המועד להתיישנות השומה לאחר הגשת השגה

מאת: נדב הכהן, רו"ח

הכותב סוקר את השתלשלות הפסיקה בשאלת המועד להתיישנות שומה לאחר הגשת השגה, לאור הוראות סעיף 152(ג) לפקודת מס הכנסה.
עו"ד לילך דניאל |

ביום 23.5.2004 ניתן בבית המשפט המחוזי בירושלים מפיה של השופטת מרים מזרחי פסק הדין בעמ"ה 7050/03 (משה סמי נגד פקיד השומה), שכולו עסק בסוגיה אחת וזו היא: מה המועד להתיישנות השומה לאחר הגשת השגה, לאור הוראות סעיף 152(ג) לפקודת מס הכנסה, אם הצו "הוצא" על ידי פקיד השומה לפני שחלפה שנה מיום שנתקבלה ההשגה, אך נשלח לנישום לאחר שחלפה שנה מאותו תאריך? נזכיר כי בהתאם להוראות הסעיף האמור יראו את ההשגה שהגיש הנישום כנגד השומה כאילו נתקבלה, אם בתוך "תקופת ההתיישנות" של הדו"ח השנתי, או בתום שנה מיום הגשת ההשגה, לפי המאוחר שבהם, לא הושג הסכם לגבי השומה שבמחלוקת ולא השתמש פקיד השומה בסמכותו - בהעדר הסכם - לקבוע את המס בצו. במקרהו של סמי משה הוציא פקיד השומה למערער שומה לשנת המס 1997, שבגינה הגיש המערער השגה ביום 22.1.2002. פקיד השומה דן בהשגה, והוציא צו הדוחה אותה. על גבי הצו נשוא השומה הופיע כי יום הוצאתו הינו 19.1.2003 (לפני שחלפה שנה מיום הגשת ההשגה) אך תאריך הדפסתו היה ביום 13.4.2003 (ותאריך מסירתו בפועל למערער היה ביום 28.4.2003). המערער טען כי דין השגתו להתקבל, שכן הצו "הוצא" לאחר שחלפה שנה מיום הגשת ההשגה. פקיד השומה טען, מצידו, כי המועד הרלוונטי הוא המועד שבו הפעיל את שיקול דעתו (ולא המועד שבו הוצא הצו בפועל), ואף נתלה בפסיקה תקדימית (לדבריו) של בית המשפט העליון, בענין פקיד השומה נגד יצחק ביר בע"מ (ע"א 568/78), ממנה עולה לכאורה המסקנה כי רשאי פקיד השומה להודיע לנישום על החלטתו גם כתום תקופת ההתיישנות (אם כי הדבר אינו רצוי) ובלבד שההחלטה נתקבלה במהלך התקופה שקצב לה המחוקק. חייבת אמת להאמר, כי פסיקת בית המשפט העליון בעניין ביר אכן שימשה "השראה" למספר פסקי דין שניתנו במהלך השנים בבתי המשפט המחוזיים, כפי שציינה השופטת מזרחי עצמה בפסק הדין מיום 23.5.2004, אך הדבר לא מנע בעדה מלהוציא תחת ידיה הלכה שונה ולקבל את טענת המערער לענין ההתיישנות, שכן ברור בנסיבות המקרה כי הצו לא נשלח לפני יום הדפסתו (ביום 13.4.2003). וכך נכתב, בין היתר, בפסק הדין: "... מקובלת עלי טענת המערער, כי הצדק וההגינות תומכים במסקנה כי על הנישום לדעת כיצד נסתיים ענינו תוך זמן קצוב. אין זה סביר לאפשר לפקיד השומה להחזיק אצלו את ההחלטה בענין הנישום מוסתרת במשך חודשים ולשגרה אליו במועד הנוח לו. שיקול זה תומך בגישה לפיה יש לפרש את הסעיף באופן שימנע עינויי דין מיותרים מן הנישומים. קשה להלום קביעה לפיה פקיד השומה הוא שיקבע מתי לגלות החלטתו לנישום, ללא מגבלת זמן ... אוסיף כי לנוכח המגבלות שקובע החוק על הנישום להגיש השגתו במועד מסוים, אך צודק הוא שגם פקיד השומה יוכרח לעמוד בזמן הקצוב לו למתן החלטה ויודיעה לנישום, כדי שזה יוכל לכלכל את מעשיו וידע את מצבו, וכי אם לא יפעיל סמכותו במועד, לא יוכל יותר לעשות כן..." והנה טרם חלפה מחצית השנה, וכבר נתקבלה בבית המשפט המחוזי בתל אביב - יפו, מפיו של השופט מגן אלטוביה, החלטה שונה. כוונתנו להחלטה מיום 21.11.2004 בעניינו של חגי רם(המבקש) נגד פקיד שומה - היחידה למיסוי בינלאומי (בש"א 15423/04 בתיק עמ"ה 1118/04), אשר ביקש כי בית המשפט יסטה מהלכת בית המשפט העליון בעניין "ביר" וילך אחר פסק דינה של השופטת מזרחי בענין "סמי", ויקבע כי מאחר והצו הדוחה את ההשגה (שהגיש המבקש) נשלח על ידי פקיד השומה לאחר תום שנה ממועד הגשת ההשגה, הרי שיש לראות את ההשגה כאילו נתקבלה. במקרה זו לא שכנע המבקש את בית המשפט בצדקתו, והבקשה נדחתה. בהחלטתו, פרט השופט אלטוביה את שיקוליו, והסביר כי עיכוב במשלוח הצו, שהוא "על גבול הסביר", לא ישמש עילה לפסילת הצו, שהרי התכלית הראשית של פקודת מס הכנסה הינה הוצאת שומת אמת. לא חלפו שלושה חודשים תמימים, ושוב נתקבלה החלטה בבית המשפט המחוזי בירושלים, על ידי השופטת מרים מזרחי, המותירה על כנה את ההחלטה הקודמת בענין "סמי". המדובר בפסק הדין שניתן ביום 10.2.2005 בענין איקאפוד נגד פקיד שומה (עמ"ה 8024/04), בו נכללה התייחסות מרומזת של בית המשפט להחלטתו של השופט אלטוביה (בענין "חגי רם"). וכך כתבה השופטת מזרחי, בין היתר, בפסק הדין מיום 10.2.2005: "... השלב הבא בבחינת ההתיישנות הוא בדיקת המועד הקוטע את "מרוץ ההתיישנות". המערערת טוענת כי המועד הקובע הוא מועד שידורו של הצו במחשב וכי הצווים יצאו ביום 24.2.2003, שכן זהו המועד המופיע בצווים כ"תאריך ההדפסה" ו"תאריך החישוב". המשיב טוען כי המועד בו הודפסו הצווים אינו המועד הרלוונטי, אלא המועד הרלוונטי, כפי שטענה המערערת עצמה, הוא המועד בו שודרו הצווים למחשב. לטענת המשיב, החלטה בהשגה ניתנה והוזנה למחשב ביום 9.2.2004. אציין, כי כבר החלטתי בעניין עמ"ה (י-ם) 7050/03 משה סמי נ. פקיד שומה, כי המועד הקוטע את "מרוץ ההתיישנות" לפי סעיף 152(ג) לפקודת מס הכנסה הוא המועד בו נשלח הצו אל הנישום, ולא מועד ההכרעה בשומה ושידורה למחשב. מאחר שבכמה פסקי דין מחוזיים שניתנו לאחרונה סברו השופטים בשגגה כי כוונתי בפסק דין סמי הנ"ל היתה כי המועד הקובע הוא המועד בו הגיע הצו אל הנישום, אני רואה לנכון להדגיש כי כוונתי היתה, והדבר הובהר היטב בפסק הדין, למועד בו נשלח הצו אל הנישום. אוסיף כי מבחינת המשיב איני רואה כל קושי לשמר את המידע לגבי מועד המשלוח, כפי שהוא שומר מידע לגבי מועדים אחרים, כדי שלא יתקשה להוכיחו בהתעורר הצורך...." נוכח המחלוקת המשפטית, שככל הנראה התגלעה בין בית המשפט המחוזי בירושלים לבין בית המשפט המחוזי בתל אביב - יפו, לא נותר לנו אלא להמתין להכרעתו של בית המשפט העליון. * הכותב הינו ממשרד רוז'נסקי, הליפי, מאירי ושות' רואי חשבון.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיסכון
צילום: רוי שיינמן

פיקדונות - איפה תקבלו את הריבית הטובה ביותר? בדיקה

מאפס ריבית בעו"ש ועד ריבית קבועה של 4.5% בשנה - מי הבנקים ההוגנים ומי הבנקים הלא הוגנים? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה בנקים פקדונות

הריבית שאתם מקבלים על יתרה בחשבון הבנק שלכם היא מגוחכת. כדי לקבל סכום קצת פחות מגוחך, כדאי לכם להפקיד בפיקדון. אם אתם לא יודעים לכמה זמן להפקיד, כי כמעט אף אחד לא יודע מה התזרים שלו לחודש-חודשיים הקרובים, אז אתם תפקידו בפיקודנות יומיים, שבועיים או לחודש או שתוותרו על זה כי הם מספקים ריבית מאוד צנועה ברוב הבנקים. ואז מתקבלת תמונה מעיקה - למרות שכמכלול יש לנו - הציבור על פני זמן כ-230 מיליארד שקל בחשבון העו"ש, אנחנו מקבלים רק על 9% מהסכום הזה ריבית והיא נמוכה מאוד, שואפת לאפס. בעולם תקין היינו אמורים לקבל על הסכום הזה 3%-4%, כי הבנקים יודעים לייצר מזה הרבה כסף - כ-10%, אבל אין תחרות אמיתית על הכסף שלנו כי אין תחרות בין הבנקים.

וככה הבנקים מייצרים מהעו"ש רווחים של 20-23 מיליארד שקל (נטו כ-14-15 מיליארד שקל), בעוד שהם משלמים על זה מאות מיליונים בודדים. הבנקים מרוויחים בקצב של 36 מיליארד שקל בשנה, חלק גדול מהם בזכות הכסף בעו"ש. אגב, אם אתם במינוס זה כבר סיפור אחר - אתם משלמים ריבית של 10.6% בממוצע על מינוס.

הכסף שלכם יכול לייצר תשואה קבועה או תשואה משתנה (ריבית קבועה או משתנה).  מכיוון שהריבית צפויה לרדת, הריבית המשתנה שתלויה בריבית במשק צפויה לרדת, ומכאן שכעת היא תהיה גבוהה יותר בידיעה שהיא תרד בהמשך. הקבועה מספקת ביטחון - מה שאתם מקבלים זה מה שיהיה לכל תקופת הפיקדון. ורק כדי להמחיש את ההבדל - אם אתם מקבלים הצעות לפיקדון שנתי בריבית קבועה של 4% או ריבית משתנה של 4.25%, אבל, לדעתכם, הריבית תרד בקרוב ל-1 השנה וכבר בקרוב, ברור שהריבית הקבועה מתאימה לכם יותר. אם אתם חושבים הפוך - שלא תהיה ירידת ריבית או שתהיה רק בעוד קרוב לשנה - אז הפיקדון בריבית משתנה כדאי לכם.  

על פי מידע מעודכן של בנק ישראל, הריבית הקבועה הממוצעת לשנה היא 4.13% והריבית המשתנה  היא 3.45%. קצת מוזר כי המשתנה אמורה להיות גבוהה יותר, אבל זה גם נובע מהצעות ואינטרסים של הבנקים. אם הם לא רוצים שתיקחו בריבית משתנה הם יספקו לכם הצעות בריבת נמוכה ומעט יקחו. בפועל, רוב הפיקדונות נלקחים במסלול של ריבית קבועה. הריבית הממוצעת  - 4.13%, נמוכה ממה שיכולתם לקבל במק"מ - כ-4.25%-4.3%. מאז הריבית במק"מ מעט ירדה. 


הנה תמונה מלאה על ריביות ממוצעת ל-6-12 חודשים:




דוח דו"ח דוחות מסמכים מחשבון מספרים נתונים טבלה חשבון עמלות שורה ניהול דמי כסף חסכון פנסיה מס העלמות העלמת
צילום: Pixabay

עורך דין מהצפון חשוד בהעלמת הכנסות של 8 מיליון שקל

באמצעות פקיד שומה חקירות חיפה והצפון, מנהלת רשות המסים חקירה כנגד עו"ד נאשד אבו ריא, תושב סחנין, החשוד בהעלמת הכנסות של 8 מיליון שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס

העלמות מס הן מכת מדינה. גופים רבים עובדים באופן לגיטימי ומתכננים לשלם כמה שפחות מס. גופים רבים אחרים עוברים על החוק. זאת העלמת מס בידיעה, בהכוונה, זו גניבה. כל העלמת מס היא גניבה מכולנו - אם כולם ישלמו, כולם ישלמו פחות.

רשות המסים, באמצעות פקיד שומה חקירות חיפה והצפון, מנהלת חקירה כנגד עו"ד נאשד אבו ריא, תושב סחנין, החשוד בהעלמת הכנסות של 8 מיליון שקל. החשוד הובא היום לבית משפט השלום בחיפה ושוחרר בתנאים מגבילים. מבקשת המעצר עולה כי על פי ניתוח חשבונות הבנק של החשוד והשוואתם לדיווחיו למס הכנסה בשנים 2021-2024 נמצאו הפרשים של כ-8 מיליון שקל, שמקורם בשיקים, מזומנים והעברות לחשבון הבנק. 

בנוסף, מממצאי החקירה עולה כי החשוד ניהל ספרים כוזבים תוך שימוש במרמה ותחבולה במזיד על מנת להתחמק מתשלום מס כדין. כאמור בית המשפט השלום בחיפה החליט לשחרר את החשוד בתנאים מגבילים. החקירה נמשכת.

רשות המסים מגבירה בשנים האחרונות את פעילות האכיפה בתחום בעיקר באמצעות מאגרי מידע, שיתופי פעולה עם גורמים בענף, וחיפושים יזומים - הרשויות מנסות לפצח את "מעגל העלמה" ולפגוע בכדאיות של ניהול הכנסות מוסתרות. החקירה הנוכחית, מהווה חלק ממאמץ רחב יותר להגברת המשמעת הפיננסית בכל ענפי המשק.

בנוסף, כל סיפור של העלמה חושף את האתגרים שמולם ניצבת רשות המסים, בניסיונה להתמודד עם הון בלתי מדווח במשק הישראלי. בעוד החקירה נמשכת, השאלה הגדולה שנותרת פתוחה היא האם המקרה הזה יהפוך לתמרור אזהרה עבור אחרים הפועלים מחוץ למערכת.