לורן גאי ויסמין ענבר ASTERRA
צילום: יחצ
ראיון

בשיא הביקוש למכוניות חשמליות - פיתוח ישראלי ייחודי לגילוי ליתיום

חברת הדאטה ASTERRA מכפ"ס פיתחה טכנולוגיה לגילוי באמצעות לוויינים של מינרל שדרוש להפקת סוללות, בתקופה בה זינק מחיר הליתיום פי 5 בשנה. המייסד וסמנכ"לית הפיתוח העסקי מספרים בראיון לביזפורטל כיצד נולד הרעיון והאם החלו מגעים עם אילון מאסק
אלכסנדר כץ | (7)
מייסד ASTERRA לורן גאי וסמנכ"לית הפיתוח העסקי יסמין ענבר (צילומים: יח"צ) . הזינוק ההולך וגובר בדרישה למכוניות חשמליות, הוביל גם את הצורך בשימוש במינרל ליתיום, שדרוש להפקה של סוללות לאותם כלי רכב. כעת מודיעה חברת הדאטה ASTERRA כי פיתחה טכנולוגיה מבוססת אלגוריתמיקה מתקדמת, לניתוח תמונות לווין המאפשרת זיהוי מינרלים מתחת לפני הקרקע, בעומק של עד שישה מטרים.   ASTERRA הוקמה ב-2013 על ידי לורן גאי והיא פועלת מכפר סבא, עם משרדים בארה"ב, יפן ובריטניה. החברה שמעסיקה כ-70 עובדים, גייסה במרץ 2021 שישה מיליון דולר בהובלת קרן Beringea. פיתוחי החברה הביאו לזיהוי מרבצי ליתיום, אחד המשאבים המבוקשים בעת הנוכחית. החברה החלה בשבוע שעבר בהליך רישום של פטנט ברשם הפטנטים האמריקאי לשימוש החדש בטכנולוגיה, וזאת כדי להגן על עצמה. כעת מציינים בחברה כי הדבר צפוי לאפשר לה למצוא מאגרים נוספים ברחבי העולם, לפני השקעה בחיפושים יקרים העלולים להביא להרס סביבתי, שבסופם לא בטוח כלל שיימצא אותו מינרל. פעילות זו תתקיים לצד המשך פיתוח היכולות הקיימות של החברה במציאת מאגרי מים. . מחיפוש מים במאדים לאיתור ליתיום מתחת לקרקע   . טכנולוגיית הליבה של ASTERRA עושה שימוש באלגוריתמיקה מתקדמת ובינה מלאכותית לפענוח נתוני מכ"ם מפתח סינתטי (SAR) מלוויינים, תוך שימוש בתדר מיוחד חודר קרקע לעומק של עד שישה מטרים - ולמעשה שיגור של אות וקבלתו בעוצמה מסוימת, שחושפת אם יש מרבצי ליתיום. הטכנולוגיה הזו יושמה לראשונה בחיפוש אחר מים תת קרקעיים על מאדים וכוכבי לכת אחרים, בזמן לימודי הגיאופיזיקה של מייסד החברה גאי. מאז 2015, נעשה שימוש בטכנולוגיית ASTERRA במעלה מ-70 מדינות.   בתחילת 2022 השיקו בחברה את ה-CTO OFFICE, מעין סטארט-אפ בתוך סטארט-אפ, כחלק מהאסטרטגיה ארוכת טווח להרחבת  הפרוטפוליו שלה לשווקים חדשים, בהסתמכות על טכנולוגית הליבה וביצירת שותפיות אסטרטגיות עם שחקנים מרכזיים בתחום החישה מרחוק. יסמין ענבר, סמנכ"לית הפיתוח העסקי של ASTERRA, מסבירה לביזפורטל: "המטרה היא לקחת את טכנולוגיית הליבה של החברה ולבחון אותה על ורטיקליים אחרים. אנחנו מפתחים את הדברים הבאים שמבוססים על טכנולוגיית הליבה".   לאור המחסור האדיר והביקוש הגובר של ליתיום לרכבים חשמליים, מוליכים למחצה, שבבים, טלפונים סלולריים ולמעשה כמעט בכל תעשייה שבה נעשה שימוש בסוללה, החליטו ב-ASTERRA להתמקד במתכת היקרה הזו ולחקור האם ניתן להשתמש בטכנולוגיה על מנת למצוא מצבורי ליתיום. לאחר בחינת אותות לוויינים לזיהוי נוכחות וריכוזי ליתיום מתחת לאדמה ברמות שונות, ובדיקה שנעשתה בשטח על ידי מספר חברות המתמחות בתחום, הממצאים אוששו. . מחיר הליתיום זינק פי 12 בשנתיים .  אם טון ליתיום עלה בשנת 2012 על כ-4,450 דולר, הרי שב-2019 הוא כבר עלה 11 אלף דולר. בשנת הקורונה ירד המחיר ל-6,800 דולר, אולם מאז הוא הכפיל את עצמו כמעט פי 12 - וכיום עומד על כ-78 אלף דולר לטון (ב-2021 עמד על כ-17 אלף דולר). גאי אומר כי "מתכת הפלא מצויה בלב הרצון העולמי לעבור למכוניות חשמליות אך הביקוש עולה משמעותית על ההיצע מה שגורם לעליה של כמעט 500% במחירי הליתיום ופוגע במאמץ לעצור את ההתחממות הגלובלית. הביקוש העולמי אינו יודע שובע לליתיום, משבר האספקה נוכח ומשמעותי כשההערכות הן כי יגבר עוד רבות ב 10-20 שנים הקרובות. אנו ב-ASTERRA גאים להוביל את תעשיית ה-space tech בישראל, מרגישים שזו רק ההתחלה ומאמינים שעם הטכנולוגיה הזו, נוכל כולנו להבין טוב יותר את החתימה של האנושות על כדור הארץ"...  רק בינואר האחרון עלו דיווחים כי בשל הביקוש החם לליתיום עבור שוק הרכבים החשמליים שרק הולך וגדל והמחסור באספקה ה​​עולמית, מדינות המערב החלו דוהרות להתחרות בסין ולחפש אחר מצבורים. ההשלכות הכלכליות של אי ייצור מספיק ליתיום עלולות להיות חמורות. Benchmark Mineral Intelligence העריך כי מחירי הליתיום הנוכחיים יכולים להוסיף עד 1,000 דולר לעלות של רכב חשמלי חדש, כשבישראל המחיר עשוי להיות גבוה עוד יותר. סוללת טסלה דגם S לדוגמא מכילה כ-12 ק"ג של ליתיום. ובמילים אחרות, מגמת התחרותיות של מנועים חשמליים לעומת הנעה מדלק פוסילי נשחקת מה שיקשה על עמידה ביעדי הפליטה העולמיים. המחסור בליתיום כה חריף שאנליסטים ב-Macquarie Group Ltd הזהירו מפני "גירעון תמידי". . * טסלה פונה לאפריקה בחיפוש אחר גרפיט; תישען פחות על סין? .  98% מייצור הליתיום מתרחש באוסטרליה, אמריקה הלטינית וסין. ההערכות מדברות על כך שאוסטרליה מייצרת תפוקה משוערת של 55 אלף טון, צ'ילה שנייה עם תפוקה של 26 אלף טון וסין שלישית עם 14 אלף. מספר פרויקטים שהוכרזו לאחרונה יובילו לכך שמדינות נוספות יהפכו ליצרניות במהלך 10 השנים הבאות.   לפני מספר חודשים צייץ בזעם מייסד ומנכ"ל טסלה, אילון מאסק, על העלייה במחירי הליתיום, והציע שטסלה תהיה מעורבת יותר בעסקי הכרייה. הדבר מייצג תעשייה המחפשת בנרות זרמי אספקה ​​חדשים. -הטכנולוגיה החדשה מזהה למשל ליתיום מתחת לפני המים? המייסד גאי: "היא מזהה עד לעומק של כשישה מטרים, ולכן ברוב המקרים מדובר על זיהוי שלא במים. גם ככה מדובר על הרבה מרבצים שלא נמצאים דווקא בימות השונות".   -אילו טכנולוגיות קיימות כיום לגילוי ליתיום? "יש את האמצעים הרגילים שכוללים בסופו של דבר חפירות כדי לבדוק אם יש שם ליתיום. תמצא חברות שעושות שימוש בסנסורים אופטיים לא חודרי קרקע. מדובר על סנסורים שמותקנים על גבי מטוסים שסורקים את פני הקרקע והסריקה הזאת סורקת תאי קרקע הרבה יותר קטנים ובעלויות הרבה יותר גדולות". . הרגע בו גילו שליתיום הוא הדבר הבא  . -אז תסביר מה הייחודיות של הטכנולוגיה שלכם? "הצלחנו לאפיין מה 'החתימה' של הליתיום, וכך הלוויינים שולחים אות שמזהה את המוליכות החשמלית של הליתיום. הזנו למערכת הרבה מאד מאגרי ליתיום וכמויות ספציפיות, שאפשר לזהות כאמור לפי האות את כמויות הליתיום.   "הדבר מביא לחיסכון אדיר בעלויות החיפוש והכרייה, אבל לא רק. חשוב לציין את איכות הסביבה. הטכנולוגיה מונעת הרס מיותר בכריה של מקומות שבסופו של דבר יתגלה שאין שם ליתיום. אנחנו שולחים את חברות הכריה לנקודות עם הריכוזים גבוהים וחוסכים קדיחות מיותרות. פורסם שיחס ההמרה בשיטות הרגילות עומד על אחד ל-1,000. אצלנו מדובר על דיוק של 70%".   -לא מעט חברות רכב חשמלי מגלות עניין בכריית ליתיום. יש כבר מגעים? סמנכ"לית הפיתוח העסקי ענבר: "אנחנו מאד רלוונטיים לכל אותן טסלות, פורד ולכל יצרניות הרכב. יש שינוי פרדיגמה - אותן חברות כבר מתחילות להשקיע בעצמן בכרייה. יש להן את השיטות שלהן – של כריה והפקה. זה אירוע די נרחב באמריקה – הרצון לא להתבסס יותר על סחורות מסין. מבדיקות עולה שארה"ב מלאה במרבצי ליתיום, אבל כרגע יש רק אתר אחד בו כורים".   -אחרי שהתחלתם את הליך רישום הפטנט, נכנסת למגעים על חברות הרכב? "רישום פטנט הוא הליך טכני שלוקח כשנה. בנתיים התקשרנו עם חברות קטנות איתן אספנו את הדאטה. כעת נוכל לפנות לחברות הגדולות".   -אחרי ששנים התזה גרסה שאין אוצרות טבע בישראל, גילו פה נפט ואחר כך גם גז. מה לגבי מרבצי ליתיום? גאי: "בשנות ה-70 התחילו מפעלי ים המלח לחפש ליתיום בישראל. בשבוע שעבר פורסם שהמפעלים ישקיעו מאות מיליון שקלים במחזור סוללות".   -איך בכלל מתחילים לבחון האם יש היתכנות כלכלית לחיפוש אחרי הדבר הבא, כמול משל ליתיום. מה קודם למה - מציאת המרבצים או בחינת השוק העסקי? "צריך למצוא את ההוכחה העסקית אם יש משהו בכלל ואם ויש לו ביקוש. כשהקמנו את המשרד חשבנו לאיפה אפשר לקחת את החברה. ריכזנו את כל העובדים הרלוונטיים כדי להבין לאיפה אפשר לקחת את הטכנולוגיה שיש לנו, מה מתאים, למה אין אולי בכלל שוק. עשינו אפילו תחרות בין העובדים - מי מביא רעיון טוב. הפרס היה לילה מתנה במלון. ברגע שהתבייתנו על הליתיום ושהשוק רוצה את זה, פשוט רצנו על זה".  

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אני מזמין אתכם לאפריקה למדינה יש הוכחה למרבצי ליתי 12/09/2022 23:27
    הגב לתגובה זו
    אני מזמין אתכם לאפריקה למדינה יש הוכחה למרבצי ליתיום. ואם אכן יש בידכם טכנולוגיה זאת זה סיפור של מילארדים רבים.
  • 6.
    בוחבוט 25/08/2022 11:57
    הגב לתגובה זו
    ליטיום מאוד נפוץ. הבעיה היא זיקוק שלו
  • 5.
    לילי 17/08/2022 08:16
    הגב לתגובה זו
    בקרוב נראה הרבה חברות מקימות מפעלים עם כושר ייצור של 1 מיליון רכבים חשמל בשנה . המחירים של הליתיום ימשיכו להיות המכשול להתפתחות הענף .
  • 4.
    לא ידעתי של תוכנית הסינית הזדונית לשלוט בעולם קוראים 'מ (ל"ת)
    זושי 15/08/2022 21:01
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    נהדר (ל"ת)
    בן בן 15/08/2022 17:17
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ענתבי 15/08/2022 16:29
    הגב לתגובה זו
    כמו בבורסה שלנו כשהדימיון נעשה פרוע הכל אפשרי ואתה יכול גם למכור קרח לאסקימואים
  • 1.
    בן כנכן 15/08/2022 15:30
    הגב לתגובה זו
    אין בעייה של גלו ימליטיום. יש קושי בזיקוק7 לרמה שניתן להשתמש בו לסוללות במחיר אטרטיבי. יש לטיום במיים שנשארים אחרי שמפיקיפ מימשטיה מהים. ועדיין לא משתלם להמשיך לזקק קותו אותו מהמים האילו
נפט אסדה ירידות סערה (נוצר ע"י תמיר חכמוף באמצעות GEMINI)נפט אסדה ירידות סערה (נוצר ע"י תמיר חכמוף באמצעות GEMINI)

הנפט בדרך לשבוע השלילי ביותר מזה חודשים

שילוב של הגדלת ההיצע מצד סעודיה ושותפותיה, חידוש היצוא הכורדי בהובלת ארה״ב ותחזיות לעודפי היצע ומלאים ברבעון הקרוב, דוחפים את מחירי הנפט לירידות חדות והשבוע השלילי ביותר מאז יוני

תמיר חכמוף |

מחירי הנפט בדרכם לסגור שבוע שלילי במיוחד, כשהחוזים על WTI נעים סביב 61 דולר לחבית לאחר שכבר גלשו מוקדם יותר לרמות שפל של כארבעה חודשים. ברקע הירידות, דיווח על שריפה גדולה במתקן של שברון Chevron Corp. -0.76%  בלוס אנג'לס הוביל היום לעלייה קלה במחיר, אך האירוע הוגדר תחת שליטה וללא השפעה מהותית על התפוקה. בברנט המחיר נותר בסביבות 65 דולר לחבית, רמה המשקפת את אחד השבועות השליליים ביותר מאז הקיץ.

הגדלת התפוקה

הגורם המרכזי ללחץ על המחירים הוא מהלך של קרטל הנפט OPEC+, שמטרתו להחזיר לשוק קיבולת שהוקפאה מאז 2023. על פי סקר יצרנים, תפוקת קרטל המדינות עלתה בספטמבר ב-400 אלף חביות ליום לרמה של 29.05 מיליון חביות. סעודיה הובילה את המגמה עם תוספת של 320 אלף חביות ביום והגיעה לכ-10 מיליון חביות, בהתאם למכסה שלה. בכך הושלם השלב הראשון בהחזרת 2.2 מיליון חביות שהוסרו מהשוק בעבר, והקבוצה כבר פועלת לפתוח שכבת תפוקה נוספת של עד 1.65 מיליון חביות ביום. בקרוב יתכנסו המדינות החברות ב-OPEC+ כדי לדון בהמשך התוכנית והיתכנות הגדלה נוספת כבר בחודש נובמבר.

במקביל, חזרה לאחרונה לשוק גם אספקה מצפון עיראק, כאשר יצוא הנפט מאזור כורדיסטן דרך הצינור לטורקיה חודש לאחר יותר משנתיים של קיפאון, בעקבות הסכם שגובש בתמיכת הממשל הקודם בארה"ב. בשלב ראשון זורמות בין 180-230 אלף חביות ביום, עם פוטנציאל עלייה בהמשך אם יוסרו חסמים טכניים ופוליטיים. הממשל הנוכחי אותת כי יפעל לשמר את ההסדר ולהפוך אותו לארוך טווח, כאשר הירידה במחירי הנפט תורמת לירידה במחירים עבור הספקיות השונות, אך לא צפוי להשפיע על מחירי הדלקים שם כאשר ישנם מכסים על יבוא נפט מחוץ לארה"ב.

הביקוש נחלש

מעבר לגידול בהיצע, גם הביקוש נחלש. בארה״ב נרשמה בשבועות האחרונים עלייה במלאי הנפט הגולמי ובמלאי התזקיקים, סימן לכך שביקוש הדלקים המקומי נחלש לקראת סוף עונת הקיץ שמלווה בנסיעה מרובה, וחשש שהכלכלה האמריקאית מתקררת. הנתונים האחרונים ממחלקת האנרגיה הצביעו על גידול של מיליוני חביות במלאים, במקביל להאטה בקצב השאיבה מבתי הזיקוק ולירידה מסוימת בצריכת הבנזין והסולר.

באסיה ובעיקר בסין, המנוע המרכזי של צריכת אנרגיה עולמית, סקרי מנהלי הרכש והייצור מצביעים על ירידה בהזמנות חדשות ועל קצב התרחבות נמוך מהצפוי בסין, וגם ביפן ודרום קוריאה, מה שמפחית את הציפיות לגידול בצריכת נפט גולמי. כל אלו מחזקים את התחזית של הסוכנות לאנרגיה של ארה״ב (EIA), שמעריכה ממוצע מחירים של כ-59 דולר לחבית ברבעון הרביעי ומזהירה מפני עודף היצע ב-2026, אם קצב הפקת הנפט וההחזרות של OPEC יימשכו במלואן ללא התאמות בצד ההפקה או גידול משמעותי בביקוש.

נפט (גרוק)נפט (גרוק)

קרטל הנפט אופ"ק+ מתקרב להסכם על העלאת התפוקה

חברות אופ"ק+ צפויות לאשרר גידול תפוקה של 137 אלף חביות ליום בנובמבר, במהלך שנועד לשחזר נתח שוק אך עלול להעמיק את הלחץ על מחירי הנפט, שכבר נסחרים בשפל של ארבעה חודשים

תמיר חכמוף |

המדינות החברות בקרטל הנפט אופ"ק+ קרובות לגיבוש החלטה על העלאה נוספת ומתונה של מכסות הנפט בנובמבר, כך לפי דיווחים של גורמים בארגון. מדובר בהמשך ישיר לתוספת התפוקה שנקבעה לחודש אוקטובר, העומד על 137 אלף חביות ביום, כחלק מהמהלך האסטרטגי של ערב הסעודית ובעלות בריתה להחזיר לעצמן נתח שוק על רקע התחרות מול מפיקי נפט אחרים, ובראשם ארה"ב.

על הנושא ברחבנו כבר בשישי כאן - הנפט בדרך לשבוע השלילי ביותר מזה חודשים

מחירי הנפט סגרו שבוע שלילי במיוחד, כשהחוזים על WTI נעים מתחת ל-61 דולר לחבית, רמות שפל של כארבעה חודשים. בברנט המחיר נותר בסביבות 64 דולר לחבית, רמה המשקפת את אחד השבועות השליליים ביותר מאז הקיץ.

למרות שהמחירים נותרו יציבים יחסית עד כה מול העלאות התפוקה, כעת מופיעים סימנים לשינוי מגמה, כאשר מלאי נפט מהמזרח התיכון שלא נמכרו מצטברים, ועקומת החוזים העתידיים מצביעה על חולשה בטווח הקצר. סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) צופה שהמלאים יגדלו במהירות ברבעון הנוכחי ושב-2026 ייווצר עודף שיא, כאשר הביקוש העולמי יתקרר וההיצע מאמריקה יגדל.

ערב הסעודית, שנשאה בחלק הגדול ביותר של קיצוצי התפוקה שכעת מסתיימים, הובילה את השינוי האסטרטגי להגדיל תפוקה במטרה להחזיר נתח שוק. ההחלטה הנוכחית מתקבלת גם לקראת ביקור של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בוושינגטון בחודש הבא, שם צפוי להיפגש עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שקרא שוב ושוב להורדת מחירי הנפט.