לקראת פתיחה בוול סטריט: טראמפ ופוטין במוקד, עונת הדו"חות בשיא

הפגישה בין נשיא ארה"ב ונשיא רוסיה צפויה לעמוד במוקד השבוע. עונת הדו"חות מתחילה לצבור תאוצה
נועם בראל |

שבוע המסחר בוול סטריט צפוי להפתח מחר, כשבמוקד, פגישתם הצפויה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בהלסינקי. ברקע, עונת הדו"חות מתחממת, כאשר השבוע צפויות לדווח עשרות חברות ולהשפיע על השווקים לא פחות ממפגש הפסגה בין הנשיאים. בנוסף, יו"ר הפד, ג'רום פאוול ינאם בשלישי ורביעי ועדת הבנקאות בסנאט וועדת השירותים הפיננסיים.

בין החברות הבולטות שצפויות לפרסם השבוע את תוצאותיהן הכספיות לחציון הראשון של השנה, ניתן למצוא את בנק אוף אמריקה, שתפרסם את תוצאותיה לפני פתיחת המסחר מחר (ב'), נטפליקס שתפרסם בסיום המסחר מחר וגולדמן זאקס שתפרסם בשלישי, יחד עם מלאנוקס. ביום רביעי תפרסמנה IBM ו-eBay, וביום חמישי יהיו אלה מיקרוסופט ו-SAP שיצטרפו לחבורת המדווחות. השבוע ייחתם עם הדו"ח של ג'נרל אלקטריק ביום שישי.

הפגישה המסקרנת בין דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין תתקיים לאחר שרק לפני מספר ימים פתח טראמפ בהתקפה חריפה על עסקאות האנרגיה בין גרמניה ורוסיה במהלך פסגת נאט"ו בבריסל, ואמר כי "גרמניה היא בת ערובה של  רוסיה ונשלטת לחלוטין על ידה", כשבנוסף, צפויים השניים לדבר על מספר נושאים העומדים על הפרק ביחסים בין שתי המדינות (לכתבה המלאה)

דודי רזניק, לאומי שוקי הון: "סביבת האינפלציה בארה"ב, הן על פי מדד המחירים לצרכן והן על פי מדד המחירים ליצרן מצויה בעלייה אם כי חלק מהעניין הינו טכני עקב יציאת מדדים נמוכים משנה שעברה. עם זאת עדיין נראה כי הפד יעלה את הריבית השנה עוד פעמיים בחודשים ספטמבר ודצמבר.

"הצפי למלחמת סחר ממשיך ועולה מדרגה השבוע עם ההכרזה לקראת הטלת מכסים נוספת של ארה"ב על סין בסך של כ 200 מיליארד דולר. אחת מן האפשרויות להתפתחות אם המלחמה אמנם תתפתח, תוך הגעה לשיעורי מס גבוהים – וזה לא המצב לעת עתה – והטלת מגבלות סחר לא מכסיות, היא הגעה לעלייה האינפלציה לצד האטה בצמיחה (סטגפלציה), מצב שנרשם בשנות ה 70 של המאה הקודמת על רקע העלייה החדה במחירי הנפט כתוצאה מהגבלת הייצור על ידי מדינות אופ"ק.

"מדובר בתרחיש, ולא בהערכה מרכזית כרגע, הגרוע ביותר לשווקים פיננסיים. יו"ר הפד נדרש השבוע בראיון לסוגייה זו ואמר כי מצב זה עלול להיות מאוד מאתגר לפד בשיקולי הריבית שלו."

אורי גרינפלד, בית ההשקעות פסגות: "בניגוד לסבב הראשוני בו ארה"ב כיוונה לפגיעה מאוד ספציפית, הסבב הנוכחי נרחב הרבה יותר ומטרתו היא פגיעה רוחבית בסין כאמצעי ענישה למכסים שהיא עצמה הטילה על ארה"ב. למי שכבר איבד כיוון, מלחמת הסחר הזו התחילה לצבור תאוצה כאשר ארה"ב הכריזה על מכס של 25% על יבוא בהיקף של 50 מיליארד דולר מסין. המיקוד היה פגיעה מכוונת במוצרים וטכנולוגיות משמעותיים לתכנית הדגל של הממשלה הסינית – "Made In China 2025" – שאמורה להזניק את סין להיות מובילה עולמית בענפי הטכנולוגיה העילית.

"בהודעתה של ארה"ב נכתב כי רשימת המוצרים שהורכבה לקחה בחשבון שני גורמים מרכזיים – פגיעה מקסימלית בסין תוך פגיעה מינימלית בצרכן האמריקאי. ואכן, למרות שמדובר במהלך שהצרכן האמריקאי יתחיל להרגיש בכיס, עדיין מדובר בהשפעה שתהיה כנראה יחסית קטנה. בנוסף, אם לוקחים בחשבון שחלק גדול מההשפעה צפוי להתקזז עם היחלשותו של היואן מול הדולר בתקופה האחרונה (פיחות של 6.9% בשלושת החודשים האחרונים), מדובר בשלב זה לפחות על השפעה שולית.

"החשיבות האמיתית בהכרזתו של טראמפ היא שכעת, הסינים יאלצו לחשוף את הקלפים שלהם. הסיבה לכך היא שהם כבר לא יכולים להגיב בהטלת מכסים מקבילה משלהם, כיוון שהם לא מייבאים מספיק מארה"ב. כדי שהמלחמה הזו תמשיך להתדרדר, הסינים אמורים להתחיל להגיב בכלים אחרים".

אירועים בולטים השבוע:

יום שני - מפגש פסגה בין טראמפ לפוטין (לא פורסמה שעה)

יום שלישי - נגיד הבנק המרכזי של אנגליה, מארק קראני נואם (11:00 שעון ישראל)

יום שלישי - יו"ר הפד' ג'רום פאוול נואם בפני ועדת הבנקאות בסנאט (17:00 שעון ישראל)

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: