המימושים הגיעו לבורסות אסיה: הניקיי סיים בירידה של 1%
יום המסחר האחרון לשבוע נפתח הבוקר עם בורסות אסיה, שם נרשמת בשעה זו ירידות חדות בהובלת הניקיי היפני שיורד 1.2%, ויורד מתחת ל20,000 הנקודות לראשונה מזה שבועיים. מדד האנג סנג (הונג קונג) מאבד 0.8%, ומדד שנחאי סיים ללא שינוי. המסחר מתנהל ברקע למימושים חדים אתמול בבורסות באירופה ובוול סטריט, וכאשר החוזים העתידיים מראים על המשך מגמה יורדת.
מדדים
ניקיי 225 0.01%
האנג סנג -0.67%
שנחאי 0.52%
- מגמה מעורבת באסיה עם שיא חדש ביפן; החוזים בעליות
- אסיה במגמה מעורבת: ראלי ביפן, ירידות בהונג קונג; החוזים בעליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אג"ח
המגמה החזקה של הימים האחרונים בשוקי האג"ח ממשיכה ומתרחבת גם לשווקי אסיה, תשואת אג"ח 10 שנים של ממשלת יפן קופצת לשיא של חצי שנה, ברקע לחשש כי גם הבנק המרכזי של יפן יצטרף לשאר הבנקים המרכזיים שהביעו השבוע רצון לצמצם מונטארית.
מאקרו
נתונים חלשים הבוקר מיפן: מדד המחירים לצרכן הראה על קריאה נמוכה מהצפי, היצור התעשייתי לחודש מאי נפל גם הוא בצורה משמעותית. כמו כן, נתון האבטלה הפתיע לרעה כשהראה על קריאה של 3.1% לעומת צפי של 2.8%.
מדד מנהלי הרכש בסין הפתיע לטובה עם נתון של 51.7, לעומת צפי של 51.
סחורות
הנפט ממשיך את מגמת ההתאוששות של הימים האחרונים ועולה 0.5%, ונסחר ברמה של 45.2 דולר לחבית. ברקע לעליה, נתונים חיובים מסין, שמעוררים תקווה לעלייה בביקוש.
- למה זינקה טסלה ב-5.4%? והאם יש לה פתרון לביטול ההטבה הממשלתית?
- מניית Trilogy Metals קפצה ב-140% אחרי השקעה של הבית הלבן
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- אילון מאסק מפיל את מניית נטפליקס
מט"ח
האירו נסחר הבוקר ביציבות מול סל המטבעות, זאת לאחר זינוק בימים האחרונים. הדולר שסבל בימים האחרונים ממימושים חזקים מול סל המטבעות יורד 0.1% ונמצא ברמת שפל של כ-9 חודשים.

שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה?
"אל תקנה מניות אם אתה לא מסוגל לספוג הפסד של 50%"; וההשקעה האחרונה שהתחילה בהפסד ועברה מהר לרווח של מעל 20%; איך לתפוס הזדמנויות?
וורן באפט שוב נגד השוק. בחודשים האחרונים הוא אסף מניות של מניה מוכה, לוזרית שנפלה כמו אבן. הוא העריך שהצרות בצרורות הן עניין של זמן. הוא התחיל לאסוף בשקט והפסיד. אסף עוד והפסיד, רכש עוד הרבה ועבר לרווח על כל ההשקעה.
זה ניצול הזדמנות, זה ניצול של סנטימנט שלילי עמוק למניה מסוימת, למרות שיש לה ערך גדול, וזה מגובה בפונדמנטלס טובים - בסיס איתן לרווחים ורווחיות טובה. וכל זה בהבנה שההשקעה יכולה להסב הפסד, אפילו כבד בטווח הקרוב, אך לטווח הארוך היא השקעה טובה.
בפועל, תוך חודשים ספורים באפט הרוויח על ההשקעה 20%. חלקכם כבר מזהה - מדובר ביונייטד הלת', חברת הביטוח הרפואי שנכנסה לסערה מושלמת של נסיבות שליליות שהפילו את המניה "הכבדה". באפט חיכה לנפילה ואסף.
באפט הגדיל בהדרגה את אחזקתו בחברת הביטוח הרפואי הגדולה בעולם במהלך 2024, בשיא המשבר והחקירות. מאז, המניה זינקה בכ-20% - וההשקעה עומדת כבר על רווח נאה של מאות מיליוני דולרים.
- וורן באפט קונה את חטיבת הכימיקלים של אוקסידנטל ב־9.7 מיליארד דולר
- ברקשייר האת'וויי קרובה לרכישת היחידה הפטרוכימית של אוקסידנטל ב-10 מיליארד ד'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העסקה הזו היא שיעור חשוב עם מספר תובנות. באפט ממשיך להוכיח שכשהשוק "רועד" זה הזמן לקנות. הכלל הבסיסי בהשקעות והוא קצת נשכח בשנים האחרונות הוא שמניה הופכת לאטרקטיבית יותר כשהיא יורדת. היא הופכת זולה וזה הזמן לבדוק ואולי לקנות. בשנים האחרונות הכלל שעובד הוא "המגמה היא החבר" שזה בעצם לקנות בעליות. זה עובד, אבל זה עובד מסיבות פסיכולוגיות יותר מאשר כלכליות. חשוב שתקראו: למה משקיעים מתנהגים כמו עדר - והמחיר שאנו משלמים על כך. אתם כנראה חלק מהעדר ודווקא בגלל זה, כדאי שתקראו על המחקר שנעשה במספר מקומות בעולם ותפנימו שהעדר בסוף "מתרסק".

למה זינקה טסלה ב-5.4%? והאם יש לה פתרון לביטול ההטבה הממשלתית?
הממשל ביטל את ההטבה לרוכשי רכבים חשמליים; טסלה מציגה פתרון - המניה עולה
טסלה משיקה Model Y בגרסה זולה יותר כתגובה לביטול הזיכוי הפדרלי. מדובר בגרסה עם פחות אבזור. המניה עלתה אתמול ב-5.4% בעקבות הרמיזות של אילון מאסק. היום-מחר צפויה ההכרזה.
ביטול הזיכוי הפדרלי בארצות הברית יייקר בפועל את מחיר הקנייה ללקוחות ב-7,500 דולר. מדובר בסכום משמעותי שיכול להרחיק קונים פוטנציאליים, במיוחד בסביבה של ריביות גבוהות שמעלות את עלות המימון. טסלה מנסה לפצות באמצעות מחיר נמוך יותר, אסטרטגיה שהוכחה יעילה בעבר כשהחברה הפחיתה מחירים באגרסיביות בסוף 2022 ובתחילת 2023.
גרסת בסיס מוזלת מגדילה את שוק היעד ומאפשרת לטסלה להגיע ללקוחות שחיפשו עד כה רכב חשמלי במחיר נמוך יותר. עם זאת, המהלך גם מפעיל לחץ על המרווח הגולמי של החברה, שעמד על כ-16% ברבעון השלישי. השאלה המרכזית היא האם טסלה תוכל להוריד עלויות מספיק כדי לשמור על רווחיות סבירה גם במחיר נמוך יותר.
לטסלה ניסיון בהורדת עלויות לאורך זמן, מה שנקרא "העקומה הלוגיסטית" של חיסכון בעלויות. אופטימיזציה של חבילת הסוללה יכולה לחסוך מאות דולרים ליחידה, במיוחד אם החברה תשתמש בכימיה פחות יקרה או תפחית את כמות הניקל בתאים. במקביל היא יכולה לחסוך בפיצ'רים וחומרים מורכבים כך שהחיסכון לרוכשים יכול להגיע לאלפי דולרים. זו לא שאלה של בחירה, טסלה חייבת לעשות זאת לאור התחרות הסינית.
התחרות מ-BYD מתחזקת מדי רבעון כשהחברה הסינית כבר עקפה את טסלה במכירות גלובליות של רכבים חשמליים. טסלה נחשבת איכותית יותר, אבל BYD מספקת מוצר טוב במחיר נמוך יותר. לכן, טסלה חייבת להוריד את העלויות ולהפחית את המחיר לצרכנים.