קרנית פלוג: צמצום העוני יעלה 2.5 מיליארד שקל
בעוד מדידת העוני רק על-ידי התייחסות למימד היחסי מצביעה על גידול מתמשך בעוני, מדידת העוני האבסולוטי מציגה תמונת מצב שונה. כך אומרת ד"ר קרנית פלוג, מנהלת מחלקת המחקר בבנק ישראל, אשר היתה חלק מהצוות שדן בעוני במסגרת פורום קיסריה.
אנו ממשיכים ומדווחים מהכנס לאורך היומיים הקרובים. כמו כן, בלחיצה על הלינק כאן - ניתן לצפות בשידור ישיר של הכנס.
לדברי פלוג, חברי הצוות החליטו שלא לעסוק בסוגיית מדידת העוני, ולפיכך הניתוח הכמותי שהוצג מתבסס על המדידה המקובלת בישראל, המתייחסת למימד היחסי של העוני. עם זאת, התייחסות למדדים אחרים מראה, שבעוד שהעוני היחסי עלה בהתמדה על פני העשור האחרון ומשקף את העובדה שהצמיחה הובלה על ידי ענפים הנשענים על כוח עבודה משכיל ומיומן ולכן הרחיבה את אי השוויון, הרי שמדד עוני המתייחס ליכולת לצרוך סל סחורות ושירותים קבוע - מצביע על ירידת העוני עד שנת 2001, ועלייתו מאז (עד 2004). כלומר, בתקופה שהמשק צמח והתוצר לנפש עלה, העוני האבסולוטי ירד בהדרגה.
לעומת זאת, כאשר המשק נכנס למיתון עמוק, שהשתקף בירידת התוצר לנפש, שיעורי העוני - גם האבסולוטי - החלו לטפס. לדבריה, על אף שובה של הצמיחה, העוני המשיך להתרחב ב-2004 בשל המשך הקיצוץ הניכר בקצבאות. ואולם, המשך הצמיחה המהירה ביחד עם הצעדים שכבר נעשו להגדלת קצבאות הזיקנה והילדים צפויים להשתקף בירידת העוני על פי המדידה האבסולוטית בשנים הקרובות, אם כי הרכב הצמיחה יקבע באיזו מידה יפחת גם העוני היחסי.
מתוך תמונה זו, קובעת פלוג, ניתן להסיק, כי לפחות בכל הנוגע לעוני אבסולוטי, אפילו הצמיחה הבלתי מאוזנת שהמשק חווה במחצית השנייה של שנות ה- 90' שיפרה את מצבם המוחלט של העניים. "גם היכולת של הממשלה להקצות תקציבים לשכבות החלשות תלויה ביכולת הממשלה לגייס מסים, המושפעת מהצמיחה. לפיכך חשוב מאוד להדגיש, כי בראש אמצעי המדיניות לטיפול בעוני, על המדיניות המקרו-כלכלית לתמוך בצמיחה מתמשכת", אומרת פלוג.
נקודה נוספת אליה מתייחסת פלוג היא מדיניות הקצבאות: "קיימת תחלופה בין שיעור הגידול של תשלומי העברה לנפש, לבין צמיחת התוצר לנפש. כפי שלמדנו, הן מניסיונן של מדינות ה-OECD שתועד
בכמה פרסומים של הארגון במחצית השנייה של שנות ה-90', והן מניסיוננו אנו בשנות ה-90', מדיניות קצבאות נדיבות פוגעת בתמריץ לעבודה ובסופו של דבר גם בצמיחה. לכן, חשוב שנקודת המוצא של המדיניות הכלכלית תהיה, שהטיפול בעוני חייב להיות משולב במדיניות התומכת בצמיחה בת קיימא, שמרכיב מרכזי בה הוא המשך השמירה על המשמעת התקציבית וירידת החוב הציבורי".
פלוג מתנגדת להסרת התקרה על ההוצאה הציבורית (תקרה שהועלתה, לדעתה בצדק החל מ- 2007) ולהפסקת הפחתת המס המתוכנן. "כאן המקום להזכיר את המס הגבוה יחסית על ההון האנושי אצלנו (עדיין) ביחס למס על ההון הפיסי. חשוב לדעתי לממן את ההוצאות לטיפול בעוני, על ידי התאמת סדרי העדיפויות בתוך התקציב", אומרת פלוג ומוסיפה: "את התקציב הנדרש לצמצום העוני בסך 2.5 מיליארד שקל יש לקחת מסעיפי הוצאות אחרים בתקציב". סבסוד טיפול בילדים וטיפול בנגישות למקומות עבודה.
באשר לאבחון הסיבות לעוני, הצוות שם דגש רב על התפקיד של היקף הקצבאות הנמוך בהשוואה בינלאומית על העוני - לצד הסברים הקשורים לתמורה הנמוכה בשוק העבודה לאנשים בעלי כישורים נמוכים. לדברי פלוג, בקרב הצוות היתה הסכמה רחבה על הצורך לטפל בתמורה הנמוכה בשוק העבודה, הן על ידי צמצום מספר העובדים הזרים, והן באמצעות הסרת החסמים להשתתפות בשוק העבודה, על ידי סבסוד הטיפול בילדים, וטיפול בנגישות למקומות עבודה.
"ואולם, צריך לזכור שהקצבאות, שקוצצו באופן חד החל מ- 2003, קוצצו לא רק בתגובה למשבר הפיסקאלי באותה עת, אלא גם משום ההכרה שיש בהן תמריץ שלילי לתעסוקה – בפרט על רקע שכר עבודה המספק הכנסה נמוכה יחסית לבעלי כישורים נמוכים", אומרת פלוג. "השילוב בינן לבין התנאים בשוק העבודה הביאו לירידה מתמשכת בשיעור ההשתתפות של גברים בכוח העבודה".
לדברי פלוג, על פי מחקרים שנעשו במחלקת המחקר, אחת הדרכים היעילות ליציאה מתמשכת ממעגל העוני היא השתתפות מתמשכת בשוק העבודה. לפיכך, ביחס להמלצות להעלאת הקצבאות - המופיעות כנדבך מרכזי אצל חלק מחברי הצוות - צריך לדעתה לנהוג במשורה מעבר למה שכבר נעשה ואת עיקר המשקל לשים על צעדים, שיתמכו בהגדלת ההשתתפות בשוק העבודה (עובדים זרים, סבסוד מעונות), בשיפור ההקצאה בתחום החינוך (תקצוב פרוגרסיבי על פי מעמד סוציו-אקונומי), ובשיפור האבחון של מי שאינו מסוגל לעבוד - וזו עיקר האוכלוסייה שיש לטפל בה באמצעות הקצבאות.

רפאל מציגה את "מגן אור" מערכת הלייזר החדשה
רפאל מציגה בתערוכת DSEI 2025 וחושפת את מערכת הלייזר החדשה "מגן אור", עם מכוון עוצמתי יותר, טווח מוגדל ותגובה מהירה; המטרה: יירוט מהיר, זול ומדויק, במהירות האור
חברת רפאל מערכות לחימה מתקדמות מציגה בתערוכת DSEI 2025 בלונדון את הדור החדש של מערכת "מגן אור" (IRON BEAM 450), מערכת לייזר מבצעית שמיועדת ליירוט מהיר של איומים אוויריים קצרי טווח. מדובר בתצורה משודרגת, עם מכוון חדש המאפשר לטפל באיומים בטווחים גדולים יותר, עם דיוק גבוה יותר ויכולת תגובה מהירה בהרבה לעומת הדגם הקודם.
המערכת החדשה מתוכננת לנטרל איומים במהירות האור, בעלות שולית נמוכה מאוד לכל יירוט, יתרון משמעותי ביחס למערכות טילים קיימות, שבהן כל יירוט עשוי לעלות עשרות אלפי דולרים. היא מיועדת להגן על שטחים נרחבים, פועלת ברצף ויכולה לתת מענה גם לתרחישים מורכבים שבהם נדרש יירוט רב־שכבתי ומתואם.
לדברי מנכ"ל רפאל, יואב תורג'מן, מדובר בפריצת דרך טכנולוגית שמסמנת שינוי תפיסתי בתחום ההגנה האווירית: "הצגת המכוון החדש IRON BEAM 450 בתערוכת DSEI ממחישה כיצד פריצות דרך בטכנולוגיית לייזר רב עוצמה משנה את כללי המשחק בתחום ההגנה האווירית ומאפשרות יירוטים יעילים מאוד ובעלות נמוכה. לצד מערכות ההגנה האווירית שלנו, מערכת "מעיל רוח, מערכת ההגנה האקטיבית המבצעית הראשונה והיחידה בעולם לרק״ם. המערכת מותקנת על טנקים ורכבים משוריינים במספר צבאות, מגנה על הצוותים והפלטפורמות מפני איומים נ״ט ומבססת את ההגנה האקטיבית כסטנדרט מרכזי בכוחות מתמרנים. בנוסף, עם פתרונות הנ״ט, מערכות נגד כטב״מים והמערכות הימיות, רפאל מספקת פתרונות משולבים העונים על צרכי ההווה ומתכוננים לאתגרים של המחר”.
בין המערכות המשלימות שמציגה רפאל בתערוכה: כיפת ברזל לטווחים קצרים, "קלע דוד" לטילים בטווחים ארוכים, ומערכות ספיידר לטווחים בינוניים. לצד מערכות שליטה ובקרה כמו MIC4AD ו-SKY SPOTTER, וכן DRONE DOME ו־LITE BEAM שנועדו להתמודדות עם רחפנים וחימושים משוטטים.
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- תעשייה אווירית, רפאל, אלביט מערכות - מי קיבלה יותר פרסים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במימד הימי מציגה החברה את הגרסאות המותאמות של מערכות היירוט: C-DOME, שהיא הגרסה הימית של כיפת ברזל, וכן Naval Iron Beam ו-TORBUSTER. כל אלו מבוססים על ארכיטקטורה פתוחה שמאפשרת שילוב בציים
קיימים, גם בשגרה וגם בלחימה. IRON BEAM צפויה להשלים את ההגנה הרב־שכבתית של ישראל, תוך צמצום משמעותי של עלויות והתאמה לאיומים משתנים, בין אם מדובר בירי רקטות, ברחפנים או במטחים מרובי ראשי קרב. המערכת טרם נכנסה לשימוש מבצעי, אך עם ההתקדמות הטכנולוגית הנוכחית,
נראה שהיא בדרך להפוך לחלק בלתי נפרד מהגנת העורף והחזית גם יחד.

צרפת, בריטניה וקנדה בדרך להכרה במדינה פלסטינית – אז מה?
מהם התנאים להגדרת מדינה, האם יש משמעות לכך שמדינות מכירות במדינה פלסטינית, מהם הפתרונות לסכסוך, האם הם אפשריים
שינוי טקטוני מתרחש במערכת היחסים הדיפלומטית של ישראל עם בעלות בריתה המסורתיות. צרפת הודיעה כי בספטמבר תכיר רשמית במדינה פלסטינית, בעוד בריטניה וקנדה התחייבו עקרונית לצעד דומה בכפוף לתנאים מסוימים. המהלך המתואם מסמן סדק עמוק בחזית המערבית ומעמיד את ארצות הברית, הדבקה בעמדתה שמדינה פלסטינית יכולה לקום רק במסגרת הסכם שלום ישיר, בעמדת מיעוט.
הצעד האירופי-קנדי אינו מתרחש בחלל ריק. כ-150 מדינות ברחבי העולם כבר מכירות בפלסטין, והרשות הפלסטינית מקיימת נציגויות דיפלומטיות בעשרות בירות. אלא שעד כה, הגוש המערבי, בהובלת וושינגטון, היווה חומה בצורה נגד ההכרה. כעת, החומה הזו מתחילה להתפורר, ועימה ההערכה הישראלית בדבר תמיכה מערבית אוטומטית ובלתי מותנית.
מדינה על הנייר, כיבוש במציאות
הפרדוקס הפלסטיני חושף את הפער בין המשפט הבינלאומי למציאות בשטח. על פי אמנת מונטווידאו משנת 1933, ארבעה תנאים נדרשים להגדרת מדינה: אוכלוסייה קבועה, ממשל מתפקד, גבולות מוגדרים ויכולת לקיים יחסים בינלאומיים. הרשות הפלסטינית, במבט ביקורתי, עונה במלואו רק על הקריטריון הראשון.
הממשל הפלסטיני מפוצל ומשותק: הרשות שולטת חלקית בגדה המערבית, בעוד חמאס מחזיק ברצועת עזה מאז 2007. השליטה הצבאית הישראלית באזורי C, כ-60% משטח הגדה, והגבלות הסכמי אוסלו מרוקנים מתוכן את הריבונות הפלסטינית. הגבולות אינם מוסכמים, והיכולת לנהל מדיניות חוץ עצמאית מוגבלת בחוסר שליטה על מעברי הגבול והתלות הכלכלית בישראל.
ובכל זאת, המשפט הבינלאומי והקהילה הבינלאומית בוחרים להתעלם מהפערים הללו. מאז הכרזת אש"ף על הקמת מדינה פלסטינית ב-1988, זרם ההכרות הלך וגדל. ב-2012 העניקה העצרת הכללית של האו"ם לפלסטין מעמד של "מדינה משקיפה שאינה חברה", דרגה אחת מתחת לחברות מלאה, אך צעד סימבולי משמעותי שפתח דלתות לארגונים בינלאומיים ולבית הדין הבינלאומי בהאג.