדיום של ממשלת רוסיה היא סוד מדינה, אבל מומחים מעריכים כי רובו כבר נמכר, כך שרוסיה תיאלץ להקטין את כמויות הפלדיום שהיא מספקת לשוק.
רוסיה צברה כמויות משמעותיות של פלדיום עוד בעידן הסובייטי, ומאז סוף שנות ה-90 של המאה הקודמת מכרה כמויות גדולות של פלדיום בשוק העולמי. לאחר הפסקה זמנית ביצוא הפלדיום מרוסיה נפוצה שמועה בתחילת שנת 2000 שהרוסים עומדים להפסיק לחלוטין למכור פלדיום מהמאגר הממשלתי שלהם. השמועה גרמה לפאניקה בשוק העולמי והביאה לעלייה במחיר הפלדיום מכ-300 דולר לאונקיה עד למחיר של 1,100 דולר לאונקיה, כמעט פי ארבעה ממחיר הזהב וכמעט פי שניים ממחיר הפלטינה באותה עת.
בבהלה ששררה רכשו ענקיות הרכב האמריקניות, פורד וג'נרל מוטורס, כמויות גדולות של פלדיום בדיוק במחיר השיא. לאחר שרוסיה שבה לייצא פלדיום, הוצף השוק העולמי בכמויות גדולות של פלדיום, ומחירו צנח עד ל-142 דולר לאונקיה בשנת 2003. בעקבות זאת נרשם לחברת פורד הפסד של מיליארד דולר על מלאי הפלדיום שברשותה.
בעת האחרונה מסתמנים ארבעה גורמים העשויים להביא לצמיחה בביקוש לפלדיום ולעלייה נוספת במחירו:
1. תעשיית הרכב הסינית - הגידול בשוק הרכב בסין צפוי להיות הגורם המוביל בביקוש לפלדיום. מכירות כלי הרכב בסין בחודש מארס גדלו ב-4.5% בהשוואה לשנה הקודמת, היות שיצרני הרכב שם הורידו מחירים כדי להתגבר על ביקוש חלש יחסית בתחילת השנה. סין יצרה כמעט 18.5 מיליון כלי רכב ב-2011, הרבה יותר מכל מדינה אחרת, כ-3.5 מיליון כלי רכב מתוכם היו מצוידים במנוע דיזל והשאר במנוע בנזין.
2. במדינות רבות, כולל סין, הודו ורוסיה, מחמירים כיום בדרישה להקטנת הפליטה של גזים מזהמים מכלי הרכב, והדבר יוביל להגדלת כמות הפלדיום בממירים הקטליטיים.
3. שיפורים טכנולוגיים בממירים הקטליטיים לרכבים המצוידים במנועי דיזל מאפשרים כבר כיום להחליף עד 25% מהפלטינה בממירים בפלדיום, דבר המביא לחיסכון גדול בעלויות ובגידול בביקוש לפלדיום.
4. הביקוש להשקעה בקרנות סל לפלדיום ממשי צפוי לגדול. קרנות הסל לפלדיום עדיין קטנות באופן ניכר מקרנות הסל לזהב ולכסף, והערכה היא שהשוק יכיר בכך שמאזן ההיצע והביקוש לפלדיום מצדיק את הגדלת הביקוש לקרנות סל לפלדיום.
שוק הסחורות בשבוע האחרון
במסחר בסחורות בשבוע שעבר לא נרשמה מגמה אחידה, מחירי אחדות מהסחורות עלו ואחדות ירדו. מדד הסחורות הרציף CCI של CRB, המורכב מ-17 סחורות עיקריות במשקל שווה כל אחת, ירד בסיכום שבועי ב-0.5%. מדד CCI נמוך כיום ב-19.9% משיא כל הזמנים, שנרשם ב-20 באפריל 2011. בטבלה שלהלן מפורטים השינויים במחירי הסחורות העיקריות, במדדי המניות ובשערי המטבעות בשבוע שעבר וב-12 החודשים האחרונים.
איך משקיעים בפלדיום?
קרן הסל ETFS Physical Palladium Shares, הנסחרת בבורסת ניו יורק בסימול PALL החל מ-8 בינואר 2010, רוכשת ומוכרת פלדיום ממשי, כך שביצועיה דומים לביצועי הסחורה, דמי הניהול 0.60% בשנה.
מניה בארצות הברית
חברת Stillwater Mining, הנסחרת בבורסת ניו יורק בסימול ,SWC עוסקת בהפקה, עיבוד ושיווק של פלטינה ופלדיום במדינת מונטנה שבארצות הברית. החברה מפעילה מפעל זיקוק ומכרות במקומות שונים במונטנה. לחברה יש רזרבות מוכחות של 42.4 מיליון טון עפרות עם נצולת ממוצעת של 0.54 אונקיות פלטינה ופלדיום לטון עפרה, כלומר רזרבה של כ-23 מיליון אונקיות פלטינה ופלדיום יחד.
*אין לראות בכתבה המלצה לרכישה או למכירה של פלדיום או כל סחורה, תעודת סל או קרן נאמנות כלשהי.
- 2.אחד העם 23/04/2012 17:54הגב לתגובה זושעולות. בשבוע שעבר שאלתי לחו" ד על חב' בקנדה כמו (אורניום) CCJ
- אריה 23/04/2012 19:20הגב לתגובה זומחירי מניות הכרייה מושפעים מהרבה גורמים כגון עלויות שכר, עלויות פיננסיות, תביעות משפטיות וכדומה. מחקר שפורסם לאחרונה על ידי בתי הספר לניהול באוניברסיטאות ייל ופנסילבניה, הראה שהשקעה ישירה ופסיבית בחוזים עתידיים על סחורות ב-45 השנים האחרונות, השיגה תשואה גבוהה פי 3, מהשקעה במניות של חברות העוסקות בסחורות.
- 1.דוד 23/04/2012 10:08הגב לתגובה זולמרות הביקוש החזק בעולם. תודה
- אריה 23/04/2012 12:55הגב לתגובה זוקישור לכתבה שלי על הסוכר שהתפרסמה לאחרונה באתר: http://www.bizportal.co.il/shukhahon/biznews02.shtml?mid=313313

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.