אייל גורביץ מציג: שבוע הספר - המלצה לקריאה
אחת למספר שבועות, נעשה אתנחתא קלה כדי להפנות מבט לחומר עיוני מומלץ בנושא ניתוח טכני. לא אחת אני נשאל אודות הספר האולטימטיבי, המומלץ והטוב ביותר לשיטה. ובכן, אין דבר כזה. אך יש סדר מסוים בו יש ללכת. בלתי אפשרי להתחיל ללמוד ניתוח טכני מנקודת המוצא של גאן או אליוט.
יש להניח את היסודות ולאחר מכן להתקדם לתיאוריות מורכבות עד סבוכות. השבוע נחזור ליסודות ולשני ספרים מומלצים וחביבים היכולים לסייע משמעותית לא רק בהבנת הדינאמיקה השוקית מנקודת הראייה הטכנית, אלא גם בהבנת המהות היסוד והפילוסופיה של השיטה, לא פחות חשוב.
הנבירה שלי בשיטת הניתוח הטכני התחילה עם הספר שהוא להערכתי אבן הפינה לשיטה. הוא קרוי "Technical Analysis of The Financial Markets" והוא נכתב על ידי Murphy בהוצאת NYIF. הספר חובק את השיטה החל מהגדרתה, דרך הנחות היסוד שלב והבסיס הפילוסופי עליו היא מושתתת, המשך בהגדרת מושג המגמה, שילוב התנהגות השוק ומחזורי המסחר, תבניות צ'ארטסיטיות ועד לנקודת הסיום של השיטה הקלאסית תוך שהמחבר אינו מזניח את צ'ארלס דאו, אבי אבות השיטה.
וזה לא הכל. מי שמאוהב במדדים סטטיסטיים כגון מדדי עוצמה ומומנטום, דרך מדדים סטוקסטיים הסתברותיים וכלה בשיטות מסחר דוגמת "טכניקת החדירה של וויליאם דאניגאן" יוכל למצוא את מבוקשו בין הדפים. הספר שופך אור, קלוש יש לומר, על תיאוריית גלי אליוט וזוויות גאן, על טכניקות מסחר וניהול כספי נכון. בקיצור, הוא חובק את כל מה שצריך לדעת.
Murphy נותן לטעום מהכל. על קצה המזלג אומנם אך עם סיום קריאת הספר מקבל הקורא מושג על ענפיה הרבים של השיטה ויכול להתנתב הלאה לפי נטיות ורחשי ליבו. הספר לוקה, לטעמי, ביתר דגש על התיאוריה ומעט מדי דוגמאות מעולם המעשה. ואולי אלה דרכם של ספרי יסוד. מומלץ בחום.
הספר השני מעשי יותר. גם הוא חובק את מלוא הנחות היסוד ואת התיאוריה המעניינת של צ'ארלס דאו, אם כי הרבה יותר לעומק. כאן אפשר למצוא דוגמאות לרוב, הלקוחות מהשנים הראשונות למאה. מניות שעדיין נסחרות בארה"ב וכאלה שכבר נעלמו לחלוטין.
טכניקות קנייה ומכירה מוצגות בחציו השני של הספר וכוללות פתרון בעיות יום יומיות במסחר בניירות ערך. היתרון של ספר זה הוא ביכולת להציג דוגמאות משנים עברו. גרפים שבהם הקורא מנוטרל לחלוטין מההשפעות הסביבתיות ויכול להתמקד רק בתקדימים הטכניים המורים על מצבה של המניה. הספר הוא: Technical Analysis of Stock Trends, נכתב בידי אדוארדס ומגי.
את הספרים ניתן להשיג דרך חנות הספרים הוירטואלית, אמזון.
מאת: אייל גורביץ.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?
המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות
הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.
לתוך המערכת הזו נכנסות
השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט
ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.
מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת
השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.
התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה.
במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.
- מס חדש: הארנונה עלולה לזנק ב-10% ומעלה ב-2026
- תושבי ירושלים יקבלו החזר ארנונה של אלפי שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב
ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.
