פסטיבל קאן 2014

מיומנה של שופטת// "גם אחרי 20 שנה בתעשייה, העבודות גורמות לי להתרגש"

רונה יעקבי, סמנכ"ל קריאייטיב במקאן ושופטת בקטגוריית הדיירקט בטור מקאן. "באירופה וספרד העובדים מפילים את העט בחמש אחה"צ? אגדה אורבנית"
רונה יעקבי | (3)

בסך הכל האנגלית שלי די טובה, אבל אני מודה, קצת שקשקתי מהמחשבה שאצטרך לדבר רק אנגלית במשך עשרת ימי השיפוט בקטגוריית הדיירקט, אבל כשכינסו את 25 שופטי הדיירקט בקוקטייל הפתיחה, חששותיי התפוגגו.

הכל בזכות בוז'אן, השופט הסרבי. בוז'אן הצביע על נוף הים של עיירת החוף הצרפתית הקטנה ואמר בקול רם שכולם ישמעו: "תסתכלו טוב טוב על חוף הים ממול, כי זאת הפעם האחרונה שתראו אותו השבוע". זאת גם הייתה בדיחה בינונית מינוס וקיוויתי בשבילו שהוא ארט, אבל בעיקר, זה לא נשמע שהוא מדבר אנגלית אלא יותר מגרגר חצץ על משייפת פלדה. נרגעתי. לעומתו האנגלית שלי זה אוקספורד.

אחר-כך הכרתי את שאר חברי הצוות - בריג'יט מלוקסמבורג, רואל מקנדה, טיירי מפאריז, סרג'יו מאיטליה ועוד. אם כל אחד יגיד שלום בשפה שלו, נעמי שמר תוכל לכתוב על זה שיר יום אחד. ונכון, זאת נחמת שוטים, אבל התמוגגתי לשמוע את שופטי כל העולם מתלוננים על שעות העבודה המרובות והלחץ הגדול ביומיום. כנראה שהאגדות האורבניות שבאירופה וגם בספרד מניחים את העט בחמש אחה"צ, הן רק אגדות אורבניות.

רק רוברטו מברזיל התלונן שסוף-סוף המונדיאל אצלו בבית ובמקום לשבת במראקנה עם איזו פג'ואדה טובה, הוא תקוע בקאן. בכל דקה פנויה שיש לו הוא מתעדכן מה קורה בנבחרת הצהובה כחולה שלו ומקלל את העולם שהוא מפסיד את החגיגות בברזיל. שאלתי אותו מה היה מעדיף: שברזיל תהיה אלופת העולם או לזכות בגראנד טיטניום בקאן? הוא חייך אלי ויכולתי לראות בעיניים שלו את ניימאר מבקיע את שער הניצחון בגמר.

מהרגע הראשון כל השופטים חיים ביחד. אוכלים ביחד, הולכים לשתות ביחד וישנים באותה קומה באותו מלון. המלון שלנו הוא מלון קונספט. בכל קומה יש קונספט. הקונספט של הקומה שלנו הוא "אירופה". אפילו בכל חדר יש קונספט. זה לא רשמי, אבל הקונספט בחדר שלי הוא "איך זה היה נראה לו ברבי הייתה פותחת בורדל". אני לא רוצה לבדוק את שיניו של סוס שקיבלתי במתנה, אבל זה החדר הכי סליזי שהייתי בו בחיים שלי. סליזי ו-ורוד. המיטה ורודה, הכילה ורוד, הוילונות ורודים, המנורות הן ציפורים ופרפרים מאבני סוורובסקי, ממש טון סור טון, רק בורוד(!!!). אפילו ברבי הייתה מבקשת איזה אפור עכבר כדי לשבור את הרצף.

קמתי ביום הראשון עם סחרחורת ורודה. כינסו אותנו לתוך חלל עצום שמחולק בקוליסות לחדרים קטנים. בכל חדר כזה שיכנו קבוצה של 4-5 שופטים. כל קבוצה שופטת במהלך היום כ-200 עבודות. אם זה נראה הרבה עבודות, אם זה מרגיש הרבה עבודות, זה כנראה הרבה עבודות.

כל שופט קיבל אייפד ובו הוא מצביע לעבודה: כן, לא או אולי. הסיבה שמשתמשים השנה באייפד היא כדי לשמור על חשאיות, למנוע השפעה של אחד על השני ולדאוג שאין הצבעות מוגזמות לטובת הסוכנות או המדינה של השופט. אלה באמת העבודות הטובות בעולם. "המונדיאל של העבודות" קורא לזה המלצר הצרפתי המשופם של חדר-הישיבות, חסר ההבנה בפרסום או בשירות. העבודות גורמות לי לפעמים לצחוק, להתרגש, ללמוד המון דברים חדשים גם אחרי עשרים שנה בתעשייה הזאת, לפעמים לקנא והרבה פעמים להרגיש שאין לנו במה להתבייש. חלק מהעבודות באמת מעולות ומושקעות ואני מרגישה שזאת אחריות גדולה לבחור בינהן. מרגע לרגע ההחלטות הופכות לכואבות יותר ויותר. אני מניחה שהתחושה הזאת היא נחלתם של כל השופטים שעוברים בימים אלה על 37,000 העבודות שהוגשו בסך הכל לפסטיבל, שיא כל הזמנים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

נבחרתי לשפוט בקטגוריית הדיירקט, למהלכי פרסום ממוקדים ונקודתיים במדיומים השונים. זאת קטגוריה שיכולה ולכן ממציאה את עצמה בכל שנה מחדש. בבואנו לבחון עבודה אנחנו שואלים את עצמינו 3 שאלות מרכזיות: האם אתה מכיר אותי, הצרכן? האם גרמת לי להרגיש משהו? והאם גרמת לי לעשות משהו?

ברור שאת רוב המענה על השאלות האלה עושים הקייסים. נכון שקייס טוב זאת אומנות וטוב קייס מעולה ביד מרעיון בינוני על העץ. אבל, את הרעיונות הבאמת גדולים, אפשר לספר בחצי דקה-דקה בלי הרבה חצוצרות של שופוני ובלי רפרנסים מוגזמים מארמגדון או מסיינפלד. כשזה טוב זה טוב. בורדים הם עניין אחר. כלומר, עניין לא טוב ומטרחן.

אחרי שסוננו העבודות בקבוצות הקטנות, מתכנסים 25 השופטים שוב. כל העבודות שסומנו כ"כן" ו"אולי" עולות שוב על השולחן. פה יש דיונים וקרבות ובסוף מצביעים לפי סעיפים של קריאטיב כמובן, אבל גם אסטרטגיה, ביצוע ותוצאות. השעות מפרכות והעבודה רבה. כמו שאמר בוז'אן הסרבי עם החצץ בפה, לא רואים הרבה את העיר. אבל אפילו בדרך למלון, אחרי 12 או 13 שעות שיפוט יומיות (אוקי, עם הפסקת צהריים של שעה), אי אפשר לפספס את העובדה שתיירות צרפתיות באות לנופש במטרה אחת: להיצלות בשמש. ולא משנה אם זה בקאן או בחוף הים של תל-אביב. הגברים הצרפתיים מצידם מקפידים לשמור על מראה של סרסורים משנות השישים בהופעה נוצצת של שורטס, מוקסינים וגרביים, כובע צרפתי וז'קט בצבע ורוד. כן ורוד. לפעמים אני מודה לאלוהים שיש לי שלושה בנים בבית.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    קאן ועכשיו 16/06/2014 00:42
    הגב לתגובה זו
    כיף. תודה.
  • 2.
    נעמי 15/06/2014 19:18
    הגב לתגובה זו
    רונה עושה הרבה כבוד לנשים בתחום. אשה גדולה מהחיים
  • 1.
    אנא פרנק 15/06/2014 18:47
    הגב לתגובה זו
    אמרה בהתנשאות השמורה רק לסמנכ"לים בינוניים ממקאן

כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?

הכתב הדהים כאשר הודיע על עזיבה לערוץ המתחרה, שם מרוויחים הטאלנטים בין 1.5-2 מיליון שקל בשנה. ההערכה היא ששכרו של אלמוג, שיחליף את תמיר סטיינמן, יהיה נמוך יותר; וגם - כמה מרוויח עמית סגל בשנה?
איציק יצחקי |
העיתונאי אלמוג בוקר הפך לאחד הפרצופים המוכרים בחדשות 13 גם בזכות הסיקור הצמוד ביום שפרצה המלחמה. הפופולריות שלו גברה בהדרגה בתשעת החודשים מא המלחמה והוא ממנף את זה לשדרוג בשכר. אלמוג יעבור למתחרה - חדשות 12, שהיא סוג של מונופול בשוק - מונופול שמפחדים לגעת בו מכיוון שזו תקשורת וחדשות עם פרשנים ועיתונאים חזקים והחיצים יופנו כלפי הרגולטור שיעיז להגיד שמדובר במונופול או שינסה ליצור תחרות הוגנת. חדשות 12 שייכת לקשת שהיא עצמה גם סוג של מונופול, שמחזיקה גם באתר מאקו ואתר N12. קשת נהנית מהקריסה של רשת ובמיוחד חדשות 13, כשבשוק אומרים כבר מעל לשנה שקשת היא זו שמחזיקה את רשת. היא לא מקבלת חלק מהמפרסמים כדי שיעברו לרשת, כדי ליצור מצב שיש תחרות.

קשת היא מונופול

בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים. ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).

בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.

עמית סגל  מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל

הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של  מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.  
 אלמוג בוקר - שכר של כמיליון שקל 
בפוסט שפרסם ברשתות החברתיות כתב בוקר: "אני יוצא לדרך חדשה. אני יוצא לדרך חדשה אבל בוחר להמשיך באותה נקודה במפה. העוטף. הדרום. זה הבית שלי. ובימים אלה כשאנחנו נלחמים על קיומנו, אין מבחינתי תפקיד חשוב יותר מלהיות הקול של התושבים. בעוטף. בדרום. אחרי 17 שנים אני עוזב את חדשות 13 ועובר לשמש ככתב וכפרשן הדרום של חדשות 12 ופרשן אולפן שישי. קשה לעזוב מקום שגדלת וצמחת בו". הוא מציין כי "הקלישאה אומרת שמקום עבודה הוא בית, אבל בשנה האחרונה כשאיבדתי את הבית האמיתי שלי, הפיזי שלי, – חדשות 13 היתה עבורי עוגן. חדשות 13 עכשיו ובעבר חדשות 10 היו בשבילי כמו משפחה. וזה קשה לעזוב. תמיד, בטח בימים אלה. זאת הייתה החלטה קשה, אולי הקשה ביותר שקיבלתי בחיי המקצועיים, אבל החלטתי שהגיע הזמן ללכת לאתגר חדש, כזה שיאפשר לי לעלות עוד מדרגה בהגשמה העצמית ובפעילות להצבת הדרום בצמרת סדר היום הציבורי, גם בימים שאינם מלחמה. כשכל החטופות והחטופים יחזרו הביתה". לסיום כתב כי "אני רוצה לבקש סליחה וגם לומר תודה.  סליחה מהחברים שאני כל כך אוהב ונמצאים בימים אלה במאבק חשוב מאוד. סליחה שאני עוזב. סליחה שאני עוזב עכשיו. אני נפרד מנבחרת של עיתונאים משובחים שהיו לי הכבוד והזכות לעבוד לצידם. אחרי אינספור מאבקים שעברנו יחד, במאבק הזה, החשוב מכולם, אני עדיין איתכם, גם אם מבחוץ. תודה שעמדתם מאחורי גם כשטעיתי, שהייתם שם בשבילי בכל הסלמה בעוטף, ובעיקר על כך שתמיד נתתם לי את המקום להגשים את הייעוד שלי, את הסיבה שבחרתי במקצוע החשוב הזה, להיות שליח של האזור הכי חשוב (מבחינתי) ויחד, לא פעם הצבנו את הדרום בכלל ואת העוטף בפרט בצמרת סדר היום. תודה על כך שאפשרתם לי לצעוק את שעל ליבם של תושבי העוטף היקרים לליבי. לליבנו. תודה וסליחה".  
פטריק דרהי
צילום: ויקיפדיה

דרהי מתכוון להיכנס לתקשורת הדתית; שת"פ עם "כיכר השבת" ו"סרוגים"

דרהי ביקש את רשות התחרות לבדוק שת"פ שיכול להגיע עד כדי רכישה - רשות התחרות אישרה את המהלך; וכמה שווים האתרים?

רן קידר |

איש העסקים פטריק דרהי קיבל לאחרונה את אישור רשות התחרות לשיתוף פעולה עם שניים מאתרי החדשות הבולטים במגזרים הדתי והחרדי "כיכר השבת" ו"סרוגים". לפי ההערכות, מדובר במהלך אסטרטגי שעשוי להתפתח לרכישה מלאה בעתיד, כאשר שווי האתרים מוערך בכ-45 עד 50 מיליון שקל. העסקה בוצעה באמצעות חברת נקסט ויז'ון מדיה, שנמצאת בבעלות עקיפה של דרהי.

אתרי "כיכר השבת" ו"סרוגים" פונים לקהלים מובהקים: הראשון נחשב לפופולרי במיוחד במגזר החרדי, והשני לציבור הציוני־דתי. שני האתרים הוקמו לפני למעלה מעשור ונחשבים לבעלי נוכחות דיגיטלית בולטת.

דרהי, שמחזיק כיום גם בערוץ החדשות i24NEWS, לצד החזקה בהוט, השיק בשנה שעברה מהדורה בעברית לערוץ i24NEWS תוך שהוא מגייס אליה שדרים ומגישים מערוצים אחרים. במקביל, דרהי מנסה מזה חודשים למכור את HOT,  חברת התקשורת שבאמצעותה נכנס לישראל לפני שנים. לצורך כך נשכרו בנקי השקעות בינלאומיים, בהם רוטשילד ו-UBS. לפי הערכות, התמורה הנדרשת עומדת על בין 6 ל-8 מיליארד שקל.


בנוסף לפעילותו בתחום התקשורת, דרהי השלים לאחרונה את רכישת פרויקט הנדל"ן מנדרין אוריינטל בתל אביב, מגדלי הדולפינריום לשעבר, תמורת סכום מוערך של כ-900 מיליון שקל. מדובר ברכישה שבוצעה באמצעות חברת הרב קוק נווה צדק שבשליטתו, אשר קיבלה לידיה כ-94% ממניות חברת סיגייט המחזיקה בפרויקט.