"מיסים שקטים": ממשל טראמפ טוען שחסך לאמריקאים 180 מיליארד דולר השבוע
דוברת הבית הלבן: "האמריקאים בחרו מחדש בטראמפ כדי לתקן את הסיוט הכלכלי של ביידן"
הבית הלבן טוען שהמדיניות הכלכלית של ממשל טראמפ כבר מביאה תוצאות, עם חסכון של 180 מיליארד דולר למשלמי המיסים בעקבות מהלכים להסרת רגולציות. על פי דוברת הבית הלבן, קרוליין לויט, הממשל "עובד כל יום כדי לצמצם בירוקרטיה ולחתוך מיסים", אך הדמוקרטים מתעקשים שטראמפ קיבל כלכלה יציבה ורק מחמיר את המצב.
המאבק על מערכת המשפט – טראמפ יוצא לקרב
הנשיא טראמפ צפוי לשאת היום נאום במשרד המשפטים, שבו יתחייב להחזיר את שלטון החוק ולהיאבק בפשיעה. "המשרד הזה לא נועד לרדוף אנשים על עמדות פוליטיות", אמרה לויט, בהתייחסה להאשמות על פוליטיזציה של מערכת המשפט. במקביל, ממשל טראמפ מתכנן לערער על החלטת בית המשפט הפדרלי שחייב את החזרת אלפי עובדים פדרליים שפוטרו. "שופט אחד לא יכול לקחת את הסמכות הנשיאותית", אמרה לויט, תוך שהיא תוקפת שורת פסיקות שחסמו את מדיניותו של טראמפ מאז כניסתו לתפקיד. לדבריה, בחודש פברואר בלבד הוצאו 15 צווים לעיכוב מדיניות הבית הלבן, לעומת 13 בלבד בשלוש שנות כהונתו של ביידן.
שומרי הסף: המאבק על התקציב
בסנאט, מנהיג המיעוט הדמוקרטי, צ'אק שומר, הסכים לתמוך בהצעת התקציב של הרפובליקנים, מהלך שטראמפ הגדיר כניצחון. "הדמוקרטים הימרו על כך שלא נשיג רוב – וטעות בידם", אמרה לויט, תוך שהיא מהללת את יו"ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון.
לדבריה, מדובר בתקציב נקי ומאוזן, שנועד לשמור על פעילות הממשלה ולהכין את הקרקע להסכמות רחבות יותר בהמשך השנה. עם זאת, חלק מהדמוקרטים עדיין מתנגדים, מה שעשוי לגרור עימות נוסף בקונגרס.
הכלכלה במחלוקת: מי באמת אחראי למהפך?
הוויכוח על מצבה של הכלכלה האמריקאית תופס מקום מרכזי. דמוקרטים טוענים כי ביידן הוריש לטראמפ כלכלה חזקה, אך בבית הלבן משיבים בנתונים אחרים. "לא ברור על איזה כלכלה הם מדברים", תקפה לויט. "האמריקאים יודעים שהמצב הידרדר תחת ביידן, ולכן בחרו מחדש בטראמפ". לדבריה, מחירי הדלק יורדים, עלות הביצים ירדה בשני דולר בתוך חודש, ומחירי כרטיסי הטיסה צונחים.
- אילון מאסק חוזר לבית הלבן: סוף הנתק עם טראמפ?
- כך דיברו בכירי וול סטריט על טראמפ מול אפשטיין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, היא חשפה כי ממשל טראמפ ביטל השבוע 31 תקנות של הסוכנות להגנת הסביבה (EPA), אותן כינתה "מיסים שקטים". לדבריה, הממשל "מנקה את הביורוקרטיה ומשחרר את הכלכלה".
- 2.טראמפ זהום הסביבה 18/03/2025 14:43הגב לתגובה זוטראמפ מעודד זהום הסביבה הוא לא יחיה עוד 10 שנים אז מה אכפת לו
- 1.דריה 15/03/2025 11:23הגב לתגובה זומקבלת ביטוי דרך ירידות השערים בניו יורק.יתכן והשוק טועה.

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר
כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"
מניית וויקס Wix Wix.com -3.98% התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר.
הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף.
כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?

- וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?
- וויקס צונחת 16% למרות תוצאות טובות - הסיבה היא בתחזית ובאיום מ-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.
מפעל רכבי צ'רי. קרדיט: רשתות חברתיותהאם תעשיית הרכב בסין לקראת האטה?
צמצום הסובסידיות הממשלתיות, מיסוי חדש על רכבים חשמליים ושחיקת רווחיות: האנליסטים מזהירים מירידה בביקושים, אבל מתייחסים גם לתרחיש חיובי עם שימוש בטכנולוגיה המסורתית
סקטור הרכב הסיני, שהיה מנוע הצמיחה הבולט של כלכלת סין בשנים האחרונות, עשוי להתמודד ב-2026 עם אחת התקופות המאתגרות ביותר שידע בעשור האחרון. לפי הערכתו של אנליסט הרכב הבכיר של דויטשה בנק, תעשיית הרכב כולה צפויה להיכנס למיתון קל או לפחות להאטה חדה, עם
ירידה בהיקפי המכירות, שחיקת רווחיות ועלייה בלחץ התחרותי.
על פי הדויטשה בנק, חלק ניכר מהביקוש לרכב בשנת 2026 למעשה נבלע מראש במהלך הרבעון הרביעי של 2025. צרכנים רבים מיהרו להקדים רכישות בעקבות ציפייה להפחתת תמיכה ממשלתית, הכוללת שינוי במדיניות
הטרייד-אין וצפי לעלייה צפויה במס רכישה על רכבי NEV, כלומר רכבים חשמליים והיברידיים־נטענים. הקדמת הביקושים הזו צפויה לייצר “חלון ריק” בתחילת 2026, שבו שוק הרכב יתקשה לשחזר את רמות המכירות של השנה הקודמת.
במקביל, שינויי המדיניות עלולים להיות כואבים
יותר ממה שמעריכים בשוק. לפי הדויטשה, יצרני הרכב יידרשו כנראה לספוג חלק מעליית העלויות הנובעת מהקטנת הסובסידיות ומהמיסוי החדש, דבר שיפגע בשולי הרווח, מצב מורכב במיוחד עבור חברות שכבר פועלות בשוק היפר-תחרותי. יותר מ-100 יצרניות רכב מתחרות כיום על אותו פלח שוק,
ועד כה רק מעטות הצליחו לשמור על יציבות רווחית.
ההערכות של דויטשה בנק תואמות למגמה רחבה שמסתמנת בגופי המחקר המובילים. בג'יי פי מורגן מזהירים כי ביטול סובסידיות או הפחתתן עלול לייצר צניחה במכירות כבר במחצית הראשונה של 2026, ולפגוע במיוחד ביצרניות
קטנות ובספקי משנה. גם סוכנות הדירוג פיץ' מצביעה על כך שמבנה התמיכה הממשלתית, שתרם לשגשוג של רכבי ה-EV בשנים האחרונות, עומד בפני שינוי עמוק, וגם בפיץ' חוזים שהמהלך עלול לחשוף את החברות לירידה בהיקף המכירות ותחרות מחירים עזה אף יותר.
- ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף
- 5 עובדות על שי ג'ינפינג: כיצד עיצב מחדש את יחסי הכוחות בעולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התרחיש החיובי כרוך בהחזרת מנועי הבעירה הפנימית
למרות התחזיות השליליות, הדויטשה בנק מציג גם תרחיש חיובי אפשרי: ממשלת סין עשויה לשקול הורדת מס רכישה על רכבי בעירה פנימית במחצית השנייה של 2026, צעד שנועד לאזן את ירידת הביקושים ל-NEVs. מהלך כזה יכול, לדבריו, להחזיר
עניין לשוק, להעלות את נפח המכירות ולשפר את הרווחיות, גם אם זמנית בלבד, עבור יצרניות רכב מסורתיות, שהתקשו להתמודד עם הארסנל הטכנולוגי של מתחרות ה-EV.
