האם מניית ישראייר צפויה לטוס? "מגמת השיפור העסקי צפויה להימשך"
חברת התעופה ישראייר ישראייר גרופ -0.16% פרסמה אתמול את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי בהם המשיכה להציג תוצאות טובות. החברה חוזרת לתוצאות של טרום הקורונה עם הכנסות ברבעון השלישי של 124 מיליון דולר ורווח של 11.9 מיליון דולר ברבעון השלישי שהוא עונתית הרבעון החזק בשנה.
נתח השוק של ישראייר מתוך הטיסות בנתב"ג נמצא במגמת עלייה. כעת מדובר על 4.57% מכלל הנפח בנתב"ג לעומת 3.12% בשנת 2019. מתחילת השנה מציגה ישראייר עליה בהכנסות ואלה עמדו על 265 מיליון דולר, לעומת 235 מיליון בתקופה המקבילה בשנת 2019. ה-EBITDA בנטרול IFRS, הסתכמה ב-17 מיליון דולר, לעומת 15 מיליון דולר בתקופה המקבילה בשנת 2019. הרווח הנקי הסתכם ב-18.2 מיליון דולר, בהשוואה 4.5 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2019.
המניה נסחרת במחיר של 1.2 שקלים ושווי שוק של 297 מיליון שקל. בראיון לביזפורטל מדבר מנכ"ל החברה אורי סירקיס על פעילות החברה, ההתייעלות ופוטנציאל הצמיחה הגבוה.
מה הם הדגשים שלך לרבעון החולף?
"קודם כל הרבעון החולף היה נקודת ציון מהותית בציר הזמן משום שישראייר שמה את הקורונה מאחוריה. החברה הטיסה יותר נוסעים מ-2019 גם בשני הרבעונים הראשונים אך הרבעון השלישי הוא הרבעון המשמעותי ביותר בענף התיירות והתעופה והגידול מ-2019 זה מהווה בבחינת נקודת ציון עבורנו. נקודה משמעותית נוספת היא הטמעת מערכת AI שאפשרה לנו למצות פוטנציאל קיים בשוק ולהגדיל את הרווחים שלנו פר כרטיס טיסה".
- ישראייר רוכשת 20% ממועדון כרטיסי האשראי של רמי לוי וישראכרט - לפי שווי של 200 מ' שקל
- אורי סירקיס: ״השנה הזו תהיה טובה יותר מהשנה הקודמת״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה יהיה ברבעון הבא?
"המגמה צפויה להימשך - שיפור ביחס לשנה שעברה ואף טוב מכך. אנחנו מעריכים כי ההכנסות תסתכמנה לכ-50-70 מיליון דולר. לגבי שנת 23' זה טיפה טריקי כי אם מסתכלים על פרמטרים מרכזיים אז הדלק למשל משפיע מאוד והוא לא יציב. מחירי הדלק כרגע נוחים יותר מאשר מה שהיה לכל אורך השנה ואם המחירים ישארו ברמתם הנוכחית אז אנחנו נוכל להקטין את ההוצאות שלנו ב-10 מיליון דולר.
"כרגע אנחנו לא מוכרים מספיק מזוודות מכיוון שאנשים חוששים מאיבוד המזוודה שלהם אך כאשר המערכות בנתב"ג תפעלנה בצורה טובה יותר ואנשים יחזרו לטוס עם מזוודות אנחנו יכולים לראות גידול של עד 4 מיליון דולר. קיים שיפור של 20 מיליון דולר ב-EBITDA משנה לשנה ומנגד היה שינוי דרמטי של התחזקות הדולר ואנחנו לא צופים שיהיה שינוי דרמטי בנושא בשנה הבאה. אני מניח ששנה הבאה אנחנו אמורים לשפר את התוצאה שלנו בעוד כמה מיליונים בודדים וצריך לזכור שאנחנו לפני זכייה פוטנציאלית במכרז לרכישת חברת התעופה הצ'כית סמארט ווינגס".
האם השוק מעריך את המניה בחסר, אתם במכפיל רווח של 5-6
"אני לא יודע להגיד אבל אנחנו הנפקנו בתקופה מאוד קשה. צריך לזכור שאין הרבה מניות חופשיות בידי הציבור, כי יש בעלי שליטה שמחזיקים את המניות או אנשים שקנו את המניה ו'יושבים עליה' כי הם מאמינים בחברה וביכולת שלה להשיא ערך לאורך זמן, כך שהיצע המניות הוא נמוך יחסית. אנחנו מקווים שברבעון הראשון בשנה הבאה נאמן האג"ח שמחזיק כ-20% מהמניות ימכור את חלקן למוסדיים ולסוחרים ויגדיל את פוטנציאל הצמיחה במניה".
- השקעות אלטרנטיביות אינן מילה גסה, אבל חייבים להפסיק להשוות תפוזים לתפוחים
- הפניקס תשקיע עד מיליארד שקל בפרויקטי אנרגיה של EDF ישראל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
איך נראית תכנית ההתייעלות של החברה?
"ישראייר ביצעה שינויים מרחיקי לכת בתקופת הקורונה שהתבטאו בעיקר בשינויי טכנולוגיה - גם תפעולית פנימית וגם לתפעול מול הלקוחות. הדברים הללו כמובן עם פעולות נוספות משפרות את הביצועים. סיימנו את הרבעון עם כ-400 עובדים ו-60 טייסים, באותה תקופה ב-2019 היו לנו כ-550 עובדים וכ-65 טייסים והפעלנו מטוס איירבאס אחד פחות. כלומר עם פחות עובדים הצלחנו להגדיל את הפעילות".
כיצד מתבטא השינוי בצי המטוסים?
"מרגע שנסגר שדה דב התייתר השימוש במטוסי ה-ATR מכיוון שהשימוש בהם בנתב"ג מסורבל מאוד והוא תופס מקום בשדה שנועד להכיל מטוסים בעלי נוסעים רבים. היה לו יתרון בשדה התעופה בחיפה אך הפעילות בשדה התעופה בחיפה נפגעה ויש שם הרבה בעיות טכניות ולוגיסטיות. במקום 3 מטוסי ה-ATR שמכילים 70 מקומות בכל אחד נקלוט 2 מטוסי איירבאס A320 בעלי 180 מושבים כל אחד. מטוסים אלו יהיו מספר 6 ו-7 בצי כשיש תכנון להביא גם מטוס שמיני בתוך שנתיים מהיום. אם תהיה הזדמנות עסקית אולי נביא דגם חדשני וחסכוני של A320neo ובכל מקרה אין כוונה להביא מטוסים רחבי גוף. חברת סמארט ווינגס שאנחנו במשא ומתן עימה מפעילה 40 מטוסים ואם נזכה במכרז לרכישתה הפעילות שלנו תגדל משמעותית וזה יהיה גיים-צ'יינג'ר רציני".
אתם תומכים בבניית שדה משלים לנתב"ג?
"כן. באופן כללי צריך לשדרג את תשתיות התעופה בישראל כי הן לא מספיק טובות ולא מספיק חזקות כדי לתת מענה לרף הביקושים הגבוה שיש בתחום. היה צריך לפתח את נתב"ג באמצעות טכנולוגיות שתאפשרנה לנוסעים זרימה יותר מהירה ועד הכשרה ובנייה של שדה תעופה חלופי באזור חיפה. אזור נבטים פחות עדיף".
איפה אתה רואה את ישראייר בעוד שנתיים?
"בעוד חודש נדע מה קורה עם המכרז של סמארט ווינגס ואם זה ייצא לפועל אנחנו כאמור נגדל משמעותית בכל הרמות. אני מעריך שסיכויי הזכייה נמוכים מ-50% מכיוון שזה הליך מורכב ויש גם סכסוך בין השותפים כך שבסוף אחד מהם יכול להחליט שהוא לא רוצה למכור והכל ייעצר".
- 2.nav 30/11/2022 12:38הגב לתגובה זואורי סירקיס בן אדם רציני בניהולו ישראייר גודלת ברווחים
- 1.היאתהיה שווה פי 2 עוד שנה, רמי לוי עשה עסקה טובה (ל"ת)שמעון 30/11/2022 09:07הגב לתגובה זו
- ישראייר מציאה 30/11/2022 12:07הגב לתגובה זועכשיו היא צריכה להיות שווה פי 2 בשקט. שנה הבאה תהיה בשער 500 פי 4.
בורסה, משקיעים (AI)להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה
על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009
הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P.
בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.
אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.
השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.
- בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
- המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?". כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגזוז פאוור קופצת 19%, בונוס מוסיפה 9%; מדדי ת"א בירוק
המדדים בת"א נסחרים בעליות בהובלת הסקטורים הרגישים לריבית - נדל"ן ואנרגיה מתחדשת, שבולטים היום לחיוב; נתוני המאקרו מחזקים את האפשרות להורדת ריבית בפגישה הבאה של בנק ישראל
עליות של עד 1% בבורסה ברקע חדשות משמעותיות: שר האוצר האמריקאי, סקוט בסנט, אמר הבוקר כי ארצות הברית וסין הגיעו למסגרת מוסכמת לקראת הסכם סחר, שתידון ותקבל חותמת רשמית רק במפגש הקרוב בין הנשיא דונלד טראמפ לנשיא סין שי ג’ינפינג. בבסיס ההבנות עומדים נושאים רגישים כמו ייצוא טכנולוגיה, סחר במתכות ומינרליים נדירים, פנטניל, ורכישות חקלאיות, תחומים שהיו בלב המחלוקת בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם. לפי בסנט, השיחות היו “בנויות, רחבות היקף ומוצלחות במיוחד”, מה שמעיד על רצון הדדי להתקרבות אחרי תקופה ארוכה של מתיחות.
עם זאת חשוב לסייג כי גם בעבר אמרו לנו שיש התקדמות בהסכם הסחר בין ארה"ב לסין ולבסוף כל מה שהסכימו עליו הצדדים הוא דחייה של הדד ליין. בכל מקרה, ההתקדמות היא חדשות טובות, וזה גם יבטא ככל הנראה פתרון בתחום השבבים לטובת השחקניות בתחום, גם החברות הישראליות. הרחבה: שר האוצר האמריקאי: ארה"ב וסין הגיעו למסגרת הסכם סחר - הפרטים יידונו בפסגה בין טראמפ לשי
קריאה חשובה - אג"ח ממשלתיות ארוכות נחשבות בעיני משקיעים רבים כאפיק סולידי לטווח ארוך, אך גם בהן יש מקום להבחנה חדה בין סוגי החשיפה והסיכונים. כיום התשואה באג"ח הממשלתיות השקלי הארוך עומדת
על כ-4.4% לשנה, לעומת כ-1.9% באג"ח הצמודות למדד, פער שמשקף ציפיות אינפלציה ממוצעת של כ-2.45% לשנה ל-17 השנים הקרובות. כלומר, השוק מעריך שבממוצע המדד יעלה בקצב זהה כמעט ליעד של בנק ישראל. במה שווה להשקיע אם בכלל? זה תלוי בסוג המשקיע, פיזור הסיכונים, והערכות
לגבי העתיד. מי שמחפש אסטרטגיה מתוחכמת יותר יכול לשקול פוזיציה של לונג באג"ח שקליות ושורט על אג"ח צמודות, כדי ליהנות מהפער שבין התשואות, כל עוד האינפלציה בפועל נמוכה מהציפיות הגלומות. בסופו של דבר, השקעה באג"ח ארוכות מתאימה בעיקר למשקיעים סבלניים, שמבקשים
לנעול תשואה נומינלית גבוהה יחסית לאורך זמן, ומבינים שגם השקעה סולידית לא תמיד חסרת סיכון. להרחבה - השקעה סולידית לטווח ארוך - 4.4% בשנה, מתאים?
חזרה לשוק המקומי אך עדיין בהקשר של טראמפ, עם הדרישה האחרונה שלו מחמאס, לפיה על ארגון הטרור להחזיר בתוך 48 שעות את גופות החטופים המתים או “יגיעו פעולות מצד מדינות המעורבות”, נפתח פתח למכשול אפשרי בכל תהליך התקדמות הזה. הדרישה הזו מצביעה על מתיחות במחויבות של חמאס לשלב הבא, וגם אם יש מעט התקדמות, ההתעקשות מעלה סימני שאלה בנוגע לנכונותה להיכנס להסכם רחב יותר. במילים אחרות, אי הוודאות עדיין שוררת בהקשר של הגזרה הדרומית. ובאותו נושא, גם הגזרה הצפונית לא רגועה כאשר בסוף השבוע עלו דיווחים על תקיפות בלבנון.
- הדולר יורד מול השקל; איזה מטבעות התחזקו הכי הרבה מולו מתחילת השנה?
- חברה לישראל עלתה 5%, חלל נפלה 10.5%; סגירה חיובית בת"א
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחד הנעלמים במשוואה של המשקיעים הוא האם הריבית תרד בהחלטה הקרובה. בעוד שמרבית הנתונים תומכים בהורדת ריבית כבר בנובמבר, נכון להיום עדיין יש אי וודאות סביב המלחמה. מה שכן, עבור הישראלים המלחמה בעזה לא השפיעה יותר מדי על הרגלי הצריכה של הישראליים, ולכן בעת היציאה מהמלחמה לא נראה שיש גל ביקושים שמגיע אחריה. על פי הסקירה השבועית של לידר, נתוני כרטיסי האשראי לא מראים עלייה חדה בצריכה, מכירות הדירות נותרו ברמה נמוכה, והתחזיות לצמיחה ממשיכות להיות מתונות, סביב 3.8% בלבד לשנת 2026. בלידר מציינים כי כוח הקנייה של הציבור נפגע מהעלאות המע"מ והקפאת השכר, ולכן גם אם יופיע גל ביקוש, הוא צפוי להתמקד בעיקר בתיירות לחו"ל ולא בצריכה מקומית. בהיעדר אינפלציית ביקושים מובהקת, הסביבה המאקרו כלכלית תומכת בהמשך הורדות ריבית בחודשים הקרובים.
