מונית מעופפת של ארצ'ר אוויאיישן. קרדיט: רשתות חברתיות
מונית מעופפת של ארצ'ר אוויאיישן. קרדיט: רשתות חברתיות

למרות התוצאות החלשות, ארצ'ר אווייאשן נשארת עם צפי חיובי

חברת מוניות האוויר החשמליות רשמה ברבעון השני הפסד תפעולי של 176 מיליון דולר, גבוה מהתחזיות, אך עם נזילות של 1.7 מיליארד דולר, הרחבת הייצור, חדירה לשווקים בינלאומיים ובחירה כספק הרשמי לאולימפיאדת לוס אנג'לס 2028, האנליסטים חיוביים לטווח הארוך

רן קידר | (1)
נושאים בכתבה מונית מעופפת
מניית ארצ'ר אוויאיישן Archer Aviation -3.91%   יורדת בכ-7% במסחר המוקדם, לאחר שהחברה דיווחה על תוצאות חלשות מהצפוי לרבעון השני של השנה. החברה, המפתחת מטוסי eVTOL (כלי טיס חשמליים להמראות ונחיתות אנכיות לשימוש עירוני ובינעירוני קצר), רשמה הפסד תפעולי של 176 מיליון דולר לעומת צפי להפסד של 132 מיליון דולר. ההפסד הנקי הסתכם ב-206 מיליון דולר, כולל 92 מיליון דולר בהוצאות לא-מזומניות הקשורות לפיצוי מבוסס מניות ושיערוך כתבי אופציה. 

בנטרול סעיפים אלו, ההפסד הנקי המתואם עמד על 114 מיליון דולר, או 0.2 דולר למניה. ה־EBITDA המתואם היה שלילי ועמד על 118.7 מיליון דולר, עלייה לעומת הפסד של 93.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, על רקע גידול של 28% בהוצאות התפעוליות המתואמות ל-123.5 מיליון דולר.

החברה עדכנה כי ברבעון השני ההפסד הנקי המתואם עמד על 114 מיליון דולר (0.20 דולר למניה), 

למרות ההפסד, האנליסטים שמרו על טון חיובי והדגישו את התקדמות החברה בייצור, עם שישה מטוסי Midnight בשלבי בנייה, שלושה מהם בהרכבה סופית, והמליצו "קנייה" במחיר יעד של 13 דולר. בדויטשה בנק שמרו על המלצת "קנייה" עם יעד של 15 דולר, תוך ציון ההזדמנות להתרחבות מסחרית באיחוד האמירויות, שם צפויה להתחיל הפעילות עוד השנה, וכן אפשרות לזכות בחוזה הגנה כבר ב-2026. לפי המנכ"ל אדם גולדשטיין, ההסכמים שנחתמו עם Abu Dhabi Aviation ו-Abu Dhabi Investment Office עשויים להניב "עשרות מיליוני דולרים" ב-18-24 החודשים הקרובים, עם תחילת תשלומים עוד השנה. 

הספק הרשמי של אולימפיאדת לוס אנג'לס 2028

בחירתה של ארצ'ר אוויאשן כספק הרשמי של מוניות האוויר של אולימפיאדת לוס אנג'לס 2028 מקבלת עדיפות לאומית בארה"ב, והיא כבר החלה להתכונן לייצור המוני לקראת האירוע. במקביל, החברה מרחיבה את תוכנית Launch Edition לשווקים חדשים: איחוד האמירויות, אתיופיה ואינדונזיה. 

בנוסף להתרחבות בשוק האזרחי, החברה משקיעה בהתרחבות הגלובלית גם בשוק ההגנה, בין היתר באמצעות שתי רכישות: פורטפוליו פטנטים וצוות טכני מ-Overair, ורכישת מתקן קומפוזיטים ביטחוני בשטח של כ-5,600 מ"ר בדרום קליפורניה, שיאפשר פיתוח עצמי מהיר של רכיבי אווירונאוטיקה מתקדמים. 

ברמה הפיננסית, ארצ'ר סיימה את הרבעון עם יתרת נזילות מרשימה של 1.7 מיליארד דולר, שיא רביעי ברציפות, לאחר גיוס הון משמעותי, כולל מימון של 850 מיליון דולר ביוני. החברה צופה ברבעון השלישי הפסד EBITDA מתואם של 110-130 מיליון דולר והמשך השקעה בהרחבת יכולות הייצור, שרשרת האספקה והתשתיות המסחריות, עם מטרה ברורה: השקת טיסות מסחריות ברבעון הרביעי של 2025 באמירויות, והכנת התשתית למוניות האוויר של אולימפיאדת לוס אנג'לס.

גולדשטיין, סיכם: "ברבעון הזה האצנו את ייצור המטוסים במתקנים שלנו בקליפורניה ובג'ורג'יה, עם שישה מטוסי Midnight בייצור, כולל שלושה בהרכבה סופית. לצד התקדמות משמעותית באמירויות, בחירתנו כספק הרשמי של מוניות האוויר לאולימפיאדת לוס אנג'לס 2028, ושתי רכישות שנועדו להאיץ את תוכנית ההגנה שלנו,  אנחנו מבצעים מהלכים מתוך עמדת חוזק, עם יתרת נזילות מובילה בענף של 1.7 מיליארד דולר".

שווי השוק של ארצ'ר הוא 6.05 מיליארד דולר. מתחילת 2025 המנייה ירדה בכ-2.1% ואילו ב-12 החודשים האחרונים עלתה ב-168.7%. 

המוניות המעופפות כפתרון ירוק ומהיר

תחום ה-eVTOL משך עד היום השקעות שמוערכות בכ-5-6 מיליארד דולר. מעבר לארצ'ר, השמות המעניינים בשנתיים האחרונות הם ג'ובי אוויאשן, שחתמה על הסכם שעשוי להגיע לשווי של כמיליארד דולר עם קבוצת עבדול לטיף ג'מיל הסעודית וכולל אפשרות למכירת עד 200 מוניות אוויריות חשמליות לשימוש מסחרי כחלק מהחזון הכלכלי הסעודי של Vision 2030. חברה נוספת היא ווולוקופטר הגרמנית, שמתכננת שירותים בפריז ודובאי. בישראל, AIR גייסה 23 מיליון דולר והשלימה טיסות מבחן, ואילו EHang הסינית גם היא בולטת, עם רחפנים אוטונומיים שכבר פועלים בסין ובאירופה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

ההתקדמות מונעת על ידי צורך דחוף בפתרונות תחבורה ירוקים ומהירים בערים צפופות. כלי eVTOL מציעים יתרונות כמו פליטות פחמן נמוכות ורעש מינימלי בהשוואה למסוקים, אך מעבר לאתגרים הרגולטוריים, הקמת תחנות נחיתה (Vertiports) מצריכה השקעות כבדות, והתחרות העזה מחייבת חדשנות. בנוסף, מחירי הכרטיסים גבוהים והציבור עדיין חשדן.

מבחינה רגולטורית, התקדמות משמעותית נרשמה בארה"ב, כאשר צו נשיאותי של טראמפ מחודש יוני מקל על שילוב כלי eVTOL במרחב האווירי, ותוכנית פיילוט תומכת בחמישה פרויקטים מסחריים. דובאי מתכננת רשת מוניות אוויריות ב-2026, ולונדון בונה תשתיות דומות. תחזיות של מורגן סטנלי צופות ששוק המוניות המעופפות יגיע ל-100 מיליארד דולר עד 2030 ו-1.5 טריליון עד 2040, עם יישומים מעבר למוניות, מהובלת מטענים רפואיים ועד תגובה לחירום. זו תחזית מעודדת, זה אומר שבמקומות רבים תוך 2-3 שנים כבר יהיה את השירות הזה. בהתחלה הוא יהיה יקר ובהדרגה המחירים ירדו.

המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?

מרחפות למעלה - טראמפ מקפיץ את חברות המוניות המעופפות

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    קובי בריאנט 12/08/2025 17:04
    הגב לתגובה זו
    רוצים להניע אנשים בתוך הדבר הזהפחחח או מסוק או מטוס אין חצי הריון
מקנזי סקוט
צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27 א

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים

על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם

רן קידר |
נושאים בכתבה מקינזי סקוט

אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר. 

סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".

 קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם

כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.

סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.

הפד הבנק המרכזי של ארהב
צילום: טוויטר

הפד חותך, טראמפ בוחר - השוק כבר מתמחר את יו"ר הפד הבא

בעוד וול סטריט מתכוננת לעוד הורדה בריבית הפד כבר השבוע, מנהלי אג"ח בוושינגטון מזהירים שהמועמד המוביל של טראמפ, קווין האסט, עלול לדחוף למסלול הפחתות חד ומהיר יותר למרות שהאינפלציה עדיין מעל היעד



ליאור דנקנר |

השבוע הפדרל ריזרב מתכנס לעוד החלטת ריבית, כשהשוק מתמחר כמעט ודאות לעוד הפחתה של רבע נקודת אחוז. החוזים העתידיים על הריבית מצביעים על הסתברות גבוהה מאוד לצעד נוסף כלפי מטה, אחרי קיץ שבו נרשמה התדרדרות בשוק העבודה האמריקאי. במקביל, לא כל חברי הוועדה שותפים להמשך ההקלות, וחלקם מזהירים שהאינפלציה עדיין לא חזרה בצורה ברורה ליעד 2%.

הסגירה של הממשל באוקטובר ונובמבר הקשתה על איסוף נתוני מאקרו עדכניים והשאירה את חברי הפד עם פחות מידע מהרגיל. למרות זה, הצהרות של בכירים שנחשבים קרובים לקו של ג'רום פאוול אותתו שהפחתה "בטווח הקרוב" עדיין על הפרק, והחזירו את השוק לתרחיש של עוד הורדה כבר השבוע.

אבל בזמן שהכותרות מתמקדות בהודעה הקרובה ובהצהרה של פאוול, חלק הולך וגדל מהשיח בשוק האג"ח כבר זז לדבר הבא: מי ינהל את המדיניות המוניטרית אחרי שפאוול יסיים את הכהונה במאי הקרוב, ומה זה יעשה למסלול הריבית בשנתיים הקרובות.


מה צפוי אחרי פאוול: האסט עולה לפני השטח

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע שיכריז בתחילת השנה על המועמד שלו ליו"ר הפד הבא. לפי דיווחים, קווין האסט (Kevin Hassett), לשעבר יו"ר מועצת היועצים הכלכליים בתקופת כהונתו הראשונה של טראמפ, נחשב כיום למועמד מוביל.

האסט מזוהה היטב עם הקו הכלכלי של טראמפ. הוא תמך במדיניות המכסים ובקריאות לריבית נמוכה יותר, וממשיך לשמש כיועץ בכיר עם משרד באגף המערבי של הבית הלבן. עבור חלק מהשחקנים בשוק החוב, זו אינדיקציה ליו"ר פד שעשוי לתת משקל גדול יותר לצמיחה, לשוקי ההון ולסדר היום של הבית הלבן, ופחות לקו זהיר של שמירה על אינפלציה קרובה ליעד.