ניתוח קמפיין

'וניש קליה' משיגה את המטרה בעולם עם סף גירוי גבוה מאד

תחום אבקות הכביסה הוא הנדוש וכנראה גם לא הכי מרגש בעולם הפרסום. אסטרטגית המיתוג עטרה בילר מאמינה כי 'וניש קליה' הצליח לפצח את הנוסחה
עטרה בילר | (2)

שורה תחתונה: בתוך עולם ישן ו-low tech של הסרת כתמים, בו סף הריגוש של הצרכן מרקיע שחקים וקשה לגרד אותו, הצליח המותג 'וניש קליה' למצוא נקודת אור חדשה תוך פתיחת הצמצם החיים כפי שהם משתקפים מבעד לכתם על בגד.

נוזל להסרת כתמים הוא הקלישאה של עולם הפרסום. אבקות ומרככי הכביסה, ומסירי הכתמים למיניהם, תמיד הוצגו בידי עקרות בית מאושרות עד הגג, שהתבשמו, ליטפו והתענגו על כביסה רעננה, נקייה, רכה ובעיקר - נקייה ללא רבב. כל זאת בהשוואה, לרוב, לכביסה בידי מוצר מתחרה שלא מצליח לעשות את העבודה מספיק טוב. והפרמטרים דלים: לובן, ריח, רכות והסרת כתמים.

בעולם שאין בו חדש תחת השמש, מצליח המותג 'וניש קליה' לבצע zoom out על החיים שקודמים לכתם ולאלה שמיועדים לחיות איתו בו ברגע שהוא פוגש אותם או יותר נכון את הבגד שלהם. עוגה שעפה באוויר נוחתת על חולצת משי. מחוללת הכתם היא כמובן ילדה קטנה שמסמלת תמימות וגמלוניות ילדותית. המוכתמת היא האמא שמסמלת את הפרפקציוניזם, הקורבנות והעבודה הקשה סביב האירוח והרצון לרצות את כולם.

לכאורה טרגדיה יומיומית בה כולנו חיים. 'וניש קליה' מקבלת תפקיד שהוא גדול יותר מהסרה טכנית של כתמים על גבי אריג. 'וניש קליה' הופכת רגע מתוח לכזה נינוח, סיפור עם סוף רע לסיפור עם סוף טוב. כי כשיש 'וניש קליה' בחיים - הכתם מאבד מכוחו כמחרב השמחה.

'וניש קליה' לקחה את עולם הכתמים ממקום ג'נרי שברור בו שכל הכתמים אותו הדבר, לעולם שיודע להבחין בין כתמים על פי חיי אדם. ארסנל פתרונות לארסנל כתמים. כתם מעוגה על בגד של יום חול שונה מכתם של מיץ תפוזים על חולצת החג הלבנה. צלילה בפח אשפה תניב כתם עמוס חיידקים שדורש פתרון אנטי בקטריאלי ייעודי.

כפי שעולם המזון פיצח מזמן את מושג ה"טעים" לסוגיו וגווניו, כך פיצח 'וניש קליה' את מושג הכתמים. ברגע שהכתם מגיע ממקור שונה, הוא אינו טריביאלי, והפתרון - בהכרח - הופך לא טריביאלי גם הוא.

הסוציולוגיה של הכתם, מה מביא להתהוותו, כיצד אנו חיים בעולם שאינו מושלם ואינו צפוי - הופכת להיות הדיון של 'וניש קליה'. הדיון מסיר מעל קטגוריית הסרת הכתמים את תקרת הזכוכית שתקעה אותה שנים במקום שטוח של "מלוכלך - נקי". האסטרטגיה הזו מאפשרת למותג לצמוח ולעורר עניין מחודש בקרב צרכנים שהתעייפו מזמן מהשאלה כיצד מכבסים כתמים.

לשם השוואה, ניתן לראות את עולם הביטוח האלמנטרי כעולם מקביל לעולם הסרת הכתמים - כביכול עולם משעמם שלא ניתן לרגש את הצרכן ולשלהב אותו סביב "ביטוח לרכב" או "ביטוח לדירה". סרטון של חברת Allianz עושה לביטוח אלמנטרי מה ש'וניש קליה' עושה להסרת כתמים: הופך את ההיגיון על הראש, ומראה אנשים מאושרים שהפסיקו לדאוג שיקרה להם משהו רע, כי ביטוח Allianz "שומר עליהם" מכל פגע. העולם של המבוטח הופך ממסוכן להיות רך, אלסטי ובלתי שביר. באופן דומה הופך העולם, בסדרת סרטי 'וניש קליה', להיות מקום שנפרד מהדאגה להתלכלך.

נקודת הזמן בה נכתב טור זה, מוצאת אותנו שבעים עד בחילה ממסרים פונקציונאליים, אנחנו כבר לא שומעים אותם ולא רואים אותם. אנחנו גם שבעים ממסרים קהים שמוכרים לנו ערכים יותר מדי אוניברסאליים כגון אהבה ומשפחה, שמחה ועולם טוב יותר. 2 הקצוות הללו מוצו ונרמסו עד דק. למצוא סיפור מדויק ואינטליגנטי שמעניק למותג תפקיד של ממש בעלילה ומשנה בכך את תפקידו המובן מאליו של הצרכן באותה עלילה - זה האתגר העדכני של מיתוג, בין אם הוא מוטמע בסרט טלוויזיה, מדיה חברתית או כל רעיון אינטראקטיבי אחר.

ואפרופו אמצעי מדיה - 'וניש קליה' עובדת תחת אותה אסטרטגיה בפייסבוק שם היא מחברת בין כתמים לצד המתנסה והשמח של החיים. כמו כן זכה המשרד בפרס דג הזהב עם מודעה שמדמה את מלאכת הסרת הכתם למשחק דוקים - מטאפורה מצוינת לעובדה שכתם במרכז בגד זקוק לפתרון חכם במיוחד שיוציא אותו בלי לפגוע בשאר האריג - אתגר ש'וניש קליה' מצליחה לעמוד בו.

ועוד משהו:

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קישקוש (ל"ת)
    בלבוש 01/10/2012 12:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שרית 01/10/2012 07:28
    הגב לתגובה זו
    היישום שלה בדיגיטל ( אפרופו פייסבוק ) היה די מזעזע. לקחו את הסרט וניסו להדביק בו פרצופים מהתמונות שלך בפייסבוק - נדוש ולא תורם למסר...
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.