וול סטריט
צילום: iStock

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים

שבוע המסחר מעבר לים ייפתח ביום שלישי. חודשיים לפני שארה"ב נכנסת לשנת בחירות נשמעים יותר ויותר קולות שמעריכים שטראמפ יעשה מה שצריך כדי להגיע להסכם עם הסינים. האם זה ישנה משהו?
ערן סוקול | (5)

שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח מחר על רקע היציבות בסוף השבוע האחרון, כאשר שבוע המסחר ננעל בנימה אופטימית בגזרת מלחמת הסחר, למרות כניסת המכסים לתוקף ב-1 בספטמבר. לדברי האנליסטים, מלחמת הסחר עלתה מדרגה והיא צפויה להישאר ברקע שכן לסין יש עוד הרבה שפנים בכובע. בפסגות טוענים שההאטה בארה"ב היא לא תוצאה של מלחמת הסחר אלא של מדיניות הפד ולכן גם אם טראמפ יגיע להסכם עם הסינים זה לא ישנה בהרבה את המצב הכלכלי.

גיל מיכאל בפמן, כלכלן ראשי ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון: "כצפוי כלכלת גרמניה נסוגה ברבעון השני של השנה. האינדיקטורים לרבעון השלישי מלמדים על המשך מגמה זו. קיים עתה חשש של ממש שגרמניה עומדת להיכנס למיתון. החשש לכניסה למיתון קשור לאינדיקציות המוקדמות לרביע השלישי אשר מראות שאין שיפור במצב. למרות שמדד ה-PMI הכולל לאוגוסט עלה במקצת ביחס לחודש יולי, הוא עדיין מצביע על ירידה בתמ"ג. סקר ה-Ifo Business Climate Index, מצביע על ירדה לשפל של שבע שנים במצב העסקי הצפוי וגם בתחום השירותים מתחילה להסתמן חולשה".

העלייה בסיכונים העולמיים שלחה בשבוע החולף את התשואות הממשלתיות הארוכות בעולם לשפל חדש ובלאומי שוקי מציינים כי הציפייה הינה לגל הרחבות מוניטאריות נוספות בחודשים הקרובים בהובלת הפד הצפוי להוריד את הריבית עד סוף השנה ב-0.5%.

"בשבוע האחרון חל שינוי חד בהערכות הסיכון למשק העולמי והיו כמה שינויים בולטים בהסתברויות לאירועי מפתח. נראה שהשווקים הפיננסיים הושפעו באופן כמעט בלעדי ממפת הסיכונים המחמירה והמשתנה ובמידה הרבה פחות משמעותית מהתפתחויות כלכליות, מפרוטוקול הריבית של הפד ואפילו מנאומו של היו"ר פאוול וסידרת הראיונות של בכירי הפד בכנס בג'קסון הול בסוף השבוע שעבר", מציינים בלאומי שוקי הון.

מלחמת הסחר עלתה מדרגה ולסין יש עוד שפנים בכובע

הסיכון המשמעותי ביותר, מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין עלתה עוד מדרגה משמעותית, עם צפי להגעה למכסים על כל היצוא הסיני לארה"ב, ככל הנראה עד לסוף השנה. במקביל הייתה תגובה סינית בדרך של מכסים שונים על יבוא מארה"ב. מלחמת הסחר שאיננה באמצעות מכס נמשכת גם כן, תוך פגיעה ביצוא השירותים של ארה"ב לסין והגבלה של היכולת של סין לבצע רכישות אסטרטגיות בארה"ב.

לשם המחשה, מציינים בלאומי שוקי הון כי הממשל הסיני הדגים לאחרונה את יכולתו להשפיע על סחר בשירותים ללא אמצעי מכס, זאת כפי שעשה בהחלטה של סין להפסיק להנפיק היתרי נסיעות לטיולי פנאי פרטיים לטאיוואן. זה צפוי להביא לירידה חדה במספר התיירים הסינים המבקרים במדינה, תפגע בצמיחה של טאיוואן. אמנם לקראת סוף השבוע חלה רגיעה, זמנית לפחות, אולם פתרון לסוגיה אינו נראה באופק.

הפד יתקשה להוריד את הריבית בהתאם לצפי בשוק

במסגרת סקירת השבועית מציינים יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון כי "המשך התרחבות בצריכה הפרטית בארה"ב תומכת בצמיחת המשק. השיפור בסקרי התעשייה האזוריים מהווה אינדיקטור מוביל חיובי לשיפור מסוים בייצור התעשייתי. כנראה שהירידה באמון הצרכני באוגוסט נובעת מהירידות בשוקי המניות". בהתאם לכך, בלידר מעריכים כי הפד יתקשה להמשיך להוריד את הריבית בהתאם לצפיות בשוק האג"ח.

טראמפ, סין והבחירות

חודשיים לפני שארה"ב נכנסת לשנת בחירות נשמעים יותר ויותר קולות שמעריכים שטראמפ יעשה מה שצריך כדי להגיע להסכם עם הסינים וזאת על מנת למנוע את ההאטה במשק האמריקאי לפני הבחירות.

לדברי אורי גרינפלד הכלכלן הראשי של פסגות בית השקעות: "על אף שאין ספק שהכלכלה היא הגורם העיקרי שמשפיע על המצביע האמריקאי נדמה לנו שיש מספר טיעונים שהופכים את הטענה הנ"ל לפחות סבירה מכפי שאולי היינו רוצים. ההאטה בארה"ב היא לא תוצאה של מלחמת הסחר אלא של מדיניות הפד ולכן גם אם טראמפ יגיע להסכם עם הסינים זה לא ישנה בהרבה את המצב הכלכלי".

"נאמר ואנו טועים וההאטה בארה"ב היא תוצאה של מלחמת הסחר, האם בכלל ניתן להגיע להסכם עם סין? סוגיות הליבה בויכוח בין סין לארה"ב לא בהכרח ניתנות לגישור שכן ארה"ב לא יכולה להרשות לעצמה לתת לסין להיות מעצמה טכנולוגית. לכן, גם אם טראמפ ירצה להרגיע את השווקים הוא לא יוכל להביא לשולחן יותר מהפסקת אש זמנית", מעריך גרינפלד.

מלחמת הסחר כאן כדי להישאר

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    משקיע 02/09/2019 08:57
    הגב לתגובה זו
    החודש הקרוב נחיה ונראה
  • 4.
    המסחר יתחדש ביום ג'. ביום ב' אין מסחר בגלל חג ה- LABOR (ל"ת)
    משה מיציע א 01/09/2019 23:41
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    משה מיציע א 01/09/2019 23:40
    הגב לתגובה זו
    לטראמפ זה חשוב בגלל הבחירות אבל הסינים צריכים לוותר לטראמפ?
  • 2.
    אייל 01/09/2019 23:09
    הגב לתגובה זו
    בספטמבר תהיה מפולת בבורסות העולם !!! תזכרו זאת. זה תמצות הכתבה במילה אחת - קריסה !!!
  • 1.
    אם כל הכבוד לאנליסטים אין אחד מהם ומאיתנו שיודע מה יהיה (ל"ת)
    שלמה 01/09/2019 21:34
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: