רונה יעקבי
צילום: יח"צ
פסטיבל קאן 2014

מיומנה של שופטת// "גם אחרי 20 שנה בתעשייה, העבודות גורמות לי להתרגש"

רונה יעקבי, סמנכ"ל קריאייטיב במקאן ושופטת בקטגוריית הדיירקט בטור מקאן. "באירופה וספרד העובדים מפילים את העט בחמש אחה"צ? אגדה אורבנית"
רונה יעקבי | (3)

בסך הכל האנגלית שלי די טובה, אבל אני מודה, קצת שקשקתי מהמחשבה שאצטרך לדבר רק אנגלית במשך עשרת ימי השיפוט בקטגוריית הדיירקט, אבל כשכינסו את 25 שופטי הדיירקט בקוקטייל הפתיחה, חששותיי התפוגגו.

הכל בזכות בוז'אן, השופט הסרבי. בוז'אן הצביע על נוף הים של עיירת החוף הצרפתית הקטנה ואמר בקול רם שכולם ישמעו: "תסתכלו טוב טוב על חוף הים ממול, כי זאת הפעם האחרונה שתראו אותו השבוע". זאת גם הייתה בדיחה בינונית מינוס וקיוויתי בשבילו שהוא ארט, אבל בעיקר, זה לא נשמע שהוא מדבר אנגלית אלא יותר מגרגר חצץ על משייפת פלדה. נרגעתי. לעומתו האנגלית שלי זה אוקספורד.

אחר-כך הכרתי את שאר חברי הצוות - בריג'יט מלוקסמבורג, רואל מקנדה, טיירי מפאריז, סרג'יו מאיטליה ועוד. אם כל אחד יגיד שלום בשפה שלו, נעמי שמר תוכל לכתוב על זה שיר יום אחד. ונכון, זאת נחמת שוטים, אבל התמוגגתי לשמוע את שופטי כל העולם מתלוננים על שעות העבודה המרובות והלחץ הגדול ביומיום. כנראה שהאגדות האורבניות שבאירופה וגם בספרד מניחים את העט בחמש אחה"צ, הן רק אגדות אורבניות.

רק רוברטו מברזיל התלונן שסוף-סוף המונדיאל אצלו בבית ובמקום לשבת במראקנה עם איזו פג'ואדה טובה, הוא תקוע בקאן. בכל דקה פנויה שיש לו הוא מתעדכן מה קורה בנבחרת הצהובה כחולה שלו ומקלל את העולם שהוא מפסיד את החגיגות בברזיל. שאלתי אותו מה היה מעדיף: שברזיל תהיה אלופת העולם או לזכות בגראנד טיטניום בקאן? הוא חייך אלי ויכולתי לראות בעיניים שלו את ניימאר מבקיע את שער הניצחון בגמר.

מהרגע הראשון כל השופטים חיים ביחד. אוכלים ביחד, הולכים לשתות ביחד וישנים באותה קומה באותו מלון. המלון שלנו הוא מלון קונספט. בכל קומה יש קונספט. הקונספט של הקומה שלנו הוא "אירופה". אפילו בכל חדר יש קונספט. זה לא רשמי, אבל הקונספט בחדר שלי הוא "איך זה היה נראה לו ברבי הייתה פותחת בורדל". אני לא רוצה לבדוק את שיניו של סוס שקיבלתי במתנה, אבל זה החדר הכי סליזי שהייתי בו בחיים שלי. סליזי ו-ורוד. המיטה ורודה, הכילה ורוד, הוילונות ורודים, המנורות הן ציפורים ופרפרים מאבני סוורובסקי, ממש טון סור טון, רק בורוד(!!!). אפילו ברבי הייתה מבקשת איזה אפור עכבר כדי לשבור את הרצף.

קמתי ביום הראשון עם סחרחורת ורודה. כינסו אותנו לתוך חלל עצום שמחולק בקוליסות לחדרים קטנים. בכל חדר כזה שיכנו קבוצה של 4-5 שופטים. כל קבוצה שופטת במהלך היום כ-200 עבודות. אם זה נראה הרבה עבודות, אם זה מרגיש הרבה עבודות, זה כנראה הרבה עבודות.

כל שופט קיבל אייפד ובו הוא מצביע לעבודה: כן, לא או אולי. הסיבה שמשתמשים השנה באייפד היא כדי לשמור על חשאיות, למנוע השפעה של אחד על השני ולדאוג שאין הצבעות מוגזמות לטובת הסוכנות או המדינה של השופט. אלה באמת העבודות הטובות בעולם. "המונדיאל של העבודות" קורא לזה המלצר הצרפתי המשופם של חדר-הישיבות, חסר ההבנה בפרסום או בשירות. העבודות גורמות לי לפעמים לצחוק, להתרגש, ללמוד המון דברים חדשים גם אחרי עשרים שנה בתעשייה הזאת, לפעמים לקנא והרבה פעמים להרגיש שאין לנו במה להתבייש. חלק מהעבודות באמת מעולות ומושקעות ואני מרגישה שזאת אחריות גדולה לבחור בינהן. מרגע לרגע ההחלטות הופכות לכואבות יותר ויותר. אני מניחה שהתחושה הזאת היא נחלתם של כל השופטים שעוברים בימים אלה על 37,000 העבודות שהוגשו בסך הכל לפסטיבל, שיא כל הזמנים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

נבחרתי לשפוט בקטגוריית הדיירקט, למהלכי פרסום ממוקדים ונקודתיים במדיומים השונים. זאת קטגוריה שיכולה ולכן ממציאה את עצמה בכל שנה מחדש. בבואנו לבחון עבודה אנחנו שואלים את עצמינו 3 שאלות מרכזיות: האם אתה מכיר אותי, הצרכן? האם גרמת לי להרגיש משהו? והאם גרמת לי לעשות משהו?

ברור שאת רוב המענה על השאלות האלה עושים הקייסים. נכון שקייס טוב זאת אומנות וטוב קייס מעולה ביד מרעיון בינוני על העץ. אבל, את הרעיונות הבאמת גדולים, אפשר לספר בחצי דקה-דקה בלי הרבה חצוצרות של שופוני ובלי רפרנסים מוגזמים מארמגדון או מסיינפלד. כשזה טוב זה טוב. בורדים הם עניין אחר. כלומר, עניין לא טוב ומטרחן.

אחרי שסוננו העבודות בקבוצות הקטנות, מתכנסים 25 השופטים שוב. כל העבודות שסומנו כ"כן" ו"אולי" עולות שוב על השולחן. פה יש דיונים וקרבות ובסוף מצביעים לפי סעיפים של קריאטיב כמובן, אבל גם אסטרטגיה, ביצוע ותוצאות. השעות מפרכות והעבודה רבה. כמו שאמר בוז'אן הסרבי עם החצץ בפה, לא רואים הרבה את העיר. אבל אפילו בדרך למלון, אחרי 12 או 13 שעות שיפוט יומיות (אוקי, עם הפסקת צהריים של שעה), אי אפשר לפספס את העובדה שתיירות צרפתיות באות לנופש במטרה אחת: להיצלות בשמש. ולא משנה אם זה בקאן או בחוף הים של תל-אביב. הגברים הצרפתיים מצידם מקפידים לשמור על מראה של סרסורים משנות השישים בהופעה נוצצת של שורטס, מוקסינים וגרביים, כובע צרפתי וז'קט בצבע ורוד. כן ורוד. לפעמים אני מודה לאלוהים שיש לי שלושה בנים בבית.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    קאן ועכשיו 16/06/2014 00:42
    הגב לתגובה זו
    כיף. תודה.
  • 2.
    נעמי 15/06/2014 19:18
    הגב לתגובה זו
    רונה עושה הרבה כבוד לנשים בתחום. אשה גדולה מהחיים
  • 1.
    אנא פרנק 15/06/2014 18:47
    הגב לתגובה זו
    אמרה בהתנשאות השמורה רק לסמנכ"לים בינוניים ממקאן
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.

האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.