ישראייר
צילום: עידו וכטל
פרסום ראשון

כבר אין מכרז: ישראייר מתקרבת לרכישת חברת התעופה הצ'כית סמארטווינגס

לביפזורטל נודע כי החברה כבר הגיעה לסיכום עם רומן ויק ואיזי שימאני שמחזיקים ב-51% מהמניות וכי היא מתקדמת גם מול ממשלת סין, שמחזיקה ב-49% הנוספים. מדובר על חברה רווחית עם צי של 40 מטוסים, אבל חוב של יותר מ-100 מיליון דולר. ישראייר תנסה להשביח אותה
נתנאל אריאל | (5)

פרסום ראשון:

לביזפורטל נודע כי חברת התעופה ישראייר ישראייר גרופ 0%  נמצאת בשלבים האחרונים של סגירת פרטי העסקה לרכישת חברת התעופה הצ'כית סמארטווינגס (Smartwings). בדיווחים קודמים אמרה ישראייר שמאחר שמדובר במכרז וחברת הבת של ישראייר היא לא היחידה שהגישה הצעות "אין בידי חברת הבת היכולת להעריך את סיכויי ההצלחה של הצעת הרכישה". כעת ישראייר נותרה לבד במירוץ ובעצם כבר אין הליך של מכרז.

עוד נודע לביזפורטל שישראייר כבר סיכמה את פרטי העסקה עם מי שמחזיקים ב-51% ממניות חברת התעופה, רומן ויק ואיזי שימאני, וכי החברה מתקדמת עם סגירת התנאים גם מול ממשלת סין, שמחזיקה ב-49% הזכויות (דרך משרד הכלכלה).

למעשה, הרכישה תקפיץ את מספר המטוסים שברשות ישראייר. לישראייר עצמה יש 6 מטוסים ועוד 3 שאותם היא חוכרת (2 מטוסים מסמארטווינגס ומטוס נוסף מחברה אחרת). לסמארטווינגס יש 40 מטוסים, עם בסיסי פעילות בוורשה (פולין), פריז (צרפת), בודפשט (הונגריה) ברטיסלבה (סלובקיה). היא הטיסה בשנת 2022 יותר מ-6 מיליון נוסעים, יש לה יותר מ-400 טייסים וההתמחות שלה היא החכרת מטוסים על צוותיהם לחברות תעופה בעולם. 

בישראל סמארטווינגס גם מפעילה 3 מטוסים עבור אל על ועוד אחד עבור ארקיע. 

מדובר בחברה רווחית ככל הנראה ונזכיר שבנובמבר ישראייר הגישה הצעה לרכוש את סמארטווינגס תמורת 8 מיליון אירו פלוס 12 מיליון אירו לפירעון חלקי של הלוואת בעלים. על פי אותו דיווח, שווי העסקה הוא 44 מיליון אירו, כולל יתרות הלוואות הבעלים לפירעון עתידי בהיקף של 24 מיליון אירו. השאלה היא האם ישראייר העלתה את ההצעה כדי להשלים את הרכישה, ואם כן בכמה.

לכאורה, מדובר על חברה גדולה, דומה לגודל של אל על, אבל אם כך למה ישראייר צפויה לקנות אותה בזול? הסיבה היא שיש לחברת התעופה הצ'כית גם חוב פיננסי גדול של יותר מ-100 מיליון דולר, יותר מכל השווי של ישראייר.

בישראייר רוצים-מקווים להשביח את החברה ולייעל אותה. ככל הנראה, בשלב הראשון ישראייר לא תשנה את הפעילות של החברה הנרכשת אלא תנסה לסדר ולשפר את הפעילות וממילא גם התוצאות שלה ישתפרו.

ישראייר רוצה לטוס גם למזרח

בחודש שעבר נחשף בביזפורטל כי גם ישראייר צפויה ליהנות מההיתר של עומאן לחברות ישראליות לטוס מעל שטחן. לביזפורטל נודע שישראייר שוקלת לפתוח טיסות לערים מומבאי וגואה - לקראת החורף. מדובר על קיצור משמעותי של 2.5 שעות בזמן הטיסה, כשהמשמעות היא חיסכון בזמן של טייסים ודיילים וכמובן גם חיסכון משמעותי בדלק (להרחבה). 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ישראייר פועלת בצורה של מכירות חופשות כוללות, ולא רק טיסות, ובצורה כזו היא תוכל לשווק עוד יעדים רבים במזרח, שלא נמצאים כיום בתוכניות שלה - ולהגדיל את הכנסותיה.

"מגמת השיפור העסקי צפויה להימשך" אמר אורי סירקיס, מנכ"ל החברה, בראיון לביזפורטל, אחרי הדוחות הכספיים לרבעון השלישי של 2022 שבו הוא התייחס לתוכניות החברה להמשך. ישראייר כבר חזרה להכנסות של טרום הקורונה, חזרה לרווחיות והיא צופה הכנסות של 345-350 מיליון דולר בשנת 2022 ו-EBITDA של 12-14 מיליון דולר. הרווח הגולמי של החברה ב-2022 צפוי לנוע בין 47-49 מיליון דולר והרווח הנקי צפוי לעמוד על כ-14-17 מילון דולר, כך על פי תוצאות מקדמיות שפרסמה החברה.

ישראייר מוחזקת ב-60.2% ע"י שי אודם ורמי לוי המהווים את דבוקת השליטה. מתחילת השנה עלתה מניית ישראייר ב-5% והיא נסחרת במחיר של 1.034 שקלים ושווי שוק של 258 מיליון שקל. מכפיל הרווח - 4.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שיהיה בהצלחה, הצלחתם = עוד מיסים למדינה (ל"ת)
    אנונימי 26/03/2023 11:07
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    קרי 23/03/2023 00:29
    הגב לתגובה זו
    לישראייר יש את הנוסחה המנצחת לניהול חברת תעופה, מכלום, מחברה קטנה הם עושים 20 מיליון דולר רווח שנתי שזה מכפיל 4. הם יביאו את סמארטווינגס לרווחים של 100 מיליון דולר בשנה אחת וייסגרו את החוב מהר. ישראייר הופכת להיות החברה הכי כדאית להשקעה בבורסה בארץ. במידה ותיסגר עסקת סמארטווינגס אני רואה אפסייד של 1000 אחוז ואני לא מגזים. ישראייר תהיה שווה מיליארדי שקלים
  • 2.
    דש 22/03/2023 07:33
    הגב לתגובה זו
    כל מטוס במחיר של דירה בת"א ? עסקה מעולה אני מאמין שתוך 3 שנים הם ישלמו את החוב
  • רישיון תעופה של האיחוד האירופאי זאת הבוננזה האמיתית כאן (ל"ת)
    ר 29/03/2023 06:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יריב 22/03/2023 00:00
    הגב לתגובה זו
    לא פלא שאף אחד לא רוצה לרכוש את סמארטווינגס. הרכישה הזו תביא לנפילת ישראייר. הריבית לא תרד בקרוב ובעלי המניות הישראלים לא מבינים למה הם נכנסים.
בורסה, משקיעים (AI)בורסה, משקיעים (AI)

להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה

על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009

מנדי הניג |

הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P. 

בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר  מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.   

אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.  

השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.

כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד  "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?".  כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות. 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

היום בבורסה: איך תשפיע ההתקדמות בין ארה"ב וסין בהסכם הסחר על השוק המקומי?

על החברה שהיתה על סף קריסה והגיעה לשווי של 10 מיליארד דולר, על הקשר בין מחירי הדירות למחירי המניות ועל הבנקים

מערכת ביזפורטל |


חדשות חשובות במיוחד לפני תחילת המסחר, אבל צריך לסייג, היינו כבר בהודעות קרובות לזו, לא אופטימיות עד כדי כך, אבל גם בעבר אמרו לנו שיש התקדמות בהסכם הסחר בין ארה"ב לסין. עכשיו זה מפי שר האוצר האמריקאי, עכשיו זה רגע לפני מפגש פסגה בין טראמפ לשי, נשיא סין. זה נראה שהצדדים סגרו על מסגרת, אבל עד שזה לא חתום זה לא חתום. בכל מקרה, ההתקדמות היא חדשות טובות, וזה גם יבטא ככל הנראה פתרון בתחום השבבים לטובת החשקניות בתחום, גם החברות הישראליות. הרחבה: שר האוצר האמריקאי: ארה"ב וסין הגיעו למסגרת הסכם סחר - הפרטים יידונו בפסגה בין טראמפ לשי  



המניות הדואליות חוזרות לתל אביב עם מסר מאוד ברור - השבבים בעלייה. הפעם היתה זו אינטל שהרימה את התחום ומי שתהנה מכך בעיקר תהיה - נובה 0%  . נובה חוזרת עם פער אריביטראז' חיובי של 4%. השווי שלה  חצה לראשונה את ה-10 מיליארד דולר וזו הזדמנות לספר לכם על הדרך של החברה - מסטארט אפ להנפקה, לנפילה וכמעט מחיקה וכמעט מאפס להגיע ל-10 מיליארד. החזון של ד"ר דישון, המקום הנכון להיות בו, והביצוע של הנהלה מוצלחת. 

הסיפור של נובה הוא בלתי נתפס. צמיחה רציפה מרבעון לרבעון במשך יותר מעשור בזכות התמחות בפיתוח וייצור של מכשירי מדידה לתעשיית המוליכים למחצה, מביאים אותה למספרים שאף אחד לא יכול היה לחלום עליהם. אם הייתם אומרים למייסד, ד"ר גיורא דישון שהחברה תגיע למיליארד דולר, הוא היה אולי אומר יש מצב. אחרי הנפילה הוא עסק בלשרוד. עברו 15 שנים, דישון כבר מזמן פרש, והחברה שלו היא שחקנית חשובה וגדולה בתחום מערכות הבדיקה לתעשיית השבבים.    

אחרי משבר הדוט.קום, מניית נובה נסחרה בעשרות סנטים, בשווי של כ-20 מיליון דולר ועמוק מתחת למזומנים בקופה. הסיכון היה גדול כי החברה שרפה מזומנים. המזומנים בקופה הגיעו דרך הנפקה בשנת 2000 שהוביל אז המייסד והמנכ"ל ד"ר דישון. אלמלא ההנפקה, לא היתה היום נובה. המסר למנהלים הוא פשוט - מנפיקים כשאפשר לא כשצריך. המסר למשקיעם הוא - זהירות. ובכלל חשוב תמיד להזכיר, הנפקות נעשות במצב של חוסר איזון באינפורמציה בין המוכרים-מנפיקים לבין הקונים. נובה נפלה אחרי ההנפקה בכ-93% לפני שהתאוששה. 

דישון שיצא מאורבוטק דיבר אז על יכולת להצמיח את נובה לחברה גדולה, אבל סדרי הגודל שהוא דיבר עליהם היו צנועים - מכירות של עשרות, אולי מאות בודדות של מיליונים. המספרים היום הם פי כמה וכמה, השווי הוא חלומי.