פרסום ראשון

כבר אין מכרז: ישראייר מתקרבת לרכישת חברת התעופה הצ'כית סמארטווינגס

לביפזורטל נודע כי החברה כבר הגיעה לסיכום עם רומן ויק ואיזי שימאני שמחזיקים ב-51% מהמניות וכי היא מתקדמת גם מול ממשלת סין, שמחזיקה ב-49% הנוספים. מדובר על חברה רווחית עם צי של 40 מטוסים, אבל חוב של יותר מ-100 מיליון דולר. ישראייר תנסה להשביח אותה
נתנאל אריאל | (5)

פרסום ראשון:

לביזפורטל נודע כי חברת התעופה ישראייר ישראייר גרופ -0.71%  נמצאת בשלבים האחרונים של סגירת פרטי העסקה לרכישת חברת התעופה הצ'כית סמארטווינגס (Smartwings). בדיווחים קודמים אמרה ישראייר שמאחר שמדובר במכרז וחברת הבת של ישראייר היא לא היחידה שהגישה הצעות "אין בידי חברת הבת היכולת להעריך את סיכויי ההצלחה של הצעת הרכישה". כעת ישראייר נותרה לבד במירוץ ובעצם כבר אין הליך של מכרז.

עוד נודע לביזפורטל שישראייר כבר סיכמה את פרטי העסקה עם מי שמחזיקים ב-51% ממניות חברת התעופה, רומן ויק ואיזי שימאני, וכי החברה מתקדמת עם סגירת התנאים גם מול ממשלת סין, שמחזיקה ב-49% הזכויות (דרך משרד הכלכלה).

למעשה, הרכישה תקפיץ את מספר המטוסים שברשות ישראייר. לישראייר עצמה יש 6 מטוסים ועוד 3 שאותם היא חוכרת (2 מטוסים מסמארטווינגס ומטוס נוסף מחברה אחרת). לסמארטווינגס יש 40 מטוסים, עם בסיסי פעילות בוורשה (פולין), פריז (צרפת), בודפשט (הונגריה) ברטיסלבה (סלובקיה). היא הטיסה בשנת 2022 יותר מ-6 מיליון נוסעים, יש לה יותר מ-400 טייסים וההתמחות שלה היא החכרת מטוסים על צוותיהם לחברות תעופה בעולם. 

בישראל סמארטווינגס גם מפעילה 3 מטוסים עבור אל על ועוד אחד עבור ארקיע. 

מדובר בחברה רווחית ככל הנראה ונזכיר שבנובמבר ישראייר הגישה הצעה לרכוש את סמארטווינגס תמורת 8 מיליון אירו פלוס 12 מיליון אירו לפירעון חלקי של הלוואת בעלים. על פי אותו דיווח, שווי העסקה הוא 44 מיליון אירו, כולל יתרות הלוואות הבעלים לפירעון עתידי בהיקף של 24 מיליון אירו. השאלה היא האם ישראייר העלתה את ההצעה כדי להשלים את הרכישה, ואם כן בכמה.

לכאורה, מדובר על חברה גדולה, דומה לגודל של אל על, אבל אם כך למה ישראייר צפויה לקנות אותה בזול? הסיבה היא שיש לחברת התעופה הצ'כית גם חוב פיננסי גדול של יותר מ-100 מיליון דולר, יותר מכל השווי של ישראייר.

בישראייר רוצים-מקווים להשביח את החברה ולייעל אותה. ככל הנראה, בשלב הראשון ישראייר לא תשנה את הפעילות של החברה הנרכשת אלא תנסה לסדר ולשפר את הפעילות וממילא גם התוצאות שלה ישתפרו.

ישראייר רוצה לטוס גם למזרח

בחודש שעבר נחשף בביזפורטל כי גם ישראייר צפויה ליהנות מההיתר של עומאן לחברות ישראליות לטוס מעל שטחן. לביזפורטל נודע שישראייר שוקלת לפתוח טיסות לערים מומבאי וגואה - לקראת החורף. מדובר על קיצור משמעותי של 2.5 שעות בזמן הטיסה, כשהמשמעות היא חיסכון בזמן של טייסים ודיילים וכמובן גם חיסכון משמעותי בדלק (להרחבה). 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ישראייר פועלת בצורה של מכירות חופשות כוללות, ולא רק טיסות, ובצורה כזו היא תוכל לשווק עוד יעדים רבים במזרח, שלא נמצאים כיום בתוכניות שלה - ולהגדיל את הכנסותיה.

"מגמת השיפור העסקי צפויה להימשך" אמר אורי סירקיס, מנכ"ל החברה, בראיון לביזפורטל, אחרי הדוחות הכספיים לרבעון השלישי של 2022 שבו הוא התייחס לתוכניות החברה להמשך. ישראייר כבר חזרה להכנסות של טרום הקורונה, חזרה לרווחיות והיא צופה הכנסות של 345-350 מיליון דולר בשנת 2022 ו-EBITDA של 12-14 מיליון דולר. הרווח הגולמי של החברה ב-2022 צפוי לנוע בין 47-49 מיליון דולר והרווח הנקי צפוי לעמוד על כ-14-17 מילון דולר, כך על פי תוצאות מקדמיות שפרסמה החברה.

ישראייר מוחזקת ב-60.2% ע"י שי אודם ורמי לוי המהווים את דבוקת השליטה. מתחילת השנה עלתה מניית ישראייר ב-5% והיא נסחרת במחיר של 1.034 שקלים ושווי שוק של 258 מיליון שקל. מכפיל הרווח - 4.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שיהיה בהצלחה, הצלחתם = עוד מיסים למדינה (ל"ת)
    אנונימי 26/03/2023 11:07
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    קרי 23/03/2023 00:29
    הגב לתגובה זו
    לישראייר יש את הנוסחה המנצחת לניהול חברת תעופה, מכלום, מחברה קטנה הם עושים 20 מיליון דולר רווח שנתי שזה מכפיל 4. הם יביאו את סמארטווינגס לרווחים של 100 מיליון דולר בשנה אחת וייסגרו את החוב מהר. ישראייר הופכת להיות החברה הכי כדאית להשקעה בבורסה בארץ. במידה ותיסגר עסקת סמארטווינגס אני רואה אפסייד של 1000 אחוז ואני לא מגזים. ישראייר תהיה שווה מיליארדי שקלים
  • 2.
    דש 22/03/2023 07:33
    הגב לתגובה זו
    כל מטוס במחיר של דירה בת"א ? עסקה מעולה אני מאמין שתוך 3 שנים הם ישלמו את החוב
  • רישיון תעופה של האיחוד האירופאי זאת הבוננזה האמיתית כאן (ל"ת)
    ר 29/03/2023 06:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יריב 22/03/2023 00:00
    הגב לתגובה זו
    לא פלא שאף אחד לא רוצה לרכוש את סמארטווינגס. הרכישה הזו תביא לנפילת ישראייר. הריבית לא תרד בקרוב ובעלי המניות הישראלים לא מבינים למה הם נכנסים.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי
סקירה

אל על זינקה 6%, הביטחוניות עלו, מניות הביטוח והבנקים התממשו - נעילה שלילית

אל על והמניות הביטחוניות סיימו בירוק - כל השאר באדום; מניות הביטוח התממשו בחדות כשאיידיאיי, איילון וליברה בלטו עם ירידות של מעל 2.5%

מערכת ביזפורטל |

המסחר ביום שאחרי התקיפה הישראלית בקטאר ננעל במגמה שלילית כשת"א 35 יורד כ-0.3%, לעומתו ת"א 90 סיים ביציבות על ה-0.
במבט על הסקטורים המרכזיים הירידות חזקות יותר, מדד הבנקים סיים בירידה של 0.45%, ומדד הביטוח ושירותים פיננסים סיים בירידה של 1.49%. ת"א נדל"ן יורד 0.9% ומנגד ת"א נפט וגז מוסיף 0.5%.


בנק ישראל פרסם תחזיות לפיהן תהיה אינפלציה מתונה יחסית, ריבית בירידה וצמיחה גבוהה. הבורסה, מתמחרת אופטימיות וציפייה לסיום המלחמה ולתקופת שגשוג. אלא שצמיחה גבוהה ומהירה לא משתלבת עם ריבית נמוכה ולרוב גם לא עם ירידה באינפלציה. האם התחזיות של בנק ישראל להורדת ריבית ולצמיחה מוגזמות? כל השאלות והתשובות שחשוב לכם לדעת

ביום שני הקרוב ביזפורטל מארח את ועידת ההשקעות בתשתיות. בזק, ניו-מד, שפיר, חברות אנרגיה מתחדשת, רגולטורים, יספקו לכם תובנות כשכולם ינסו לענות על השאלה הגדולה - האם המניות בתחום ימשיכו לספק תשואה עודפת? הרשמו עכשיו לועידה שתערך במתחם הבורסה לניירות ערך באחוזת בית - ועידת התשתיות - פרטים והרשמה


השוק עלה אתמול על חדשות התקיפה, אך הבוקר מתגברים הדיווחים כי אולי התקיפה לא השיגה את היעדים שקיוו להם במערכת הביטחון. ומה קורה בקטאר? הנשק של קטאר הוא הכסף, הכוח וההשפעה העולמית והיא עלולה לכוון אותו נגדנו. היא גם יכולה במישרין או דרך פרוקסי לקנות נכסים וחברות ישראליות - לא כדאי לזלזל בכוח שלה וברצון לנקמה; וגם - על הנהגת חמאס, על ארגונים נוספים בעזה שאולי יקבלו יותר כוח, ועל כך שאי אפשר לחסל רעיון. קטאר נגד ישראל; ישראל נגד חמאס - תמונת מצב ומה צפוי להמשך?

ואם מדברים על אירועים גיאופוליטיים, אתמול רחפנים רוסיים חדרו לפולין, והמתיחות הגיאופוליטית מסלימה: נאט"ו בכוננות, נמלי תעופה נסגרו; היום דווח כי ראש ממשלת פולין דונלד טוסק הצהיר כי פולין ביקשה מנאט"ו להפעיל את סעיף 4 של הברית, סעיף שמאפשר התייעצות דחופה בין החברות כאשר אחת מהן מרגישה שאיום נשקף לביטחונה או לשלמותה הטריטוריאלית, לאחר שמטוסי נאט"ו הוזנקו כדי להתמודד עם חדירת כטב"מים רוסים למרחב האווירי של פולין, וברקע נשקלת אפשרות לחזק את מערך ההגנה האווירית באזור. האירועים מסמנים החרפה חמורה במתיחות בין רוסיה לנאט"ו, כאשר פולין מדגישה שמדובר בהפרה ישירה ומסוכנת של ריבונותה. מה מחפשת רוסיה בפולין ואיך זה משפיע על החברות הביטחוניות (גם בישראל)? בכתבה כאן - רחפנים רוסיים חדרו לפולין: עוד דלק למניות הביטחון