טיקטוק
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot

מאבק על עתיד טיקטוק בארה"ב: המחיר - עשרות מיליארדי דולרים

האם טיקטוק נמצאת בדרך למכירה כפויה? האנליסטים מעריכים את שווי הפעילות האמריקאית בכ-50 מיליארד דולר כשברקע ממשלת סין בוחנת אפשרות שאילון מאסק ירכוש את החברה וקבוצת משקיעים מתחרה מציעה 20 מיליארד דולר ללא האלגוריתמים השנויים במחלוקת


אדיר בן עמי |


בזמן שטיקטוק ניצבת בפני איום של חסימה מוחלטת בארצות הברית, אנליסטים מעריכים כי רכישת הפעילות האמריקאית של האפליקציה הפופולרית עשויה לעלות בין 40 ל-50 מיליארד דולר. ההערכה מגיעה על רקע דיווחים כי ממשלת סין שוקלת תרחיש שבו אילון מאסק ירכוש את הפעילות.


הלחץ על חברת האם ByteDance גובר לאור החלטה אפשרית של בית המשפט העליון האמריקאי לאשר חוק ביטחון לאומי. אם החוק יאושר, ענקיות טכנולוגיה כמו אפל וגוגל יספגו קנסות על אירוח האפליקציה לאחר המועד האחרון שנקבע ליום ראשון.


אנג'לו זינו, סגן נשיא בכיר ב-CFRA Research, מבסס את הערכת השווי שלו על השוואה בין בסיס המשתמשים וההכנסות של טיקטוק לבין אלה של המתחרים. לפי נתוני חברת המחקר Sensor Tower, טיקטוק מונה כ-115 מיליון משתמשים חודשיים בארה"ב, מעט פחות מאינסטגרם עם 131 מיליון, אך הרבה יותר מסנאפצ'ט, פינטרסט ורדיט.


עם זאת, הערכת השווי הנוכחית נמוכה משמעותית מההערכה של למעלה מ-60 מיליארד דולר שניתנה במרץ 2024, בעת שהקונגרס אישר את החוק הראשוני. הירידה מיוחסת למצב הגיאופוליטי המורכב ולשינויים במכפילי הענף.


חשוב לציין כי הערכות השווי אינן כוללות את האלגוריתמים של טיקטוק להמלצת תוכן, שלא יהיו חלק מעסקת מכירה אפשרית. דווקא אלגוריתמים אלה והקשר הנטען שלהם לסין עומדים במרכז טענות הממשל האמריקאי בדבר איום ביטחוני.  אנליסטים ב-Bloomberg Intelligence מציגים הערכת שווי נמוכה יותר של 30-35 מיליארד דולר, בהתחשב בעובדה שמדובר במכירה כפויה. הם מדגישים את האתגר במציאת רוכש שיכול הן לממן את העסקה והן להתמודד עם הפיקוח הרגולטורי המחמיר בנושא פרטיות המידע.


קבוצת משקיעים בהובלת המיליארדר פרנק מקורט וקווין אולירי כבר הביעה נכונות להשקיע עד 20 מיליארד דולר ברכישת הפעילות האמריקאית, ללא האלגוריתמים. אולירי טוען כי הצעתם תהיה חופשיה מפיקוח רגולטורי מכביד.


למרות התמיכה באילון מאסק, אולירי מטיל ספק ביכולתו של מנכ"ל X לקבל אישור רגולטורי לרכישה, אפילו תחת ממשל טראמפ. זאת בשל מורכבות העסקה והרגישות הביטחונית הגבוהה.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.