"פוטנציאל אדיר": הסקטור הכי חם בשבוע האחרון - מריחואנה רפואית

שינוי חקיקה בקולורדו וושינגטון הביא לפריחה של תעשיית המריחואנה במדינות אלו, ולזינוק מטאורי במניות הסקטור בוול סטריט
ידידיה אפק | (8)
נושאים בכתבה ערן צחי קנביס

לפני מספר חודשים סיקרנו כאן את סקטור המריחואנה הרפואית בארה"ב, שמשך בשבוע האחרון הרבה מאוד תשומת לב מצד המשקיעים בוול סטריט לאחר שינויים בחקיקה במספר מדינות. הסקטור הבוער הזה לא נעלם גם מעיניו של מנהל המחקר בבית ההשקעות אינפיניטי, ערן צחי.

למה כל הבוננזה סביב המריחואנה פתאום? "מממצאי הסקר שנערך בתחילת השבוע האחרון על ידי CNN וחברת הסקרים הבינלאומית ORC, עולה כי רוב הנשאלים (55%) היו בעד הפיכת הסם לחוקי. מדובר בשינוי תפיסה בארה"ב, שכן על פי הסקר האחרון שהתקיים בשנה שעברה, רק 43% מהאמריקאים שהשתתפו בסקר היו בעד לגליזציה של הסם", כותב צחי.

ממצאי הסקר הזה מגיעים בתזמון מושלם - החל מה-1 בינואר הפכה מריחואנה לחוקית במדינת קולורדו, והרשויות שם מעריכות שיראו הכנסות מס בהיקף של 67 מיליון דולר בשנה כתוצאה מהשינוי בחקיקה. תהליך דומה מתרחש גם במדינת וושינגטון, ומדינות נוספות כמו מיין ואורגון מקדמות גם הן יוזמה זו. לפני כ-4 חודשים אישר משרד המשפטים האמריקני למדינות השונות לקבוע את מדיניות השימוש במריחואנה רפואית כראות עיניהן, ומניות הסקטור זינקו בחדות גם כן.

"לשינוי מדיניות זו ישנן השלכות מרחיקות לכת על הכלכלה במדינות אלו, שצפויה להביא באופן מידי לפריחה של תעשיות מקומיות, כשאחת הבולטות שביניהן היא תעשיית התיירות כמו גם לתעשיות רפואיות המפתחות ציוד וטכנולוגיה לתחום זה, חקלאיים ועוד", מסביר צחי. אבל המרוויחים הישירים מהמהפיכה הזו הן החברות שעוסקות ביצור ושיווק המריחואנה עצמה, וגם אלו שמתעסקות במוצרים הנלווים לגידול.

מבדיקה שביצעה מחלקת המחקר של אינפיניטי באמצעות סוכנות המידע הפיננסי הבינלאומית בלומברג עולה כי בארה"ב פועלות 6 חברות ציבוריות הקשורות באופן ישיר ומוצהר לקנביס (מריחואנה) ואחת נוספת באופן עקיף. סוחרי המניות בארה"ב מיהרו בחודשים האחרונים לאתר ולהשקיע בהן מתוך אמונה שהחקיקה החדשה תתרום לפעילות העסקית של כל אחת מהן, להלן רשימת החברות:

רק בשבוע האחרון זינקו כמה מהמניות האלו, שנסחרות ב-OTC - רשימת דלי הסחירות, בעשרות אחוזים ביום במשך כמה ימים ברציפות. לדוגמא, מניית גרינגרו (סימול: GRNH) פתחה את השבוע האחרון במחיר של 10.4 סנט, סיימה את יום ב' במחיר 18.4 סנט (זינוק של כ-80%), את יום ג' סיימה במחיר 52 סנט (קפיצה של 182%) ואת יום ד' סיימה במחיר 77 סנט למניה (עוד טיסה של 48%). עם זאת, ביומיים האחרונים נפלה המניה למחיר של 22.4 סנט, כלומר 71% פחות תוך יומיים).

"להערכתנו", מסכם צחי, "אם אכן תתפתח תעשייה חוקית סביב סם המריחואנה, אין ספק שחברות פארמה בינלאומיות מובילות לא תעמודנה מנגד ותמהרנה לחפש הזדמנויות עסקיות על מנת לחדור לשוק בעל פוטנציאל אדיר". עם זאת, הוא מסייג ומזהיר שעדיין מדובר במניות בעלות תנודתיות גבוהה מאוד שיכולה להניב רווחים קלים אבל גם לגרום להפסדים גדולים.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    חברות התרופות תעופנה 19/01/2014 12:13
    הגב לתגובה זו
    טיפש מי שישקיע בקנביס למטרות רפואיות. אולי זה יחזיק מספר שנים , על ידי רגולציה , אבל הסדר זה יקרוס ומחזיקי מניות יפסידו כספם. אין לחברות התרופות מה לחפש במוצר שהוא חקלאי נטו, כל הפיתוחים הרפואיים הם קישקוש גדול, לצמח יש מלכתחילה את התכונות הרפואיות כך שאין שום צורך לפתח שום דבר רפואי. זה כמו שחברות התרופות ימציאו מוצר שנקרא ענבים רפואיים. ברגע שיוסר השימוש במריחואנה בתירוץ זה או אחר הוא יהפוך למוצר צריכה רגיל כמו אלכוהול. בהתחלה יהיה גידול ללא אישור ושיווק בשוק שחור ובהמשך גידול ללא אישור כמו גידול ענבים.
  • 7.
    אחלה טיפ אינפינטי (ל"ת)
    עומר 14/01/2014 09:03
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    דני משקיע 13/01/2014 09:21
    הגב לתגובה זו
    חברת ברידיט קנתה מהאוניברסיטה העיברית את התוכנה הממוחשבת לניהול וביצוע השבחה לצמחים תמורת הרכישה האוניברסיטה מקבלת 30% מרווחי החברה ובתמורה מקבלת בנוסף למערכת שימוש במעבדות האוניברסטה+30 עובדים כול זות בסכום סמלי של200אלף שח לשנה!!!!!!!!!!!!!! לחברת ברידיט יש את האמצעים הכספים לשנה הקרובה+.המערכת פותחה משנות ה80 בראשותם של פרופסור נחום קידר ופרופסור חיים רבינוביץ בעזרת התוכנה פותחו זני העגבניות הנמכרים בעולם ובינהם זן הדניאלה ועגבנית השרי.במערכת הושקעו כ600 שנות אדם. המערכת קיבלה את פרס קיי היוקרתי השקול לפרס נובל.המערכת מתעדכנת כול הזמן ממחקרים שמבוצעים באוניברסיטה.המערכת של חברת ברידיט נבחרה כמובילהללימוד בחוג לגנטיקה והשבחה לתלמידי תארים מתקדמים. בשנה האחרוה נמכרה התוכנה ל3 חברות השבחה ישראליות בסך כולל של320אלף$ הרווח הוא מעל90%. הפוטנציל של השוק הוא מעל 1500 מערכות. בנוסף ברידיט מקבלת כסף משרותי תמיכה והדרכה מקצועית. התחום השני הוא השבחת מראחונה רפואית עלידי 2 תחומים 1 פיתוח עצמאי שך מירחונה רפואית2 נתינת התוכנה לחברות השבחה בתמורה ל5% מהפיתוח.ברידיט סימולBRDT
  • 5.
    tam 13/01/2014 09:09
    הגב לתגובה זו
    BRDT- נסחרת בארה"ב. נמצאת במגעים עם מספר חברות בתחום לאספקת מערכת לניהול התכונות הגנטיות של המריחואנה.
  • 4.
    חכם בלילה-עכשיו כולם כבר ירדו 20-40%!!! (ל"ת)
    13/01/2014 08:38
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בנצי 12/01/2014 22:20
    הגב לתגובה זו
    שורטיסטים שולטים במניות הללו.
  • 2.
    אביב 12/01/2014 20:34
    הגב לתגובה זו
    50 אחוז ויותר למטה ...והאחרונה MDBX משער 95 ל34 ,,,אז טיימינג זה חשוב ,,,אז למה הכוונה חם לשורט על המניות האלה ???
  • 1.
    Bret 12/01/2014 20:25
    הגב לתגובה זו
    צפו לעלייה של 1000 אחוז
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: