בית ספר כיתה תלמידים תיכון חטיבה
צילום: רשת עמל

המורים מתחזים, הרופאים מפשלים, התלמידים המומים

המדינה פונה לבין הדין לתעסוקה כדי להחזיר את המורים המתחזים ללמד, "שימוש אישורי המחלה לצרכי מחאה אינו חוקי, לא ישולם שכר בגין היעדרות לא חוקית"; על הבעיות המוסריות בשביתת המורים  

חיים בן הקון | (22)

המדינה פנתה לבית הדין לעבודה בבקשה להבהרה חד משמעית כי שימוש באישורי מחלה לצרכי מחאה איננו חוקי, כי לא ישולם שכר בגין היעדרות לא חוקית וכי על כל עובדי ההוראה לשוב לעבודה כסידרה. משרד האוצר מכבד ומעריך את עובדות ועובדי ההוראה, יחד עם שאר עובדי המגזר הציבורי, אך דורש כי יישמרו הכללים הנהוגים ביחסי עבודה קיבוציים.

לפני שנתעמק בבקשה, חשוב להבין מה קרה פה בעצם - המורים סבורים שהם נפגעו יתר על המידה. מה הם עשו? הלכו לרופא ואמרו לו שהם חולים. מה עשה הרופא. הוא בדק אנשים בריאים וקבע שהם חולים. מה קרה כאן בעצם? המורים משקרים למערכת, הרופאים מתבררים כחותמת גומי. מורים ורופאים משני התפקידים החשובים במשק, מתבררים כלא בהכרח מקצועיים ואולי גם לא מכובדים. נכון, זה ידוע שכל אחד יכול ללכת לרופא ולהוציא ימי מחלה. המעסיקים אובדי עצות בעניין הזה - העובדים יכולים בכל רגע נתון לא להגיע וזה יכול להיות ממושך. אין ענישה, יש תשלום - במגזר הציבורי התשלום הזה גדול יותר.

מורה חולה בעיקרון מקבל את הכסף על ימי המחלה. אז המורים עכשיו שובתים. אבל קוראים לזה מחלה כדי לקבל את הכסף. הכל זה כסף, גם השביתה היא על כסף. התלמידים מתבוננים מהצד ומבינים - מותר ללכת לרופא לשקר ולקבל ימי מחלה. האמת יש רופאים שגם לא צריך לשקר מולם.

אולי למורים באמת אין ברירה, אבל זה מסמר עבה בארון הקבורה של מערכת החינוך הכושלת כאן, מערכת שאולי צריך להרוס ולבנות מחדש. בינתיים באוצר כאמור מנסים לעשות שרירים, הסיכוי שזה יצליח הוא נמוך - הם מנסים לדרוש חזרה לעבודה. הם פונים לבית הדין לעבודה וטוענים שמדובר בשביתה פראית ובלתי חוקית. מדובר באלפי מורים וגננות שנעדרים מעבודתם בטענה ל"מחלה". הנתונים שהציגה המדינה מדאיגים: ביום אחד נסגרו לא פחות מ-1,635 גני ילדים ברחבי הארץ. בימים שלאחר מכן המספרים אמנם פחתו, אך עדיין מדובר במאות מוסדות חינוך שנותרו סגורים מדי יום – כולל 347 בתי ספר שלא פתחו את שעריהם ביום שני השבוע.

מאבק על הקיצוץ בשכר

במרכז המחלוקת עומדת תוכנית הממשלה לקיצוץ בשכר עובדי המגזר הציבורי כחלק מצעדים כלכליים לייצוב המצב הפיסקלי. התוכנית, המכונה בשם הרשמי "החוק להשתתפותם של עובדים ובעלי תפקיד בשירות הציבורי בצעדים לייצוב המצב הפיסקלי במדינה", מבקשת להפחית באופן זמני את שכרם של כלל עובדי המגזר הציבורי בשנים 2025-2026. עובדי ההוראה טוענים כי קיצוץ של 3.3% בשכרם כפי שהוצע בתוכנית המקורית פוגע באופן לא מידתי במורים, שמשתכרים ממילא שכר נמוך יחסית. "הקיצוץ של 3.3% במשכר אינו רק מספר – אלו 300 עד 800 שקלים שנגזלים מדי חודש מכיסנו. זה אוכל משלוחן, זה חוג לילדים, זה תשלום חשבון חשמל," נכתב באחד המנשרים שהפיצו המורים.

בעקבות שיח שהתקיים בין נציגי המדינה להסתדרות המורים גובש מתווה חלופי שהיה אמור להיות מעוגן בהסכם קיבוצי, ובית הדין הוציא צו האוסר על נקיטת צעדים ארגוניים נוספים. אולם רבים מהמורים טוענים כי המתווה החלופי עדיין פוגע בהם, והחליטו להמשיך במאבק באופן עצמאי.

המורים: "כולנו חולים בוירוס של המדינה"

"ממשיכים במאבק כולנו 'ביום מחלה'. המערכת חולה וצריך להבריא אותה", כך נכתב באחת מההודעות שמתועדות בבקשה שהגישה המדינה לבית הדין האזורי לעבודה. "25,000 מאיתנו כבר הרימו את הראש והצטרפו למחאה שמשפיעה על כל המדינה", נכתב בהודעה נוספת.

קיראו עוד ב"בארץ"

מקבוצות וואטסאפ וברשתות החברתיות עולה תמונה של מחאה מאורגנת היטב, שמובלת על-ידי מורים ומורות שלטענת המדינה אינם בעלי תפקיד רשמי בהסתדרות המורים. בקבוצות מעודדים את המורים להוציא אישורי מחלה ולא להגיע לעבודה, תוך שהם מדגישים כי "זכותנו לאישור מחלה היא חוקית". המחאה אף הולכת ומחריפה כאשר "המטה הארצי", ארגון מחאה של אנשי חינוך, הודיע על התפטרות קולקטיבית של כ-2,100 מורים ומורות וכ-50 גננות וגננים שתיכנס לתוקף ביום אחד.

המדינה: "פעולה מתואמת בחוסר תום לב"

בפנייתה לבית הדין, הדגישה המדינה כי המורים עושים דין לעצמם תוך הפרה בוטה של החלטת בית הדין. "הדעת נותנת כי ריבוי היעדרויות המוני באופן מובהק והעיתוי המתוזמן, מעוררים חשד ממשי בדבר אמיתות המחלות הנטענות", נכתב בבקשה. המדינה גם מציינת כי בעקבות המשא ומתן גובש מתווה צמצומים חלופי שאמור היה להיות מעוגן בהסכם קיבוצי, וכי הוסכם במפורש שלא יינקטו צעדים ארגוניים במערכת החינוך. "מדובר בצעדים ארגוניים קולקטיביים שנעשים שלא על דעת הארגון היציג ובניגוד להסכמות עמו, במטרה לשנות מתנאי מתווה ההפחתות החלופי", קובעת המדינה בפנייתה לבית הדין. 


המשפחות והילדים: משלמים את המחיר

הציבור ברובו תומך בזכותם של המורים למאבק, אבל אלו שמשלמים את המחיר הם המשפחות של הילדים במסגרות החינוכיות והילדים עצמם. ההורים בחלקם לא יכולים ללכת לעבודה. הילדים לא מתקדמים בתוכנית הלימודים. 

בינתיים, נקבע דיון דחוף בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב-יפו בבקשת המדינה, שם מבקשים: להבהיר כי השימוש בימי "מחלה" מהווה שביתה פראית שנוגדת את הצו של בית הדין; לאסור על כל צעד ארגוני במערכת החינוך ולהורות על חזרה מיידית לעבודה סדירה. המדינה הדגישה כי היעדרות שאינה במסגרת מחלה אמיתית לא יכולה להיחשב כהיעדרות מוצדקת המזכה בשכר, ובמיוחד לא בדמי מחלה. יחד עם זאת, המדינה ציינה כי מתוך "הגינות ומתוך רצון להביא לסיום השביתה הפראית ללא הליכים אישיים", היא אינה פונה בשלב זה בבקשה לפי פקודת ביזיון בית המשפט.

בפסיקה הישראלית יש תקדימים ברורים הקובעים ששימוש בימי מחלה באופן מאורגן ומתואם אינו חוקי. המקרה הנוכחי מורכב יותר כי זו מחאה שהגיעה מלמטה, מהמורים עצמם ולא באמצעות ארגון העובדים המייצג אותם.

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    השטניות של פורעי קפלן לא יודעת גבולות ואם לא נעשה משהו היא תביא לנו גיהנום (ל"ת)
    אלי 07/05/2025 21:11
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    לצערינו הבעיות המוסריות פשטו באופוזיציה אצל היועצת הפרקליטות ובית המשפט העליון (ל"ת)
    מאיר 07/05/2025 21:05
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    גזלייטינג 07/05/2025 19:09
    הגב לתגובה זו
    הרופאים לא זייפו בדיקות הממשלה הזו חוקקה חוק שהעובדים כולל המורות יכולים להוציא אישור מחלה עד 3 ימים בלי להבדק.
  • 14.
    רופא 07/05/2025 17:26
    הגב לתגובה זו
    אל תבלבלו לנו את המוח. אני אתן ימי מחלה למי שאני מחליט שחולה.
  • 13.
    קפלניסט 07/05/2025 15:56
    הגב לתגובה זו
    להחזיר את השפיות למדינה
  • 12.
    אם לפוליטיקאים מותר לשקר לכולם מותר (ל"ת)
    אני 07/05/2025 12:39
    הגב לתגובה זו
  • טיעון טיפשי אם היית תחת קדאפי שהיה רוצח גונב ואונס היית אומר אותו הדבר (ל"ת)
    shafik 07/05/2025 13:25
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    הם בטוח לא יתפטרו לפני ה19 הם רוצים את הכסף של יולי אוגוסט בלי לעבוד אפילו שעה אחת (ל"ת)
    אנונימי 07/05/2025 12:30
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    מורה חולה 07/05/2025 12:15
    הגב לתגובה זו
    מה תעשה מנהלת בית ספר עם מורה חולה בקורונה שבאה לבית הספר רק בגלל שרוצה שכרתדביק את כל הכיתה
  • 9.
    אם המורים חושבים שהם ככ טובים שילכו לעבוד בבתי ספר פרטיים. שם אין חופש יותר מלימודים. ניראה אותם (ל"ת)
    shafik 07/05/2025 11:03
    הגב לתגובה זו
  • איפה יש בית ספר פרטי הלוואי שהיה (ל"ת)
    חחח 07/05/2025 11:11
    הגב לתגובה זו
  • shafik 07/05/2025 12:05
    httpswww.google.comsearchqבתי ספר פרטיים בישראך
  • 8.
    Shafik 07/05/2025 11:02
    הגב לתגובה זו
    השום דבר. לכו לעבדו בשוק הפרטי אם אתם כל כך טובים
  • אנונימי 07/05/2025 20:36
    הגב לתגובה זו
    התפוח לא נופל מאוד רחוק
  • 7.
    אנונימי 07/05/2025 10:36
    הגב לתגובה זו
    שכחתם את חברי הכנסת שמעמדם בעיני הציבור שואף לתחתית ועניינם בהם בלבד. שכחתם את חברי הממשלה שיוקר המחייה בעבור אזרחים במדינה הם עניין שולי בעבורם ואף פחות מזה. שכחתם לצלם את הכבישים המיותרים ששר האוצר וההתיישבות במשרד הבטחון מספר לנו על סלילתם ומה עלותם .. שכחתם...
  • 6.
    אנונימי 07/05/2025 10:22
    הגב לתגובה זו
    הממשלה איבדה לגיטימיות ב6 לאוקטובר.אחרי ה7 כולם הבייתה ובחירות כאן ועכשיו !!!
  • יצא המרצע מן השק (ל"ת)
    מאיר 07/05/2025 21:08
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אנונימי 07/05/2025 10:14
    הגב לתגובה זו
    ומה קורה עם תתמכו מעט בלחימה הרי אתם מורים אמורים לתת דוגמא אישית
  • 4.
    הקפלניסטים הורסים את המדינה (ל"ת)
    אנונימי 07/05/2025 09:14
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מה לגבי הפוליטקאים שמתחזים לממשלה לא יעילה (ל"ת)
    צריך להתחיל במתחזה שנמצא במשרד האוצר 07/05/2025 08:59
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    זה כמו להוציא גימלים בצבא... מה הרופא אשם (ל"ת)
    אנונימי 07/05/2025 08:54
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    החיים 07/05/2025 08:54
    הגב לתגובה זו
    מה יגידו אזובי הקיר
רו"ח ענת דואני, צילום: כרמית קלייןרו"ח ענת דואני, צילום: כרמית קליין
ראיון

הפעולות שחייבים לעשות כדי לחסוך במס; עצות למשקיעים, בעלי חברות ושכירים

חושבים שכבר שמעתם הכול על בדיקות סוף שנה? בראיון מקיף, רו"ח עינת דואני, מומחית למיסוי, מפרטת מה כדאי לעשות ב-15 ימים שנשארו לנו; עצות שרלוונטיות לשכירים, למשקיעים גם לבעלי חברות: דיברנו על חברות ארנק, רווחים כלואים וגילוי מרצון, ועד מימוש ניירות ערך בהפסד ועסקאות קריפטו; מה אתם חייבים לבצע לפני סוף השנה ומה יכול להמתין להמשך

מנדי הניג |

לפני שאתם ממשיכים הלאה וחושבים שכנראה שמעתם כבר את כל מה שאפשר לשמוע על "בדיקות סוף שנה" ואף אחד כבר לא יכול לחדש לכם, תעצרו. דווקא בחלון הזמן שאנחנו נמצאים בו, סה"כ 15 ימים לסוף שנת המס, יש לא מעט החלטות שיכולות להשפיע בפועל על חבות המס שלכם. בין אם אתם משקיעים בשוק ובין אם אתם בעלי חברה. אגב, זה לא 'טריקים' ואין כאן חלילה עקיפה של החוק, אלא תכנון מס לגיטימי, כזה שהחוק מאפשר ובמקרים מסוימים יש אפילו צפיה שתעשו את זה. לחלק מכם המשמעות יכולה להיות חיסכון של אלפי שקלים, ולאחרים אפילו הרבה מעבר לזה.

סוף שנת מס תמיד מגיע עם אותה שאלה שחוזרת על עצמה: מה עוד אפשר לעשות עכשיו, רגע לפני שהשנה נסגרת, ומה כבר מאוחר מדי לדחות לינואר. אלא שלדברי רו"ח עינת דואני, מומחית לענייני מיסוי, השאלה הזאת רחוקה מלהיות רק שאלה טכנית של תזמון. "יש פער מאוד גדול בין דברים שאפשר להשלים בדיעבד במסגרת הדוחות, לבין פעולות שאם לא נעשו בפועל בתוך שנת המס", היא אומרת. "יש דברים שאם לא עשיתם בשנת המס הקודמת, בדיקה בינואר לא תמיד תעזור, אפילו אם הכול היה נכון על הנייר".

יש מהלכים שאפשר לסגור גם אחרי סיום השנה, דרך התאמות חשבונאיות, אבל יש לא מעט פעולות שבהן הזמן עצמו הוא הגורם המכריע. אם הן לא בוצעו עד 31 בדצמבר, הן לא ייספרו לשנה הזאת ולא משנה כמה מוקדם תפתחו את הדוחות בינואר.

אז מה חייב לקרות עכשיו כדי שישפיע על המס, ואיזה משימות אפשר להשאיר להמשך?

"יש דברים שמאחר והם נמדדים לפי תקופת שנת המס, אם אנחנו רוצים שהם ייכנסו לאותה משבצת, לאותה קופסה, אנחנו חייבים לבצע אותם עד ה-31 בדצמבר", היא מסבירה. "אם עושים אותם אחרי, זה כבר נכנס לשנה העוקבת, ואין דרך לתקן את זה בדיעבד" חשוב להבחין בין פעולות חשבונאיות לבין פעולות משפטיות ומעשיות, "יש הפרשות שונות, כמו הפרשה לחוב אבוד או לירידת ערך, שאפשר לבצע לפני הגשת הדוחות, במסגרת התאמות חשבונאיות. אבל לא תמיד מכירים בהן לצורכי מס. לעומת זאת, כשמדובר בפעולות שמשפיעות ישירות על המס, יש דברים שחייבים להיעשות בפועל בתוך שנת המס".

דוגמה טובה לזה היא חלוקת דיבידנד. רבים מבעלי חברות מניחים שכל עוד את המס על הדיבידנד אפשר לשלם בתחילת השנה הבאה, גם עצם ההחלטה על החלוקה יכולה להמתין לינואר. בפועל, זה לא עובד כך. חלוקת דיבידנד אינה פעולה חשבונאית שניתן "להשלים בדיעבד", אלא החלטה משפטית לכל דבר. "גם אם את המס עצמו משלמים בינואר או בפברואר, ההחלטה המשפטית חייבת להתקבל עד סוף השנה. צריך פרוטוקול, החלטה של הדירקטוריון ושל האספה הכללית. מי שרוצה שדיבידנד ייחשב לשנת 2025, חייב שהמסמכים המשפטיים יראו שהחלוקה בוצעה השנה. אחרת זה פשוט לא זה".

סטודנטים, לימודים
צילום: Istock

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה

דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי


הדס ברטל |

דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 


דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 

בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות

הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.  

לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור. 

ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.