תסתכלו על הסלולר ותראו את הפנסיה

צביקה גנדלמן, משווה בטורו בין תהליך הרפורמה שעבר שוק הסלולר לתחילת הרפורמה בפנסיה ותוהה איך יראה שוק חיסכון הפנסיה בשנים הקרובות?
צביקה גנדלמן | (8)

לאחרונה פורסמה ידיעה שנראתה כמו מתיחה מוצלחת ל-1 באפריל שחל היום: קנסות היציאה מהסלולר יבוטלו החל מתאריך זה. שפשפנו עיניים, קראנו שוב, ומסתבר שלא מדובר בפאטה מורגנה. מעבר לכך, שוק הסלולר לא צריך להיות התחנה האחרונה בה מתבצעות רפורמות מעמיקות לטובת הלקוח.

כולנו מכירים את ההרגשה, פעם ברבעון מגיע שטף מעטפות מקרנות פנסיה והשתלמות שמדווחות באותיות קטנות וטבלאות צפופות על החיסכון הפנסיוני. בד"כ ההרגשה הכללית היא ייאוש וחוסר יכולת להתמודד עם נכונות המידע ומשמעותו, כמו גם לקבל החלטות בנושא כה יקר לליבנו וכיסנו.

החיסכון הפנסיוני הינו נושא רגיש שכולל מגוון תחומים: קופות פנסיה, ביטוח מנהלים, קופות גמל וקרנות השתלמות. כיום, כל גוף שמנהל את אחד מסוגי החיסכון האלה פועל בד"כ בשיטה שונה. כמו כן, כל מעבר מגוף חיסכון אחד למשנהו הנו בעייתי.

עד לא מזמן, גם שוק הסלולר התנהל באופן מסורבל ובעייתי מבחינת הצרכן, ברמת שקיפות נמוכה ובאופן שהקשה על ניוד צרכנים בין החברות השונות, עד שלאחרונה בוטלו דמי הקישוריות והקנסות בעת מעבר מחברה לחברה ונשמרה לצרכן הזכות לאותו מספר טלפון גם שעבר לחברה אחרת.

שוק החיסכון הפנסיוני מתנהל כיום בדומה לשוק הסלולר, טרם השינויים. משרד האוצר הבין את הבעיה והורה על הקמת "מסלקה פנסיונית" שתשמש ככתובת מרכזית אחת לציבור, ותאלץ את הגורמים הפנסיונים לעבוד בשקיפות מלאה תחת פרוטוקול אחיד. באמצעות המסלקה תבוצע סריקה של כל הגופים הפנסיוניים, שתאפשר ריכוז הנתונים הרלוונטיים והצגתם לחוסך, לצורך הבנת מצבו וקבלת החלטות בהמשך.

המשמעות הנובעת מהקמת המסלקה היא מהפכנית. זו יכולה להיות יריית הפתיחה לתחרות אמיתית על ליבו של הצרכן. יש להניח, כי ברמת המאקרו של שוק החיסכון הפנסיוני היקף הניוד והתחרות בין הגופים הרלוונטיים בשוק יגבר. בנוסף, יתאפשר ניוד כספים בצורה חופשית בין הגופים השונים.

אם עד עכשיו נמנענו ממעבר בין הגורמים הפנסיונים השונים בגלל חוסר במידע על הזכויות ותנאי החיסכון בהם, באמצעות המסלקה יהיה ניתן בזמן קצר להיחשף למידע ולעבור לגורם האטרקטיבי ביותר מבחינת דמי ניהול ותשואה.

שלא יהיו אי הבנות, הקמת המסלקה הפנסיונית הינה פרויקט מורכב, עתיר משאבים ויעבור זמן עד שיסתיים. עם זאת, באמצעותו ניתן יהיה לסייע לציבור למצות את זכויותיו לנווט את דרכו באופן מושכל ומיטבי.

הכותב הוא צביקה גנדלמן, משנה למנכ"ל הלפרין יועצים (HMS)

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    רובי 01/04/2012 20:00
    הגב לתגובה זו
    בתור אחד מהעם, שעוסק בערך במקצוע הכי רחוק משוק ההון ומנהלי השקעות, אני חייב לציין כי בכל מה שקשור לפנסיה שלי אני דווקא מוצא דרכים יצירתיות כדי להרוויח יותר. חשוב לי ולאשתי לדאוג לילדים שלנו ולעתיד הרחוק ולכן אנחנו מרבים לקרוא ברשת לגבי דירוגים של בתי השקעות, קופות גמל וקרנות נאמנות. זה מידע, הוא קיים ברשת, לדוגמא באתר inbest.. בזה אנחנו משתמשים, והוא עוד אחד מהדברים שנותנים לנו חינם.. אז למה לא בעצם?
  • 6.
    אבי 01/04/2012 19:21
    הגב לתגובה זו
    למסלולים הפנסיונים יש מכנה משותף קטן מאוד, - דמי הניהול. מעבר לכך, שום דבר לא דומה, לא גובה הכיסויים הביטוחיים, איכותם, היקפם, והכי חשוב מגבלותיהם!! היכולת שלי , כאיש מקצוע , לבחור עבורי את המסלול המשתלם ביותר, בניסוח עדין, - מוגבל. גם אם קראתי והפנמתי את כל התקנונים של קרנות הפנסיה וערכתי טבלה של היתרונות והחסרונות של כל מסלול (לכל קרן פנסיה יש לפחות 2- עד 8 מסלולים שונים), מייד עם סיום ובחירת המסלול-, משתנה התקנון של קרן זו או אחרת , בין עקב התערבות הרגולטור ובין עקב שינוי מדיניות של מבטח משנה. הדף קצר והמורכבות רבה , אך אסכם א. אינני מקנא באדם שיצטרך בעצמו לתכנן את עתידו הפנסיוני , להוציאו לפועל ולתחזק אותו. ב. בנושא אחד הרפורמה הצליחה, אני אינני משווק ביטוח פנסיוני מחוסר כדאיות כלכלית אבי, סוכן ביטוח פנסיוני
  • 5.
    עורך חדשות 01/04/2012 15:01
    הגב לתגובה זו
    אלי - אתה מדבר על פרסומת, ובו בעת עושה לעצמך אחת. מעבר לזה, שמו של הכותב ותפקידו מופיעים כגילוי נאות, וכדי לאפשר לקורא להבין מי מדבר אליו - האם בעל סמכא, או סתם אדם בעל דעה בנושא
  • אלי 23/04/2012 17:15
    הגב לתגובה זו
    אין לי בעיה עם הפרסומת - כשהשירות מועיל וחדש - כדאי שידעו על קיומו. הבעיה היתה היא שמעבר לפרסומת מועבר מסר מטעה - הכתבה והכותרת מרמזות על הפי-אנד שמאד רחוק מאיתנו.
  • 4.
    אחד שאכפת לו 01/04/2012 13:27
    הגב לתגובה זו
    אין ספק שמדובר בציון דרך חשוב בתחום החיסכון הפנסיוני
  • 3.
    מאי 01/04/2012 13:10
    הגב לתגובה זו
    מדברים על זה כבר כמה שנים ובגלל בלאגן של רגולציה ובעיקר של המדינה זה עדיין לא קורה. לטובת כולנו נקווה שזה יקרה במהרה
  • 2.
    מיכל 01/04/2012 12:11
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד ליוזם הכתבה שהגביר את מודעות המבוטחים בנושא ובכך מקדם את הרפורמה שבדרך.
  • 1.
    אלי גרניט 01/04/2012 09:44
    הגב לתגובה זו
    מר גנדלמן ניסה להבהיר נקודה, ועל הדרך לעשות פרסומת לחברה שלו. ניחא. רק שהנקודה פוספסה. במקום להדגיש שהדרך ארוכה מאד עד שהרפורמה בשוק הפנסיה והחסכונות תוביל לרמת תחרות נאותה כמו זו הקיימת היום בשוק הסלולר - המסר שהועבר הוא שהנה הרפורמה בדרך. לצערנו זה לא כך, וכל החתולים שאנו רואים בפרסומות עכשיו מסביב, שומרים על שמנת הפנסיה שלנו. עד ליישום הרפורמה ייתקעו כל כך הרבה מקלות בגלגליה. מקווה שאטעה. בינתיים - עדיף שאנשים ילמדו את החוק ואיך להשתמש בזכויותיהם לטובתם. אלי (הכותב הוא מנכ" ל חברת גרניט הכשרת משקיעים - המלמדת אתכם את מה שהגופים הפיננסים לא רוצים שתדעו)
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.