מדריך: שאלות ותשובות לאלה שבוטלה להם הטיסה - כל מה שצריך לדעת

מה עושים אם הכרטיס למחר של חברה שביטלה טיסות? מי אחראי למצוא לי חלופה? למי צריך לפנות עכשיו ועוד
נושאים בכתבה טיסות

שר התחבורה ישראל כץ הודיע הבוקר כי החל מהשעה 12:00 בצהרים נמל התעופה בעובדה, אילת, יחליף את נתב"ג כשדה התעופה הבינ"ל של ישראל. יחד עם זאת, השר אינו מבטיח שהשינוי הזה יגרום לחברות התעופה הזרות ובראשן רשות התעופה האמריקאית, תשנה את ההחלטה להפסיק את הטיסות לישראל. בינתיים, עשרות אלפי ישראלים תקועים בחו"ל בשל ביטול טיסותיהם חזרה ע"י החברות הזרות. הנה מספר שאלות ותשובות שנמסרו ל-Bizportal מהדקה ה-90 עקב הסיטואציה הלא נעימה לציבור הנוסעים.

שאלה: יש לי כרטיס טיסה למחר דרך אחת החברות שהודיעו על ביטול. מה לעשות?

תשובה: אם הזמנתם את כרטיס הטיסה דרך סוכן נסיעות, תבררו דרכו האם ניתן לסדר לכם טיסה חלופית. נסו לברר מול חברת התעופה מה גורל הטיסה שלכם, ואם לא תצליחו סוכני הנסיעות ממליצים לכם להגיע לשדה התעופה בשעה המיועדת לדלפק של חברת התעופה שלכם. הדלפק אמור להיות פתוח וכל הנציגים של חברות התעופה אמורים להתחיל לספק פתרונות חלופיים. ברגעים אלו חברות התעופה שביטלו את הטיסות לישראל וממנה בוודאי פתחו חמ"ל והן מנסות למצוא מושבים אצל חברות אחרות שעדיין פועלות, ישראליות או זרות.

שאלה: באחריות של מי למצוא לי חלופה?

- חברות התעופה אמורות לקחת אחריות על העניין ולייצר חלופה לכל הנוסעים שלהם באמצעות טיסות המשך או טיסות ישירות של חברות תעופה אחרות איתן יש להם קוד-שרינג.

שאלה: אז אני בטוח עולה מחר על טיסה ליעד שלי?

לצערנו לא בטוח. אין שום התחייבות ללו"ז בשלב הזה. חברות התעופה ינסו למזער נזקים ולמצוא טיסות חלופיות דרך טיסות המשך, אבל אי אפשר יהיה להדביק את הפער הזה של כל כך הרבה נוסעים בטיסות מבוטלות עם חברות תעופה ישראליות. גם אם יעשו רכבת אווירית בלי הפסקה זה לא יקרה. יהיו אנשים שיצטרכו לדחות את הנסיעה שלהם ולא כולם יצליחו לעלות על טיסות מחר.

שאלה: יש לי כרטיס טיסה למחר באמצעות חברת תעופה זרה שלא הודיעה כי היא מבטלת טיסות. אני יכול ללכת לישון רגוע, או שגם היא צפויה לבטל?

בענף התיירות מאוד חוששים מאפקט דומינו. ברגע שחברות התעופה האמריקאיות הודיעו על ביטול טיסות, הוציאו מספר חברות תעופה אירופאיות הודעות דומות וההערכות הן שמחר או אפילו עוד הלילה אנחנו נראה חברות תעופה זרות נוספות שמצטרפות לרשימה ומבטלות אף הן הגעה לישראל.

שאלה: אם יש לי כרטיס למחרתיים לחברת תעופה שבשלב זה הודיעה כי ביטלה טיסות מישראל. האם לנסות לחפש כבר עכשיו חלופות?

בחלק גדול מהמקרים סוכן הנסיעות או חברת התעופה ייצרו קשר עם הלקוחות ויעדכנו אותם על איזו טיסה הם יעלו. ההמלצה של סוכני הנסיעות היא לא להתחיל לחפש כרטיסי טיסה חלופיים לבד, זו המחוייבות של חברות התעופה במקרה שהטיסה אכן תתבטל.

התכוונתי לטוס בימים הקרובים לניו יורק או גרמניה אבל עדיין לא קניתי כרטיס. עכשיו שחברות התעופה הזרות ביטלו טיסות המחיר צפוי לעלות?

אי אפשר לדעת, אבל יש סיכוי סביר שזה מה שיקרה. בשלב הזה חברות התעופה שעדיין מפעילות טיסות בוודאי ינסו לספק מושבים לנוסעים שנשארו בישראל או תקועים בחו"ל, אבל בגלל הביקושים הגבוהים סביר להניח שהמחירים של הכרטיסים שישארו ירקיעו שחקים.

קיראו עוד ב"בארץ"

מה לגבי ביטוח נסיעות לחו"ל?

בעיקרון מי שנאלץ להאריך את השהייה בחו"ל צריך להאריך גם את הכיסוי הביטוחי שלו בתשלום נוסף. יחד עם זאת, לשכת סוכני ביטוח הוציאה בקשה לכל חברות הביטוח המבטחות נוסעים בביטוח נסיעות לחו"ל להאריך באופן גורף את הכיסוי הביטוחי לכל אותם הישראלים שרכשו ביטוח נסיעות לחו"ל ואינם יכולים לחזור ארצה.

הלשכה טוענת כי על חברות וסוכני ביטוח הביטוח מוטלת החובה המוסרית בעת הזאת לדאוג לשקט הנפשי של כל אותם הישראלים שנתקעו בעל כורחם ובאופן לא מתוכנן בחו"ל, על ידי הארכת תוקף הכיסוי הביטוחי, עד חזרתם הבטוחה ארצה - השאלה אם החברות והסוכנים יענו לקריאה.

על רקע הבקשה, חברת הביטוח שירביט הודיעה כי "הפוליסה תוארך אוטומטית ב- 48 שעות ללא עלות מסוף פקיעת הפוליסה, לאחר מכן ישלם המבוטח פרמיה יומית רגילה."

החברות שמפסיקות לטוס לארץ החל מאמש הן:

יו.אס אייר

יונייטד איירליינס

דלתא איירליינס

לופטהנזה

KLM

בריסל איירליינס

סוויס אייר

אוסטריאן איירליינס

ג'רמן ווינגס

נורוויג'יאן אייר

קורייאן אייר

טורקיש איירליינס

אייר קנדה

פגסוס

קורנדיאן

טארום

אירופלוט

טראנס-אירו

אגיאן איירליינס

אליטליה

סאס

אייר אירופה

סייפרוס איירווייס

איבריה

וויולינג איירליינס

אייר בלטיק

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    סילביה 24/07/2014 17:52
    הגב לתגובה זו
    הבת שלי עם שתי חברות שלה נמצאות לאחר שבוע שהיה והיו צריכים לחזור היום , ביטלו להם את הטיסה והן תקועות שם , חברת שטיח מעופף לא עוזרת לנו ולא מטפלות בעניין אשמח לעזרה ממישהו להחזיר את הבנות הביתה וגם את שאר הישראלים
דולר יורד
צילום: Photo by Ryan Quintal on Unsplash

״הדולר היה צריך להיות ב-3 שקלים אלמלא הרפורמה המשפטית והמלחמה״

מניתוח של בנק ישראל: הדולר ממשיך לרדת - מי נפגע ומי מרוויח?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה שער הדולר

השקל ממשיך לטפס ושער הדולר נע הבוקר סביב 3.22 שקל דולר שקל רציף 0.02%   אלו הרמות הנמוכות ביותר מאז אפריל 2022. המטבע המקומי בראלי שלא ראינו מזה שנים, בתחילת המלחמה הוא עוד נסחר סביב 4 שקלים לדולר וכיום כשהמצב הביטוחני נרגע יש הזרמה של הון הזר התחזיות הכלכליות משתפרות וגם סוכנויות הדירוג מעדכנות לחיוב את האופק, השקל מתחזק אולי אפילו מדי. נתוני המאקרו גם עוזרים למטבע, שוק העבודה חזק, האינפלציה מתכנסת לכיוון היעד וגביית המסים צפויה לשבור שיא של 520 מיליארד שקל השנה. גם הגירעון צפוי לעמוד סביב 5% מהתוצר שזה נמוך מהציפיות כשהתחזיות של בנק ישראל ל-2026-2028 מדברות על גירעון סביב כ-2.8%-2.9% בממוצע, שזה "גירעון בר קיימא" כל אלה ביחד ולחוד מחזקים את האמון של המשקיעים ומזרימים הון לשוק המקומי, מה שדוחף את השקל למעלה.

אבל מסתבר שהדולר היה יכול לפגוש את רמת ה-3 שקלים כבר ממזמן. ניתוח של בנק ישראל שבחן את ההשפעות השונות על שער החליפין מצא שאם מנקים מהמשוואה את שני הגורמים החריגים של השנתיים האחרונות, שהן הרפורמה המשפטית והמלחמה, הדולר היה כבר כנראה סביב 3 שקלים, ואולי אפילו נמוך מזה. 

לפי המודל שמבוסס על הקשר בין שער הדולר-שקל לבין ביצועי הנאסד"ק, השקל היה אמור להתחזק הרבה קודם. בגרף שמצורף אפשר לראות את הפער שנוצר בין המציאות לבין מה שהמודל מנבא שזה הקו הכחול, שמייצג את שער הדולר בפועל, שהוא נסק הרבה מעל הקו הכתום, שמייצג את השער הצפוי בתנאים רגילים. 

הרפורמה המשפטית והמלחמה גרמו לסטייה הזאת, בעיקר בגלל שהם הגבירו את חוסר הוודאות ופגעו באמון של המשקיעים הזרים בכלכלה המקומית. אבל עכשיו כשהמתיחות הפוליטית והביטחונית נרגעה ברמה מסוימת, נראה שהשקל סוגר את הפער ומתחזק חזרה לרמות שהוא היה צריך לפגוש גם בלי ההתערבות של אותם גורמים.


הנפגעים

מאחורי הנתונים המעודדים האלה יש סביבה שנהיית פחות ופחות נוחה לצד אחד של המשק. השקל החזק מכביד מאוד על יצואנים כמו חברות הייטק וסטארטאפים שפועלים בישראל ומוכרים את מוצריהם בחו"ל. כשההכנסות נקובות בדולרים אבל חלק גדול מההוצאות (כמו שכר, הוצאות מנהלה וכד׳) מתבצעות בשקלים, כל ירידה בשער הדולר שוחקת את השורה התחתונה. ראינו לאורך עונת הדוחות הקודמת וגם זו הנוכחית שאנחנו בעיצומה חברות כמו צ’ק פוינט, ש״האשימו״ את הדולר בכ-2% מהרווחיות הגולמית אצל חלק זה נסבל, אצל אחרות כמו אייקון גרופ, האמא של איידיגטל בישראל שפועלת ברווחיות גולמית צרה מאוד (2% מגזר ההפצה, 4% מגזר קמעונאות) זה משמעותי מאוד - אייקון: שער הדולר שחק את הרווח, המלחמה את ההכנסות