איכות ראייה
צילום: shutterstock

לשמור על הראייה לטובת הקריירה

למרות שליקויי ראייה כבר לא מהווים גורם שעלול לפגוע בהישרדות הפרט, עדיין יש להם השפעה משמעותית על איכות החיים. עם זאת, מסתבר שיש מקצועות בהם ראייה טובה היא הכרח, ופגיעה בראייה עלולה להפוך את בעל המקצוע למוגבל מבחינה מקצועית

במקצועות רבים ראייה טובה היא בסיס לקריירה מוצלחת מעבר לפן האסתטי שמרבים לדבר עליו בהקשר של הסרת המשקפיים וגם הוא משפיע על ההצלחה המקצועית, ישנם מקצועות בהם ראייה טובה היא ממש הכרחית. התחום הידוע ביותר שמצריך ראייה מעולה נוגע לכלל מקצועות התעופה, לרבות טיס, בקרה ופיקוח על טיסות ותנועה אווירית. גם קריירה מבצעית במסגרת כוחות הביטחון, לרבות צה"ל, המוסד והשב"כ, המשטרה ומערך לוחמי האש – מצריכה חדות ראייה מקסימלית כחלק מהכשירות הכללית לשירות. מקצוע נוסף בו ראייה בחדות מעולה מהווה תנאי בסיסי לקריירה הוא התחום הרפואי-כירורגי.   לצד הרופאים המנתחים, גם עובדי הייטק ומתכנתים נדרשים לראייה מצוינת על מנת לתפקד שעות רבות מול המסך, מבלי לסבול מכאבי ראש כרוניים.  בין בעלי המקצועות שנדרשים לראייה חדה ניתן למנות גם צלמים, שפים, מצילים, קבלני בניין ורבים אחרים.      ראייה טובה מהי? ראייה טובה נמדדת לפי שלושה מדדים עיקריים:
  • חדות הראייה מרחוק: יכולתן של העיניים להבחין בפרטים הזעירים ביותר ברזולוציה גבוהה מרחוק, מתבטאת באמצעות שבר שקרוי על שם סנלן, רופא עיניים הולנדי שפיתח בשנת 1862 את התרשים המשמש עד היום לביצוע בדיקות ראייה.
בשבר סנלן, המונה מייצג את המרחק ממנו בוצעה בדיקת הראייה, ואילו המכנה הוא המרחק הממוצע ממנו אנשים בעלי ראייה תקינה יכולים לקרוא את השורה הקטנה ביותר בלוח המספרים והאותיות אותו הצליח הנבדק לקרוא. כך, נבדק בעל חדות ראייה תקינה ('6/6'), יזהה ממרחק 6 מטרים אות שגובהה 8.7 מ"מ, ולעומתו אדם בעל חדות ראייה של 6/12 בלבד, יצליח ממרחק זה להבחין רק באות הכפולה ממנה בגובהה, אשר בעלי ראייה תקינה מסוגלים לזהות ממרחק של 12 מטרים.  
  • חדות הראייה מקרוב: מקובל למדוד את חדות הראייה מקרוב באמצעות לוח ג'ייגר, עליו מופיעים תווים בגדלים שהולכים וקטנים, כשאת תוצאת הבדיקה מציינים בציון J1, J2, J3 וכך הלאה.
ככל שהמספר המופיע לצדה של האות J  קטן – כך הוא מייצג חדות טובה יותר של ראייה מקרוב.
  • רגישות הראייה לניגודיות:  יכולת הראייה לזהות אותיות במצבים בהם מתקיימת ניגודיות פחותה, כפי שקורה בתנאי תאורה ירודים.
בדיקת היכולת הזו מבוססת על לוח שעליו מופיעים תווים שמתבהרים והולכים, כך שהניגודיות ביניהם לבין הרקע הלבן פוחתת.   כיצד ניתן לשמר את איכות הראייה? בראש ובראשונה, חשוב להיות מודעים לגורמי הסיכון העיקריים לפגיעה בראייה, כדוגמת יתר לחץ דם וסוכרת.   אם יש לך או לבני משפחתך סוכרת או יתר לחץ דם, מומלץ לבצע בדיקות ראייה באופן סדיר ותכוף, על מנת לאתר מחלות עיניים בשלבים המוקדמים שלהן, לפני שנגרם נזק.   בכל מקרה, מומלץ לבצע בדיקת ראייה אצל רופא עיניים לפחות אחת לשנה, גם למי שאינו סובל מגורמי סיכון למחלות עיניים.   בנוסף, יש להגן על העיניים מפני קרינת ה-UV  של השמש באמצעות משקפי שמש בעלות מסנן קרינה איכותי ותקני, ובמשקפי מגן בעת עבודה עם כלי ריתוך, כלים חדים ומסוכנים או במהלך אימוני ספורט אתגרי.   לבסוף ראוי גם לציין שהקפדה על תזונה בריאה ומאוזנת, פעילות גופנית סדירה והימנעות מעישון – חשובים אף הם לשימור איכות הראייה.   תרגילים לשיפור הראייה אמנם כמעט ולא קיימות הוכחות מדעיות לכך שתרגילים שונים לשיפור הראייה אכן משיגים את מטרתם, אך ניתן להסתייע בהם כדי להפחית את המתח שנצבר בעיניים בעת עבודה ממושכת ומאומצת מול מסך. לפניכם מספר תרגילי עיניים מומלצים:  
  • תרגיל מיקוד הראייה: שבו בנוחות, הרחיקו את האצבע המורה למרחק של מספר סנטימטרים מהעין והתמקדו בה.
כעת הרחיקו את האצבע בהדרגה מהעין תוך שמירה על מיקוד, לאחר מכן הסיטו את מבטכם לעצם רחוק יותר, ואז התמקדו מחדש באצבע.  
  • תרגיל שינוי טווחי המיקוד של הראייה: שבו בנוחות, החזיקו את האגודל במרחק של כ-10 סנטימטרים מהעין, והתמקדו בו למשך 15 שניות.
הסיטו את העיניים לעבר חפץ שמצוי במרחק של 10 מטרים או יותר מהמקום בו אתם יושבים, התמקדו בו למשך 15 שניות, ואז התמקדו מחדש באגודל.  
  • תרגיל תנועת השמונה: הישארו לשבת, ומקדו את מבטכם על הקרקע, במרחק של כשלושה מטרים קדימה.
עקבו אחר תנועת שמונה דמיונית במרחק זה עם עיניכם למשך כשלושים שניות, ולאחר מכן חזרו על התרגיל בכיוון ההפוך.   איך לתת לעיניים לנוח באופן אופטימלי לפי שיטת 20-20-20? על מנת למנוע עייפות ועומס על עיניכם, רצוי לאפשר להן לנוח. על פי שיטת 20-20-20, במהלך עבודה מאומצת מול מסכים או בעת קריאה, מומלץ לאפשר לעיניים הפוגה של 20 שניות אחת לעשרים דקות.   הפוגה זו מתבצעת באמצעות התמקדות בחפץ המצוי במרחק של עשרים מטרים לפחות ממקום בו אתם נמצאים, למשך 20 שניות, ומפחיתה את המתח בשרירי גלגל העין. עוד מומלץ למצמץ לעתים קרובות על מנת ללחלח את העין, או להשתמש בטיפות עיניים המשמשות כדמעות מלאכותיות במצבים של יובש. עצימתן של העיניים למשך עשר שניות לפחות היא דרך נוספת לאפשר הפוגה במצבים בהם קיים מתח בעיניים.

בעת עבודה מאומצת מול מסכים מומלץ לאפשר לעיניים הפוגה של 20 שניות אחת לעשרים דקות.

טיפולי לייזר לתיקון הראייה פנינו לד"ר יואב נחום מהמרכז הרפואי 'אסותא אופטיק' להסרת משקפיים בלייזר, על מנת להבין מהם טיפולי הלייזר לתיקון הראייה המתקדמים והמומלצים ביותר שמוצעים כיום. ד"ר נחום מסביר שטיפולים אלו מתבצעים בארץ ובעולם מזה עשרות שנים, כשמדי שנה עשרות אלפי מטופלים מצליחים בזכותם להיפרד מהמשקפיים או מעדשות המגע לצמיתות. כיום, הודות למכשירי הלייזר המתקדמים והמדויקים יותר מאשר בעבר והניסיון הרב שנצבר בתחום – הסרת משקפיים הפכה לפרוצדורה פשוטה ויעילה מתמיד. לדברי ד"ר נחום, ניתוחי LASIK ו- PRK  הם שני סוגי הניתוחים הנפוצים בתחום, כשלכל אחד מהם תתי סוגים ספציפיים בעלי שמות רפואיים נפרדים. ניתוחי PRK  ו-LASIK  הם שני סוגי הניתוחים הנפוצים בתחום תיקון הראייה ניתוחי PRK ו- LASIK  וההבדלים ביניהם בניתוח PRK (Photorefractive Keratectomy) שמיועד לסובלים מקוצר ראייה, מתבצע אידוי באמצעות לייזר של הקרנית בחלקה החיצוני של הקרנית, שנמשך כדקה בלבד לכל עין. משך ההחלמה הממוצע הנו שלושה ימים, במהלכם סובלים חלק מהמנותחים מכאב, גירוי בעיניים, רגישות לאור ודמעת, כשהראייה מתחדדת בהדרגה בתוך מספר שבועות.   לעומת זאת, מסביר ד"ר נחום, בניתוח LASIK, (LASER Assisted in-situ (Keratomileusis,מבצעים חיתוך והרמה של שכבה בעובי כעשירית מ"מ מהקרנית באמצעות לייזר מדויק מסוג Femtosecond. לאחר מכן, מאדים בלייזר רקמה בעומק הקרנית, ואז מכסים אותה בחזרה עם פרוסת הקרנית שהורמה. הליך זה מתאים לטיפול בקוצר ראייה, רוחק ראייה ומצילינדרים גבוהים, אך אינו מותאם לבעלי קרנית דקה או מספר גבוה מאוד במשקפיים.   יתרונו של ניתוח ה-LASIK בכך שתופעות הלוואי אחריו לרבות הכאב פחותות משמעותית מאשר בהליך ה-PRK, והתחדדות הראייה מושגת ברוב המקרים בתוך ימים ספורים בלבד מתום הטיפול.   תמרורים אדומים שמחייבים פנייה דחופה לרופא עיניים ישנם מצבים שנחשבים למקרי חירום רפואיים, שעלולים לגרום לפגיעה בראייה עד כדי עיוורון, ומצריכים פנייה לטיפול רפואי דחוף. הנה מספר תסמינים שמשמשים כתמרורים אדומים, אשר עם הופעתם יש לפנות בדחיפות לרופא עיניים:

  • הבזקי אור וגופים שטים בעין: תסמינים אלו עלולים להצביע על מצב חירום רפואי של קרע ברשתית, שעלול לגרום לעיוורון על רקע היפרדות רשתית, בהיעדר טיפול מתאים.
  • הצטמצמות שדה הראייה: תסמין חמור שעלול להצביע על היפרדות רשתית וחדירה של נוזלים מבעד לקרע ברשתית, חסימה בכלי הדם באזור עצב הראייה או הרשתית ומצבים רפואיים חמורים נוספים.
  • ירידה חדה ופתאומית באיכות הראייה: תסמין זה עלול להצביע על חסימות בכלי הדם המגיעים לרשתית או לעצב הראייה, ומחייב פנייה לקבל טיפול רפואי על מנת למנוע נזק בלתי הפיך לראייה.
 
לסיכום, חשוב להקפיד לשמור על הראייה שלנו, הנכס היקר ביותר שיש לנו, בין אם זה למטרות קריירה, שיפור איכות החיים או גם כמובן, כדי לראות היטב את האנשים היקרים לנו ביותר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.