למה קרסו נדל"ן צריכה להנפיק אג"ח ומה זה מאותת למשקיעים?
חברת הנדל"ן קרסו קרסו נדלן 1.05% בוחנת אפשרות לביצוע הנפקה לציבור של אגרות חוב (סדרה א'). היא תעשה זאת בדרך של הגדלת הסדרה הקיימת שבמחזור. מהחברה נמסר: "אגרות החוב הנוספות תוצענה בדרך של הצעה אחידה. תנאי ההנפקה טרם נקבעו ובוצעו תחת תנאים שיפורסמו בדוח הצעת המדף", אם אכן תחליט סופית על ההנפקה.
יש כאן שאלה גדולה - למה החברה רוצה לגייס אג"ח בריביות של היום. הריביות האלו מצמצמות ואפילו מחסלות את המרווח היזמי, הן הופכות השקעות שנראות על הנייר מצוינות לכושלות. למה לגייס, אם אפשר לחכות. אולי אי אפשר לחכות, צריך כסף מהר - וזו עלולה להיות בעיה ואולי פשוט מנהלי החברה סבורים שהם ישיגו תשואה העולה על הריבית שהם משלמים-ישלמו באג"ח. אך למרות שמדובר על פניו בחברה חזקה וטובה, ריבית שקלית של 6%-8% היא אופציה אפשרית. בריבית כזו קשה לעשות עסקים טובים.
עם זאת, קרסו כבר ניצלה את שוק ההון - היא גייסה בדקה ה-90, האמת בזמן פציעות. היא חשבה שהיא שווה פי שתיים מהשווי בהנפקה, אבל בסוף הבינה שהגזימה. מאז המניה המשיכה לרדת:
בחודש יוני האחרון דיווחנו על "השקרים הקטנים" של משפחת קרסו. הסברנו למה החברה ממהרת להנפיק, איך ריבית עולה משפיעה על שוק הנדל"ן, ומדוע אסור להישען על רווחיות גולמית עתידית ונתוני המצגת של קרסו. בסופו של דבר, הביקורת עזרה. קרסו הורידה את מחיר ההנפקה ב-41%. היא רצתה להנפיק לפי שווי של מעל 3 מיליארד שקל, השווי התכווץ ל-1.9 מיליארד שקל. בסוף, מחיר המניה לצורך ההנפקה ירד מ-66 שקל ל-36.34 שקל למניה ושווי של 1.8 מיליארד. היום היא שווה הרבה פחות. בקיצור, זאת לא הייתה באמת הנחה, זה היה מחיר יותר ריאלי.
מחיר המניה כיום הוא 27.33 שקל. השנה ירדה המניה בשיעור של 18%. ההחלטה על ביצוע ההנפקה מגיעה לאחר שהמניה צנחה בכמעט 30% בשלושת החודשים האחרונים.
קרסו פועלת בשלושה תחומים - נדל"ן מניב, ייזום מגורים ותמ"א. בתחום הנכסים המניבים לחברה 16 נכסים שכוללים 75.5 אלף מ"ר שמניבים NOI שנתי של 51.5 מיליון שקל. בתחום הנדל"ן למגורים לחברה 55 פרויקטים בהם נבנים 11,100 יחידות דיור.
- 3.ירון 22/04/2023 17:42הגב לתגובה זוסחורה על השוק או לגייס ב 7 אחוז שלחברת נדלן זה פסיכי
- 2.בניהו 20/04/2023 11:08הגב לתגובה זוכל קישקוש שנרשם על מחיר יקר עכשיו נשמע נכון. בעיקר כי הכל ירד יחד.
- 1.חחח 20/04/2023 09:42הגב לתגובה זואיזה רגע של מציצה/טפיחה עצמית בפתיח של הכתבה

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"
המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול
בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91% ומג'יק מג'יק 1.76% נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026.
על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".
השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר
את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף
הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות
ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.
סינרגיה בעיקר בתחום הענן
בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך
וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות
קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.
- לפני המיזוג: מגי'ק עם הכנסות שיא, עלייה של 17% ברווח הנקי והעלאת תחזית
- לקראת המיזוג עם מג'יק: מטריקס סוגרת רבעון שיא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה.
בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס
וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח
רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה
חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל).
נזכרנו בראיון הזה בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק.
לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):
המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.
- רמי לוי: הכנסות מעל 2 מיליארד שקל, הרווח הנקי נשחק עקב גידור הדולר
- רמי לוי רגע לפני 70 מדבר על רשת רמי לוי; הלקוחות, המשקיעים, המשפחה; וגם - האם המניה מעניינת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%. זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.
