שימו פנייכם לעבר מדינות סקנדינביה

לאור צניחתו של הדולר אל מול סל המטבעות העיקריים, משקיעים רבים החלו לנוס לעבר מטבעות אקזוטיים יותר בהם המסחר הוא דליל יותר והמגמה ברורה הרבה יותר.

בשנה האחרונה סוחרים רבים החלו להסב את תשומת ליבם לעבר מטבעות אקזוטיים כגון המטבע הפולני, הקרונה השוודית, הלירה הטורקית ועוד. בשוק המט"ח, השקעה במטבעות יוצאי דופן אלה הוכיחו את עצמם בשנים האחרונות כהשקעה נכונה וכדאית על אף הסיכון הטמון בה.

השקעה במטבעות של ארצות סקנדינביה (שבדיה, דנמרק וכו') הניבו תשואות גבוהות במהלך שנת 2006. אחת הכלכלות המרכזיות בגוש מדינות זה היא כלכלתה של שבדיה.

כלכלת שבדיה נשענת בעיקרה על שני מקורות הכנסה מרכזיים: התעשיות המסורתיות; משאבי טבע המצויים בשטחה (ברזל ועץ), ותעשיות מתוחכמות; חברות היי-טק ותקשורת מתקדמות שהינם פרי פיתוחה של מדינה זו, כדוגמת אריקסון (ציוד תקשורת), וולבו, סאאב, וסקניה.

הכלכלה השבדית הינה אחת מהכלכלות המפותחות בעולם עם רמת חיים גבוהה מאוד. בשל גודלה הקטן של המדינה (כ-9 מליון איש) הכלכלה נשענת על סחר חוץ. יצוא סחורות ושירותים מהווה קרוב ל-50% מהתמ"ג שלה. שותפות המסחר המרכזיות שלה הן ארה"ב ומדינות האיחוד האירופי. שבדיה חברה באיחוד האירופי, אולם למרות זאת בחרה שלא להצטרף לאיחוד המוניטרי האירופי ולשמור על עצמאות המטבע שלה, הקרונה השבדית.

במהלך שנת 2006 התחזקה הקרונה השוודית בקרוב ל-20% אל מול הדולר. זאת בהמשך לצמיחה ממנה שבדיה נהנית בשנים האחרונות, לשיעורים נמוכים של אינפלציה ואבטלה, ולעליות מתונות בשכר העבודה. חמש השנים האחרונות מוגדרות בשבדיה כשנים הטובות ביותר מאז שנות ה-60. שער ריבית נמוך (יחסית לדולר) ומדיניות עיקרית של ייצוא, עשויים להביא לשינוי מגמה זו ביחס המטבע כלפי הדולר. לעומת זאת, נראה כי הקרונה צפויה להתחזק כנגד האירו לאור שער שיא של שנתיים. מגמת ההתחזקות העולמית של היורו, לה היינו עדים בשנת 2006, מעודדת את כלכלני שבדיה לצפות להמשך מגמת ההתחזקות של הקרונה גם במהלך 2007. למרות האמור לעיל, ייתכן וירידה בערך המטבע השבדי עשוי להתרחש בקרוב, כתיקון לתקופת התחזקות ארוכה, כבר מסוף 2005.

מטבע ייחודי נוסף ששייך לקבוצת מדינות סקנדינביה הוא הכתר הדני. מטבע זה התחזק ביותר מ-13% כנגד הדולר מאז תחילת 2006. אחד הגורמים המרכזיים אשר הביאו למגמה זו, היא העובדה שמשקיעים רבים החלו לצבור אמון במטבע הדני, בזכות שמירת ערכו אל מול האירו במהלך שנת 2006. במהלך 2006 האירו התחזק אל מול סל המטבעות העיקריים, אך דווקא כנגד הכתר הדני נשמר האירו סביב אותה רמה, ללא כל שינוי משמעותי.

כלכלנים סבורים כי היכולת של המטבע הדני להישמר ברמות אלה, אף על פי שהאירו התחזק בצורה חדה כנגד סל המטבעות, מרמזת על גדולתה של הכלכלה הדנית ובכך מעיד על תיסוף נוסף שצפוי לבוא במהלך 2007.

השוק הכלכלי בדנמרק נחשב מתקדם מאוד ומתבסס בעיקרו על ייצוא של מזון, מכונות, ותרופות, כמו-גם על תעשיית האנרגיה, והוא מתבצע עם מדינות האיחוד האירופי. ייחודיות כלכלתה של דנמרק בכך שהיא משלבת חקלאות מתקדמת, מטבע יציב, תלות גבוהה בסחר חוץ, וכל זאת תחת מינימום התערבות ממשלתית המאפשרת תנאי תחרות נוחים. בשנים האחרונות, התאפיינה הכלכלה הדנית בצמיחה, תעסוקה גבוהה, שערי ריבית נמוכים, אינפלציה נמוכה ועודף בתקציב הציבורי, שמסייעים בחיזוק כלכלת מדינה זו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.