יוחננוף
צילום: יוחננוף
משבר הקורונה

רשתות המזון נהנות מהמשבר - "יש עלייה של עד 10% במכירות"

איתן יוחננוף בראיון - "הציבור לא בפאניקה. העלייה בצריכה היא בעיקר בשימורים, מתוקים ומוצרי ניקיון"; להערכתו - יש מספיק מזון במלאים. אנשים לא טסים לחו"ל אז הצריכה עולה. לא צופה עליית מחירים 
ארז ליבנה | (9)

מכתב של ראשי התאחדות המלונאות ללשכת ראש הממשלה, הבהיר את חומרת המצב בענף. לפי המכתב, 56% מהתיירים לישראל מגיעים מאירופה. אם מתחשבים בכך שהמזרח הרחוק סגור. מדובר במכה חזקה מאוד לסקטור. אבל את זה אפשר היה לצפות. זה קורה גם עם אל על -0.45% וחברת איסתא 1.9%  שהודיעו על פיטורים וקיצוצים נרחבים. גם הנפט חוטף מכה. בכל מלחמה יש מפסידים, כרגע הווירוס מנצח את התיירות.

 

אבל בינתיים, מי שמסתמנים בשלב זה כמנצחות – זמניות לפחות – אלה יצרני מוצרים סניטריים וקמעונאיות המזון. בחברת סנו 0.11% לדוגמה, מדווחים כי ישנה עלייה משמעותית בביקוש למוצרים לחיטוי ידיים. המפעל של סנו הגביר את פסי הייצור הספציפי הזה כדי למלא את הדרישה.

 

עבור הקמעונאיות, מדובר בשילוב של כמה גורמים שהתאחדו לסוג של סערה מושלמת וחיובית מבחינתן – ושגם משפיעה על השורה התחתונה. ראשית, העצירה של תנועת ישראלים החוצה מישראל, משמעותה שיותר ישראלים מבקרים בסופרים, כלומר ישנה עלייה בצריכה.

 

השנייה, הכנסת עשרות אלפי בני אדם ששבו מאירופה וכאלה שנחשפו לנגיף בישראל עברו לבידוד, מה שהכריח רבים לרכוש בבלוק לשבועיים מראש. הגורם השלישי הוא חג פורים שבפתח. גם הוא משפיע.

 

זה לא שיותר אנשים הגיעו לסופר. רבים, שחוששים להגיע למקומות ציבוריים, ניסו להזמין דרך האינטרנט. חלק ניכר מהאתרים קרסו, כולל של שופרסל, השחקנית הגדולה בשוק. זה היה ברור. החלק היחסי של רכישות באינטרנט עבור הקמעונאיות עומד על 3% מההכנסות. רוב החברות לא השקיעו שם כסף רב. זה פשוט לא השתלם להן. עכשיו, אחרי שהווירוס ייגמר, אולי נראה עלייה בשירותים ובמשלוחים של קמעונאיות המזון, לאחר שהציבור יעבור תהליך של התרגלות כפויה לטכנולוגיה.

 

אם כן, זו יכולה להיות בשורה חשובה מאוד לקמעונאיות. יותר רכישות באינטרנט, אומר פחות סניפים, שאומר פחות הוצאות שוטפות וירידה במצבת כוח האדם, בשילוב מעבר לפעילות משמעותית באמצעות המרלו"גים. מהלך שכזה, בטווח הארוך, יכול לחסוך לקמעונאיות מיליונים רבים בשנה. עכשיו רק צריך לראות לאן הציבור ילך.

 

מה המצב בשטח?

כרגע, לפי איתן יוחננוף, הבעלים של רשת יוחננוף 1.21% , העלייה בצריכה מתבטאת ב-10% במכירות, בעיקר בתחומי הקשות (שימורים), מוצרי הניקיון והמתוקים. עם זאת, הוא אומר כי הצרכן הישראלי לא מראה סימנים של פאניקה. השאלה הברורה והמיידית, היא: האם זו בגרות או אדישות?

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בראיון לביזפורטל, הוא מספר על ההכנות לקראת הקורונה, על הכניסה לבורסה - הוא מאושר, למרות ירידה של מעל ל-15% במחיר המניה מאז ה-IPO בנובמבר האחרון. "ההכנסה לבידוד של כל החוזרים מאירופה ועצירת את היציאה לחו"ל, מעלה את הצריכה בישראל, משהו שכל השוק ירוויח ממנו. זה פועל לטובת שוק המזון", אומר יוחננוף.

 

יש צפי לחוסר במלאים?

"אני לא מוטרד בכלל. לנו יש חנויות ענקיות ומרלו"גים גדולים. אנו מתבססים על ייבוא בעיקר ברמת צרכים עודפים. אם נסתכל על השוק ברמת הצריכה, יש לנו כל כך הרבה סחורה, שאין מה לחשוש. מזון לא יחסר. אולי תהיה העדפה מסוימת. הייתה אונייה עם בשר מאיטליה שנתקעה טיפה בחוץ ובסוף אושרה להיכנס. אנחנו לא רואים משהו כאוטי שהעולם לא יודע להתמודד... עם הפסקת סחורות".

 

נערכתם מראש לכך?

"המדינה מנהלת את המוצרים הקריטיים ואת מלאי החירום ונמצאים אתנו בקשר כבר חודש ואנחנו שם עם הקורונה מהרגע הראשון. מבחינת כלל הפעילות אנחנו סביב זה ועירניים לזה מאוד ודואגים לעשות את מה שצריך לעשות.

 

"מיום ליום השוק גם מבין יותר טוב איך להתמודד עם ההשלכות של המצב. כולל העברת ייצור בין מפעלים. צריך לחשוב מה יקרה אם ייפסק חלק מהייבוא, יש לנו מלא מפעלים בארץ ויש לנו גיבוי מספק. אנחנו מדינה חזקה ברוך השם. יכול להיות שיצרנים מקומיים יעלו במכירות".

 

האם נראה עלייה במחירים?

"יש מצב שנראה עלייה במחירים, אבל לא כרגע. כרגע כולם ממוקדים בלספק את הסחורה. אסור לשכוח שזה גלגל מלא. גם הספקים הגלובליים נמצאים במשחק. הבעיה היא בינלאומית, כרגע אנחנו לא שמים פעמינו על התמודדות ברמת המחירים".

 

איך זה משפיע על המכירות?

"צריך לשים דגש שיש לנו עלייה של 10% במכירות אבל היא מגיעה יחד עם ההתקרבות לחג פורים, וכנראה שחלק ממנה נובעת מעלייה במכירות המתוקים. אבל חשוב להבהיר שהמכירות לא נובעות מהיסטריה. הדבר המהותי הוא שיש יותר אנשים בארץ".

 

מה עם הקריסה של אתרי האינטרנט?

"הקריסה מעידה שכרגע השוק לא יכול להישען על האינטרנט לבדו".

 

מה זה אומר?

"אנחנו צריכים להיערך ולדעת שנצטרך לתת את המענה הזה. מדובר בהרבה כסף. יש לנו את היכולת הזו".

 

מה עם רכישת סניפים יינות ביתן?

"אנחנו ממשיכים עם זה. אנחנו נכנסים עכשיו לסניף אחד. סך הכול, ניכנס ל-3 סניפים ואנחנו מאמינים שזה ייסגר סופית".

 

למרות הקורונה אתה ממשיך להתרחב?

"בהחלט. בוא, נראה לי שכולם מבינים שאי אפשר להתחמק מזה שלא ניתן לעצור את הגעתה. אנחנו מבינים שהתמותה היא נמוכה ואני מבין שנצטרך להתמודד, אבל אפשר לעשות את זה. זה לא נעים, זה לא נחמד, אבל זה לא משהו שיהרוג את הכלכלה".

 

הבורסה מגיבה לזה

"ברור שהשוק מגיב. אנחנו לא הולכים להיעלם מהכדור. העצבנות של בודדים גורמת לירידות. אבל יש כאלה שמזהים את ההזדמנות. בסוף, כרגע אין לכסף לאן ללכת בטווח הארוך".

 

איך להיות חברה נסחרת?

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    גם תעשיית המצבות "נהנת מהמשבר" (ל"ת)
    ארז "לוביLONG" ליבנה 08/03/2020 00:31
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    גם בעסקי המצבות יש עלייה (ל"ת)
    ארז ליבנה "תשקיעו" 07/03/2020 12:01
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    דירה=קורת גג 06/03/2020 23:11
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 6.
    דירה=קורת גג 06/03/2020 20:05
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 5.
    בטח נהנות... אנשים אוכלים פי-3 בגלל הוירוס. חחח (ל"ת)
    כתב מעפן 06/03/2020 17:01
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ארז ליבנה כתב משבר הקורונה "לא ביג דיל" (ל"ת)
    קנו מניות בכיייף 06/03/2020 16:30
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ארז LONG ליבנה 06/03/2020 14:03
    הגב לתגובה זו
    כמה שהכתב הזה מנסה לשכנע את הקוראים להכנס להשקעות בבורסה בזמן הזה , זה לא יאמן! - ת-מ-כ-ר-ו !! ומהר !!!
  • 2.
    סטודנט 06/03/2020 10:49
    הגב לתגובה זו
    לפנק אותנו בדיבידנד מכובד כמו בהנפקה ואפילו יותר בהצלחה
  • 1.
    אנונימי 06/03/2020 10:08
    הגב לתגובה זו
    כי כשהציבור ההיסוריה המרוויחים הם היצרנים המשווקים וסוחרים החזירים שממהרים לנצל כל רגע של חולשה.
בורסה, משקיעים (AI)בורסה, משקיעים (AI)

להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה

על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009

מנדי הניג |

הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P. 

בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר  מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.   

אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.  

השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.

כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד  "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?".  כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות. 

ג׳ורדון פריד, מנכ״ל זוז פאוור, צילום: החברהג׳ורדון פריד, מנכ״ל זוז פאוור, צילום: החברה

הביטקוין של זוז פאוור: סיכון מול סיכוי

אחרי שנים של הפסדים בפעילות אגירת האנרגיה וירידה של מעל 90% מההנפקה, זוז פאוור החליפה מסלול והפכה לחברה פיננסית שמחזיקה ביטקוין כנכס ליבה; המשקיעים מקבלים חשיפה למטבע הדיגיטלי דרך מניה דואלית בתל אביב ובנאסד״ק,  עם סיכון/סיכוי שמגיע מחשיפה לשוק הקריפטו ועלויות של חברה ציבורית

תמיר חכמוף |

חברת זוז פאוור זוז פאוור 19.52%   הדואלית שינתה לאחרונה את מהות ההשקעה בחברה, כאשר עברה מהתמקדות בפעילות טכנולוגית בתחום האנרגיה המתחדשת, לחברה פיננסית שמאפשרת חשיפה לעולם הקריפטו והביטקוין בפרט.

החברה פיתחה מערכת מבוססת גלגלי תנופה שנועדה לאפשר טעינה מהירה לרכב חשמלי גם באתרים שבהם רשת החשמל חלשה או מוגבלת. הרעיון ההנדסי היה מעניין אך בפועל ההצלחה הייתה מוגבלת. החברה התקשתה להמיר פיילוטים להזמנות מסחריות, נרשמו הפסדים תפעוליים מתמשכים, ופעילותה הצטמצמה מאוד עם הכנסה של פחות מ-250 אלף דולר והפסד של 7 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2025.

על רקע האתגרים, שכללו הון עצמי שלילי והתחייבויות של כ-6.7 מיליון דולר מול מזומנים של כ-2.5 מיליון דולר, החליטה החברה לשנות אסטרטגיה.

החברה גייסה כספים (בדיסקאונט משמעותי), בסך של קצת יותר מ-160 מיליון דולר, במטרה לרכוש ביטקוין במרבית הכספים, והיתרה לפירעון חובות קיימים ולצרכים תפעוליים.


נכון לדיווח האחרון של החברה, זוז כבר רכשה מעל 1,000 ביטקוין, תוך שמירה על יתרת מזומנים להמשך רכישות ברמות מחיר שונות. החברה מתכננת להשלים את מלוא הגיוס ולהמשיך את הרכישות בהמשך, תוך שהיא תוכל להשתמש בחלק מהכספים כאמור לפעילות שוטפת ותשלום ההתחייבויות.

חשוב לציין כי הרכישות האלה אינן יוצרות ערך חדש לבעלי המניות, אלא הוא נשען על הנפקות לצורך גיוס מזומן לרכישת הביטקוין. המשמעות היא דילול מתמשך של בעלי המניות, כאשר השווי של החברה מזנק למרות שמחיר המניה ירד הודות לגידול במספר המניות.