אלקטרה צריכה: ירידה בהכנסות, כנגד גידול של 31% ברווח הנקי

לאחר תקופה קשה, נראה שהחברה חוזרת למסלול. ההכנסות ירדו בכ-4.5% כתוצאה מעיתוי חג הפסח, אבל שיפור ברמה התפעולית סידר את השורה התחתונה
ערן סוקול | (1)

חברת אלקטרה צריכה 0.5% , מקבוצת אלקו, דיווחה היום (א') על תוצאותיה לרבעון הראשון של 2019 עם ירידה של 4.5% בהכנסות ועלייה של כ-31% ברווח הנקי. החברה הציגה ירידה בשולי הרווחיות הגולמית, אך עלייה בשולי הרווחיות התפעולית. המניה קפצה כ-16% מתחילת השנה ונסחרת כעת במכפיל 18 על הרווח הנקי של הרבעון הראשון (מנורמל לשנה שלמה).

הכנסות החברה ברבעון הראשון של שנת 2019 הסתכמו בכ-615.5 מיליון שקל, ירידה של כ-4.5% לעומת כ-644.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הירידה בהכנסות נבעה בעיקר מעיתוי חג הפסח שחל השנה ברבעון השני של השנה, בעוד שאשתקד חל החג ברבעון הראשון. כתוצאה מכך נרשם ברבעון קיטון בהכנסות מגזר קמעונאות חשמל ובמגזר מוצרי צריכה חשמליים, בתחום סחר המותגים שנכלל בו. קיטון זה קוזז במידה מסוימת על ידי עלייה במכירות מזגנים, שנכללות גם הן במגזר מוצרי הצריכה החשמליים.

עם זאת, שיפור ברמה התפעולית (ביחד עם הפסדים בתקופה המקבילה מפעילות שהופסקה) הובילו בשורה התחתונה לעלייה של כ-30.7% ברווח הנקי, אשר הסתכם בכ-15 מיליון שקל ברבעון הראשון, לעומת רווח נקי של כ-11.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. צריך לציין כי הרווח מפעילות נמשכת צמח בכ-18.8% בלבד.

הרווח הגולמי ברבעון הראשון של שנת 2019 הסתכם בכ-160.2 מיליון שקל, על שולי רווחיות גולמית של כ-26%, לעומת כ-174.1 מיליון שקל, על שולי רווחיות גולמית של כ-27% ברבעון המקביל אשתקד.

 

עם זאת, ברמה התפעולית הציגה החברה שיפור, עם שולי הוצאות תפעול של כ-21.1% ברבעון הראשון, לעומת כ-21.8% בתקופה המקבילה. הרווח התפעולי ברבעון הראשון הסתכם בכ-36.8 מיליון שקל (6% מההכנסות) לעומת רווח תפעולי של כ-34.5 מיליון שקל (5.3% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

קיצוץ בהוצאות התפעול

נראה שתחת המנכ"ל החדש, החברה החלה להתייעל מבחינה תפעולית, כאשר החברה הציגה ירידה של כ-12.6 מיליון שקל בהוצאות המכירה ושיווק - ירידה של כ-9.8%. באופן דומה, הוצאות ההנהלה וכלליות של החברה ירדו בכ-0.8 מיליון שקל - ירידה של כ-7.1%. נזכיר, כי באוקטובר 2018 מונה צביקה שווימר למנכ"ל החברה במקום זאב קלימי (לכתבה המלאה). 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה צריכה: "אנו פותחים את שנת 2019 עם שיפור משמעותי בתוצאות לעומת רבעון קודם, והדבר בא לידי ביטוי בגידול ברווחיות, ב-EBITDA וברווח הנקי. השיפור בתוצאות הושג למרות עיתוי חג הפסח, שחל השנה ברבעון השני, ובמיוחד אציין את מגזר מוצרי הצריכה החשמליים הכולל גם את פעילות המזגנים, שבו הצגנו הרבעון גידול ניכר בהכנסות לעומת הרבעון הקודם וחזרה לרווח. השיפור הושג בהמשך לפעולות בהן נקטה הנהלת החברה, פעולות שכללו בין היתר שינויים במבנה הארגוני ושיפור תהליכי עבודה. ברבעון זה אנו רואים פירות ראשונים בלבד לפעולות אלו, ואנו פועלים במרץ כדי להמשיך את מגמת השיפור גם בהמשך השנה, בעיקר במגזר מוצרי הצריכה החשמליים. במגזר התקשורת הסלולרית, ממשיכה גולן טלקום לשמור על מעמדה בשוק התחרותי, וזאת תוך צמיחה בתזרים המזומנים וברווחיה"

גידול במכירות המזגנים; עיתוי חג הפסח הקטין הכנסות ביחס לתקופה המקבילה

במגזר מוצרי הצריכה החשמליים המכירות ברבעון הראשון של שנת 2019 הסתכמו בכ-248.9 מיליון שקל, לעומת כ-224 מיליון שקל ברבעון הקודם, וכ-252.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הירידה בהכנסות לעומת אשתקד נבעה מירידה במכירות של פעילות סחר המותגים, בעיקר כתוצאה מעיתוי חג הפסח, שקוזזה בחלקה עם גידול במכירות המזגנים. הרווח המגזרי ברבעון הסתכם בכ-10 מיליון שקל לעומת הפסד מגזרי של כ-22 מיליון שקל ברבעון הקודם ורווח מגזרי של כ-12 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

 

במגזר קמעונאות החשמל, במסגרתו מפעילה החברה את הרשתות מחסני חשמל ושקם אלקטריק, המכירות ברבעון הסתכמו בכ-274.8 מיליון שקל לעומת כ-311.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הקיטון נובע, כאמור, מעיתוי חג הפסח שחל השנה בחודש אפריל, לעומת הרבעון הראשון אשתקד. המכירות בחנויות זהות הצטמצמו בכ-12.8% והמכירות למ"ר בחנויות זהות קטנו בכ-11.5%. הרווח המגזרי ברבעון הסתכם בכ-10 מיליון שקל, לעומת כ-13.3 מיליון שקל ברבעון הקודם וכ-13 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

גולן טלקום: הרווח הנקי עלה, אבל ללא קשר לפעילות השוטפת

במגזר תקשורת סלולרית, הכולל את פעילות גולן טלקום, המכירות ברבעון הסתכמו בכ-130 מיליון שקל, בדומה לרבעון המקביל אשתקד. הרווח המגזרי עלה בכ-27.8% לכ-23 מיליון שקל לעומת כ-18 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול שנבע מפחת המיוחס למגזר.

לגולן נבע ברבעון תזרים מפעילות שוטפת של כ-30 מיליון שקל. מספר מנויי הסלולר של גולן הסתכם בסוף הרבעון הראשון של שנת 2019 בכ-901 אלף, לעומת כ-896 אלף מנויים ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסה הממוצעת מלקוח (ARPU) ברבעון הסתכמה בכ-48 שקל, לעומת כ-48.4 שקל ברבעון המקביל אשתקד ו-47.7 שקל ברבעון הרביעי 2018.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    למה לא מחלקים דיבידנד? (ל"ת)
    יחיאל שטיין 26/05/2019 14:10
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳