שורט סקוויז
צילום: גיא טל

כמה הפסידו השורטיסטים על אפל, אנבידיה וטסלה ברבעון השני?

מדד ה-S&P 500 הרוויח כ-2 טריליון דולר ברבעון, לעומת 10 מיליארד דולר שהרוויחו השורטיסטים בכל המגזרים יחדיו. שורטים על מגזר הטכנולוגיה לבדו הפסידו יותר מאשר השורטים על שאר המגזרים יחדיו
אדיר בן עמי | (1)

לא במפתיע, מוכרי השורט הפסידו מיליארדי דולרים ברבעון השני, כאשר הם הימרו נגד כמה מענקיות הטכנולוגיה, כולל אנבידיה NVIDIA CORP , אפל APPLE וטסלה  TESLA INC והפסידו 16 מיליארד דולר. כעת נשאלת השאלה, למה שיעשו דבר כזה?

שורטיסטים לווים מניות שאינן ברשותם מהברוקרים או הבנקים, מוכרים אותן ומהמרים שהם יוכלו לקנות את המניות בחזרה בשלב מאוחר יותר ובמחיר נמוך יותר. אחוז השורטים במניות מייצג את מספר המניות שנמכרו בחסר ביחס לכמות הכוללת של המניות הזמינות. אחוז השורט הממוצע עבור מניה החברה ב-S&P 500 עומד על קצת פחות מ-3%.

 

עלייה של 5.1% ברבעון

המכירות בחסר עלו ברבעון השני בשווקים בארה"ב וקנדה עלו ב-57.9 מיליארד דולר, או 5.1%, ל-1.2 טריליון דולר. בערך 84% מהגידול הזה התרכז במגזר הטכנולוגי ומסתבר כעת שזה לא היה רעיון כל כך טוב. פוזיציות השורט הכי פחות רווחיות באותו הרבעון נפתחו על אנבידיה, אפל וטסלה, כאשר כאמור השורטיסטים הפסידו כמעט 16 מיליארד דולר על שלושת המניות הללו.

מניית אנבידיה עלתה ב-37% ברבעון השני, אפל עלתה ב-23% וטסלה סיימה את הרבעון עם 13% בעוד מדד ה-S&P 500 עלה ב-4%. מבין שלושת המניות, טסלה מחזיקה באחוז השורטיסטים הגבוה ביותר של כמעט 4%. זה גבוה מהממוצע וזה לא ממש מפתיע.

לקראת הרבעון השני, מניית הרכבים החשמליים ירדה בכמעט 30% כאשר האטה בצמיחה במכירות הכבידה על סנטימנט המשקיעים. הדברים החלו להשתנות לאחר שטסלה זכתה ביכולת למכור את מוצרי הסיוע בנהיגה שלה לנהגים בסין ולאחר שבעלי המניות אישרו את חבילת השכר של מאסק לשנת 2018. בנוסף לנתוני מסירות שהיו פחות גרועים ממה שציפו. 

אחוז השורטים באפל ואנבידיה עמד על פחות מחצי מאחוז השורטים הממוצע למניה ב-S&P 500. זה סימן לכך שאין סוחרים המהמרים באגרסיביות נגד אחת מהחברות.

 

שורט כאמצעי גידור

לפעמים מכירה בחסר משמשת ככלי גידור עבור משקיעים. ישנן מספר סיבות לגדר תיק השקעות: ייתכן שהמשקיעים לא בטוחים לגבי השוק אך אינם מעוניינים למכור את ההחזקות שלהם, או שהם סבורים שמניות טכנולוגיה אחרות עשויות להניב תשואה גבוהה יותר מאשר אפל ואנבידיה. מכירה בחסר של מניות דומות באותו מגזר יכולה לבודד את התשואה הפוטנציאלית מהביצועים של חברה מסוימת.

אפשרות נוספת היא שהמשקיעים כותבים אופציות. אופציה בעצם מעניקה למחזיק את הזכות לרכוש או למכור מניה במחיר קבוע בעתיד. אופציה לא מגודרת יכולה לייצר סיכון של הפסד משמעותי עבור מוכר האופציה. כך שלמעשה המוכר יהיה חייב לרכוש או למכור מניה בעתיד במחיר שיכול בקלות למחוק את התיק. בעקבות זאת, פתיחה של פויזציה בשביל גידור יכולה לבטל או להקטין משמעותית את הסיכון הזה.

קיראו עוד ב"גלובל"

לא משנה הסיבה, אם פתחתם שורט ברבעון השני על מגזר הטכנולוגיה, סביר להניח שהמצב שלכם לא טוב. בסך הכל המוכרים בחסר, בכל המגזרים יחדיו, הצליחו בסדר ברבעון השני והרוויחו בערך 10 מיליארד דולר. עם זאת, ההפסדים על ההימורים נגד מגזר הטכנולוגיה עלו על הרווחים שנוצרו משורטים על מניות שירותי הבריאות, תעשייה, חומרים ואנרגיה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שמיל 10/07/2024 02:21
    הגב לתגובה זו
    זה בערך, ככל הידוע לי, ציטוט של וורן באפט, המשקיע האגדי למוד נסיון עם תשואות שאין עליהן עוררין
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.