טבע
צילום: istock

אין רגע דל בטבע: למה מניית החברה נפלה ב-9.6% בוול סטריט?

חברות ההפצה הגדולות בארה"ב מציעות לשלם כ-10 מיליארד דולר כדי להסדיר את התביעות מצד 35 מדינות בארה"ב. בעקבות הסכום שהוצע היום, נראה כי הסכומים שטבע תצטרך לשלם בפרשה יהיו גדולים יותר משהעריכו
עמית נעם טל | (18)

יום לפני פרסום דו"חות החברה, מניית טבע -1.91% (סימול:TEVA) נפלה ב-9.8% במסחר בוול סטריט. מניית החברה נסחרת כעת לפי שווי שוק של 7.6 מיליארד דולר בלבד, שפל של יותר מ-20 שנה. ברקע לירידה הערב, דיווח על פשרה מסתמנת בין חברות ההפצה הגדולות בארה"ב בפרשת משככי הכאבים. 

> לקראת דו"חות טבע, האם החברה תצליח לעמוד בתחזיות?

> הטלטלה בתעשיית הגנריקה - בין פייזר, מיילן ו...טבע

> טבע - הרבה איומים, הזדמנות אחת; האם החברה בדרך להימכר?

> טבע נסחרת במכפיל רווח 4, אבל זה לא אומר הרבה!

ע"פ הדיווחים הערב (ג'), חברות ההפצה הגדולות בארה"ב, מק'קסן, קרדינל הלת' ואמריסורסברגן הציעו סכום של 10 מיליארד דולר כדי להסדיר תביעות שהוגשו נגדן על ידי 35 מדינות בארה"ב. ע"פ כתב התביעה, החברות תרמו למותם של 200 אלף אמריקנים בעשור האחרון. יש לציין כי מדובר בסכום קטן בהרבה מסכום התביעה, שעומד על 45 מיליארד דולר. 

הדיווח היום מהווה מכה אנושה למאזן הפיננסי של טבע. עד כה, הערכות האנליסטים בנוגע לקנס שתשלם טבע במסגרת פשרה בפרשות אלו היו מגוונות מאוד, וחלקן דיברו על קנס משולב של 8 מיליארד דולר. הסכומים שמוצגים היום מאותתים כי טבע צפויים לשלם סכומי כסף גדולים אף יותר. 

נזכיר כי היקף החוב של החברה נכון לסוף הרבעון האחרון עומד על 28.6 מיליארד דולר, או 27.6 מיליארד דולר נטו, וזאת לעומת חוב 28.9 מיליארד דולר בתחילת 2019. מבט על מבנה החוב של החברה מצביע כי היא תצטרך למחזר חוב של קרוב ל-8.6 מיליארד דולר עד 2021 לפי היחס הבא: עוד 0.3 מיליארד דולר ב-2019, 3.3 מיליארד דולר ב-2020, ועוד 4.95 מיליארד דולר ב-2021. כל זה מתרחש ברקע לשחיקה במחירי התרופות. לפיכך, התסבכות הנוספת של החברה בפרשת משככי הכאבים היא קריטית.

מבנה החוב של החברה לפי דו"חות הרבעון הראשון

החברה צפויה לפרסם מחר את דו"חותיה הכספיים לרבעון האחרון, כאשר יהיה מעניין לראות כיצד החברה מגיבה להתפתחויות האחרונות (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    בני 17/08/2019 18:39
    הגב לתגובה זו
    עיוורים... הם פושטים רגל חוב של 28.6 את מיליארד דולר. 100 מיליארד שקל!!!! מי יכול להחזיר כזה חוב ענק ועוד יש להם תביעות ענק. לברוח מהר לחתוך את ההפסדים ולהישאר עם משהו.
  • 14.
    דן 07/08/2019 10:09
    הגב לתגובה זו
    חרטא - טבע כבר חתמה על הסכם פשרה עם 2 מדינות אז ההפסד שלה ידוע לפני
  • 13.
    בטבע, כל הרגעים דלים (ל"ת)
    דודו 07/08/2019 09:21
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    רק פרייאר מוכר טבע (ל"ת)
    חיים 07/08/2019 09:07
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    השור הזועם 07/08/2019 07:09
    הגב לתגובה זו
    לא יכול להיות שאלרגן יצאו מהסיפור נקיים. הם ביצעו את העבירות והם חייבים להענש. טבע חייבת לתבוע את אלרגן!
  • 10.
    אין רגע דל 07/08/2019 03:42
    הגב לתגובה זו
    יש הרבה רגעים שהופכים יותר ויותר לדל פונים,כלומר אלו שמשום מה עוד מחזיקים!?
  • 9.
    יאיר 06/08/2019 23:54
    הגב לתגובה זו
    האם נפנים שאסור לתת למנכלים כח רב מדי ללא בקרה. הבקרים חייבים להיות בעלי כח לא פחות מהמנכל. זה התנאי לחברות בבורסה. רק כך נשמור על הכסף שלנו בבורסה
  • זה מה שקורה לחברה שאין לה בעלים בעלי שליטה (ל"ת)
    לציבור ההוזה 07/08/2019 08:32
    הגב לתגובה זו
  • בני 17/08/2019 18:36
    ומה קרה לחברות שהיה להם בעל שליטה כמו לבייב, מוטי זיסר, אליעזר פישמן, ועוד רבים. שגעון הגדלות לאכול את כל העולם ולהיות הרבה יותר גדולים ממה שהם היום.
  • 8.
    עמירם 06/08/2019 22:53
    הגב לתגובה זו
    המנהלים הבכירים והדירקטורים בטבע גרמו לנפילה של חברה מפוארת תוך רבלת בונוסים שמנים לכיסם הפרטי. החלטות מבישות של הנהלה חסרת אחריות גרמו למפולת. למה לא בודקים איך התקבלו החלטות על קנית אלרגן??? מי הרוויח מהעסקה הכושלת הזו??? למה קברו את טבע???
  • 7.
    טבע במצב לא טוב - צריכה הערכה מחדש (ל"ת)
    המומחה 06/08/2019 22:43
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    זהו ארון הקבורה של טבע תתכוננו להלויה (ל"ת)
    דן חסכן 06/08/2019 22:13
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    שיחלקו משככי כאבים לכל המשקיעים שהשקיעו בחברה הכושלת (ל"ת)
    דוגי 06/08/2019 21:56
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מחר מרחץ דמים בטבע. ירידות עד 15%. (ל"ת)
    עופר 06/08/2019 21:47
    הגב לתגובה זו
  • נוק. 07/08/2019 00:48
    הגב לתגובה זו
    טבע בדרך לעליות של 80 עד 90אחוז.
  • 3.
    פעם עלתה 215 ש"ח (ל"ת)
    קובי 06/08/2019 21:46
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    טבע שווה אפריקה 52k בשיא היום 10 אגורות (ל"ת)
    הצלף 06/08/2019 21:19
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הזדמנות אחרונה להפסיד את המכנסיים (ל"ת)
    אבי 06/08/2019 20:55
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: