השפעת רמת הריבית בארה"ב על הדולר בעולם

הדולר, אשר הגיע לשפל של 5 שנים אל מול השקל ולשפל של יותר משנה וחצי כנגד האירו, מעורר תהיות רבות בקרב משקיעים בנוגע לעתידו.

במהלך השנה הקרובה (2007) כלכלנים רבים מעריכים כי נגיד הבנק המרכזי של ארה"ב יוריד את שער הריבית בהדרגה, וזאת בניגוד למדיניות העלאת הריבית של הבנק המרכזי בארה"ב שננקטה במהלך השנים 2004-2006. הורדות ריבית אלו וודאי יובילו משקיעים רבים למכור את הדולרים שברשותם לטובת האירו או סל המטבעות העיקריים.

בבחינת מצבו של הדולר אל מול השקל נראה כי המטבע נחלש בצורה מהירה וחדה במהלך שנת 2006, מה גם שנגיד הבנק המרכזי של ישראל, סטנלי פישר, הודיע כי לאור הירידה ברמת האינפלציה יוריד גם הוא את שער הריבית.

בסוף דצמבר מימש הנגיד הודעה זו, ולהפתעת כלכלנים רבים הוריד ב-0.5% את הריבית לרמה של 4.5%. מרבית ההערכות בשוק ההון צפו הורדה מתונה יותר של 0.25%. הפחתת הריבית בישראל ב-0.5% נועדה בעיקרה להחזיר את האינפלציה לתוואי של בנק ישראל ב-2007 אשר מוגדר ברצועה של 1%-3%, תוך התחשבות בתחזית השוק, כי המדדים הבאים עשויים גם הם להיות שליליים.

המהלך של פישר הביא לפער ריביות, ראשון מסוגו, של 0.75% בריביות הבסיס בין הדולר לשקל. פער זה עשוי לסמן את תחילת הבלימה של ייסוף השקל אל מול הדולר אשר הסתכם ב-9% ב-2006.

בכדי להבין את הקורלציה בין שע"ח לשער הריבית, יש להבין מספר גורמים בסיסיים:

אחד הנתונים בעלי ההשפעה החזקה ביותר על שער הריבית הינו רמת המחירים (אינפלציה). כאשר יש עלייה באינפלציה - הבנק המרכזי חושש מעלייה ברמת המחירים שיוביל לפיחות של המטבע המקומי. כדי למנוע מצב זה הבנק המרכזי מעלה את שער הריבית, פעולה זו מעודדת משקיעים להפקיד את כספם בפיקדונות בבנק ולצבור ריבית גבוהה יותר מבעבר, בכך יקטינו את הצריכה שלהם, ורמת האינפלציה תרד.

כאשר שער הריבית הוא גבוה ורמת האינפלציה נמוכה- משקיעים זרים מתחילים לרכוש את המטבע של אותה מדינה. מהלך זה מאפשר להם לקבל ריבית טובה יותר. בנוסף, כאשר משקיעים זרים מפקידים את כספם בבנק של מדינה זרה, עם הריבית הגבוהה יותר, עליהם להמיר את המטבע שבידיהם למטבע של כלכלת המדינה הזרה, בעלת הריבית הגבוה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.