למה הם בחרו לגור במודיעין
מודיעין היא אחת הצמתים הראשיות על מפת הנדל"ן של ישראל ולאורך כל תקופת העשור האחרון, מאז היווסדה, היא מהווה מוקד פעילות ועניין לאין ספור יזמי בנייה. תנופת הבנייה והפיתוח משכו לעיר אלפי תושבים מישובים אחרים שהחליטו לבנות לעצמם עתיד חדש ב"עיר העתיד".
כיום העיר מונה קרוב ל-60,000 תושבים, כולל מכבים ורעות שחוברו לה יחדיו. המאפיין הבולט ביותר במודיעין הוא היותה עיר הגירה של תושבים מערים אחרות. למה הם בחרו במודיעין? מה הפך אותה ליעד מגורים אטרקטיבי? מהו סוד הקסם שלה בעיניהם של רבבות רוכשי דירות?
לפי סקר שערכה חברת בדק-בית מקבוצת קו מנחה, העוסקת בשירותי מידע ובדיקות לרוכשי דירות, מודיעין הפכה לאחת מ-5 הערים המבוקשות ביותר בישראל, ושומרת על מעמד זה כבר מספר שנים ברציפות.
מימצאי הסקר מגלים כי המניעים לבחור במודיעין כיעד מגורים מועדף על פני חלופות אחרות, לא נשענים רק על רמות מחיר אטרקטיביות. 37 אחוז מהנסקרים ציינו שהם בחרו במודיעין כי הם חיפשו חיים חדשים במקום חדש. מנכ"ל בדק-בית, צחי ברדוגו, מציין כי על אף התפישה הרווחת כי תהליך רכישת דירה הוא צעד כלכלי משמעותי הנשען על שיקולים רציונאליים, הרי שמדובר בתהליך אמוציונלי מובהק. "כשאנשים עוברים לדירה חדשה, הם מגיעים אליה עם רמת ציפיות מאוד גבוהה. מרביתם רואים בזה תנאי הכרחי לפתיחת דף חדש בחיים. הם מצפים שדירה חדשה במקום חדש תעניק להם חיים מאושרים יותר, טובים יותר, עם עתיד מבטיח יותר". מסתבר שמודיעין עונה על הצרכים הללו בעיני מרבית המשתכנים החדשים אשר מציינים בהדגשה את שביעות רצונם ממנה. "זה לא שהכל חלק ואין בעיות בכלל. כמו כל עיר צעירה הנמצאת בתהליך התהוות מתמשך, גם למודיעין 'מחלות ילדות' שרובן נובעות מקצב התפתחות מואץ, אולם פרנסי העיר מודעים לכך ושוקדים במרץ על מנת להדבירן", אומר ברדוגו.
תמהיל נדל"ן מוצלח יוצר ערך שמורכב מחוויית המגורים, קהילה מעורבת, חינוך איכותי ומרקם סביבתי משופע בפינות נוי ושירותים חיוניים. בנוסף לכך, כחלק מהקונספט השיווקי והרצון למשוך אוכלוסיה איכותית, הקבלנים ויזמי הפרוייקטים השקיעו בסטנדרט בנייה גבוה מהממוצע וברמת איבזור עשירה.
זה לא שהעיר נעדרת בעיות של ליקויי בנייה, אך מרביתם לא נובעים מבנייה נחותה, אלא בעיקר ממהירות הביצוע בגלל עומס עבודות הבנייה והצורך לנייד צוותים מאתר בנייה אחד למשנהו.
ברדוגו מציין כי לבדק-בית קרוב ל-40% לקוחות ממודיעין בתחום של ביקורת מבנים בדירות יד-ראשונה. "זה מוכיח שמדובר באוכלוסיה עם מודעות גבוהה לנושא בדיקות לפני רכישת דירה, כפי שמקובל בעולם. מדובר באוכלוסיה משכילה עם שיעור גבוה של אקדמאים בעלי מקצועות חופשיים, כלומר אנשים שיודעים היטב מה הם רוצים ושעשו שיעורי בית ובדקו מספר חלופות לפני שהם קיבלו החלטה לעבור דווקא למודיעין".
אז למה הם בחרו לגור במודיעין?
- כי מודיעין היא משהו חדש ואחר
- כי היא מקום טוב באמצע בין ירושלים ות"א
- כי אין כאן לחות כל כך מעיקה כמו בת"א
- כי רמת החינוך גבוהה ומאתגרת
- כי היא עדיין לא מסואבת כמו עיר ותיקה
- כי רמת הפשיעה נמוכה יחסית לערים אחרות
- כי האוכלוסיה איכותית, משכילה, צעירה ומעורבת
- כי הבתים יפים ובנויים בתכנון משתלב עם הסביבה
- כי זה מקום עם תדמית טובה שרוצים להשתייך אליו
- כי זאת היתה השקעה מצויינת, עובדה שערך הנכסים עלה

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services 2.67% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
יואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאלמנכ"ל רפאל: "גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית"
יואב תורג'מן, מנכ"ל החברה על כיפת ברזל -"הצלנו רבבות אזרחים", על מכירת כיפת ברזל בעולם - "רק לידידות הקרובות ביותר, המדינה נזהרת במתן רישיונות ייצוא", על הצמיחה העתידית, הנפקה ומכירות לגרמניה וסעודיה
התוצאות של רפאל לרבעון השלישי טובות - מנכ"ל רפאל: "מערכות הלייזר ייכנסו באופן סופי בסוף דצמבר", התוצאות של רבעון רביעי שעונתית הוא חזק מאוד יהיו טובות עוד יותר. הצבר בשיא של כל הזמנים. זה זמן להנפיק, אבל יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל שמכוון להנפקה, יודע שיש תור - רק אחרי שהתעשייה האווירית תונפק (אם תונפק) יהיה אפשר לדבר על רפאל. ברפאל יש רגישות גודלה יותר בשל קשר סימביוזי חזק מאוד עם מערכת המו"פ של משרד הביטחון (מפא"ת). לכל חברות התעשייה הביטחונית יש קשר הדוק עם משרד הביטחון והצבא, ברפאל מסיבות היסטוריות וכי היא נחשבת ל"מעבדת מו"פ" של הצבא, זה אפילו משמעותי יותר.
ועדיין, תורג'מן סבור שהנפקה מאוד חשובה ונחוצה, ובכלל, בין השורות, אפשר לשמוע ממנו קולות שמדברים דווקא על החסמים שנובעים מהקשר ההדוק למשרד הביטחון. הוא לא מתלונן, הוא כמובן יודע שההצלחה הגדולה של המערכות היא תולדה של שיתוף פעולה הדוק עם משהב"ט והצבא, אבל כיפת ברזל שהיא מערכת מאוד מוצלחת כמעט ולא נמכרת החוצה. "רק לידידות הטובות ביותר שלנו", אומר תורג'מן ומכוון לארה"ב.
ההצלחה מוכחת, פתרון שהציל אלפים רבים של חיים. למה לא לנצל את הביקושים ולמכור הרבה?
"רבבות אנשים. אנחנו מעריכים שהפעלת כיפת ברזל במלחמה הצילה רבבות אנשים. הקמנו עכשיו מפעל יחד עם ריית'און, שותף אמריקאי שלנו לייצור כיפות ברזל למארינס. כיפת ברזל היא עוגן מאוד משמעותי ביכולת ההגנה של מדינת ישראל וככזה המדינה נזהרת במתן רישיונות של שיווק לייצוא. זה ברור ונכון, אבל, זה אומר שלא מיצינו כלל את הפוטנציאל של מכירות המערכת".
נורמליזציה עם סעודיה, אם תהיה ובהמשך להצטיידות שלהם במטוסי קרב מארה"ב - ה-F-35, עשויה להגדיר אותה כידידה. הם צריכים את כיפת ברזל מול האיומים מסביב. תמכרו להם מערכות כיפת ברזל?
- 10 החברות הביטחוניות הגדולות בעולם, ובאיזה מקום החברות הישראליות?
- מנכ"ל רפאל: "מערכות הלייזר ייכנסו באופן סופי בסוף דצמבר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אני מניח שהיא תרצה הרבה מאוד מערכות של כיפת ברזל. כל העולם ראה את היכולות שלנו במלחמה, ראה את היכולות ב'עם כלביא'. כולם מבינים את העליונות האווירית, את יכולות המודיעין ומערכות ההגנה של ישראל. הביקושים למערכות שלנו מאוד גדולים".
ועדיין, יש עלייה בצבר, אבל איך זה שכיפת ברזל לא נמכרת לידידות שלנו בעשרות רבות של מיליארדים?
"אישורי הייצוא לא פשוטים. אנחנו מוכרים לידידות קרובות, ולא ממצים את פוטנציאל השוק".
גרמניה היא לא ידידה קרובה?
"גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית וגרמניה זוכה לעדיפות גבוהה".
