גרף

זמן לצאת? הנה גרף שמאותת - כעת זה הזמן הגרוע אי פעם לקניית מניות

מדדי המניות בוול סטריט רשמו 3 שנים רצופות של תשואה דו-ספרתית ובסה"כ 6 שנים של עליות ותשואה של מעל 200%
מערכת Bizportal | (23)
נושאים בכתבה איתות גרף

אחרי 3 שנים של תשואות דו-ספריות בוול סטריט ובסה"כ 6 שנים של ראלי במהלכו קפץ מדד ה-S&P 500 ביותר מ-200%, יש כאלה שמתחילים להסתכל בחשש על המשך השוק השורי. אחד מאותם אלה הוא ג'ייס פלדר שכותב את "Felder Report". לאחרונה ציין פלדר כי לנוכח תימחור מדדי המניות בוול סטריט, כעת זה הזמן השני הכי גרוע בהיסטוריה לרכישת מניות. אז אתמול אותו פלדר הוציא תיקון, אחרי שאיתר נתון נוסף - הוא קובע שכעת זה הזמן הכי גרוע לרכישת מניות אי פעם.

לפי פלדר, ההערכה הקודמת שלו התבססה על מכפיל מניות ה-S&P500 שעומד על 19 (ב-12 החודשים האחרונים), אבל לפי פלדר זה לא מספיק מייצג את וול בטריט ולכן הוא מכניס למשוואה גם את מכפיל הראסל 2000 שהינו רחב ומגוון יותר ועומד כעת על 80. לכולם ברור שלעשות ממוצע זה לא הגיוני (בדיוק כמו שהשכר הממוצע במשק זה הנתון הכי שגוי בישראל), ולכן היה זה ג'ון פולסון מוולס-קפיטל שביצע חישוב של המכפיל החציוני. המספר שהתקבל עומד על קצת מעל 20. כפי שניתן לראות בגרף של wellscap.com, מדובר בשוק המניות היקר ביותר מאז 1951.

לדבריו של פלדר, מנקודה זו יש מספר אפשרויות מבחינת כיוון המניות. במקרה הטוב - התימחור יישאר גבוה ואז התשואה הצפויה תהיה דומה לשיעור הגידול השנתי ברווחי החברות - כלומר תשואה חד ספרתית נמוכה. במקרה הרע - התימחור של השוק יחזור למצב נורמאלי וזה אומר הפסדים ענקיים - אפשרות לנפילות של 50% ויותר. כלומר המצב הוא של סיכוי להרוויח תשואה חד ספרתית נמוכה מול סיכון להפסיד חצי מהכסף.

נציין כי מכפיל רווח הינו אינדיקטור המשמש בהערכת שווי של חברות. מכפיל הרווח מוגדר כיחס בין שווי השוק של החברה לבין הרווח הנקי השנתי שלה. ככל שהמכפיל נמוך יותר, החברה זולה יותר ביחס לרווח שהיא מייצרת - ולהפך.

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    יש לאתר מנהג קבוע לצאת בהצהרות בומבסטיות .די כבר... (ל"ת)
    דודו 18/02/2015 14:50
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    אתם לא מבינים 14/01/2015 21:06
    הגב לתגובה זו
    חחחחחח איזה מצחיק ביזפורטל שגורם לגולשים שלו ......אשליות
  • 16.
    הזמן הכי טוב לקניית מניות ומהר גם (ל"ת)
    רמי 14/01/2015 19:18
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    ניר 14/01/2015 18:04
    הגב לתגובה זו
    יש נביא בעירו?
  • 14.
    השווקים גמרו גם בארהב וגם אצלנו ובאירופה-רק נדלן (ל"ת)
    יוסף 14/01/2015 17:40
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    הגולש 14/01/2015 15:34
    הגב לתגובה זו
    בעבר האלטרנטיבות היו גבןהות ובהתאם מכפיל נמוך יותר )תשואה גבוה יותר(היום האלנטרנטיבות הן של כלום .משמע בשביל אותו הפער בין האלטרנטיבות המכפיל צריך להיות גבוהה בהרבהאלא ש........ מכפילי עבר זו הסטוריה . צריך לחשב לפי צפי למכפיל בשנה הקרובה
  • אזרח 14/01/2015 17:07
    הגב לתגובה זו
    מכפיל 20 מגלם היוון בריבית של 5%, כיום הריבית לטווח ארוך בארה״ב בשפל (כ2.5% ל30 שנה) ולכן זה מגלם פרמיית סיכון של 2.5% וזה סביר, זה הפרמטר שצריך לבדוק! השאלה היא אם הבנק הפדרלי יעלה את הריבית או לא? (עלייה של לפחות 1%-2%) וזה שאלת מליון הדולר... המלצה?? לשאול את סטנלי פישר...
  • 12.
    אורי 14/01/2015 15:03
    הגב לתגובה זו
    ראו הוזהרתם
  • 11.
    cuca 14/01/2015 15:00
    הגב לתגובה זו
    הכל שאלה של תיזמון הריי...
  • גבי 19/01/2015 07:51
    הגב לתגובה זו
    אבל ערך הכסף ירד משמעותית. אינפלציה של מאות אחוזים.
  • 10.
    מפחד אבל... 14/01/2015 14:43
    הגב לתגובה זו
    אחת ל כמה חודשים מוציא הודעה איזה גורו שחזה את המשבר בשנת ככה ובענף ככה שהנה הנה הקטסטרופה אוטוטו באה. מי שהקשיב לכל חמור כזה הפסיד ראלי מטורף בשנתיים האחרונות. כן בסוף זה יקרה וממש אחרי שאיזה קוף יזרוק לחלל הוירטואלי תחזית קודרת יבוא קץ הכלכלה והעולם המערבי כפי שאנחנו מכירים אותו. עד אז נמשיך להשקיע בשוק ההון ולשמן את גלגלי המערכת כי זה או שנרוויח או סדר עולמי חדש שלא ממש ברורו טיבו. תמשיכו לקנות (בצורה מושכלת!) אין לנו דת אחרת.
  • 9.
    מומחה לקנוניות 14/01/2015 14:37
    הגב לתגובה זו
    אם הריבית נמוכה ולא צפויה לעלות הרבה אז המכפיל הוא יותר גבוה באופן טבעי.
  • 8.
    עצים אינם צומחים לגובה לנצח (ל"ת)
    שומר נפשו ירחק!!! 14/01/2015 14:09
    הגב לתגובה זו
  • דודו 14/01/2015 14:59
    הגב לתגובה זו
    צאצאים לעתיד, נכשלת בנסיון שלך לומר משהוא אחר שרצית , נקווה שאתה לא סוחר בשיטה זו . אגב אם תבדוק את הנתונים מאז פתיחת הבורסה בוול כולל משבר שנות ה20 תגלה שהמדדים רק עולים ועולים , כי אין מצב שהעום נכנס או יכנס לכאוס כלכלי כה קשה שיגרום לו להתהפך לירידות לאורך שנים .
  • 7.
    אבי 14/01/2015 14:08
    הגב לתגובה זו
    תשעים אחוז מהכתבות לא נותנות ערך כלשהוחבל.
  • 6.
    כל כתבה כזאת מטרתה להוריד את השוק (ל"ת)
    טל 14/01/2015 14:01
    הגב לתגובה זו
  • לא בפעם הזאת (ל"ת)
    משקיע ותיק 14/01/2015 14:13
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יוסקה 14/01/2015 13:57
    הגב לתגובה זו
    יש הרבה מניות בועתיות עם מחיר מנופח, ויש לא מעט מניות שמתומחרות בחסר!! תסמכו רק על עצמכם ולא על העדר שמובל ע"י אינטרסנטים
  • 4.
    זה בגלל הכסף הזול ? (ל"ת)
    tio 14/01/2015 13:51
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מילה לא הבנתי (ל"ת)
    מר ציפן 14/01/2015 13:48
    הגב לתגובה זו
  • לא ביקשו שתבין פשוט רצו להוריד את מעו"ף (ל"ת)
    למר ציפן 14/01/2015 14:15
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אני קונה לעשר שנים (ל"ת)
    סבאלה 14/01/2015 13:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    למה תשואה של 2000 אחוז!!! (ל"ת)
    רמי 14/01/2015 13:44
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".