שחל יריב אלרואי
צילום: יח"צ

שחל: הסכם לפיתוח בינה מלאכותית לחיזוי אירועי לב מסכני חיים

החברה הנסחרת בבורסה בשוויץ מדווחת על הסכם לפיתוח כלי AI לניבוי וחיזוי אירועי לב עם האוניברסיטה העברית בירושלים והמרכז הרפואי הדסה
ערן סוקול |
נושאים בכתבה שחל

חברת שחל טלרפואה הנסחרת בבורסה בשוויץ (SHLTN) מדווחת על הסכם לפיתוח כלי בינה מלאכותית (Artificial Intelligence – AI) לניבוי וחיזוי אירועי לב מסכני חיים על בסיס מעקב ECG –12 Lead עם האוניברסיטה העברית בירושלים, באמצעות יישום החברה לפיתוח המחקר של האוניברסיטה, והמרכז הרפואי הדסה, באמצעות הדסית שירותי מחקר רפואי ופיתוח.

לקריאה נוספת:

> שחל בשת"פ עם ארגון Mayo Clinic

> במקום לחפש אקזיטים - ישראל צריכה להוביל בנישות טכנולוגיות כמו - טלרפואה

> "רפואה חכמה" - התקדמות טכנולוגית ושינוי כלל מערכתי של התחום

 

על פי ההסכם הצדדים ישתפו פעולה בפיתוח כלי ה-AI עם חוקרים ראשיים מהמערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי הדסה וד"ר יובל בנימיני מהמחלקה לסטטיסטיקה ומדע הנתונים מהאוניברסיטה העברית בירושלים.

 

בין צוות החוקרים מהמחלקה הקרדיולוגית במרכז הרפואי הדסה עין כרם ד"ר יצחק ביטון, פרופ' דוד לוריא וד"ר אור תומר יחד עם ד"ר יובל בנימיני מהמחלקה לסטטיסטיקה ומדע הנתונים באוניברסיטה העברית עושים שימוש בטכנולוגיה עלית, הכוללת בינה מלאכותית (רשתות נוירונים) על מנת ליצור כלי חיזוי של אירועי לב מסכני חיים על בסיס ECG –  ead12.

המערכת תשתמש ב-BIG DATA אשר נאסף על ידי הטכנולוגיה הייחודית של שחל והיא צפויה לאתר סמנים הנסתרים מן העין האנושית תוך אלפית השניה. בחברה מציינים כי השימוש ביישום יאפשר ריבוד סיכונים וזיהוי חולים אשר נמצאים בסכנה באופן יעיל ומהיר על מנת לאפשר טיפול מציל חיים.

 

ד"ר יצחק ביטון, קרדיולוג בכיר בהדסה: "מדובר בכלי AI שיעזור ויאפשר זיהוי מוקדם ומהיר עבור אנשים הזקוקים לטיפול מידי בשל בעיות חירום לבביות. בכל מקום שהמטופל יעבור בדיקת ECG המערכת תדע לזהות מצב מסכן חיים ותתריע על כך. שימוש במערכת חיזוי תאפשר להעניק טיפול מוקדם מציל חיים במהירות".

קיראו עוד ב"גלובל"

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.