למה הם בחרו לגור במודיעין

מודיעין הפכה לאחת מ-5 הערים המבוקשות ביותר בישראל, ושומרת על מעמד זה כבר מספר שנים ברציפות. מה הפך אותה ליעד מגורים אטרקטיבי?
אריאלה באייר |

מודיעין היא אחת הצמתים הראשיות על מפת הנדל"ן של ישראל ולאורך כל תקופת העשור האחרון, מאז היווסדה, היא מהווה מוקד פעילות ועניין לאין ספור יזמי בנייה. תנופת הבנייה והפיתוח משכו לעיר אלפי תושבים מישובים אחרים שהחליטו לבנות לעצמם עתיד חדש ב"עיר העתיד".

כיום העיר מונה קרוב ל-60,000 תושבים, כולל מכבים ורעות שחוברו לה יחדיו. המאפיין הבולט ביותר במודיעין הוא היותה עיר הגירה של תושבים מערים אחרות. למה הם בחרו במודיעין? מה הפך אותה ליעד מגורים אטרקטיבי? מהו סוד הקסם שלה בעיניהם של רבבות רוכשי דירות?

לפי סקר שערכה חברת בדק-בית מקבוצת קו מנחה, העוסקת בשירותי מידע ובדיקות לרוכשי דירות, מודיעין הפכה לאחת מ-5 הערים המבוקשות ביותר בישראל, ושומרת על מעמד זה כבר מספר שנים ברציפות.

מימצאי הסקר מגלים כי המניעים לבחור במודיעין כיעד מגורים מועדף על פני חלופות אחרות, לא נשענים רק על רמות מחיר אטרקטיביות. 37 אחוז מהנסקרים ציינו שהם בחרו במודיעין כי הם חיפשו חיים חדשים במקום חדש. מנכ"ל בדק-בית, צחי ברדוגו, מציין כי על אף התפישה הרווחת כי תהליך רכישת דירה הוא צעד כלכלי משמעותי הנשען על שיקולים רציונאליים, הרי שמדובר בתהליך אמוציונלי מובהק. "כשאנשים עוברים לדירה חדשה, הם מגיעים אליה עם רמת ציפיות מאוד גבוהה. מרביתם רואים בזה תנאי הכרחי לפתיחת דף חדש בחיים. הם מצפים שדירה חדשה במקום חדש תעניק להם חיים מאושרים יותר, טובים יותר, עם עתיד מבטיח יותר". מסתבר שמודיעין עונה על הצרכים הללו בעיני מרבית המשתכנים החדשים אשר מציינים בהדגשה את שביעות רצונם ממנה. "זה לא שהכל חלק ואין בעיות בכלל. כמו כל עיר צעירה הנמצאת בתהליך התהוות מתמשך, גם למודיעין 'מחלות ילדות' שרובן נובעות מקצב התפתחות מואץ, אולם פרנסי העיר מודעים לכך ושוקדים במרץ על מנת להדבירן", אומר ברדוגו.

תמהיל נדל"ן מוצלח יוצר ערך שמורכב מחוויית המגורים, קהילה מעורבת, חינוך איכותי ומרקם סביבתי משופע בפינות נוי ושירותים חיוניים. בנוסף לכך, כחלק מהקונספט השיווקי והרצון למשוך אוכלוסיה איכותית, הקבלנים ויזמי הפרוייקטים השקיעו בסטנדרט בנייה גבוה מהממוצע וברמת איבזור עשירה.

זה לא שהעיר נעדרת בעיות של ליקויי בנייה, אך מרביתם לא נובעים מבנייה נחותה, אלא בעיקר ממהירות הביצוע בגלל עומס עבודות הבנייה והצורך לנייד צוותים מאתר בנייה אחד למשנהו.

ברדוגו מציין כי לבדק-בית קרוב ל-40% לקוחות ממודיעין בתחום של ביקורת מבנים בדירות יד-ראשונה. "זה מוכיח שמדובר באוכלוסיה עם מודעות גבוהה לנושא בדיקות לפני רכישת דירה, כפי שמקובל בעולם. מדובר באוכלוסיה משכילה עם שיעור גבוה של אקדמאים בעלי מקצועות חופשיים, כלומר אנשים שיודעים היטב מה הם רוצים ושעשו שיעורי בית ובדקו מספר חלופות לפני שהם קיבלו החלטה לעבור דווקא למודיעין".

אז למה הם בחרו לגור במודיעין?

- כי מודיעין היא משהו חדש ואחר

- כי היא מקום טוב באמצע בין ירושלים ות"א

- כי אין כאן לחות כל כך מעיקה כמו בת"א

- כי רמת החינוך גבוהה ומאתגרת

- כי היא עדיין לא מסואבת כמו עיר ותיקה

- כי רמת הפשיעה נמוכה יחסית לערים אחרות

- כי האוכלוסיה איכותית, משכילה, צעירה ומעורבת

- כי הבתים יפים ובנויים בתכנון משתלב עם הסביבה

- כי זה מקום עם תדמית טובה שרוצים להשתייך אליו

- כי זאת היתה השקעה מצויינת, עובדה שערך הנכסים עלה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services 2.67%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.

מילואימניקים. קרדיט: Xמילואימניקים. קרדיט: X

הבנות בין האוצר למשרד הביטחון - תקציב של 112 מיליארד שקל בשנה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה תקציב הביטחון

משרדי האוצר והבטחון הגיעו להבנות: חיזוק בטחון המדינה לצד שמירה על איתנות כלכלית אחרי שיח ממושך ודיונים מקצועיים רבים שנערכו בשבועות האחרונים בין נציגי מערכת הבטחון לנציגי משרד האוצר, הבוקר הגיעו המשרדים לסיכום תקציבי של גובה הוצאות הבטחון לשנת 2026, והוא יעמוד על 112 מליארד ש"ח. מדובר בתוספת של 47 מליארדי ש"ח ביחס לתקציב הבטחון לשנת 2023 ערב המלחמה. 

המסגרת שאושרה מאפשרת שלא להשית העלאת מיסים על אזרחי ישראל בשנה הקרובה ואף להביא במסגרת תקציב המדינה הקלות במיסים. שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "אני מברך את מערכת הבטחון על הסיכומים. אנחנו מקצים תקציב עתק להתעצמות הצבא השנה, אך גם כזה שמאפשר לנו להחזיר את מדינת ישראל למסלול של צמיחה והקלה על האזרחים".

הסכום שנקבע - 112 מיליארד שקל נמוך בכ־32 מיליארד שקל מדרישות הצבא המקוריות, שהסתכמו ב‑144 מיליארד שקל. טיוטת חוק ההסדרים המקורית כללה ביטול הטבה מיוחדת שניתנה לגמלאי מערכת הביטחון, קיזוז חלק מההיוון או מענקי הפרישה מתקרת ההון הפטורה ממס. בפועל, מדובר על המרה שבמקרה של גמלאים רבים הייתה מורידה את המס באופן משמעותי. בסוף הדיונים הוסרו כל הסעיפים האלה מהנוסח. גם סעיף שדיבר על קיזוז קצבת פנסיה כשבאותו זמן מקבלים קצבת עבודה מחדש, נפל, מה שמשאיר את המצב הקיים ללא שינוי.