רכבת ישראל תנועה נוסעים תחבורה קרון
צילום: Istock

רכבת ישראל: מרוויחים על הנוסעים, מפסידים במטענים

רכבת ישראל רשמה ברבעון הראשון של 2018 הפסד של 10.5 מיליון שקל. ההפסד נעוץ במגזר הובלות המטענים המסחריים ובעליית שכר העובדים
גיא עיני | (12)

חולשה במגזר מטענים העבירה את הרכבת להפסד ברבעון הראשון של 2018. רכבת   ישראל רשמה בשורה התחתונה הפסדים של 10.53 מיליון שקל, לעומת רווח של 23.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.  הסיבה עיקרית: הפסד תפעולי במגזר המטענים, במסגרתו מובילה הרכבת כימיקלים ופסולת. מגזר המטענים רשם הפסד תפעולי של 16.5 מיליון שקל, לעומת מגזר הנוסעים שרשם רווח תפעולי של 16.7 מיליון שקל. עוד מפרטת הרכבת את המעבר להפסד בגידול של כ-8 מיליון שקל בהוצאות השכר בעקר בעקבות גידול במצבת העובדים. מהדו"ח עולה כי החברה הגדילה את הכנסותייה במגזר הנוסעים ב-4% לסכום של 187 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2018 לעומת 180 מיליון שקל ברבעון המקביל. בנוסף, כמות הנסיעות ברבעון הראשון לשנת 2018 הסתכמה לכ-16.7 מיליון נסיעות לעומת כ-15.8 מיליון נסיעות בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של כ-1%.  לעומת זאת, ההכנסות מהובלת מטענים הסתכמו ב-46 מיליון שקל לרבעון הראשון, קיטון של 10% לעומת הרבעון המקביל שהסתכם בסכום של 51 מיליון שקל ברבעון הראשון לשנת 2018. החברה הובילה 2,207 אלף טון לעומת 2,417 אלף טון בתקופה המקבילה אשתקד, קיטון של כ-7% בכמות המובלת וזאת עקב ירידה בביקוש להובלה וכן כתוצאה משינוי בתמהיל ההובלות מהובלות ארוכות להובלות קצרות יותר, כפי שמוסבר בדו"ח. הרכבת מפרטת את ההשקעות העיקריות ברבעון שהסתכמו ב-621 מיליון שקל:

  • סכום של 233 מיליון שקל השקעה בתשתיות, לרבות פרוייקטי החלפת איתות חשמלי לאלקטרוני.
  • 93 מיליון שקל השקעה בפרויקטים קוויים, לרבות הקו המהיר לירושלים ורעננה קו החוף.
  • 115 מיליון שקלים תחנות ומתחמים- מתחם ב"ש, הקמת תחנות חדשות קריית מלאכי יואב ומזכרת בתיה, מתחם לוד שלב א' ומתחם אשקלון.
  • 42 מיליון שקל בגין פרויקט החשמול.
  • 38 מיליון שקל רכש ציוד נייד בעיקר ציוד נייד חשמלי.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אני 03/06/2018 19:05
    הגב לתגובה זו
    היא לא מרוויחה כלום.
  • 4.
    אדיר 03/06/2018 02:08
    הגב לתגובה זו
    להפסיד כסף, אנא מכם להפריט לפני שהעובדים השתלטו על החברה הזאת ויהפכו אותה לחברת חשמל, יזם פרטי היה יודע איך לגרום לכל התעשיות במשק להשתמש ברכבת ולהמנע מבזבוזים. אבל מצד שני, למה שלמישהו מעובדי המדינה יהיה אכפת מכסף של כולם?
  • 3.
    מייגן 02/06/2018 23:29
    הגב לתגובה זו
    הרכבת צריכה להכין אלטרנטיבה לקו לי-ם . לחדש את הקו הישן . שסובל מפיתולים מסוכנים . זה יאפשר לרכבת להגיע לכיוון י-ם גם מכיוון דרום .
  • 2.
    ככה זה כשמחללים שבת, אין ברכה (ל"ת)
    יאיר 31/05/2018 13:35
    הגב לתגובה זו
  • ככה זה שאין שכל מאמינים בשטויות (ל"ת)
    ישראל999 03/06/2018 23:23
    הגב לתגובה זו
  • מומחה לקנוניות 01/06/2018 18:57
    הגב לתגובה זו
    הכוונה הייתה שלא יעבדו כל הזמן.
  • חליל 31/05/2018 23:07
    הגב לתגובה זו
    ובשנה שעברה כשהרוויחו הרבה כסף לא חיללו שבת?
  • חליל 03/06/2018 09:48
    עבודות התשתית בוצעו השנה בלבד, לראשונה מקום הרכבת
  • אוהבים לחלל גם בחליל וגם שבת (ל"ת)
    יהודי 31/05/2018 15:52
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שוב אנחנו מסבסדים את הטייקונים ??? (ל"ת)
    קורמורן 31/05/2018 12:59
    הגב לתגובה זו
  • בקי 02/06/2018 23:33
    הגב לתגובה זו
    יש שם מרכז קניות שעובד על מסוף המטענים . צריך לתפעל אותו וכל משאית שצריכה להגיע לחיפה . להעמיס אותה איך שהיא על רכבת . ככה אפשר לשנע 30 משאיות ולהוריד עומס משאיות מהכביש .
  • ביתו של אבשלום קור??? (ל"ת)
    מורן קור 31/05/2018 23:08
    הגב לתגובה זו
מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.

מילואימניקים. קרדיט: Xמילואימניקים. קרדיט: X

בנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות

מה העלות של חודש מילואים? ומה הנזק הכלכלי באי גיוס חרדים? ולמה בנק ישראל מבקר את הצעת החוק? על התמריצים (הקטנים), על הסנקציות (המעטות) ועל היקפי יעדי הגיוס (הנמוכים)
רן קידר |

בנק ישראל מתייחס לחוק הגיוס. הדברים ברורים וידועים, אבל הבנק נותן לזה תוקף, שם מספרים ומסביר בלשון פשוטה שזה "חוק השתמטות" ולא חוק גיוס. גיוס חרדים יוריד את העלויות למשק. בבנק מסבירים כי העלות הכלכלית המשקית של חודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הנה כ-38 אלף שקל. הרחבת הגיוס של גברים חרדים באופן משמעותי יכולה להפחית במידה רבה את הנטל הכלכלי המשקי והאישי הנובע מהשימוש הנרחב של הצבא באנשי מילואים.

על פי בנק ישראל, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ-7,500 גברים חרדים, למשל, (שתתבטא בהוספת כ-20,000 חיילי חובה לאחר הבשלת התהליך), אשר תאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים,  תקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארדי ש"ח (0.4 אחוז תוצר). זה מאוד משמעותי, וצריך לזכור שפוטנציאל הגיוס הרבה יותר גדול. 

"הצעת החוק שתכליתה להסדיר את נושא גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל לוקה בחסר", מדגישה הנהלת בנק ישראל, "יעדי הגיוס שהיא קובעת נמוכים והתמריצים הכלכליים לגיוס שכלולים בה הם בעלי אפקטיביות נמוכה. חשוב לתקן את נוסח החוק באופן שיענה על צרכי הצבא ולשם כך יקבע תמריצים חיוביים ושליליים אפקטיביים.

"סוגיית גיוס הציבור החרדי מלווה את החברה הישראלית מזה עשורים רבים. במהלך עשורים אלה משקלה של החברה החרדית גדל מאוד, מאחוזים בודדים ליותר מעשרה אחוזים היום, ועל בסיס התפלגות האוכלוסייה בגילים 15-0 הוא צפוי לשלש את עצמו בעשורים הבאים. לאור העליה החדה בהיקף הנדרש של שירות במילואים מאז ה-7 באוקטובר 2023, הפכה סוגיית גיוס הגברים החרדים לנושא ביטחוני עם השלכות מקרו-כלכליות משמעותיות. על כן, אנו מוצאים לנכון להביא את התייחסותנו לסוגיה בעת הזאת.

"על פי אומדנים שגובשו בבנק ישראל, העלות הכלכלית המשקית המהוונת הנובעת מחודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הינה כאמור כ-38 אלף ש"ח. 80% מסכום זה מבטאים את העלות הישירה והמיידית מאובדן התפוקה בעת שירות המילואים והיתרה את הפגיעה העתידית בגידול הפריון כתוצאה מהפסד ניסיון ו/או קידום בעבודה.