אלדד קובלנץ
צילום: איה אפרים

בזכות הזינוק בצפייה: מנכ"ל החינוכית אלדד קובלנץ - איש השיווק של אוגוסט

אחרי גלגלצ ו-99FM, הגיע קובלץ ב-2012 לחינוכית והפך אותה לטכנולוגית ונצפית ע"י ילדים. איגוד השיווק החליט להעניק לו את התואר החודשי
אלכסנדר כץ | (15)

ועדת השיווק של איגוד השיווק הישראלי בחרה באלדד קובלנץ, מנכ"ל החינוכית, לאיש השיווק של חודש אוגוסט 2014, בזכות "ההצלחה להפוך גוף ציבורי חסר צופים לערוץ איכותי ורלבנטי ולמוביל שוק שידורי הילדים", כפי שנומקה הבחירה.

המהלך השיווקי שהוביל קובלנץ הפך את החינוכית - יחידת סמך של משרד החינוך, מערוץ במצב בעייתי עם נתוני צפייה נמוכים, לערוץ פופולארי יותר וטכנולוגי הרבה יותר, עם תכנים רבים לילדים, כשהוא מרחיב את מעגל צרכניו באמצעות העלאת כל תכניו ליוטיוב טרם שידורם בטלוויזיה.

קובלנץ נכנס לתפקידו כמנכ"ל החינוכית בתחילת 2012, כשהוא נאלץ להתמודד בשוק שידורי ילדים לוהט שנשלט על ידי ניקולודיאון, הופ, דיסני וערוץ הילדים. על פי איגוד השיווק, "קהל היעד הזה, שאמור היה להיות קהל היעד העיקרי והסיבה הציבורית הערכית לקיומה של 'החינוכית', הניב אז נתח צפייה זעום של 1.2% בלבד ודורג במקום ה-7 מבין ערוצי הילדים בישראל".

המשימה הראשונה הייתה הגדרת המוצר, סקירה אנליטית של שוק הטלוויזיה ובחירה מודעת של קהלי היעד: הראשון והעיקרי הוא קהל הילדים עד גיל 8, וקהל נוסף של בוגרים בגילאים 40+ שההיצע בערוצים המסחריים נתפס בעיניהם כתוכן נמוך ולא מספק. ההגעה לקהל הילדים השבוי בערוצים המסחריים - נעשתה באמצעות ההורים אשר גדלו על תכני 'החינוכית'. הנחת העבודה, לדברי איגוד השיווק, הייתה שההורים הם המנוע השיווקי אשר יעודד את הילדים לנסות את המוצרים החדשים, ואילו התוכן המוצלח יגרום לילדים להישאר צרכנים נאמנים של 'החינוכית'.

ואכן, קובלנץ השיק לוח שידורים חדש שכלל תכניות תרבות ויצירה, מדע וספרות, מוזיקה ואומנות, שלמרות הדימוי האליטיסטי שלהן, הצליחו למשוך צופים. הערוץ מוצב מחדש באמצעות קמפיין רדיו ואינטרנט, והושם כאמור דגש על שידור התכנים באינטרנט והפיכת האתר של הטלוויזיה החינוכית לספריית VOD מרשימה. בתוך שנה זינק נתח הצפייה בקרב ילדים עד גיל 8 מ-6% בקרב ילדים, ל-34%, וממקום 6 בערוצי הילדים, הפך למוביל בקרב אתרי הילדים.

כזכור, לקובלץ ניסיון עשיר בשוק התקשורת הישראלי. הוא שימש כסמנכ"ל לוח ותכנון שידורי קשת ערוץ 2, כמנהל תחנת גלגלצ, וכיועץ תוכן לתחנות רדיו, בהן 99FM. בעבר היה גם מרצה לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה, וכיום הוא מכהן גם כיו"ר הוועדה הישראלית למדרוג.

"איגוד השיווק הישראלי מכיר בכך שהמהלך של קובלנץ הביא לשינוי משמעותי בחינוכית, דבר ששינה את מאזן אחוזי הצפייה בקטגוריה", נכתב בנימוקי ועדת השיווק לבחירה בקובלנץ. "מהלך שיווקי שהביא לשינוי מוחלט של הערוץ, והצליח בפרק זמן קצר להחזיר לערוץ את ייעודו המקורי - לחנך ולאתגר".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    הכל תגובות של אנשי החינוכית (ל"ת)
    אחת 08/03/2015 14:08
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    ניצה, קדומים 28/08/2014 21:54
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד לחינוכית, תכניות ראויות, הילדים שלי מאוד נהנים
  • 13.
    מתן א 28/08/2014 16:04
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד לקובלנץ
  • 12.
    יישר כוח למנכל של ערוץ איכותי! (ל"ת)
    נועה אייל 28/08/2014 13:35
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    שרית ובן 28/08/2014 12:57
    הגב לתגובה זו
    אנחנו במשפחה צופים בכל ערוצי הילדים אבל גם הופתענו לטובה לאחרונה מהתכנים בערוץ 23
  • 10.
    אהרון ל 27/08/2014 15:25
    הגב לתגובה זו
    חשוב לתת לאנשים מהמגזר הציבורי שעושים עבודה טובה בתחום השיווק ולא רק למגזר הפרטי
  • 9.
    מסכימה. מרשים מאוד. שיהיה לו הרבה בהצלחה. (ל"ת)
    רותי ציון 27/08/2014 15:05
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    סוף סוף אלטרנטיבה ראויה לשאר התכנים המשודרים (ל"ת)
    חגית 27/08/2014 14:03
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    גם אצלנו רואים חינוכית. הכי טוב (ל"ת)
    27/08/2014 13:08
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    פרס כזה באמת מגיע למנכ"ל של ערוץ כזה איכותי (ל"ת)
    ליטל 27/08/2014 12:34
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    באמת עשה שינוי דרמטי. כל הכבוד שמכירים בזה! (ל"ת)
    חיים 27/08/2014 12:15
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    באמת מהלך מרשים שיש בו רק נשכרים (ל"ת)
    מגיב לנחום 27/08/2014 11:07
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לנו יש עידן פלוס זה הערוץ היחיד שהילדים רואים (ל"ת)
    רונית 27/08/2014 10:35
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כל הכבוד ביצע מהלך מרשים (ל"ת)
    נחום וולף 27/08/2014 09:59
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    סופסוף הילדים מגלים עניין ולא סתם ערוץ.שאפו (ל"ת)
    נטע 27/08/2014 09:59
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.