הוריקן מפה
צילום: Isock

הוריקן אידה בדרך ללואיזיאנה ו-10% מתפוקת הנפט בארה"ב בהמתנה

מרכז הסופה בדרגה 4 עם רוחות במהירות של 240 קמ"ש צפויה לפגוע בלואיזינה, בהוריקן החמור ביותר מאז קטרינה שהחריבה את ניו אורלינס. למעלה מחמישית מתושבי המדינה ברחו
ארז ליבנה | (1)
נושאים בכתבה ארה"ב גלובל
ב-2005 הוריקן קטרינה, אחת מהסופות החזקות שאי פעם פגעו בארה"ב, פחות או יותר החריבה את ניו אורלינס הבירה של המדינה. הסופה, שנחתה אז בחוף המזרחי בדיוק ב-29 לאוגוסט הרגה 1,800 בני אדם ויצרה נזקים ב-176 מיליארד דולר, שנחשבים עד היום כשיא הנזק. המראות של תושבים רעבים – ובעיקר שחורים – שבוזזים חנויות בעיר המוצפת עוד חרוטים היטב בזיכרון הקולקטיבי האמריקאי.   היום, בדיוק 16 שנה קדימה, לואיזיאנה וניו אורלינס שוב בחרדה עמוקה, כשהם ממתינים בפחד לבואו של הוריקן אידה, שצפוי לפגוע היום במדינה – שעוד לא התאוששה מעוד הוריקן שפגע בה בשנה שעברה. הסופה היא בדרגה 4 – מתוך 5 אפשריות – והיא צוברת יותר ויותר תאוצה ככל שהיא מתקרבת לחוף המזרחי של ארה"ב, כשמהירות הרוחות צפויה לעבור את ה-240 קמ"ש.    ההערכות הן שכיום חיים בלואיזיאנה כ-4.7 מיליון תושבים, מתוכם מיליון כבר ברחו מהמדינה מפחד הסופה. בזמן שהפקקים נמשכים ונמשכים, כמו גם התורים בסופר של תושבים שאוגרים מזון וציוד לקראת שהייה ארוכה בתנאים קיצוניים - התושבים ברשתות החברתיות מבקשים מאנשים להתפלל לשלומם.   הסופה צפויה לפגוע – וכנראה להחריב – מיליון בתים במדינה, כולל מערכת החשמל שצפויה לקרוס, כשההערכות הן כי נזקיה יכולים להגיע ל-220 מיליארד דולר. "יש לסופה הזו פוטנציאל להיות אסון טבע הרבה יותר משמעותי מקטרינה, מאחר והאסון ההוא היה יותר מעשי אדם בשל קריסת סכרים", אמר בריאן מקנולדי, מומחה להוריקנים מאוניברסיטת מיאמי.   אבל יש עוד בעיה קטנה. הקורונה. נכון לכרגע, לואיזינה היא המדינה שנמצאת במקום השלישי בארה"ב מבחינת חולים מאומתים עם למעלה מ-4,000 מקרים בממוצע יומי של השבוע האחרון ובתי החולים שם מוצפים בחולים. החשש הוא שבקרוב הם יהיו גם מוצפים במי גשמים, אבל לרשויות אין את היכולת לפנות אפילו בית חולים אחד מחשש לחיי החולים.   במקביל, הערכות הן שתפוקת הנפט שלחופי מזרח ארה"ב, תיפגענה בייצור של כ-1.9 מיליון חביות ביום – כשענקיות הנפט מפנות את אסדות הנפט ומשביתות אותן לקראת גלי הענק שצפויים לפגוע. עד כה ענקית הנפט בריטיש פטרוליום (BP), עצרה פעילות ב-4 אתרים, המפיקים 680 אלף חביות ביום. רויאל דאץ' של (RDS), עצרה 6 אתרים שמפיקים למעלה מ-650 אלף חביות. ביום שישי החוזים על הנפט עלו ב-2%, בשל הידיעה כי הסופה מתקרבת.   אבל זה לא רק הנפט. אידה צפויה לפגוע באחד מאזורי הסחר החשובים במזרח ארה"ב, המסדרון התעשייתי בין באטון רוג' לניו אורלינס. המסדרון הוא ביתם של עשרות מפעלים פטרוכימיים, כשהחוף של לואיזיאנה הוא ביתם של 3 מתוך 15 הנמלים הגדולים בארה"ב, שאחראיים על על אספקת בין 55 ל-70% מהתבואה בעולם.   כמו כן, נהר המיסיסיפי נחשב לאחד מהעורקים החשובים בכלכלה האמריקאית, שמעביר דשנים, כימיקלים וחומרי גלם לכל ארה"ב. סגירתו למשך זמן ממושך יכולה להכביד מאוד על הכלכלה האמריקאית ולהוסיף עוד בעיה לשרשרת האספקה העולמית. כזכור, בפברואר השנה פגעה סופה במדינת טקסס ומכת הקור הביאה לקריסה כמעט מלאה של תשתיות החשמל במדינה השנייה בגודלה מבחינת שטח – אחרי אלסקה – ושנייה בהיקף האוכלוסייה רק לקליפורניה. הסופה השביתה 40% מייצור הנפט בארה"ב, וקיצוץ של 3 מיליון חביות יומיות בתפוקת הנפט, שמהווים 27% מכלל תפוקת הנפט של ארה"ב. לשם השוואה, בחודש ינואר ארה"ב הפיקה 11 מיליון חביות ביום.  

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הלוחש לחביות 29/08/2021 18:16
    הגב לתגובה זו
    בנתיב ההרסה של הסופה יש המון בתי זיקוק, ב2017 הוריקן הרווי פגע חזק בטקסס שגם בה היו המון בתי זיקוק וגרמו להעלאת מרווחי הזיקוק ברחבי העולם. בז"ן בארץ גזר קופון שמן על זה.
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.