טבריה
צילום: תמר מצפי
מחירי הדירות לאן

מחירי הדירות בטבריה והאם היא אטרקטיבית למשקיעים?

הפוטנציאל ידוע, גם הסיכונים; המדינה הכריזה על אלפי דירות חדשות שיחליפו שכונות ותיקות בטבריה, זה עוד לא קורה; וגם - עסקאות אחרונות

צלי אהרון | (16)

דובר רבות על כך שטבריה היא אחת הערים עם הפוטנציאל הגבוה ביותר בישראל. מצד אחד, המדינה הכריזה על שורה של תוכניות לפינוי בינוי, בהיקף חריג של כ-9.4 אלף דירות חדשות. מצד שני, דווקא כאן נרשמה הירידה החדה ביותר במכירת דירות חדשות על ידי קבלנים, עם צניחה של 26% ברבעון הראשון של 2025 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מחירי הדירות בטבריה עלו בכ-40% בחמש שנים כשבשנה האחרונה הם עולים בשיעור צנוע של כ-3%-4%. המחיר למ"ר תלוי כמובן עם מדובר בשכונה חדשה או בעיר עצמה. הוא יכול לנוע מ-10 אלף שקל למ"ר ועד 15 אלף שקל למ"ר. 

  

לדברי שמאי המקרקעין דור כהן: "מאז המלחמה התרחש כאן שינוי - זה התחיל כשרוכשים מהצפון הרחוק יותר - מקריית שמונה והאזור, הגיעו לטבריה. וזה יצר גל ביקושים בשוק השכירות, שגרר גם את מחירי הרכישה כלפי מעלה". אלא שכעת, הוא טוען, הביקוש נחלש, הציבור נותר זהיר, והפער בין תוכניות המדינה למציאות בשטח הולך וגדל.

ההכרזות הממשלתיות על פינוי בינוי בטבריה כוללות 13 מתחמים ברחבי העיר, בהם מתוכנן להרוס כ-2.3 אלף דירות ישנות ולהקים כמעט 10 אלף דירות חדשות. בשכונת שיכון ד' לבדה מדובר על הריסה של 292 דירות והקמה של 1,470 דירות חדשות. בקריית שמואל מדובר על 348 דירות חדשות במקום 101 קיימות.

בפועל עדיין לא יצא לדרך אפילו פרויקט אחד של פינוי בינוי בעיר. לדבריו של כהן: "יש פרויקטים שמתוכננים, למשל - ברחוב בר כוכבא ליד האצטדיון. שם יש תוכנית שאושרה עקרונית וכוללת הקמה של ארבעה מגדלים עם מכפיל של 1 ל־10, אולי הגבוה במדינה. כלומר - על כל דירה שתיהרס ייבנו 10 דירות.


גם שכונות ותיקות כמו קריית משה ועיר התחתית מיועדות להתחדשות - אך הכל עדיין בשלב התכנון.


שמאי מקרקעין דור כהן
שמאי מקרקעין דור כהן


מגדל פיזה המקומי

אחד האירועים שהסעירו את העיר אירע בסוף 2024: בית המשפט המחוזי פסק כי יש להרוס בניין בשכונת ואדי רקת, שאוכלס רק בשנת 2013 - וזאת בשל ליקויי תכנון חמורים וגלישת קרקע: "זה היה כמו מגדל פיזה", מתאר כהן. "אני מכיר אישית מישהו שגר שם - ובסוף הוא קיבל פיצוי, אבל לא מלא. מדובר היה בפיצוי לפי השווי נכון לאותו מועד, בסביבות 1.3 מיליון שקל, זה היה הממוצע - סכום שנמוך ביחס לנזק".


מה קורה היום בעיר?

מחירי הדירות בטבריה עדיין נמוכים: דירת 5 חדרים תעלה כ-1.65 מיליון שקל, 4 חדרים -כ-1.22 מיליון שקל, ודירת 3 חדרים - באזור ה-816 אלף שקל. כהן מוסיף כי: "דירה בלי מעלית, 4 חדרים בשכונת מורדות - שהיא שכונה טובה - נמכרה לאחרונה ב-950 אלף שקל".

לעומת זאת, שכונות חדשות מציגות רמות מחירים אחרות לגמרי: "בטבריה המושבה, שהיא שכונה חדשה בצד הצפוני מערבי של העיר, דירת 4 חדרים נמכרת סביב 1.6-1.7 מיליון שקל - וזה אפילו בלי נוף לכנרת", אומר כהן.

ועוד הוא מוסיף: "פנטהאוז בשכונה נמכר לאחרונה ב-2.4 מיליון שקל - 160 מ"ר בנוי עם 100 מ"ר מרפסת".


שכונת מיכאלאנג'לו
שכונת מיכאלאנג'לו


מה לגבי המשקיעים?

טבריה נחשבת ליעד נגיש להשקעה, עם תשואה ממוצעת של כ-3.5% ולעיתים אף יותר: "יש תדמית שלילית שמקשה, והחשש מבנייה באיכות ירודה עדיין קיים",  אומר כהן. מצד שני, הוא מצביע על אזורים כמו שכונת ואדי רקת, שבה מתבצעות כיום חציבות לפיתוח מגרשים - ועל פוטנציאל עתידי בהתחדשות עירונית בשכונות נוספות. יש משקיעים שחוששים מהתחרדות של העיר, אך יש גם שכונות חילוניות לגמרי, ולא ברור איך תראה העיר מבחינת היחס בין חילונים לדתיים בהמשך. מה שברור שמדובר מצד אחד בפוטנציאל ענק וגם בסיכון גדול. בערים חרדיות לרוב ההשבחה נמוכה, אם כי דווקא בית שמש היא אחת הערים עם ההשבחה הגדולה ביותר בעשור האחרון. בכל מקרה, בפועל מבחינת משקיעים שמחפשים תשואה לא בטוח שזה אמור לשנות. והתשואה גבוהה, יש מקומות גם של 4%.   


כמו כן, יש גם הזדמנויות נדל"ן מפתיעות: בכניסה הצפונית לעיר, מול הר ארבל, משווקים כיום מגרשים של חצי דונם במחירים שמגיעים לכ-3 מיליון שקל. מחיר שנחשב גבוה ביחס לעיר. ועדיין מתבצעות שם עסקאות".


למה ההתחדשות העירונית לא מתקדמת בעיר?

למרות הצהרות ממשלתיות על תוספת של קרוב ל-10 אלף דירות חדשות במסגרת התחדשות עירונית - בפועל טרם יצא לדרך ולו פרויקט אחד. מה עוצר את המהלכים? כהן מסביר: "קיימות תכניות רבות בתכנון מתקדם, כמו ברחוב בר כוכבא - כפי שנאמר. אך הבעיה היא שהיזמים עדיין מהססים, והעירייה מתקשה לקדם את הביצוע בפועל".

לדבריו, "האוכלוסייה המקומית הרבה פעמים חוששת מהליך הפינוי, ויש חוסר אמון כלפי הבטחות שהופרחו לאורך השנים אך לא מומשו". בנוסף, חלק מהמתחמים נמצאים באזורים שבהם הקרקע אינה אטרקטיבית ליזמים, בין אם בשל עלויות פיתוח גבוהות (כמו חיזוק יסודות באזורים בעייתיים גיאולוגית) ובין אם בשל שווי נמוך של הדירות הקיימות - מה שמקטין את הכדאיות הכלכלית.

גם בצד הרגולטורי המצב אינו פשוט: טבריה אינה נחשבת לעיר בעלת עדיפות גבוהה במפת ההתחדשות העירונית הארצית, והיא אינה נהנית ממעמד של רשות מקדמת או מרשות מוניציפלית עם מינהלת עירונית פעילה.

גורמים בענף מציינים כי חוסר הוודאות הפוליטית בעיר לאורך השנים גם תרם לחוסר ההתקדמות. כיום יש תקווה כי חלק מהפרויקטים יעברו לותמ"ל - מה שעשוי לקצר את הדרך לאישור.


עסקאות אחרונות (השטח שמוצג בעסקאות לרוב נמוך מהשטח בפועל)

ברחוב הרב קוק 4, נמכרה דירה לאחרונה בסכום של 770 אלף שקל. מדובר על דירת 3 חדרים בשטח של כ-40 מ"ר שנמצאת בקומה השנייה.

ברחוב דוד אלעזר 15, נמכרה דירה לאחרונה בסכום של 870 אלף שקל. מדובר על דירת 3 חדרים בשטח של כ-60 מ"ר שנמצאת בקומה הראשונה.

ברחוב לח"י 14, נמכרה דירה לאחרונה בסכום של 1.11 מ' שקל. מדובר על דירת 4 חדרים בשטח של כ-85 מ"ר שנמצאת בקומה הרביעית.

ברחוב נחמני 1, נמכרה דירה לאחרונה בסכום של 1.42 מ' שקל. מדובר על דירת 4 חדרים בשטח של כ-92 מ"ר שנמצאת בקומה הרביעית.

ברחוב דוד אלעזר 21, נמכרה דירה לאחרונה בסכום של 1.31 מ' שקל. מדובר על דירת 5 חדרים בשטח של כ-177 מ"ר שנמצאת בקומה השלישית.

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    אנונימי 10/07/2025 02:58
    הגב לתגובה זו
    בשנה שעברה היו מפונים שנאלצו להשכיר ב 1000% יותר ממחיר השוק אז היתה קניה גדולה היום אין מפונים
  • 14.
    קריית ים הזדמנות ליד הים דירות ישנות יתרון לפני התחדשות פינוי ובינוי העיר במגמה עלייה (ל"ת)
    אנונימי 08/07/2025 04:40
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    אנונימי 07/07/2025 21:47
    הגב לתגובה זו
    כל נינגות בשחור שם
  • 12.
    נורמלי 07/07/2025 16:59
    הגב לתגובה זו
    עיר פח אוכלוסייה חסרת תרבות אין שום הצדקה למחירים. דירת 4 חדרים בטבריה לא שווה יותר מ700 אשח
  • 11.
    המדינה ממנת לחרדים שם על חשבונו משלמי המסים דיור לחרדים (ל"ת)
    אנונימי 07/07/2025 16:10
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    עיר מצוקה שנכבשה עי הפרזיטים בשחור (ל"ת)
    אנונימי 07/07/2025 16:09
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אנונימי 07/07/2025 15:53
    הגב לתגובה זו
    כבר מעל עשור מדברים על פינוי בינוי......מזכיר בדיוק את הקמת איצטדיון בעיר.הכל עומד ואף אחד לא ממהר לשום מקום.
  • 8.
    מתחרדת ..... (ל"ת)
    אמי 07/07/2025 15:41
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אנונימי 07/07/2025 13:57
    הגב לתגובה זו
    העיר הולכת לאיבוד עוד לא קם ראש עיר תותח לצערנו עד שלא יביאו לטבריה הייטק היא תישאר רדומה חבל
  • 6.
    אנונימי 07/07/2025 13:16
    הגב לתגובה זו
    בסוף כל החילונים יעזבו ורק ערבים ודתיים יהיו בעיר הזאת.בני ברק מספר 2 וכך גם איכות החיים שם תהיה כמו בבני ברקאם אתה לא דתי לא יהיה לך מה לחפש שם
  • 5.
    כשעוברים בטברעה הרגשת קבס חריפה עולה בגרון (ל"ת)
    קלימרו 07/07/2025 13:09
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנונימי 07/07/2025 12:56
    הגב לתגובה זו
    עיר בגסיסה עם הזנחה בכל מקום
  • 3.
    רק במדינת ישראל עיר תיירות נראת כמו פח אשפה במקום למשוך לפחות 2 מליון תיירים גם מחול (ל"ת)
    אנונימי 07/07/2025 12:41
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עיר מתחרדת כלומר עניה. מאד לא אטרקטיבית (ל"ת)
    אנונימי 07/07/2025 12:27
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איפה זה טבריה באיזו מדינה מדובר (ל"ת)
    תל אביבי 07/07/2025 12:24
    הגב לתגובה זו
  • מני 08/07/2025 08:34
    הגב לתגובה זו
    כל תל אביבי חושב שהוא גאון מהלך לך תשתה מים מהירקון
התחדשות עירונית
צילום: ליאור פתאל

יזמי התחדשות עירונית מבקשים מהדיירים להוסיף כסף או שהפרויקט יבוטל - להסכים?

"מצטערים, העלויות גדלו - תוסיפו כסף, או שתוותרו על תוספת של 10 מ"ר, אחרת הפרויקט יבוטל" - המגמה החדשה בהתחדשות עירונית

עמית בר |
נושאים בכתבה התחדשות עירונית

עשרות פרויקטים להתחדשות עירונית בתל אביב ובערי המרכז תקועים כעת כי ההצדקה הכלכלית לפרויקט הופכת להיות גבולית. יזמי ההתחדשות העירונית, למי שלא יודע, יכולים לשנות את התנאים תוך כדי תנועה, אם התמורות שהם מקבלים מהעיריה משתנות ואם יש שינויים בשוק. במצב כזה - הדיירים שחולמים על דירה גדולה ששווה הרבה יותר, יכולים תוך כדי תנועה, לגלות שהחלום יהיה קטן יותר. הימזים פשוט פונים לבעלי הדירות עם שינוי בתנאי ההצעה - רוצים - רוצים; לא רוצים - העסקה תתבטל.  

התחדשות עירונית היא פתרון מרכזי למצוקת הדיור ומנוע ליצירת אלפי דירות חדשות מדי שנה. אלא שהמציאות הנוכחית הופכת את התוכניות למורכבות הרבה יותר. פרויקטים שנחתמו ב־2020 או 2021, בשיא הביקוש ובסביבת ריבית כמעט אפסית, הופכים היום לבלתי כלכליים. השילוב בין הוצאות בנייה שעלו בעשרות אחוזים, עלויות מימון כבדות ושוק רווי דירות חדשות, מערער את המודל שעליו התבססו מאות מיזמים. היזמים האלו אמורים לעמוד בהסכמים שלהם, אבל לרובם יש פתח מילוט. 


היזמים מציעים פחות

היזמים מציעים פחות ועדיין - לרוב הדיירים זה בכל זאת משתלם, במיוחד שהם כבר נמצאים בתהליך. אנשים לא נוטים לשנות החלטות כל כך משמעותיות, במיוחד אחרי אחרי עשרות ישיבות של דיירים, פגישות עם עורכי דין, מפגשים רבים עם היזמים, הם נמצאים כבר עמוק בתוך התהליך, ולכן הם לרוב יתקדמו. הבעיה שזו קרקע נוחה ליזמים לקבל יותר. האם הדיירים באמת מבינים ויודעים בכמה עלו חומרי הבנייה ומה המצב המימוני של היזם. לא, והם גם לא צריכים לדעת, אבל ברגע שהיזם פותח שוב את העסקה, הוא יכול בקלות לשנות לטובתו את התנאים.  זאת סוגייה מאוד בעייתית - דמיינו שקניתם דירה ותוך כדי תנועה המחיר שלה עלה משמעותית, או שמורידים לכם 10-20 מטר רבוע משטחה.  

בפרויקטים רבים הדיירים כבר נמצאים בשלב מתקדם: התוכניות אושרו, היתר הבנייה בפתח והבנק נערך להעמיד מימון. ואז מגיעה ההפתעה -  היזם מודיע כי החישובים שעליהם התבססו ההסכמות אינם רלוונטיים עוד. הדירות שאמורות היו להימכר במחירים של 60 אלף שקל למ"ר לא מצליחות להימכר גם ב-50 אלף שקל, ועלות הבנייה, שעמדה על כ־11 אלף שקל למ"ר, קפצה ל־15 אלף שקל ואף יותר. התוצאה: פרויקטים שהובטחה בהם רווחיות של 15% נכנסים לגרעון, והבנקים מסרבים להעמיד ליווי לפרויקט שאינו עומד ברף הכלכליות.

במצב כזה, היזמים מבקשים מהדיירים לשנות את ההסכם: להפחית מהשטח המובטח, לוותר על חניה נוספת, לוותר על דמי שכירות בתקופת הבנייה או לשנות את לוחות הזמנים. אחרת הפרויקט ייעצר לחלוטין. עבור הדיירים, מדובר בדילמה לא פשוטה. מצד אחד, אפשר לעמוד על החוזה ולדרוש אכיפה, אך המשמעות היא להתחיל הכול מחדש עם יזם חלופי ולחכות עוד שנים ארוכות. מצד שני, פשרה מביאה לדירה חדשה בתוך כמה שנים, גם אם בתנאים פחות טובים מהצפוי. השאלה אם להסכים להצעה החדשה של היזם או לא היא תלויה כמובן במקרה עצמו. אבל כמו כל דבר, זה מו"מ. היזמים ינסו להפחית עד כמה שאפשר את התמורות, או לבקש כמה שיותר כסף. הדיירים צריכים לחזור להסכם הבסיסי ולנסות לקבל אותו. בסופו של דבר מול עלויות שעלו, גם מחירי הדירות עלו. במקרים רבים זו תאבת בצע של היזמים, אם כי, יש מקרים רבים שמדובר במצב אמיתי, אבל הדיירים לא אשמים שהיזם לא יודע לחשב את ההוצאות שלו. 

דירות בבנייה
צילום: איציק יצחקי

משבר האלומיניום ואיך הוא יכול להעלות את מחירי הדירות

אחרי ירידה משמעותית במחירי הדירות בחודשים האחרונים, מגיע משבר האלומיניום ויכול לעצור את מגמת הירידה 

עמית בר |

שוק האלומיניום הישראלי קרס תוך חודשים ספורים. היבוא מסין, שסיפק עד כה כ-60% מצרכי השוק המקומי, צנח בגלל היטל היצף של עד 146% שהטיל משרד הכלכלה על פרופילי אלומיניום סיניים, במטרה להגן על התעשייה המקומית מפני מה שהוגדר כתחרות בלתי הוגנת. יבואנים עצרו משלוחים שכבר היו בדרך מחשש שלא יוכלו לשחרר אותם במחיר סביר, קבלנים מדווחים על מחסור בחומרי גלם, ופרויקטים נעצרו. 

האופציה הטורקית, ששימשה כספק חלופי מרכזי וסיפקה כ-30% מצרכי השוק, נחסמה לחלוטין בעקבות האמברגו שהטיל ארדואן על ישראל. המשמעות של האירועים האלו על הרוכשים - עיכובים במסירת דירות ותוספת של 50-100 אלף שקל לדירה. אלא שאנחנו נמצאים בשוק של קונים - הקונים קובעים את התנאים, הקבלנים מתקשים למכור דירות. היקף הדירות הנמכרות יורד מדי חודש ובמקביל יש ירידות מחירים. בשוק כזה, קשה מאוד לגלגל את עליות המחירים לרוכשי הדירות, למרות שהפעם לקבלנים יש "סיבה טובה". 

המשמעות כנראה תהיה שהם יספגו חלק מההוצאה הזו מה שיקטין את המרווחים שלהם. הבעיה במשבר האלומיניום שכל אירוע שפוגע במגמה הנמשכת בחודשים האחרונים של ירידות מחירים יכול שוב להצית את הביקושים לדירות. ירידת המחירים צריכה להיות בפועל, בשטוף בנתוני הלמ"ס וצריכה להיות אווירה מלאה של ירידות מחירים וציפייה להמשך ירידה. רק ככה המחירים יורדים בהדרגה. בפעמים הקודמות שהיו ירידות מחירים הגיע אירוע מטלטל שהזניק את המחירים. בפעם האחרונה אלו היו המבצעי קבלן שלא נספרו על ידי הלמ"ס וגרמו לרוכשים לחשוב שיש עליות מחירים ואז הם ירדו מהגדר כדי לרכוש. 

משבר האלומיניום יכול להיות טריגר, הוא יכול לשנות את מסלול הירידה במחירי הדירות וזה הסיכון הגדול שלו. 

עיכובים במסירה - איך זה משפיע על הרוכשים?

משפחות שתכננו את המעבר לדירה החדשה נאלצות להמשיך לשלם שכירות במקביל להחזרי המשכנתא שכבר החלו. עלויות האחסנה מוכפלות, הוצאות המעבר גדלות. הפיצויים על איחור במסירה, המוגבלים ממילא בחוק, רחוקים מלכסות את הנזק האמיתי..

מעבר לעיכובים יש חשש כאמור לעליית מחירים. המעבר לספקים חלופיים בהודו, וייטנאם או טייוואן כרוך בהתייקרות דרמטית. המחירים מהספקים החדשים גבוהים ב-30% עד 40% מהמחירים הסיניים המקוריים, וזאת לפני שמחשבים את עלויות ההקמה של קווי האספקה החדשים. התהליך כולל הכנת תבניות ייחודיות לכל פרויקט, התאמה לתקנים הישראליים, בדיקות איכות מקיפות והקמת שרשרת לוגיסטית חדשה לגמרי. מדובר בתהליך שאורך בין ארבעה לשישה חודשים במקרה הטוב, ובהתייקרות כוללת של 50% לפחות בעלות האלומיניום.