פתיחה אדמדמה לאחר פקיעה עירנית - טבע עולה ב-1.9%

מדד ת"א 25 נסחר בירידה של 0.29%, מדד ת"א 100 יורד ב-0.24%. מניות אלדין עולות ב-2%, החברה מתכננת להנפיק מניות במיליוני בנאסד"ק, פרטנר יורדת ב-2.2%
חזי שטרנליכט |

הבורסה בתל אביב פתחה את שעריה למסחר בירידות שערים מתונות. לפני פתיחת המסחר התרחשה פקיעת סדרת אופציות המעו"ף לחודש מרס. היה זאת פקיעה שלילית בירידה של 0.15% בשער של 641.42 נקודות. המחזורים בפקיעה היו ערים והם הסתכמו בכ-605 מיליון שקל. נראה כי אי היציבות הפוליטית ממשיכה להעיב על סנטימנט הסוחרים הישראלים.

מדד ת"א 25 נסחר בירידה של 0.29% לרמה של 640.48 נקודות, מדד ת"א 100 יורד ב-0.24% ל-660.87 נקודות, מדד התל-טק 15 עולה ב-0.16% ל-410.58 נקודות.

ה"רומן" של ענקית הפרמצבטיקה הישראלית, טבע, בוול סטריט עם קו 30 הדולר למנייה, המשיך גם אמש והיא חתמה בעליה של 0.67% למחיר של 29.86 דולר. מאז דצמבר 2004 נסחרת המניה סביב רמת ה-30 דולר, וכל פעם שחצתה אותה, שבה מיד לירידות. כעת נסחרת טבע בעליה של 1.88% במחזור של כ-45 מיליון שקל.

חברת אלווריון דיווחה אמש על עסקה בהיקף של 4.3 מיליון דולר, עם חברת Irish Broadband, ספקית שירותי פס רחב אלחוטיים. המניה השילה בוול סטריט 1.88% פתחה בירידה של 0.53%.

מניות אלדין פתחה בעליה של כ-1.93%, לאחר שאמש החליקו ב-0.6%. עיתון הארץ מספר הבוקר, כי בעלי המניות בחברה, האחים מרגלית עשויים לזכות בכ-8.8 מיליון דולר במסגרת הגיוס המתוכנן של החברה בהיקף של כ-58.8 מיליון דולר.

חברת כור מסרה אמש, כי בכוונתה להגדיל את מוערבותה בעסקי חברת הבת, רשת מלונות שרתון ישראל. כור יחד עם בעליה הנוספים של הרשת, הציגה תכנית ל-4 שנים הקרובות בהן, בין השאר, יושקע סכום של 20 מיליון דולר ברשת, יומרו מניות בשווי של 27 מיליון דולר ועוד. בבורסת ניו-יורק, לא אהבו כל כך לשמוע על המיזם החדש ושלחו את המניה 5.01% דרומה. מניות החברה פתחו בירידה של 1.84%.

חברת TAP, מובילת הסחורות האוויריות של פורטוגל, מסרה על הסכם התקשרות עם חברת מג'יק. החברה הישראלית תטמיע את מערכת ה-HERMES שלה, לניהול סחורות אוויריות. היקף העסקה מוערך ב-1.4 מילין דולר, למשך 4 שנים. למרות העסקה התממשה אמש מג'יק ב-2.55% והיא פתחה הבוקר בפער שלילי של 1.76%, אך היא נסחרת כעת ללא שינוי.

איש העסקים מתיו ברונפמן, בעל השליטה בבנק דיסקונט ביחד עם מנכ"ל איקאה העולמית האנס סקאלין וראש הוועד הממונה של אגודת הקו-אופ ליפא מאיר, חתמו אמש על הסכם למכירת חלקה של אגודת הקו-אופ באיקאה ישראל (75%) לברונפמן תמורת 33 מיליון דולר - כך יודע הבוקר לספר האתר דה-מרקר. ההסכם יובא לאישור בית המשפט בישראל בימים הקרובים. מניות הרבוע הכחול פתחו ללא שינוי, למרות הירידות שלהן אתמול בוול סטריט.

קצת תקשורת. ועדת הכספים אישרה אמש, במסגרת חוק ההסדרים, את רפורמת הניידות של מספרי הטלפון. תחילת הרפורמה מתוכננת לספטמבר 2006 - מדובר בדחייה של מספר חודשים מהמועד המקורי. הרפורמה תאפשר ללקוחות המחזיקים במכשיר סלולארי או קווי לעבור למפעיל אחר עם אותו המספר - ובכלל זה הקידומת. הרעיון הוא כי מספר הטלפון הופך לחלק מהזהות של הלקוח (נרצה או לא נרצה) וכך לא תוגבל התחרות והוא לא ייחסם בדרכים שונות ומשונות.

בזק לא התמהמהה והודיעה אמש לבורסה לני"ע בתל אביב, כי ניידות המספרים תגבה ממנה מחיר כלכלי כבד מבזק ומהחברה הבת - פלאפון, וזאת, הסבירה, בשל העלויות הכרוכות בשדרוג התשתית הטכנולוגית והקושי בשימור הלקוחות. מניות בזק פתחו בירידה של 1.3%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?