
למרות התוצאות החלשות, ארצ'ר אווייאשן נשארת עם צפי חיובי
חברת מוניות האוויר החשמליות רשמה ברבעון השני הפסד תפעולי של 176 מיליון דולר, גבוה מהתחזיות, אך עם נזילות של 1.7 מיליארד דולר, הרחבת הייצור, חדירה לשווקים בינלאומיים ובחירה כספק הרשמי לאולימפיאדת לוס אנג'לס 2028, האנליסטים חיוביים לטווח הארוך
בנטרול סעיפים אלו, ההפסד הנקי המתואם עמד על 114 מיליון דולר, או 0.2 דולר למניה. ה־EBITDA המתואם היה שלילי ועמד על 118.7 מיליון דולר, עלייה לעומת הפסד של 93.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, על רקע גידול של 28% בהוצאות התפעוליות המתואמות ל-123.5 מיליון דולר.
החברה עדכנה כי ברבעון השני ההפסד הנקי המתואם עמד על 114 מיליון דולר (0.20 דולר למניה),
למרות ההפסד, האנליסטים שמרו על טון חיובי והדגישו את התקדמות החברה בייצור, עם שישה מטוסי Midnight בשלבי בנייה, שלושה מהם בהרכבה סופית, והמליצו "קנייה" במחיר יעד של 13 דולר. בדויטשה בנק שמרו על המלצת "קנייה" עם יעד של 15 דולר, תוך ציון ההזדמנות להתרחבות מסחרית באיחוד האמירויות, שם צפויה להתחיל הפעילות עוד השנה, וכן אפשרות לזכות בחוזה הגנה כבר ב-2026. לפי המנכ"ל אדם גולדשטיין, ההסכמים שנחתמו עם Abu Dhabi Aviation ו-Abu Dhabi Investment Office עשויים להניב "עשרות מיליוני דולרים" ב-18-24 החודשים הקרובים, עם תחילת תשלומים עוד השנה.
הספק הרשמי של אולימפיאדת לוס אנג'לס 2028
בחירתה של ארצ'ר אוויאשן כספק הרשמי של מוניות האוויר של אולימפיאדת לוס אנג'לס 2028 מקבלת עדיפות לאומית בארה"ב, והיא כבר החלה להתכונן לייצור המוני לקראת האירוע. במקביל, החברה מרחיבה את תוכנית Launch Edition לשווקים חדשים: איחוד האמירויות, אתיופיה ואינדונזיה.
בנוסף להתרחבות בשוק האזרחי, החברה משקיעה בהתרחבות הגלובלית גם בשוק ההגנה, בין היתר באמצעות שתי רכישות: פורטפוליו פטנטים וצוות טכני מ-Overair, ורכישת מתקן קומפוזיטים ביטחוני בשטח של כ-5,600 מ"ר בדרום קליפורניה, שיאפשר פיתוח עצמי מהיר של רכיבי אווירונאוטיקה מתקדמים.
- המוניות האוויריות מתקרבות: ג'ובי רוכשת את בלייד אייר
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברמה הפיננסית, ארצ'ר סיימה את הרבעון עם יתרת נזילות מרשימה של 1.7 מיליארד דולר, שיא רביעי ברציפות, לאחר גיוס הון משמעותי, כולל מימון של 850 מיליון דולר ביוני. החברה צופה ברבעון השלישי הפסד EBITDA מתואם של 110-130 מיליון דולר והמשך השקעה בהרחבת יכולות הייצור, שרשרת האספקה והתשתיות המסחריות, עם מטרה ברורה: השקת טיסות מסחריות ברבעון הרביעי של 2025 באמירויות, והכנת התשתית למוניות האוויר של אולימפיאדת לוס אנג'לס.
גולדשטיין, סיכם: "ברבעון הזה האצנו את ייצור המטוסים במתקנים שלנו בקליפורניה ובג'ורג'יה, עם שישה מטוסי Midnight בייצור, כולל שלושה בהרכבה סופית. לצד התקדמות משמעותית באמירויות, בחירתנו כספק הרשמי של מוניות האוויר לאולימפיאדת לוס אנג'לס 2028, ושתי רכישות שנועדו להאיץ את תוכנית ההגנה שלנו, אנחנו מבצעים מהלכים מתוך עמדת חוזק, עם יתרת נזילות מובילה בענף של 1.7 מיליארד דולר".
שווי השוק של ארצ'ר הוא 6.05 מיליארד דולר. מתחילת 2025 המנייה ירדה בכ-2.1% ואילו ב-12 החודשים האחרונים עלתה ב-168.7%.
המוניות המעופפות כפתרון ירוק ומהיר
תחום ה-eVTOL משך עד היום השקעות שמוערכות בכ-5-6 מיליארד דולר. מעבר לארצ'ר, השמות המעניינים בשנתיים האחרונות הם ג'ובי אוויאשן, שחתמה על הסכם שעשוי להגיע לשווי של כמיליארד דולר עם קבוצת עבדול לטיף ג'מיל הסעודית וכולל אפשרות למכירת עד 200 מוניות אוויריות חשמליות לשימוש מסחרי כחלק מהחזון הכלכלי הסעודי של Vision 2030. חברה נוספת היא ווולוקופטר הגרמנית, שמתכננת שירותים בפריז ודובאי. בישראל, AIR גייסה 23 מיליון דולר והשלימה טיסות מבחן, ואילו EHang הסינית גם היא בולטת, עם רחפנים אוטונומיים שכבר פועלים בסין ובאירופה.
- חברת הנעליים On מפתיעה: העלאת תחזיות וצמיחה מרשימה למרות המכסים
- היום שבו הוצג המחשב האישי הראשון ומה קרה היום לפני 43 שנה
- תוכן שיווקי משכנתא הפוכה: מפתח לחוסן בעורף, יציבות בשוק הנדל"ן
- ללא ניסיון בהשקעות: בן 23 גייס מיליארד וחצי דולר לקרן AI
ההתקדמות מונעת על ידי צורך דחוף בפתרונות תחבורה ירוקים ומהירים בערים צפופות. כלי eVTOL מציעים יתרונות כמו פליטות פחמן נמוכות ורעש מינימלי בהשוואה למסוקים, אך מעבר לאתגרים הרגולטוריים, הקמת תחנות נחיתה (Vertiports) מצריכה השקעות כבדות, והתחרות העזה מחייבת חדשנות. בנוסף, מחירי הכרטיסים גבוהים והציבור עדיין חשדן.
מבחינה רגולטורית, התקדמות משמעותית נרשמה בארה"ב, כאשר צו נשיאותי
של טראמפ מחודש יוני מקל על שילוב כלי eVTOL במרחב האווירי, ותוכנית פיילוט תומכת בחמישה פרויקטים מסחריים. דובאי מתכננת רשת מוניות אוויריות ב-2026, ולונדון בונה תשתיות דומות. תחזיות של מורגן סטנלי צופות ששוק המוניות המעופפות יגיע ל-100 מיליארד דולר עד 2030 ו-1.5
טריליון עד 2040, עם יישומים מעבר למוניות, מהובלת מטענים רפואיים ועד תגובה לחירום. זו תחזית מעודדת, זה אומר שבמקומות רבים תוך 2-3 שנים כבר יהיה את השירות הזה. בהתחלה הוא יהיה יקר ובהדרגה המחירים ירדו.
המוניות
המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- 1.קובי בריאנט 12/08/2025 17:04הגב לתגובה זורוצים להניע אנשים בתוך הדבר הזהפחחח או מסוק או מטוס אין חצי הריון

רגע לפני הפרישה של באפט: קרן גדולה מוכרת כמעט שליש מהחזקותיה
ברבעון השני השנה, חברת ההשקעות Davis Selected Advisers, בראשות כריס דיוויס, הפחיתה באופן משמעותי את החזקתה בברקשייר האת'וויי Berkshire Hathaway Inc 1.3% של וורן באפט. המהלך כלל מכירה של כמעט שליש מהמניות שהחברה החזיקה — החלטה שנעשתה לאחר שמניית החברה רשמה שיא היסטורי. המימוש בוצע רגע לפני האסיפה השנתית של ברקשייר, שבה באפט הפתיע את המשקיעים כשהודיע כי יפרוש מתפקיד המנכ"ל בסוף השנה, אם כי יישאר יו"ר הדירקטוריון.
על פי דיווח שהוגש לרשות ניירות הערך האמריקאית (טופס 13-F), ההחזקה של הקרן במניות מסוג A "מקבילות" (לאחר המרה ממניות B) ירדה מיותר מ-2,000 מניות בסוף מרץ ל-1,434 מניות בלבד בסוף יוני. מדובר בשווי מצטבר של מאות מיליוני דולרים שהומרו למזומן או הושקעו באפיקים אחרים.
למרות הקיטון, ברקשייר נותרה אחת משלוש ההחזקות הגדולות ביותר בתיק של הקרן, עם שווי שוק של כ-1 מיליארד דולר — כ-5% מסך התיק, המוערך בכ-22 מיליארד דולר. היא ניצבת מיד אחרי קפיטל וואן ומטא, שגם בהן מחזיקה הקרן נתח משמעותי.
לא משקיע מזדמן
מה שהופך את המהלך לבולט הוא שדיוויס אינו משקיע מזדמן בברקשייר. הוא משמש כדירקטור בחברה ונחשב שנים לאחד מהתומכים הבולטים שלה בקהילת ההשקעות. כבר יותר משלושה עשורים הוא מלווה את באפט, משבח את המודל העסקי של החברה, את תרבותה הארגונית ואת האיתנות הפיננסית שלה. ברמה האישית, דיוויס מחזיק באופן ישיר 36 מניות מסוג A ועוד מניות מסוג B בשווי כולל של כ-26 מיליון דולר, ולא מכר מהן אף מניה. העובדה הזו מדגישה שהמהלך נועד לניהול התיק של הקרן, ולא משקף ירידה באמון האישי שלו בחברה.
- התסבוכת של באפט בחברת המזון הוותיקה; והדוחות של ברקשייר
- מהפכת ה-AI: האם השיטה של באפט עדיין רלוונטית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נתוני המסחר מסבירים את העיתוי. במהלך הרבעון השני נסחרה מניית A של ברקשייר בממוצע של כ-762 אלף דולר, עם שיא של מעל 809 אלף דולר בתחילת מאי — רמות שיא היסטוריות. מאז ההודעה על פרישת באפט, המניה ירדה בכ-13% וכיום נסחרת סביב 700 אלף דולר.

אינפלציית יולי בארה"ב - מתחת לצפי 2.7% לעומת תחזית ל-2.8%
מדד המחירים לצרכן נותר ביולי על 2.7% בשנה, מעט מתחת לציפיות, ובקצב חודשי עלה 0.2% בהתאם לתחזית; ליבת המדד טיפסה 0.3% בחודש ו-3.0% בשנה, והמשיכה לשקף לחצי מחירים מתמשכים בסחורות ובשירותים - הציפיות בשוק להורדת ריבית כבר
בהחלטה הקרובה בספטמבר עקפו את ה-90%
הלשכה לסטטיסטיקה של העבודה בארצות הברית מפרסמת כי מדד המחירים לצרכן (CPI) רשם ביולי עלייה שנתית של 2.7%, בדומה לקצב שנרשם ביוני אבל מעט מתחת לצפי בשוק שעמד על 2.8%. בהשוואה ליוני, המדד הכללי עלה ב-0.2% - באופן שתואם את התחזיות - לאחר עלייה של 0.3% בחודש הקודם. מדד הליבה, שאינו כולל מחירי מזון ואנרגיה תנודתיים, רשם עלייה חודשית של 0.3% לעומת 0.2% ביוני, וקצב שנתי של 3.0% לעומת 2.9% בחודש הקודם, בהתאם להערכות המוקדמות.
הפירוט החודשי מצביע על כך שמחירי האנרגיה ירדו קלות וההשפעה שלנם על המדד הכללי התמתנה.
כאשר ירידות במחירי הדלקים קיזזו חלק מהעליות בתחומים אחרים. מחירי המזון התמתנו גם הם, עם עליות מתונות יותר בסעיפי מצרכים ומזון מחוץ לבית. לעומת זאת, בסעיפי הליבה נרשמה עלייה בולטת במחירי הדיור, בעיקר בשכר הדירה ושכר הדירה המשוער לבעלי בתים, לצד התייקרויות בענפי
השירותים ובמוצרי צריכה מסוימים, המשך למגמה שהחלה להסתמן כבר בחודשים הקודמים.
פירוט סעיפי המדד
בחינת סעיפי המדד מצביעה על תמונה מעורבת בין קבוצות המוצרים והשירותים. סעיף המזון נותר ללא שינוי בחודש יולי לאחר עלייה של 0.3% ביוני, כאשר מחירי המזון בבית ירדו ל-0.0% ומזון מחוץ לבית ירד ב-0.1%. במבט שנתי, מחירי המזון עלו ב-2.9%, עם קצב של 2.2% למזון בבית ו-3.9% למזון במסעדות.
מחירי האנרגיה ירדו ב-1.1% ביולי לאחר עלייה של 0.9% ביוני, בהובלת ירידה של 1.9% במחירי הבנזין ו-2.2% במחירי הסולר, שניהם לאחר עליות בחודש הקודם. בסיכום שנתי, סעיף האנרגיה כולו נמצא בירידה של 1.6%, כאשר מחירי הבנזין ירדו ב-9% בשנה והסולר ב-9.5%. מנגד, מחירי שירותי האנרגיה עלו ב-7.2% בשנה, עם עלייה חדה במיוחד של 13.8% במחירי הגז הטבעי הביתי.
- מדד המחירים ביוני עלה ב-0.3%, מחירי הדירות ירדו ב-0.3%
- האינפלציה בארה"ב עלתה ל־2.7% ביוני בצל המכסים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סעיף הליבה, ללא מזון ואנרגיה, עלה ב-0.3% ביולי וב-3.1% בשנה. בתוך זה, מחירי הסחורות (ללא מזון ואנרגיה) עלו ב-0.2% בחודש ו-1.2% בשנה, עם קפיצה של 4.8% במחירי כלי רכב משומשים. מחירי הלבשה נותרו כמעט ללא שינוי בשנה האחרונה, ומוצרי בריאות ירדו קלות ב-0.2%.