מונית מעופפת של ארצ'ר אוויאיישן. קרדיט: רשתות חברתיות
מונית מעופפת של ארצ'ר אוויאיישן. קרדיט: רשתות חברתיות

למרות התוצאות החלשות, ארצ'ר אווייאשן נשארת עם צפי חיובי

חברת מוניות האוויר החשמליות רשמה ברבעון השני הפסד תפעולי של 176 מיליון דולר, גבוה מהתחזיות, אך עם נזילות של 1.7 מיליארד דולר, הרחבת הייצור, חדירה לשווקים בינלאומיים ובחירה כספק הרשמי לאולימפיאדת לוס אנג'לס 2028, האנליסטים חיוביים לטווח הארוך

רן קידר | (1)
נושאים בכתבה מונית מעופפת
מניית ארצ'ר אוויאיישן Archer Aviation -1.01%   יורדת בכ-7% במסחר המוקדם, לאחר שהחברה דיווחה על תוצאות חלשות מהצפוי לרבעון השני של השנה. החברה, המפתחת מטוסי eVTOL (כלי טיס חשמליים להמראות ונחיתות אנכיות לשימוש עירוני ובינעירוני קצר), רשמה הפסד תפעולי של 176 מיליון דולר לעומת צפי להפסד של 132 מיליון דולר. ההפסד הנקי הסתכם ב-206 מיליון דולר, כולל 92 מיליון דולר בהוצאות לא-מזומניות הקשורות לפיצוי מבוסס מניות ושיערוך כתבי אופציה. 

בנטרול סעיפים אלו, ההפסד הנקי המתואם עמד על 114 מיליון דולר, או 0.2 דולר למניה. ה־EBITDA המתואם היה שלילי ועמד על 118.7 מיליון דולר, עלייה לעומת הפסד של 93.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, על רקע גידול של 28% בהוצאות התפעוליות המתואמות ל-123.5 מיליון דולר.

החברה עדכנה כי ברבעון השני ההפסד הנקי המתואם עמד על 114 מיליון דולר (0.20 דולר למניה), 

למרות ההפסד, האנליסטים שמרו על טון חיובי והדגישו את התקדמות החברה בייצור, עם שישה מטוסי Midnight בשלבי בנייה, שלושה מהם בהרכבה סופית, והמליצו "קנייה" במחיר יעד של 13 דולר. בדויטשה בנק שמרו על המלצת "קנייה" עם יעד של 15 דולר, תוך ציון ההזדמנות להתרחבות מסחרית באיחוד האמירויות, שם צפויה להתחיל הפעילות עוד השנה, וכן אפשרות לזכות בחוזה הגנה כבר ב-2026. לפי המנכ"ל אדם גולדשטיין, ההסכמים שנחתמו עם Abu Dhabi Aviation ו-Abu Dhabi Investment Office עשויים להניב "עשרות מיליוני דולרים" ב-18-24 החודשים הקרובים, עם תחילת תשלומים עוד השנה. 

הספק הרשמי של אולימפיאדת לוס אנג'לס 2028

בחירתה של ארצ'ר אוויאשן כספק הרשמי של מוניות האוויר של אולימפיאדת לוס אנג'לס 2028 מקבלת עדיפות לאומית בארה"ב, והיא כבר החלה להתכונן לייצור המוני לקראת האירוע. במקביל, החברה מרחיבה את תוכנית Launch Edition לשווקים חדשים: איחוד האמירויות, אתיופיה ואינדונזיה. 

בנוסף להתרחבות בשוק האזרחי, החברה משקיעה בהתרחבות הגלובלית גם בשוק ההגנה, בין היתר באמצעות שתי רכישות: פורטפוליו פטנטים וצוות טכני מ-Overair, ורכישת מתקן קומפוזיטים ביטחוני בשטח של כ-5,600 מ"ר בדרום קליפורניה, שיאפשר פיתוח עצמי מהיר של רכיבי אווירונאוטיקה מתקדמים. 

ברמה הפיננסית, ארצ'ר סיימה את הרבעון עם יתרת נזילות מרשימה של 1.7 מיליארד דולר, שיא רביעי ברציפות, לאחר גיוס הון משמעותי, כולל מימון של 850 מיליון דולר ביוני. החברה צופה ברבעון השלישי הפסד EBITDA מתואם של 110-130 מיליון דולר והמשך השקעה בהרחבת יכולות הייצור, שרשרת האספקה והתשתיות המסחריות, עם מטרה ברורה: השקת טיסות מסחריות ברבעון הרביעי של 2025 באמירויות, והכנת התשתית למוניות האוויר של אולימפיאדת לוס אנג'לס.

גולדשטיין, סיכם: "ברבעון הזה האצנו את ייצור המטוסים במתקנים שלנו בקליפורניה ובג'ורג'יה, עם שישה מטוסי Midnight בייצור, כולל שלושה בהרכבה סופית. לצד התקדמות משמעותית באמירויות, בחירתנו כספק הרשמי של מוניות האוויר לאולימפיאדת לוס אנג'לס 2028, ושתי רכישות שנועדו להאיץ את תוכנית ההגנה שלנו,  אנחנו מבצעים מהלכים מתוך עמדת חוזק, עם יתרת נזילות מובילה בענף של 1.7 מיליארד דולר".

שווי השוק של ארצ'ר הוא 6.05 מיליארד דולר. מתחילת 2025 המנייה ירדה בכ-2.1% ואילו ב-12 החודשים האחרונים עלתה ב-168.7%. 

המוניות המעופפות כפתרון ירוק ומהיר

תחום ה-eVTOL משך עד היום השקעות שמוערכות בכ-5-6 מיליארד דולר. מעבר לארצ'ר, השמות המעניינים בשנתיים האחרונות הם ג'ובי אוויאשן, שחתמה על הסכם שעשוי להגיע לשווי של כמיליארד דולר עם קבוצת עבדול לטיף ג'מיל הסעודית וכולל אפשרות למכירת עד 200 מוניות אוויריות חשמליות לשימוש מסחרי כחלק מהחזון הכלכלי הסעודי של Vision 2030. חברה נוספת היא ווולוקופטר הגרמנית, שמתכננת שירותים בפריז ודובאי. בישראל, AIR גייסה 23 מיליון דולר והשלימה טיסות מבחן, ואילו EHang הסינית גם היא בולטת, עם רחפנים אוטונומיים שכבר פועלים בסין ובאירופה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

ההתקדמות מונעת על ידי צורך דחוף בפתרונות תחבורה ירוקים ומהירים בערים צפופות. כלי eVTOL מציעים יתרונות כמו פליטות פחמן נמוכות ורעש מינימלי בהשוואה למסוקים, אך מעבר לאתגרים הרגולטוריים, הקמת תחנות נחיתה (Vertiports) מצריכה השקעות כבדות, והתחרות העזה מחייבת חדשנות. בנוסף, מחירי הכרטיסים גבוהים והציבור עדיין חשדן.

מבחינה רגולטורית, התקדמות משמעותית נרשמה בארה"ב, כאשר צו נשיאותי של טראמפ מחודש יוני מקל על שילוב כלי eVTOL במרחב האווירי, ותוכנית פיילוט תומכת בחמישה פרויקטים מסחריים. דובאי מתכננת רשת מוניות אוויריות ב-2026, ולונדון בונה תשתיות דומות. תחזיות של מורגן סטנלי צופות ששוק המוניות המעופפות יגיע ל-100 מיליארד דולר עד 2030 ו-1.5 טריליון עד 2040, עם יישומים מעבר למוניות, מהובלת מטענים רפואיים ועד תגובה לחירום. זו תחזית מעודדת, זה אומר שבמקומות רבים תוך 2-3 שנים כבר יהיה את השירות הזה. בהתחלה הוא יהיה יקר ובהדרגה המחירים ירדו.

המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?

מרחפות למעלה - טראמפ מקפיץ את חברות המוניות המעופפות

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    קובי בריאנט 12/08/2025 17:04
    הגב לתגובה זו
    רוצים להניע אנשים בתוך הדבר הזהפחחח או מסוק או מטוס אין חצי הריון
ארנולד שוורצנגר קרדיט: גרוקארנולד שוורצנגר קרדיט: גרוק

קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?

הדס ברטל |
נושאים בכתבה שחקנים קולנוע

שחקני קולנוע גדולים ואייקוניים זה מונח ששייך בעיקר לכוכבי עבר. בשנים האחרונות, הוליווד לא הנפיקה כוכב קולנוע צעיר, מוכשר וכריזמטי כמו השמות הגדולים ביותר שעשו מאות מיליונים בתעשייה וידעו גם להפוך את השכר מהסרטים לעסקים מצליחים ולעיתים גם אימפריות שמניבות מאות מיליונים. כוכבי הקולנוע העשירים ביותר מכל הזמנים מכילים בעיקר שחקנים ששיא תהילתם היה לפני 20, 30 או אפילו 40 שנה, לפני עידן הסטרימינג וההצפה שאנחנו חווים בסרטים וסדרות טלוויזיה שעולות לאוויר כל כמה ימים ורובנו לא מזהים את השחקנים. ריכזנו עבורכם את הכוכבים שמזלם הגדול הוא שהם הגיעו להוליווד בזמן תור הזהב שלה, ידעו לדרוש ולהרוויח משכורות עתק וחשוב מכך, ידעו לקחת את ההון שעשו כשחקנים ולהפוך אותו לאימפריות עסקים.


1 # ארנולד שוורצנגר 

ארנולד שוורצנגר, אחד מכוכבי הקולנוע הגדולים בהיסטוריה ומושל קליפורניה לשעבר, נמצא במקום הראשון עם הון של מיליארד וחצי דולר. שוורצנגר, שנולד בשנת 1947 בעיירה טאל שבאוסטריה, הפך מאמן פיתוח־גוף לכוכב אקשן, פוליטיקאי ומיליארדר ולפי דירוגים שונים בעולם, נחשב לכוכב הקולנוע העשיר בהיסטוריה. הסרט הקופתי המזוהה איתו יותר מכל הוא “שליחות קטלנית 2: יום הדין” (1991), שהכניס בקופות כ-520 מיליון דולר ברחבי העולם, והפך אותו לסמל עולמי של קולנוע האקשן. מבחינת רווח אישי, העסקה הטובה ביותר שעשה הייתה דווקא מהקומדיה “תאומים” (1988), שבה ויתר כמעט על שכר בסיס וקיבל אחוזים מהרווחים כאשר לפי דיווחים, הרוויח מהסרט מעל 40 מיליון דולר.

שוורצנגר כיכב גם בסרטים אייקוניים נוספים כמו “רונאן הברברי”, שקרים אמיתיים” ו"זיכרון גורלי”. מעבר למשכורות מהסרטים ומתפקידו כמושל קליפורניה בין השנים 2003 ל-2010, חלק עצום מהונו הגיע מהשקעות מוקדמות בנדל"ן בקליפורניה עוד לפני שהתפרסם. כבר בשנות ה-20 לחייו היה מיליונר נדל"ן, ובהמשך היה שותף ברשת המסעדות Planet Hollywood ששיא הצלחתה היה בשנות ה-90', ובעסקים בתחומי הכושר והבידור. הוא היה נשוי לעיתונאית מריה שרייבר, במשך יותר מ-25 שנה עד לגירושים בשנת 2021, ולזוג ארבעה ילדים.


ארנולד שוורצנגר מתוך הרשתות החברתיות
ארנולד שוורצנגר - קרדיט: מתוך הרשתות החברתיות


2 # דוויין "דה רוק" ג'ונסון 

הונו של דה רוק (דוויין ג'ונסון) מוערך בכ-1.2 מיליארד דולר. הוא נולד ב-1972 בהייברד, קליפורניה, למשפחת מתאבקים, והתחיל את הקריירה שלו ככוכב WWE לפני שהפך לאחד מכוכבי הקולנוע המבוקשים בעולם. את הונו העצום עשה בזכות שילוב של שכר גבוה משוברי קופות שכיכב בהם, אחוזים מהרווחים ועסקים חוץ־קולנועיים. אחד הסרטים המצליחים ביותר שבהם השתתף הוא “מהיר ועצבני 7 ”, שהכניס כ-1.5 מיליארד דולר ברחבי העולם והפך לשובר קופות ענק. בשנים האחרונות ג'ונסון חתם על עסקת־שיא עם אמזון על סרט האקשן “Red One”, שבגינה קיבל חבילת שכר של כ-50 מיליון דולר, באחת העסקאות הגבוהות שנרשמו אי־פעם לשחקן בסרט סטרימינג. ג'ונסון כיכב גם בלהיטים כמו “ג'ומנג'י: שורדים בג'ונגל” שהכניס כ-962 מיליון דולר וב“מואנה” (בקולו של מאוי).

ענקיות הטכנולוגיהענקיות הטכנולוגיה

ענקיות הטכנולוגיה עוברות לעידן עתיר הון - כיצד ה-AI משנה את פני התעשייה

מיקרוסופט, גוגל ואמזון השקיעו מעל 600 מיליארד דולר בתשתיות בינה מלאכותית ונאלצות לגייס חוב כשקופות המזומנים מתכווצות - בעוד וורן באפט מצמצם את ההחזקה באפל ולראשונה רוכש מניות  אלפאבית ב-4.3 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |

ענף הטכנולוגיה נכנס לשלב חדש. שנים דיברו על חברות הענק כעסקים שמייצרים עוד הכנסה כמעט בלי להגדיל עלויות. אבל המציאות של הבינה המלאכותית דוחפת אותן לטריטוריה אחרת לגמרי. היום הן נראות הרבה יותר כמו תעשיות כבדות שזקוקות להון עצום כדי להמשיך לרוץ. במרכז המגמה עומדות מיקרוסופט Microsoft Corp 1.37%  , גוגל Alphabet -0.78%  ואמזוןAmazon.com Inc. -1.22%  . שלושתן פתחו את הכיס בהיקפים שלא נראו בענף. תשתיות AI, חוות שרתים, חוזי ענן ארוכי טווח וציוד מחשוב מתקדם. בתוך תקופה קצרה הן השקיעו מעל 600 מיליארד דולר, והמספרים ממשיכים לעלות.


מה שמרתק הוא שהחברות האלו יכלו להרשות לעצמן את ההשקעה. הן נכנסו לעידן הבינה המלאכותית כמעט ללא חוב, עם הרבה מזומן ותזרים חזק. הן נהנו מרווחי עתק של השנים האחרונות, שלא קשורים דווקא ל־AI. עכשיו התחושה היא שהן משתמשות בכסף כדי לשמור על ההובלה. עם זאת, משהו חורק. רואים את זה בשקט במאזנים. כריות המזומנים מתכווצות. מיקרוסופט, שבעבר כמעט מחצית מנכסיה היו במזומן ובהשקעות קצרות טווח, נמצאת היום בפחות מחמישית. אצל אמזון וגוגל הסיפור דומה. הנכסים גדלים, אבל המזומן לא עומד בקצב.

זה לא מסתיים שם. התזרים של גוגל ואמזון חלש יותר לעומת השנה הקודמת. גם אצל מיקרוסופט התמונה פחות יפה כשמכניסים לחישוב התחייבויות לעלויות תשתית שמופיעות מחוץ לדוח. במילים פשוטות, גם ענקיות כאלה מתחילות להרגיש את העומס.

האנליסטים כבר מצפים לעלייה דרמטית נוספת בהוצאות בשנה הבאה. מיקרוסופט צפויה להוציא כ־159 מיליארד דולר, אמזון כ־145 מיליארד וגוגל תתקרב ל־112 מיליארד. בתוך ארבע שנים מדובר כבר על טריליון דולר. רובו על AI. בינתיים ההכנסות עדיין מחזיקות את המערכת, כאשר שלושתן גדלות בקצב שמאפשר להן להמשיך להשקיע. אבל זה לא יהיה מספיק לאורך זמן. ברגע שההוצאות הופכות למפלצת, חברות חייבות לגייס חוב. מטא כבר עשתה זאת כשגייסה 30 מיליארד דולר. אורקל הוציאה 18 מיליארד נוספים, רק כדי לעמוד בדרישות התשתית.


השינוי לענף עתיר הון

הענף שהיה מזוהה עם צמיחה כמעט אינסופית והוצאות יציבות הופך לענף עתיר הון. כל החלטה אסטרטגית הופכת להימור על מיליארדים. כל עיכוב בביקושים או טכנולוגיה שנזנחת עלולים להפוך השקעה יקרה לנטל. זה משפיע גם על הדרך שבה משקיעים מסתכלים על חברות טכנולוגיה. פחות תשומת לב לכמות המשתמשים בשירות מסוים ויותר לביצועים של מערכות AI. יותר עניין בהתחייבויות עתידיות ובהסכמי ענן, ופחות במשפטים כלליים על חדשנות.