תסתכלו על הסלולר ותראו את הפנסיה
לאחרונה פורסמה ידיעה שנראתה כמו מתיחה מוצלחת ל-1 באפריל שחל היום: קנסות היציאה מהסלולר יבוטלו החל מתאריך זה. שפשפנו עיניים, קראנו שוב, ומסתבר שלא מדובר בפאטה מורגנה. מעבר לכך, שוק הסלולר לא צריך להיות התחנה האחרונה בה מתבצעות רפורמות מעמיקות לטובת הלקוח.
כולנו מכירים את ההרגשה, פעם ברבעון מגיע שטף מעטפות מקרנות פנסיה והשתלמות שמדווחות באותיות קטנות וטבלאות צפופות על החיסכון הפנסיוני. בד"כ ההרגשה הכללית היא ייאוש וחוסר יכולת להתמודד עם נכונות המידע ומשמעותו, כמו גם לקבל החלטות בנושא כה יקר לליבנו וכיסנו.
החיסכון הפנסיוני הינו נושא רגיש שכולל מגוון תחומים: קופות פנסיה, ביטוח מנהלים, קופות גמל וקרנות השתלמות. כיום, כל גוף שמנהל את אחד מסוגי החיסכון האלה פועל בד"כ בשיטה שונה. כמו כן, כל מעבר מגוף חיסכון אחד למשנהו הנו בעייתי.
עד לא מזמן, גם שוק הסלולר התנהל באופן מסורבל ובעייתי מבחינת הצרכן, ברמת שקיפות נמוכה ובאופן שהקשה על ניוד צרכנים בין החברות השונות, עד שלאחרונה בוטלו דמי הקישוריות והקנסות בעת מעבר מחברה לחברה ונשמרה לצרכן הזכות לאותו מספר טלפון גם שעבר לחברה אחרת.
שוק החיסכון הפנסיוני מתנהל כיום בדומה לשוק הסלולר, טרם השינויים. משרד האוצר הבין את הבעיה והורה על הקמת "מסלקה פנסיונית" שתשמש ככתובת מרכזית אחת לציבור, ותאלץ את הגורמים הפנסיונים לעבוד בשקיפות מלאה תחת פרוטוקול אחיד. באמצעות המסלקה תבוצע סריקה של כל הגופים הפנסיוניים, שתאפשר ריכוז הנתונים הרלוונטיים והצגתם לחוסך, לצורך הבנת מצבו וקבלת החלטות בהמשך.
המשמעות הנובעת מהקמת המסלקה היא מהפכנית. זו יכולה להיות יריית הפתיחה לתחרות אמיתית על ליבו של הצרכן. יש להניח, כי ברמת המאקרו של שוק החיסכון הפנסיוני היקף הניוד והתחרות בין הגופים הרלוונטיים בשוק יגבר. בנוסף, יתאפשר ניוד כספים בצורה חופשית בין הגופים השונים.
אם עד עכשיו נמנענו ממעבר בין הגורמים הפנסיונים השונים בגלל חוסר במידע על הזכויות ותנאי החיסכון בהם, באמצעות המסלקה יהיה ניתן בזמן קצר להיחשף למידע ולעבור לגורם האטרקטיבי ביותר מבחינת דמי ניהול ותשואה.
שלא יהיו אי הבנות, הקמת המסלקה הפנסיונית הינה פרויקט מורכב, עתיר משאבים ויעבור זמן עד שיסתיים. עם זאת, באמצעותו ניתן יהיה לסייע לציבור למצות את זכויותיו לנווט את דרכו באופן מושכל ומיטבי.
הכותב הוא צביקה גנדלמן, משנה למנכ"ל הלפרין יועצים (HMS)
- 7.רובי 01/04/2012 20:00הגב לתגובה זובתור אחד מהעם, שעוסק בערך במקצוע הכי רחוק משוק ההון ומנהלי השקעות, אני חייב לציין כי בכל מה שקשור לפנסיה שלי אני דווקא מוצא דרכים יצירתיות כדי להרוויח יותר. חשוב לי ולאשתי לדאוג לילדים שלנו ולעתיד הרחוק ולכן אנחנו מרבים לקרוא ברשת לגבי דירוגים של בתי השקעות, קופות גמל וקרנות נאמנות. זה מידע, הוא קיים ברשת, לדוגמא באתר inbest.. בזה אנחנו משתמשים, והוא עוד אחד מהדברים שנותנים לנו חינם.. אז למה לא בעצם?
- 6.אבי 01/04/2012 19:21הגב לתגובה זולמסלולים הפנסיונים יש מכנה משותף קטן מאוד, - דמי הניהול. מעבר לכך, שום דבר לא דומה, לא גובה הכיסויים הביטוחיים, איכותם, היקפם, והכי חשוב מגבלותיהם!! היכולת שלי , כאיש מקצוע , לבחור עבורי את המסלול המשתלם ביותר, בניסוח עדין, - מוגבל. גם אם קראתי והפנמתי את כל התקנונים של קרנות הפנסיה וערכתי טבלה של היתרונות והחסרונות של כל מסלול (לכל קרן פנסיה יש לפחות 2- עד 8 מסלולים שונים), מייד עם סיום ובחירת המסלול-, משתנה התקנון של קרן זו או אחרת , בין עקב התערבות הרגולטור ובין עקב שינוי מדיניות של מבטח משנה. הדף קצר והמורכבות רבה , אך אסכם א. אינני מקנא באדם שיצטרך בעצמו לתכנן את עתידו הפנסיוני , להוציאו לפועל ולתחזק אותו. ב. בנושא אחד הרפורמה הצליחה, אני אינני משווק ביטוח פנסיוני מחוסר כדאיות כלכלית אבי, סוכן ביטוח פנסיוני
- 5.עורך חדשות 01/04/2012 15:01הגב לתגובה זואלי - אתה מדבר על פרסומת, ובו בעת עושה לעצמך אחת. מעבר לזה, שמו של הכותב ותפקידו מופיעים כגילוי נאות, וכדי לאפשר לקורא להבין מי מדבר אליו - האם בעל סמכא, או סתם אדם בעל דעה בנושא
- אלי 23/04/2012 17:15הגב לתגובה זואין לי בעיה עם הפרסומת - כשהשירות מועיל וחדש - כדאי שידעו על קיומו. הבעיה היתה היא שמעבר לפרסומת מועבר מסר מטעה - הכתבה והכותרת מרמזות על הפי-אנד שמאד רחוק מאיתנו.
- 4.אחד שאכפת לו 01/04/2012 13:27הגב לתגובה זואין ספק שמדובר בציון דרך חשוב בתחום החיסכון הפנסיוני
- 3.מאי 01/04/2012 13:10הגב לתגובה זומדברים על זה כבר כמה שנים ובגלל בלאגן של רגולציה ובעיקר של המדינה זה עדיין לא קורה. לטובת כולנו נקווה שזה יקרה במהרה
- 2.מיכל 01/04/2012 12:11הגב לתגובה זוכל הכבוד ליוזם הכתבה שהגביר את מודעות המבוטחים בנושא ובכך מקדם את הרפורמה שבדרך.
- 1.אלי גרניט 01/04/2012 09:44הגב לתגובה זומר גנדלמן ניסה להבהיר נקודה, ועל הדרך לעשות פרסומת לחברה שלו. ניחא. רק שהנקודה פוספסה. במקום להדגיש שהדרך ארוכה מאד עד שהרפורמה בשוק הפנסיה והחסכונות תוביל לרמת תחרות נאותה כמו זו הקיימת היום בשוק הסלולר - המסר שהועבר הוא שהנה הרפורמה בדרך. לצערנו זה לא כך, וכל החתולים שאנו רואים בפרסומות עכשיו מסביב, שומרים על שמנת הפנסיה שלנו. עד ליישום הרפורמה ייתקעו כל כך הרבה מקלות בגלגליה. מקווה שאטעה. בינתיים - עדיף שאנשים ילמדו את החוק ואיך להשתמש בזכויותיהם לטובתם. אלי (הכותב הוא מנכ" ל חברת גרניט הכשרת משקיעים - המלמדת אתכם את מה שהגופים הפיננסים לא רוצים שתדעו)
בינה מלאכותית גנרי AI generic אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?
עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי.
המהפיכה הראשונה
כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי,
כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.
השלב
הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות
בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.
התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17
מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה
כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.
- איך פטפוט תמים עם הבינה המלאכותית יקפיץ לכם את המחיר של הטיסה הבאה?
- האם ישראל ערוכה להקמת חוות השרתים ברמה של אנבידיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים
כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת
טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?
הבוס הרובוט (נוצר בעזרת AI)מה עושים כשהבוס החדש שלך הוא אלגוריתם?
20 אלף עובדי מדינה יוחלפו על ידי ה-AI - החזון הזה של המדינה הוא מסוכן; מה קורה בעולם, איך אלגוריתם ינהל עובדים והאם ההוא יכול לפטר עובדים?
מדינת ישראל מתגאה, ובצדק, בתואר "אומת הסטארט-אפ". אנו מובילים בפיתוח טכנולוגיות, בפריצות דרך בסייבר ובחדשנות רפואית. אך בצל הזרקורים של האקזיטים הנוצצים, מתהווה מציאות חדשה ומדאיגה בשוק העבודה הישראלי: ואקום רגולטורי מסוכן המותיר את העובד הישראלי חשוף לחלוטין אל מול עוצמתה המתגברת של הבינה המלאכותית (AI) והמהפכה בעולם העבודה שאנחנו רק נמצאים בתחילתה.
בעוד השיח הציבורי מתמקד בשאלה "האם רובוט יחליף אותי?", האיום המיידי והמוחשי יותר כבר כאן: הפיכתו של המנהל האנושי לאלגוריתם אדיש. זהו עידן ה"ניהול האלגוריתמי", שבו תוכנות מחליטות את מי לגייס, את מי לקדם, את שיבוץ העובדים במשמרות העבודה, ולעיתים, כפי שכבר קורה בעולם, את מי לפטר, ללא מגע יד אדם.
אין חולק שהטכנולוגיה מבורכת כשהיא באה להעצים את העובד (Augmentation), אך היא הרסנית כשהיא משמשת כתחליף לאחריות ניהולית וכלי לניצול ומעקב. באופן עקבי וגם כעת, מדינת ישראל בוחרת במדיניות של "רגולציה רכה" והתבוננות מהצד. העולם, לעומת זאת, כבר מזמן הפסיק להמתין.
האיחוד האירופי, במהלך היסטורי, החיל באוגוסט האחרון את ה-EU AI Act. החוק הזה לא רק מסדיר טכנולוגיה, הוא מגדיר מוסר. הוא קובע שמערכות AI המשמשות לניהול עובדים, גיוס ופיטורים הן מערכות ב"סיכון גבוה" (High Risk). המשמעות? אסור למעסיק להפעילן ללא פיקוח אנושי הדוק, ללא שקיפות מלאה וללא מנגנוני הגנה מפני אפליה. באמסטרדם, בית המשפט כבר פסק נגד ענקיות כמו Uber ו-Ola וקבע כי "פיטורים רובוטיים" (Robo-firing) אינם חוקיים. בארה"ב, איגודי התסריטאים והשחקנים בהוליווד השביתו את התעשייה והבטיחו שה-AI לא יהיה הכותב, אלא הכלי בידי היוצר.
- המהפכה הרובוטית - לא רק טסלה
- DoorDash משיקה שותפות רובוטית: משלוחים אוטונומיים בארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אך בעוד העולם מתקדם לעבר הגנה על האדם, בישראל נדמה שמקבלי ההחלטות רואים רק את הצד של המכונה. החלטת הממשלה 3375 (מספטמבר 2025), שמנחה על הקמת המטה הלאומי לבינה מלאכותית, היא אמנם צעד אסטרטגי חשוב, אך היא חושפת סדר עדיפויות מדאיג. בעוד שהממשלה מקצה משאבים אדירים ל'האצת' הטכנולוגיה ומעבירה סמכויות רגולטוריות למרכז כוח פוליטי במשרד ראש הממשלה, קולו של העובד נותר מחוץ לחדר.
.jpg)