מדריך: שאלות ותשובות לאלה שבוטלה להם הטיסה - כל מה שצריך לדעת

מה עושים אם הכרטיס למחר של חברה שביטלה טיסות? מי אחראי למצוא לי חלופה? למי צריך לפנות עכשיו ועוד
נושאים בכתבה טיסות

שר התחבורה ישראל כץ הודיע הבוקר כי החל מהשעה 12:00 בצהרים נמל התעופה בעובדה, אילת, יחליף את נתב"ג כשדה התעופה הבינ"ל של ישראל. יחד עם זאת, השר אינו מבטיח שהשינוי הזה יגרום לחברות התעופה הזרות ובראשן רשות התעופה האמריקאית, תשנה את ההחלטה להפסיק את הטיסות לישראל. בינתיים, עשרות אלפי ישראלים תקועים בחו"ל בשל ביטול טיסותיהם חזרה ע"י החברות הזרות. הנה מספר שאלות ותשובות שנמסרו ל-Bizportal מהדקה ה-90 עקב הסיטואציה הלא נעימה לציבור הנוסעים.

שאלה: יש לי כרטיס טיסה למחר דרך אחת החברות שהודיעו על ביטול. מה לעשות?

תשובה: אם הזמנתם את כרטיס הטיסה דרך סוכן נסיעות, תבררו דרכו האם ניתן לסדר לכם טיסה חלופית. נסו לברר מול חברת התעופה מה גורל הטיסה שלכם, ואם לא תצליחו סוכני הנסיעות ממליצים לכם להגיע לשדה התעופה בשעה המיועדת לדלפק של חברת התעופה שלכם. הדלפק אמור להיות פתוח וכל הנציגים של חברות התעופה אמורים להתחיל לספק פתרונות חלופיים. ברגעים אלו חברות התעופה שביטלו את הטיסות לישראל וממנה בוודאי פתחו חמ"ל והן מנסות למצוא מושבים אצל חברות אחרות שעדיין פועלות, ישראליות או זרות.

שאלה: באחריות של מי למצוא לי חלופה?

- חברות התעופה אמורות לקחת אחריות על העניין ולייצר חלופה לכל הנוסעים שלהם באמצעות טיסות המשך או טיסות ישירות של חברות תעופה אחרות איתן יש להם קוד-שרינג.

שאלה: אז אני בטוח עולה מחר על טיסה ליעד שלי?

לצערנו לא בטוח. אין שום התחייבות ללו"ז בשלב הזה. חברות התעופה ינסו למזער נזקים ולמצוא טיסות חלופיות דרך טיסות המשך, אבל אי אפשר יהיה להדביק את הפער הזה של כל כך הרבה נוסעים בטיסות מבוטלות עם חברות תעופה ישראליות. גם אם יעשו רכבת אווירית בלי הפסקה זה לא יקרה. יהיו אנשים שיצטרכו לדחות את הנסיעה שלהם ולא כולם יצליחו לעלות על טיסות מחר.

שאלה: יש לי כרטיס טיסה למחר באמצעות חברת תעופה זרה שלא הודיעה כי היא מבטלת טיסות. אני יכול ללכת לישון רגוע, או שגם היא צפויה לבטל?

בענף התיירות מאוד חוששים מאפקט דומינו. ברגע שחברות התעופה האמריקאיות הודיעו על ביטול טיסות, הוציאו מספר חברות תעופה אירופאיות הודעות דומות וההערכות הן שמחר או אפילו עוד הלילה אנחנו נראה חברות תעופה זרות נוספות שמצטרפות לרשימה ומבטלות אף הן הגעה לישראל.

שאלה: אם יש לי כרטיס למחרתיים לחברת תעופה שבשלב זה הודיעה כי ביטלה טיסות מישראל. האם לנסות לחפש כבר עכשיו חלופות?

בחלק גדול מהמקרים סוכן הנסיעות או חברת התעופה ייצרו קשר עם הלקוחות ויעדכנו אותם על איזו טיסה הם יעלו. ההמלצה של סוכני הנסיעות היא לא להתחיל לחפש כרטיסי טיסה חלופיים לבד, זו המחוייבות של חברות התעופה במקרה שהטיסה אכן תתבטל.

התכוונתי לטוס בימים הקרובים לניו יורק או גרמניה אבל עדיין לא קניתי כרטיס. עכשיו שחברות התעופה הזרות ביטלו טיסות המחיר צפוי לעלות?

אי אפשר לדעת, אבל יש סיכוי סביר שזה מה שיקרה. בשלב הזה חברות התעופה שעדיין מפעילות טיסות בוודאי ינסו לספק מושבים לנוסעים שנשארו בישראל או תקועים בחו"ל, אבל בגלל הביקושים הגבוהים סביר להניח שהמחירים של הכרטיסים שישארו ירקיעו שחקים.

קיראו עוד ב"בארץ"

מה לגבי ביטוח נסיעות לחו"ל?

בעיקרון מי שנאלץ להאריך את השהייה בחו"ל צריך להאריך גם את הכיסוי הביטוחי שלו בתשלום נוסף. יחד עם זאת, לשכת סוכני ביטוח הוציאה בקשה לכל חברות הביטוח המבטחות נוסעים בביטוח נסיעות לחו"ל להאריך באופן גורף את הכיסוי הביטוחי לכל אותם הישראלים שרכשו ביטוח נסיעות לחו"ל ואינם יכולים לחזור ארצה.

הלשכה טוענת כי על חברות וסוכני ביטוח הביטוח מוטלת החובה המוסרית בעת הזאת לדאוג לשקט הנפשי של כל אותם הישראלים שנתקעו בעל כורחם ובאופן לא מתוכנן בחו"ל, על ידי הארכת תוקף הכיסוי הביטוחי, עד חזרתם הבטוחה ארצה - השאלה אם החברות והסוכנים יענו לקריאה.

על רקע הבקשה, חברת הביטוח שירביט הודיעה כי "הפוליסה תוארך אוטומטית ב- 48 שעות ללא עלות מסוף פקיעת הפוליסה, לאחר מכן ישלם המבוטח פרמיה יומית רגילה."

החברות שמפסיקות לטוס לארץ החל מאמש הן:

יו.אס אייר

יונייטד איירליינס

דלתא איירליינס

לופטהנזה

KLM

בריסל איירליינס

סוויס אייר

אוסטריאן איירליינס

ג'רמן ווינגס

נורוויג'יאן אייר

קורייאן אייר

טורקיש איירליינס

אייר קנדה

פגסוס

קורנדיאן

טארום

אירופלוט

טראנס-אירו

אגיאן איירליינס

אליטליה

סאס

אייר אירופה

סייפרוס איירווייס

איבריה

וויולינג איירליינס

אייר בלטיק

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    סילביה 24/07/2014 17:52
    הגב לתגובה זו
    הבת שלי עם שתי חברות שלה נמצאות לאחר שבוע שהיה והיו צריכים לחזור היום , ביטלו להם את הטיסה והן תקועות שם , חברת שטיח מעופף לא עוזרת לנו ולא מטפלות בעניין אשמח לעזרה ממישהו להחזיר את הבנות הביתה וגם את שאר הישראלים
שלמה קרעי הליכוד
צילום: הגר כהן

משרד התקשורת ביטל את עמלות הוראת הקבע בחברות התקשורת

החל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית; במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10% מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה

רן קידר |

מזה כ-10 ימים, והחל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית. במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10% מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה. 

לפי התקנות, חברות התקשורת עדיין יוכלו, במקרים מוצדקים, לדרוש תשלום מראש עבור חבילת השירות כדי לצמצם סיכוני גבייה, אך ללא גביית עמלה נוספת. במקביל, השר קרעי מוביל כעת מהלך משלים להרחבת האיסור גם על חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית, במטרה להבטיח שוק הוגן ושוויוני לכלל הצרכנים.

לאחרונה, משרד התקשורת נמצא במוקד של דיון ציבורי אודות הרפורמה באופן חישוב הרייטינג. להבדיל מהקונצנזוס של ביטולי עמלות, במקרה של ועדת המדרוג, יש מחלוקת גדולה. המניע של המשרד הוא לערוך רפורמה בשיטה שקיימת כבר עשורים רבים, מבלי שעודכנה, ואילו הביקורת מגיע על רקע העברת מוקדי הכח הקיימים וביזורם. 

עוד נושא שבו משרד התקשורת נמצא בכותרות הוא רכישת הוט מובייל על ידי פלאפון, שהעלתה לפני שבוע את ההצעה להוט מובייל ל-2.1 מיליארד שקל. ההצעה הקודמת עמדה על 2 מיליארד שקל והעלאה הנוכחית היא מסר למתמודדים האחרים שפלאפון נחושה לרכוש את הוט מובייל.  שוק התקשורת השתנה מאוד ב-13 השנה האחרונות, מאז הרפורמה שהורידה את המחירים בכ-80% והתחרות בו כיום היא גדולה מאוד עם מספר חברות חזקות משמעותי. כלומר, למרות ששר התקשורת הביע התנגדות עסקה, לא נראה שיש לו באמת גושפנקא אמיתית וריאלית להתנגדות הזו.

הדבר מגיע גם לאחר מהלך נוסף של המשרד, שפרסם קול קורא לפני כחודש, שבמהותו בוחן מחדש את חובת ההפרדה המבנית החלה על קבוצות בזק והוט. במידה וההפרדה תבוטל, חברת התקשורת תוכל סוף-סוף למזג לתוכה את פעילות yes ולהכיר בהפסדים הצבורים שלה מה שיכול ליצור לה מגן מס ולחסוך לה מסים בהיקף של מאות מיליוני שקלים. הקול הקורא שפרסם משרד התקשורת מבקש לשמוע עמדות מהציבור ומהחברות לקראת שינוי כולל במודל הרגולציה של שוק התקשורת. זה צעד בתהליך ארוך, שבמסגרתו נבחנת השאלה האם יש עדיין הצדקה להחזיק את בזק כמבנה מפוצל - בין פעילות התשתיות הקוויות, בזק בינלאומי ו-yes - או שהגיע הזמן לשחרר את החברות לפעול תחת קורת גג אחת כמו בשאר החברות.

שלמה קרעי הליכוד
צילום: הגר כהן

משרד התקשורת ביטל את עמלות הוראת הקבע בחברות התקשורת

החל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית; במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10% מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה

רן קידר |

מזה כ-10 ימים, והחל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית. במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10% מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה. 

לפי התקנות, חברות התקשורת עדיין יוכלו, במקרים מוצדקים, לדרוש תשלום מראש עבור חבילת השירות כדי לצמצם סיכוני גבייה, אך ללא גביית עמלה נוספת. במקביל, השר קרעי מוביל כעת מהלך משלים להרחבת האיסור גם על חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית, במטרה להבטיח שוק הוגן ושוויוני לכלל הצרכנים.

לאחרונה, משרד התקשורת נמצא במוקד של דיון ציבורי אודות הרפורמה באופן חישוב הרייטינג. להבדיל מהקונצנזוס של ביטולי עמלות, במקרה של ועדת המדרוג, יש מחלוקת גדולה. המניע של המשרד הוא לערוך רפורמה בשיטה שקיימת כבר עשורים רבים, מבלי שעודכנה, ואילו הביקורת מגיע על רקע העברת מוקדי הכח הקיימים וביזורם. 

עוד נושא שבו משרד התקשורת נמצא בכותרות הוא רכישת הוט מובייל על ידי פלאפון, שהעלתה לפני שבוע את ההצעה להוט מובייל ל-2.1 מיליארד שקל. ההצעה הקודמת עמדה על 2 מיליארד שקל והעלאה הנוכחית היא מסר למתמודדים האחרים שפלאפון נחושה לרכוש את הוט מובייל.  שוק התקשורת השתנה מאוד ב-13 השנה האחרונות, מאז הרפורמה שהורידה את המחירים בכ-80% והתחרות בו כיום היא גדולה מאוד עם מספר חברות חזקות משמעותי. כלומר, למרות ששר התקשורת הביע התנגדות עסקה, לא נראה שיש לו באמת גושפנקא אמיתית וריאלית להתנגדות הזו.

הדבר מגיע גם לאחר מהלך נוסף של המשרד, שפרסם קול קורא לפני כחודש, שבמהותו בוחן מחדש את חובת ההפרדה המבנית החלה על קבוצות בזק והוט. במידה וההפרדה תבוטל, חברת התקשורת תוכל סוף-סוף למזג לתוכה את פעילות yes ולהכיר בהפסדים הצבורים שלה מה שיכול ליצור לה מגן מס ולחסוך לה מסים בהיקף של מאות מיליוני שקלים. הקול הקורא שפרסם משרד התקשורת מבקש לשמוע עמדות מהציבור ומהחברות לקראת שינוי כולל במודל הרגולציה של שוק התקשורת. זה צעד בתהליך ארוך, שבמסגרתו נבחנת השאלה האם יש עדיין הצדקה להחזיק את בזק כמבנה מפוצל - בין פעילות התשתיות הקוויות, בזק בינלאומי ו-yes - או שהגיע הזמן לשחרר את החברות לפעול תחת קורת גג אחת כמו בשאר החברות.