אנליסטים ניתוח סקירה גרף מניות שוק ההון מסחר עליות ירידות
צילום: Istock

אחרי ההפסד הגדול בתולדותיה - טסלה צוללת 6% בפתיחה

העיכוב בייצור הדגם הבא של הרכב החשמלי מעיב, וגם ההפסד החריג מפילים את המניה
גיא בן סימון | (3)
נושאים בכתבה טסלה

עונת הדו"חות לרבעון השלישי בוול סטריט ממשיכה כאשר לאחר פרסום תוצאותיה של פייסבוק עם סגירת המסחר אמש, טסלה (סימול: TSLA) דיווחה על רבעון שהיתה רוצה לשכוח ובו רשמה את ההפסד הגדול בתולדותיה. אם לא די בכך, לוח הזמנים בייצור הדגם הבא של הרכב החשמלי מתעכב, וקצב שריפת המזומנים עלה לשיא שאף אחד לא היה רוצה להיות חתום עליו.

מניית טסלה נופלת 5.5% בפתיחת המסחר בוול סטריט, ורק נזכיר כי המניה רשמה מתחילת השנה מהלך עליות של 50% טרם פרסום התוצאות הרבעוניות.

מנוע הצמיחה העתידי של החברה מתעכב

במהלך הרבעון השלישי טסלה רשמה קשיים בהליכי הייצור ההמוני של הרכב החשמלי מהדגם החדש סדן Model 3. החברה צופה כעת ייצור של 8,000 יחידות בשבוע מהדגם החדש לקראת סוף הרבעון הראשון של 2018. מדובר בעיכוב מהותי יחסית לצפי הקודם של החברה - לספק את אותה הכמות השבועית כבר בסוף 2017. בתוך כך, בהודעה למשקיעים טסלה מסרה כי קו הייצור של Model 3 מתמודד עם האתגרים.

בשורה התחתונה, טסלה רשמה הפסד של 2.92 דולרים למניה (GAAP) בעוד שציפיות השוק היו להפסד של 2.29 דולרים למניה. ההפסד החריג הגיע נוכח עלייה בהוצאות הייצור של הדגם החדש. בשורה העליונה, ההכנסות הסתכמו ב-2.98 מיליארד דולר - מעל התחזיות המוקדמות של האנליסטים להכנסות של 2.95 מיליארד דולר.

בתוך כך, טסלה דיווחה על מסירות שיא של דגם S ודגם X ברבעון השלישי, וכי למרות העיכוב בייצור הדור הבא (Model 3) עדיין מדובר בעלייה מתמדת בקצב הייצור. עם זאת, טסלה מתכננת להפחית ב-10% את קצב ייצור הדגמים S ו-X ברבעון הרביעי לעומת הרבעון השלישי. נזכיר כי טסלה פיטרה מספר אנשי פיתוח של הרכבים החשמליים מהדגמים S ו-X לאחר שדיווחה כי אלו לא עמדו בבדיקה שערכה. מנגד, אותם עובדים טוענים כי כלל לא נערכה בדיקה שכזו. כך או כך, מדובר בסיפור לא נעים יחד עם הירידה מכמויות הייצור.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    בדוי 04/11/2017 21:28
    הגב לתגובה זו
    מה היא בדיוק מציעה? רכב אוטונומי חשמלי אז.... בשנייה אחת הסינים ממציאים רכב כזה או היפנים ומוכרים אותו לכל העולם חלאס זה שהוא "מנכל כוכב" לא אומר שהחברה הזאת תצליח. שלא נדבר על המחיר אלוהים ישמור. צריכים להיות זהירים ולקנות מניות שהם לא יותר מידי בועתיות.
  • 2.
    זה מה שקורה שמאמינים לשרלטן (ל"ת)
    פאו 03/11/2017 05:51
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    משקיע 02/11/2017 13:46
    הגב לתגובה זו
    כולם יודעים ששווי המנייה הוא 35$ אבל המנייה נסחרת במחיר כפול. אבל כמו בפרמידה פחות חדשים מחליפים את יותר ישנים במחיר גבוה-יותר. עד שיגמרו הרוכשים החדשים, וכל העסק יפול לשווי ריאלי.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.