מערך קווי הספנות של חברת צים ספינה שיט
צילום: יח"צ

האיחוד האירופאי רוצה למסות זיהום מספינות – מה זה אומר לסקטור?

כמה גדול שוק פליטות הפחמן, האם יש פיתרון בר קיימא שימנע את המשך הזיהום ולמה בסוף אנחנו נרגיש את זה בכיס? 
ארז ליבנה | (2)

הנה פרט מידע מעניין. כשספינה עוגנת בנמל כדי לפרוק או להעמיס, היא צריכה להשאיר את המנוע העצום שלה דולק, כדי לשמור על קירור ואמצעי חירום. כשהמנוע פועל על הבסיס של הבסיס, היא שורפת ביום חצי טון דלק. חצי טון דלק רק כשהיא עוגנת... ומילא שכשהספינות בלב ים, כשהן עוגנות הציבור סופג את העשן הזה היישר לריאותיו.

 

ביחס לגודלו, סקטור הספנות הוא אמצעי התחבורה המזהם ביותר, מאחר ונדרש כוח עצום כדי לסחוב ולהשית כמויות עצומות של סחורות מצד אחד של הגלובוס לצדו השני. כמה עצומות? 90% מהסחר העולמי עובר דרך ספינות משא. למרות זאת, כרגע, בניגוד לרכבים ומטוסים קטנים שעוברים תהליך חשמול, אין עדיין טכנולוגיה המסוגלת להוות תחליף למנועי הבערה הפנימיים של הספינות העצומות.

 

לפי מחקר של ארגון השייט הבינ"ל (IMO), סקטור התובלה הימית משחרר 940 מיליון טונות של CO2 בכל שנה ואחראי על 2.5% מכלל גזי החממה בעולם. הסקטור גם מהווה 13% מסך כל פליטות גזי החממה באיחוד. "אם העסקים יימשכו כרגיל, עד 2050 כמות הזיהום הפחמני שמייצרות ספינות יכול לעלות מ-50% ועד 250%", נכתב במחקר של ה-IMO.

 

הסקטור מתקיים על יחס ה-20-80. מתוך כ-85,000 ספינות משא קטנות, בינוניות וגדולות בעולם, רק 20% הן בינוניות או גדולות. מאידך, אותן 20% משתמשות ב-80% מהדלק, כשבמקביל הדלק פחות מזוקק ויותר מזהם ובעיקרו מבוסס דיזל ובעל מרכיב זרחני גבוה.

 

שוק הפחמן העולמי לא עוצר

לאיחוד האירופי, שנחשב לסמן הימני העולמי בכל הנוגע להפחתת פליטות מזהמים ורגולציות בתחום, נמאס מהמצב. בניגוד להרבה ממשלות וישויות מדינתיות, הם רציניים בנוגע ליעדים שהציבו לעצמם, להפחתה של 55% מהפליטות הפחמניות עד 2030. רציניים מאוד.

 

אירופה נחשבת לשוק הפחמן הגדול והמתוחכם בעולם, כשחברות סוחרות בינן לבינן בנקודות פחמן. מה הכוונה? חברה שעומדת בתקנים האירופאים המחמירים ומייצרת פחות פחמן מהמכסה שלה, מוכרת בשוק הפתוח נקודות פחמן לחברות מזהמות יותר וכך הן "עומדות" בתקינה ולא נקנסות.

 

מדובר על שוק גדול ומשמעותי. לפי מידע של רפיניטיב שפורסם בתחילת השנה, השוק הזה צמח ב-20% ב-2020 והגיע להיקף של 272 מיליארד דולר, היקף שעלה פי 5 מאז 2017. לפי אתר Markerts and Markets הנחשב, רק שוק הייעוץ והפתרונות לשוק פליטות הפחמן הוערך אשתקד ב-9 מיליארד דולר וצפוי לגדול בכ-33% עד 2025 לרמה של 12 מיליארד דולר, עם עלייה שנתית ממוצעת (CAGR) של 6.2%. לפי רפיניטיב, הצמיחה אשתקד, למרות הירידה החדה בזיהום בשל השפעות הקורונה, עליית הערך הגיעה מרגולציות של האיחוד האירופי החולש על 90% משוק זה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

אגב, לשוק יש גם חוזים עתידיים שזינקו מאז תחילת הקורונה, אך עוד לפני כן היו במגמת עלייה. לפני 5 שנים, מחיר חוזה פחמן בבורסה בלונדון עמד על כמעט 4.5 אירו ל-1,000 טון מטרי של פחמן. המחיר עלה בעקביות עד יולי 2019 והגיע דאז ללמעלה מ-28.8 אירו לחוזה. לאחר מכן החל לרדת, אבל מתחילת מארס 2020, אז עמד החוזה על 18 אירו, הוא טיפס לרמתו הנוכחית שעומדת על 52.6 אירו לחוזה. השיא היה ביוני האחרון אז עמד החוזה על 56.7 אירו. בקיצור, החוזה עלה ב-5 שנים ב-1,070%.

 

היום האיחוד אמור לפרסם את המלצותיו בנוגע לפליטות פחמניות, כשלראשונה גם סקטור הספנות צפוי להיות כלול בתוכו. זה אמנם לא סוף פסוק וסביר להניח שיתקיימו דיונים מול החברות כדי להפוך את היעדים ליותר ריאליים, אבל שלא יהיה ספק, המהלך מערער את הביטחון של השחקניות בתחום ובשורה התחתונה, הן רואות בזה כמס. כזה שעלול להיות כבד מאוד ולהעלות עוד יותר את מחירי השילוח הימיים, אלה שגם כך האמירו מאז התפרצות המגפה.

איך זה הולך להשפיע על כולנו?

עכשיו, אחרי שהסקטור לא נכלל בדרישות של אירופה, זה הולך להשתנות ובסקטור הספנות מודאגים מאוד, בשל הנפח העצום והחשיבות של כלכלת אירופה לסקטור. כרגע, לאיחוד יש 3 מטרות מרכזיות בנוגע לזיהום מהספינות. הראשון זה ניטור, דיווח ואימות של כלל הזיהום מהספינות העוגנות בנמלי אירופה. השני, הצבת יעדים להפחתת פליטות גזי חממה. השלישי זה השתת אמצעים מבוססי שוק נוספים להפחתות בטווח הבינוני והארוך.

 

הבעיה המרכזית היא שאין פתרון טכנולוגי. כרגע אין פתרון הידרו-אלקטרי (הנעה על ידי מים), שיכול לנצל את תנועת הספינות במים כדי לייצר כוח מספק להנעת הספינות. החברות המסחריות גם לא קיבלו מספיק תמריצים כדי לפתח פתרונות שכאלה, פרט למעבר לשימוש בגז ותחליפי סולר, מה שמכונה ביו-דיזל. כנראה שהמס החדש ישנה את זה, יחד עם יעדים הולכים ונוקשים גם בסין וגם בארה"ב להפחתת פליטות. אבל אלה תהליכים של שנים.

 

בארץ, המשרד לאיכות הסביבה ניסה לקדם מציאת פתרונות לספינות העוגנות. במספנות ישראל עובדים בשנים האחרונות על פיילוט בנושא, שמטרתו לחבר את הספינות העוגנות לגנרטור שמופעל על ידי אנרגיה מתחדשת ובכך להפחית משמעותית את הזיהום בנמלי ישראל. הבעיה שבה נתקלו היא פשוטה, כל ספינה פועלת על פי מתח חשמלי אחר. כלומר אין האחדה - כך שאת מה שעשו בכניסות של טלפונים סלולריים, צריך גם בספנות.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אני רק שאלה 15/07/2021 07:46
    הגב לתגובה זו
    לא ציינ. בכתבה
  • 1.
    הפתרון לספינות: כורים גרעיניים קטנים. (ל"ת)
    ישראלי 14/07/2021 22:45
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטרדונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

"טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"

ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה אמר את הדברים אחרי פגישה עם טראמפ; ממה הוא חושש ומה זאת התקפה בשוק המט"ח? 

מנדי הניג |

ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הפתיע עם הצהרה דרמטית לאחר פגישתו עם דונלד טראמפ בבית הלבן: לדבריו, הנשיא האמריקאי הבטיח להגן על הונגריה מפני מתקפות ספקולטיביות, כולל התקפות על המטבע המקומי או הורדת דירוג אשראי.

מה זה בעצם התקפה או ספקולציה בשוק המט"ח? מדובר בפעילות של הזרמת כספים, השקעה גדולה בשוק המט"ח שבה משקיעים, בעיקר קרנות גידור גדולות או בנקים בינלאומיים, מהמרים על תנודות מחירים קצרות טווח בשווקים הפיננסיים, במטרה להשיג רווחים מהירים. בניגוד להשקעה ארוכת טווח, הספקולציה כוללת לעיתים קרובות מכירות בחסר (שורט) של נכסים כמו מטבעות, אג"ח או מניות, כאשר הספקולנטים מצפים לירידת ערך.

בהקשר של מדינה, "מתקפת ספקולציה" או "התקפה פיננסית" מתייחסת למצב שבו קבוצת משקיעים גדולה תוקפת את המטבע או את חוב המדינה באמצעות מכירה המונית, מה שיוצר לחץ על הבנק המרכזי להגן עליו. זה עלול להוביל למשבר מטבע, כמו שחוותה תאילנד ב-1997 או בריטניה ב-1992 ("יום חמישי השחור"), שבו סוחרים כמו ג'ורג' סורוס הרוויחו מיליארדים על ידי הימור נגד הלירה סטרלינג, והכריחו את בריטניה לצאת ממנגנון שער החליפין האירופי. במקרה כזה, הבנק המרכזי נאלץ למכור את רזרבות המט"ח שלו כדי לתמוך במטבע, או להעלות ריבית דרמטית - מה שפוגע בכלכלה, מגביר אבטלה, מפחית השקעות ומעלה מחירים.

אורבן חושש כבר שנים רבות מסורוס ומאשים אותו בפעילות בשוק המט"ח המקומי. סורוס הוא אחד ממתנגדיו הגדולים של אורבן. בהצהרה, סיפר אורבן כי סיכם עם טראמפ על הקמת "חומת מגן פיננסית" שתספק תמיכה אמריקאית במקרה שמערכת הכספים של הונגריה תיקלע לסכנה חיצונית. לדבריו, "אם מישהו ינסה לתקוף את המטבע ההונגרי או לחנוק את הונגריה מהצד הפיננסי, יש לנו פתרון - האמריקאים הבטיחו להגן על היציבות שלנו".

הרקע הפוליטי: בידול מהאיחוד האירופי לקראת בחירות

האמירה של אורבן מגיעה בתקופה רגישה במיוחד עבורו. באפריל הקרוב יתקיימו בחירות פרלמנטריות בהונגריה, והוא שואף לחזק את מעמדו על רקע ביקורת פנימית הולכת וגוברת. בתוך כך, האיחוד האירופי הקפיא מימון של למעלה מ-20 מיליארד דולר למדינה, בטענה להפרות עקרונות של שלטון החוק ושחיתות שלטונית.