אביגדור ליברמן
צילום: תמר מצפי

ההכנסות ממסים עלו ב-2021 ב-28%

?
נתנאל אריאל | (4)

בחודש דצמבר 2021 הסתכמו הכנסות המדינה ממסים ב-34.6 מיליארד שקל, ובשנת 2021 הסתכמו ההכנסות בכ-383.9 מיליארדי שקל.

בשנת 2021 התחדשה ההפרשה לקרן פיצויים בגובה של 25% מהכנסות ממס רכישה, בעוד שבשנת 2020 לא התבצעה הפרשה לקרן. סכום ההפרשה עומד על כ- 0.3 מיליארד שקל בגין חודש דצמבר 2021 וכ-3.1 מיליארד שקל  בגין החודשים ינואר-דצמבר 2021.

בדצמבר 2021 התקבל תשלום בסכום חריג של 1.1 מיליארד שקל במ"ה ובסכום דומה במע"מ ייצור מקומי.

נתוני הכנסות בשנת 2020 הושפעו ממשבר הקורונה שפרץ בחודש מרץ 2020. בחודשים יולי – אוגוסט 2020 נצפתה התאוששות ניכרת אשר התמתנה בחודשים ספטמבר - אוקטובר לאחר הטלת הסגר השני על המשק.

בחודשים ינואר 2020 וינואר 2021 צומצמה ההטבה לכלי רכב היברידיים. כמו כן, בינואר 2020 עודכנה נוסחת מיסוי ירוק. כתוצאה מכל אלה הוקדם יבוא כלי רכב בחודש דצמבר 2019 ובחודש דצמבר 2020 על חשבון יבוא בתחילת שנת 2020 ושנת 2021, בהתאמה. בעקבות הקדמת היבוא, הוקדמה גביית מס בהיקף של 0.35 מיליארד ש"ח בדצמבר 2019 ו-2.4 מיליארד ש"ח בחודש דצמבר 2020.

ההכנסות ממסים ישירים עלו בכ- 28% לעומת שנת 2020 וההכנסות ממסים עקיפים עלו ב-15%. לעומת שנת 2019 עלו ההכנסות ממסים ב- 21%. הכנסות ממסים הישירים עלו ב- 29% וההכנסות ממסים העקיפים עלו ב- 13%.נתונים אלה באים על רקע מהלכים רבים שנקטה רשות המסים במטרה להקל על העסקים בהתמודדות עם המשבר. מצד אחד תשלומי מענקים במחצית הראשונה של השנה, פריסת תשלומים וביטול קנסות. מאידך, פעילות לייעול הגביה ואכיפה רכה בהתחשב במצב.

 

בשיעורי מס אחידים, הכנסות המדינה ממסים בדצמבר 2021 עלו ב‑15% לעומת דצמבר 2020. הגביה ממסים ישירים עלתה ב-29% בעוד שהגביה ממסים עקיפים ירדה ב- 3%.  הירידה מוסברת בעיקר ע"י גידול חד בהחזרי מע"מ.

[1] שיעור מס קנייה המוטל על כלי רכב היברידי עלה מ-30% ל-45% בינואר 2020 ול-50% בינואר 2021. שיעור מס קנייה המוטל על כלי רכב היברידי מסוג Plug in עלה מ-20% ל-25% בינואר 2020 ול-30% בינואר 2021.

[2] שיעורי השינוי מוצגים בשיעורי מס אחידים, דהיינו בניכוי תיקוני חקיקה, הפרשי עיתוי, גביה חריגה והקדמת יבוא כלי רכב. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    לממן אץ כל המרוקאים שישובים בבתי כלא 10/01/2022 16:25
    הגב לתגובה זו
    לממן אץ כל המרוקאים שישובים בבתי כלא
  • 3.
    א-ב 10/01/2022 15:54
    הגב לתגובה זו
    לדעתי בעיקר פעולות אכיפה. הכלכלה הבלתי מדווחת עדיין מעלימה מיליארדים. יש לנו שר אוצר טוב. להתנפל על המעלימים ולהכחיד את העבריינים האלו שמכרסמים בכל פינה. ההמלצות המיידיות כרגיל. בטול סחירות שיקים באופן מחלט הפקדתם תהיה לחשבון המוטב בלבד רישומם יהיה רק לשם על גבי החשבונית. עסקאות מזומן לא יותר משלושת אלפים שקלים. בטול מטבעות 5+10 אגורות. איסוף מיידי של שטרות 200 השקלים בתוך שבועיים והפקדתם רק לחשבון בנק של המפקיד. לאחר מכן יוצאים מהמחזור. במקביל הוזלת עלויות הסליקה וכל תשלום דיגיטלי.
  • 2.
    בעל עסק קטן 10/01/2022 15:32
    הגב לתגובה זו
    אין כסף לעסקים קטנים שקורסים
  • 1.
    עמרם 10/01/2022 14:50
    הגב לתגובה זו
    סכום המיסים שניגבה בגודל תקציב המדינה לשנה הזו וכל יתר הבוכטות שיזרמו לאוצר זו השמנת וכל הכבוד לכולם שם אני לא יודע איך הם עושים זאת אבל עובדה שזה כך
מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.

מילואימניקים. קרדיט: Xמילואימניקים. קרדיט: X

בנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות

מה העלות של חודש מילואים? ומה הנזק הכלכלי באי גיוס חרדים? ולמה בנק ישראל מבקר את הצעת החוק? על התמריצים (הקטנים), על הסנקציות (המעטות) ועל היקפי יעדי הגיוס (הנמוכים)
רן קידר |

בנק ישראל מתייחס לחוק הגיוס. הדברים ברורים וידועים, אבל הבנק נותן לזה תוקף, שם מספרים ומסביר בלשון פשוטה שזה "חוק השתמטות" ולא חוק גיוס. גיוס חרדים יוריד את העלויות למשק. בבנק מסבירים כי העלות הכלכלית המשקית של חודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הנה כ-38 אלף שקל. הרחבת הגיוס של גברים חרדים באופן משמעותי יכולה להפחית במידה רבה את הנטל הכלכלי המשקי והאישי הנובע מהשימוש הנרחב של הצבא באנשי מילואים.

על פי בנק ישראל, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ-7,500 גברים חרדים, למשל, (שתתבטא בהוספת כ-20,000 חיילי חובה לאחר הבשלת התהליך), אשר תאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים,  תקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארדי ש"ח (0.4 אחוז תוצר). זה מאוד משמעותי, וצריך לזכור שפוטנציאל הגיוס הרבה יותר גדול. 

"הצעת החוק שתכליתה להסדיר את נושא גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל לוקה בחסר", מדגישה הנהלת בנק ישראל, "יעדי הגיוס שהיא קובעת נמוכים והתמריצים הכלכליים לגיוס שכלולים בה הם בעלי אפקטיביות נמוכה. חשוב לתקן את נוסח החוק באופן שיענה על צרכי הצבא ולשם כך יקבע תמריצים חיוביים ושליליים אפקטיביים.

"סוגיית גיוס הציבור החרדי מלווה את החברה הישראלית מזה עשורים רבים. במהלך עשורים אלה משקלה של החברה החרדית גדל מאוד, מאחוזים בודדים ליותר מעשרה אחוזים היום, ועל בסיס התפלגות האוכלוסייה בגילים 15-0 הוא צפוי לשלש את עצמו בעשורים הבאים. לאור העליה החדה בהיקף הנדרש של שירות במילואים מאז ה-7 באוקטובר 2023, הפכה סוגיית גיוס הגברים החרדים לנושא ביטחוני עם השלכות מקרו-כלכליות משמעותיות. על כן, אנו מוצאים לנכון להביא את התייחסותנו לסוגיה בעת הזאת.

"על פי אומדנים שגובשו בבנק ישראל, העלות הכלכלית המשקית המהוונת הנובעת מחודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הינה כאמור כ-38 אלף ש"ח. 80% מסכום זה מבטאים את העלות הישירה והמיידית מאובדן התפוקה בעת שירות המילואים והיתרה את הפגיעה העתידית בגידול הפריון כתוצאה מהפסד ניסיון ו/או קידום בעבודה.