מדריך: שאלות ותשובות לאלה שבוטלה להם הטיסה - כל מה שצריך לדעת
שר התחבורה ישראל כץ הודיע הבוקר כי החל מהשעה 12:00 בצהרים נמל התעופה בעובדה, אילת, יחליף את נתב"ג כשדה התעופה הבינ"ל של ישראל. יחד עם זאת, השר אינו מבטיח שהשינוי הזה יגרום לחברות התעופה הזרות ובראשן רשות התעופה האמריקאית, תשנה את ההחלטה להפסיק את הטיסות לישראל. בינתיים, עשרות אלפי ישראלים תקועים בחו"ל בשל ביטול טיסותיהם חזרה ע"י החברות הזרות. הנה מספר שאלות ותשובות שנמסרו ל-Bizportal מהדקה ה-90 עקב הסיטואציה הלא נעימה לציבור הנוסעים.
שאלה: יש לי כרטיס טיסה למחר דרך אחת החברות שהודיעו על ביטול. מה לעשות?
תשובה: אם הזמנתם את כרטיס הטיסה דרך סוכן נסיעות, תבררו דרכו האם ניתן לסדר לכם טיסה חלופית. נסו לברר מול חברת התעופה מה גורל הטיסה שלכם, ואם לא תצליחו סוכני הנסיעות ממליצים לכם להגיע לשדה התעופה בשעה המיועדת לדלפק של חברת התעופה שלכם. הדלפק אמור להיות פתוח וכל הנציגים של חברות התעופה אמורים להתחיל לספק פתרונות חלופיים. ברגעים אלו חברות התעופה שביטלו את הטיסות לישראל וממנה בוודאי פתחו חמ"ל והן מנסות למצוא מושבים אצל חברות אחרות שעדיין פועלות, ישראליות או זרות.
שאלה: באחריות של מי למצוא לי חלופה?
- חברות התעופה אמורות לקחת אחריות על העניין ולייצר חלופה לכל הנוסעים שלהם באמצעות טיסות המשך או טיסות ישירות של חברות תעופה אחרות איתן יש להם קוד-שרינג.
שאלה: אז אני בטוח עולה מחר על טיסה ליעד שלי?
לצערנו לא בטוח. אין שום התחייבות ללו"ז בשלב הזה. חברות התעופה ינסו למזער נזקים ולמצוא טיסות חלופיות דרך טיסות המשך, אבל אי אפשר יהיה להדביק את הפער הזה של כל כך הרבה נוסעים בטיסות מבוטלות עם חברות תעופה ישראליות. גם אם יעשו רכבת אווירית בלי הפסקה זה לא יקרה. יהיו אנשים שיצטרכו לדחות את הנסיעה שלהם ולא כולם יצליחו לעלות על טיסות מחר.
- טיסות לאילת בתדירות גדולה יותר - וכמה עולה טיסה?
- אייר חיפה מרחיבה פעילות עם יעד אטרקטיבי לקראת עונת הסקי חל מ-79 דולר לכיוון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שאלה: יש לי כרטיס טיסה למחר באמצעות חברת תעופה זרה שלא הודיעה כי היא מבטלת טיסות. אני יכול ללכת לישון רגוע, או שגם היא צפויה לבטל?
בענף התיירות מאוד חוששים מאפקט דומינו. ברגע שחברות התעופה האמריקאיות הודיעו על ביטול טיסות, הוציאו מספר חברות תעופה אירופאיות הודעות דומות וההערכות הן שמחר או אפילו עוד הלילה אנחנו נראה חברות תעופה זרות נוספות שמצטרפות לרשימה ומבטלות אף הן הגעה לישראל.
שאלה: אם יש לי כרטיס למחרתיים לחברת תעופה שבשלב זה הודיעה כי ביטלה טיסות מישראל. האם לנסות לחפש כבר עכשיו חלופות?
בחלק גדול מהמקרים סוכן הנסיעות או חברת התעופה ייצרו קשר עם הלקוחות ויעדכנו אותם על איזו טיסה הם יעלו. ההמלצה של סוכני הנסיעות היא לא להתחיל לחפש כרטיסי טיסה חלופיים לבד, זו המחוייבות של חברות התעופה במקרה שהטיסה אכן תתבטל.
התכוונתי לטוס בימים הקרובים לניו יורק או גרמניה אבל עדיין לא קניתי כרטיס. עכשיו שחברות התעופה הזרות ביטלו טיסות המחיר צפוי לעלות?
אי אפשר לדעת, אבל יש סיכוי סביר שזה מה שיקרה. בשלב הזה חברות התעופה שעדיין מפעילות טיסות בוודאי ינסו לספק מושבים לנוסעים שנשארו בישראל או תקועים בחו"ל, אבל בגלל הביקושים הגבוהים סביר להניח שהמחירים של הכרטיסים שישארו ירקיעו שחקים.
- הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
- צעד נוסף לפתיחת השוק: נימה קיבלה אישור להציע פיקדונות ולהנפיק חשבונות לקבלת שכר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
מה לגבי ביטוח נסיעות לחו"ל?
בעיקרון מי שנאלץ להאריך את השהייה בחו"ל צריך להאריך גם את הכיסוי הביטוחי שלו בתשלום נוסף. יחד עם זאת, לשכת סוכני ביטוח הוציאה בקשה לכל חברות הביטוח המבטחות נוסעים בביטוח נסיעות לחו"ל להאריך באופן גורף את הכיסוי הביטוחי לכל אותם הישראלים שרכשו ביטוח נסיעות לחו"ל ואינם יכולים לחזור ארצה.
הלשכה טוענת כי על חברות וסוכני ביטוח הביטוח מוטלת החובה המוסרית בעת הזאת לדאוג לשקט הנפשי של כל אותם הישראלים שנתקעו בעל כורחם ובאופן לא מתוכנן בחו"ל, על ידי הארכת תוקף הכיסוי הביטוחי, עד חזרתם הבטוחה ארצה - השאלה אם החברות והסוכנים יענו לקריאה.
על רקע הבקשה, חברת הביטוח שירביט הודיעה כי "הפוליסה תוארך אוטומטית ב- 48 שעות ללא עלות מסוף פקיעת הפוליסה, לאחר מכן ישלם המבוטח פרמיה יומית רגילה."
החברות שמפסיקות לטוס לארץ החל מאמש הן:
יו.אס אייר
יונייטד איירליינס
דלתא איירליינס
לופטהנזה
KLM
בריסל איירליינס
סוויס אייר
אוסטריאן איירליינס
ג'רמן ווינגס
נורוויג'יאן אייר
קורייאן אייר
טורקיש איירליינס
אייר קנדה
פגסוס
קורנדיאן
טארום
אירופלוט
טראנס-אירו
אגיאן איירליינס
אליטליה
סאס
אייר אירופה
סייפרוס איירווייס
איבריה
וויולינג איירליינס
אייר בלטיק
- 1.סילביה 24/07/2014 17:52הגב לתגובה זוהבת שלי עם שתי חברות שלה נמצאות לאחר שבוע שהיה והיו צריכים לחזור היום , ביטלו להם את הטיסה והן תקועות שם , חברת שטיח מעופף לא עוזרת לנו ולא מטפלות בעניין אשמח לעזרה ממישהו להחזיר את הבנות הביתה וגם את שאר הישראלים

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services 3.82% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
יואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאלמנכ"ל רפאל: "גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית"
יואב תורג'מן, מנכ"ל החברה על כיפת ברזל -"הצלנו רבבות אזרחים", על מכירת כיפת ברזל בעולם - "רק לידידות הקרובות ביותר, המדינה נזהרת במתן רישיונות ייצוא", על הצמיחה העתידית, הנפקה ומכירות לגרמניה וסעודיה
התוצאות של רפאל לרבעון השלישי טובות - מנכ"ל רפאל: "מערכות הלייזר ייכנסו באופן סופי בסוף דצמבר", התוצאות של רבעון רביעי שעונתית הוא חזק מאוד יהיו טובות עוד יותר. הצבר בשיא של כל הזמנים. זה זמן להנפיק, אבל יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל שמכוון להנפקה, יודע שיש תור - רק אחרי שהתעשייה האווירית תונפק (אם תונפק) יהיה אפשר לדבר על רפאל. ברפאל יש רגישות גודלה יותר בשל קשר סימביוזי חזק מאוד עם מערכת המו"פ של משרד הביטחון (מפא"ת). לכל חברות התעשייה הביטחונית יש קשר הדוק עם משרד הביטחון והצבא, ברפאל מסיבות היסטוריות וכי היא נחשבת ל"מעבדת מו"פ" של הצבא, זה אפילו משמעותי יותר.
ועדיין, תורג'מן סבור שהנפקה מאוד חשובה ונחוצה, ובכלל, בין השורות, אפשר לשמוע ממנו קולות שמדברים דווקא על החסמים שנובעים מהקשר ההדוק למשרד הביטחון. הוא לא מתלונן, הוא כמובן יודע שההצלחה הגדולה של המערכות היא תולדה של שיתוף פעולה הדוק עם משהב"ט והצבא, אבל כיפת ברזל שהיא מערכת מאוד מוצלחת כמעט ולא נמכרת החוצה. "רק לידידות הטובות ביותר שלנו", אומר תורג'מן ומכוון לארה"ב.
ההצלחה מוכחת, פתרון שהציל אלפים רבים של חיים. למה לא לנצל את הביקושים ולמכור הרבה?
"רבבות אנשים. אנחנו מעריכים שהפעלת כיפת ברזל במלחמה הצילה רבבות אנשים. הקמנו עכשיו מפעל יחד עם ריית'און, שותף אמריקאי שלנו לייצור כיפות ברזל למארינס. כיפת ברזל היא עוגן מאוד משמעותי ביכולת ההגנה של מדינת ישראל וככזה המדינה נזהרת במתן רישיונות של שיווק לייצוא. זה ברור ונכון, אבל, זה אומר שלא מיצינו כלל את הפוטנציאל של מכירות המערכת".
נורמליזציה עם סעודיה, אם תהיה ובהמשך להצטיידות שלהם במטוסי קרב מארה"ב - ה-F-35, עשויה להגדיר אותה כידידה. הם צריכים את כיפת ברזל מול האיומים מסביב. תמכרו להם מערכות כיפת ברזל?
- 10 החברות הביטחוניות הגדולות בעולם, ובאיזה מקום החברות הישראליות?
- מנכ"ל רפאל: "מערכות הלייזר ייכנסו באופן סופי בסוף דצמבר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אני מניח שהיא תרצה הרבה מאוד מערכות של כיפת ברזל. כל העולם ראה את היכולות שלנו במלחמה, ראה את היכולות ב'עם כלביא'. כולם מבינים את העליונות האווירית, את יכולות המודיעין ומערכות ההגנה של ישראל. הביקושים למערכות שלנו מאוד גדולים".
ועדיין, יש עלייה בצבר, אבל איך זה שכיפת ברזל לא נמכרת לידידות שלנו בעשרות רבות של מיליארדים?
"אישורי הייצוא לא פשוטים. אנחנו מוכרים לידידות קרובות, ולא ממצים את פוטנציאל השוק".
גרמניה היא לא ידידה קרובה?
"גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית וגרמניה זוכה לעדיפות גבוהה".
