על המס שהוא רכיב דרמטי לעידוד הצמיחה - לתשומת ליבו של כחלון
בתחילת במאה הנוכחית השתאה העולם המערבי מול זינוקה הכלכלי של אירלנד. אירלנד, כידוע, היא מדינה קטנה, לא יותר מאשר 4.9 מיליון תושבים על שטח גיאוגרפי זניח, אם אנו משווים אותה לצרפת, גרמניה או אפילו פולין. קראו לתופעה זו אז "הנמר הקלטי".
באותה תקופה ממש, כלכלת ישראל היתה בכי רע. הצמיחה היתה שלילית: 0.6%- בשנת 2001 ו-1.5%- בשנת 2002. בשל כך, יצאנו קבוצת אנשי עסקים מלשכת המסחר להבין כיצד הצליחה אירלנד, שנחשבה עד אז לכלכלה מפגרת וחסרת סיכוי, לזנק לפתע אל תוך מרחב האיחוד האירופאי. כמעט בכל השיחות שקיימנו עמם, ציינו הנציגים האירים שני דברים בעלי משקל מרכזי: ייצוב יחסי העבודה במשק והפחתת מס החברות.
קל מאוד להבין מדוע ייצוב יחסי העבודה במשק תורם לתפוקה ותורם לצמיחת הכלכלה, אבל רבים עדיין מתקשים להבין מדוע דווקא הפחתת מס החברות הוא מהלך אשר ניתן להגדירו כמנוע צמיחה.
עסקים בדרך כלל מתנהלים אם במסגרת חברה בע"מ או כהכנסה של יחידים לכל דבר. כשאדם מנהל עסק כיחיד, שיעורי המס המוטלים עליו אינם שונים משיעורי המס של שכיר או כל יחיד אחר. אולם שונה מאוד הדבר כשמדובר במיסוי חברות.
- למען העסקים הקטנים: בנק ישראל יספק הלוואות מוזלות גם לחברות האשראי
- ביקורת על הנגיד: "מדיר את הגופים החוץ-בנקאיים דרך הלוואות יקרות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כבר לפני מאות שנים כלכלות העולם המערבי יצרו את מה שקרוי "חברה בעירבון מוגבל", ובדרך זו אפשרו ליחידים לנהל את עסקיהם לא בבעלות ישירה אלא באמצעות ישות משפטית נפרדת, היא החברה בע"מ. היחיד יודע מה רמת הסיכון שהוא מקבל על עצמו כאשר הוא מקים עסק. אם חלילה הוא נכשל, אי אפשר לבוא אל כל נכסיו ורכושו, הוא נהנה מהגנה. אלה היוצרים קשר עסקי עם החברה בע"מ גם הם יודעים מה המקורות והמשאבים לצורך מימוש גביית זכויותיהם.
מבנה החברה בע"מ היה וגם כיום אחד מהתשתיות המשפטיות עליהן מבוססת הכלכלה וצמיחת המשק. היא מאפשרת גם לחברות להפוך מחברות פרטיות לחברות ציבוריות ולשאוב הון רב מן הציבור לצורך פיתוח עסקיהן. מס החברות הוא תמיד בשיעור נמוך יותר ממס ההכנסה המוטל על היחיד; בישראל, כיום 25% על רווחי החברה. כתוצאה מכך, משאבי רווח רבים אותם יצרה החברה הינם חופשיים ממס, וההנהלה יכולה השתמש בהם כדי לקדם ולפתח את עסקיה. כמובן שבעלי המניות רשאים למשוך רווחים מן החברה לאחר תשלום מס החברות, אולם בדרך כלל כל חברה אחראית לא תוציא את כל רווחיה מהחברה ותעבירם לבעלים. חלק גדול מהרווחים יוותר תמיד במסגרת החברה, לצורך קידומה, חידוש ציוד, התרחבות וכדומה.
כאשר יחיד מנהל את עסקו הוא ממוסה על מלוא ההכנסה. הוא יכול אמנם לחזור ולהשקיע כספים בעסק, אבל עיקר הכנסתו תיועד להוצאה. זוהי הסיבה העיקרית מדוע המיסוי על חברות הוא כה קריטי בתחרות הבינלאומית של משיכת השקעות חוץ. שיעור זה מצוי תמיד בתחרות. יתרונו הגדול הנוסף של מס החברות שהוא פועל על המגזר העסקי כולו ללא סלקטיביות ומעודד צמיחה של כלל ענפי המשק. כל ענף משקי הגדל ומתפתח ומייצר מקומות עבודה מהווה תרומה ישירה לגידול בתוצר ולצמיחה והמסה של המגזר העסקי כולו היא החשובה.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
בעשור הקודם, גם בהשפעת ההשראה של אירלנד והתחרות הבינלאומית שהתפתחה בהפחתת שיעורי מס החברות, נקט ראש הממשלה בנימין נתניהו, אז בתפקידו כשר האוצר, במדיניות מעודדת צמיחה שאחד ממרכיביה המרכזיים היה הפחתת מס החברות. שיעור מס החברות היה 36%, והוא הופחת בהתמדה על פי הוראות החוק, גם לאחר שנתניהו סיים את תפקידו, עד לרמה של 23%, והיה זה מסר חזק מאוד למגזר העסקי.
לא הפחתת מס החברות כשלעצמה יצרה את הצמיחה. היו כמובן צעדים נלווים נוספים. אולם הצמיחה בעשור הקודם היתה דרמטית. בארבע השנים 2004 – 2007 עד למשבר העולמי של 2008, שיעורי הצמיחה בישראל היו קרובים לרמה של 7%. בישראל ישנו מגזר עסקי אזרחי בעל אנרגיות אדירות וכוח יצירה המחפש נתיבים לפעילות יזמית. לא כולם רוצים להיות שכירים, הרבה רוצים להגשים את שאיפות חייהם דרך בניית עסקים.
בשנת 2011 עם שינוי האווירה ובניסיון להרגיע את המחאה החברתית, הועלה מס החברות שוב לרמה של 26.5%, ויחד עמו גם הועלה המס על משיכת רווחים מהחברות ב-20%, מרמה של 25% לרמה של 30%. גם אז המסר למגזר העסקי היה חזק מאוד אבל בכיוון ההפוך. בשנתיים האחרונות אנו מצויים ברמת צמיחה בשיעור 2.3%, שבעיקרו הוא תוצאה ישירה של הגידול באוכלוסיה.
להפחתת מס החברות גם היבט חברתי רב חשיבות. לא כל החברות בישראל הן חברות ענק. חלק גדול מהחברות בישראל הינן חברות שהבעלים הם גם המנהלים וגם אלה הנושאים בסיכון. יש לנו כיום 512,890 עסקים המהווים 96.3% מסך העסקים בישראל, בהם רמת הפידיון אינה עולה על 10 מיליון ₪ בשנה, ובתוך זאת 406,900 עסקים שרמת הפדיון בהם אינה עולה על 1 מיליון ₪ בשנה. זוהי השדרה הרחבה של העסקים בישראל. גם הפחתת מס החברות וגם הפחתת המס על משיכת רווחים משפיעה ישירות על המוטיבציה של הבעלים ולפתח עסקים בישראל.
כמובן שכאשר מגיעים לדיון על הפחתת מס חברות או הפחתת מסים בכלל, תושמע כמעט אוטומטית התנגדותם של בנק ישראל ואגף התקציבים באוצר. שני גופים אלה עדיין לא השתחררו מתפיסת היסוד המוטעית שגובה הכנסות המדינה מותנה בשיעורי מס גבוהים, דבר העומד בסתירה מוחלטת נוכח המציאות המוכיחה שכאשר הפעילות הכלכלית מתרחבת גם הכנסות המדינה גדלות.
- 3.ליאור 17/07/2016 10:41הגב לתגובה זומעכשיו הרבה יבוא זול חסר תקינה ולא איכותי.
- 2.בני 14/07/2016 18:13הגב לתגובה זואבל ללין אכפת רק מהיבואנים.
- 1.משה 13/07/2016 08:27הגב לתגובה זובארצנו, כאשר רוב הציבור צורך מוצרים ששיעור הרווח העיסקי הגולמי עליהם הוא סביב ה-10 אחוז, ובוודאי שנמוך משיעור המע"מ, הרי שהמע"מ הוא אבן הריחיים הגדולה ביותר על הכלכלה (וגם גורם ראשון במעלה לכלכלה שחורה). צריך לשאוף להוריד מע"מ במסלול ארוך טווח לאזור ה-12 אחוז, למשל בהורדה שנתית ידועה מראש של חצי אחוז לשנה.

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
איך החברות הישראליות יכולות להתמודד מול החרם והאם הוא כל כך משפיע?
מהאופן בו היצואניות הישראליות מתנהלות, רובן בעלות חשיפה נמוכה מאד לחרמות אירופאיות. חלק מהיצואניות הישראליות עובדות בתצורת OEM. חלקן חברות בנות של חברות בינלאומיות. חלקן עובדות בתצורת White Label. מעטות מאד מוכרות לצרכן הסופי, זאת כנראה גם כתוצאה מההבנה ההיסטורית שיש להתחמק מחרמות שבאות אלינו כגלים לאורך השנים, ע"פ עצימות הסכסוך מול הפלסטינאים.
האירופאים, כמו גם מדינות אחרות, יודעים גם יפה מאד להתעלם ולעצום עין כאשר הם ממש זקוקים לתוצרת הישראלית. רואים זאת לא רק בתעשיות הביטחוניות אלא אפילו ביצוא האבוקדו. הסחורה הישראלית מהווה כ-20% מסך המכירות של הפרי באיחוד האירופי והמכירות עוד גדלו בזמן המלחמה. דוגמא דרמטית בהרבה קיבלנו מחתימת ההסכם בסך 35 מיליארדי דולרים עם הגז הישראלי למצרים. המצרים היו מוכנים להיות מהראשונים להחרים אותנו לו רק יכלו.
מעבר לעניין "הפסיכולוגי" כאשר חלק מהישראלים והמדיה לוקחים קשה את עמדת "הילד הדחוי של הכיתה", אותה אי נעימות שאנו חשים על כך שלא אוהבים אותנו בעולם או אפילו שונאים אותנו, השאלה היא ברמה הפרקטית כיצד זה בא לידי ביטוי עיסקי ועד כמה מזה באמת משפיע על חיינו, על חוסננו ועוצמתנו כאומה?
ארבעה סוגי חרמות
אין, למיטב ידיעתי, שום מחקר כלכלי שניסה לאמוד את ממדי הבעיה. למעשה האמידה הזו היא על גבול הבלתי אפשרי כי לעיתים נדירות ניתן לדעת מי לא עשה איתנו עסקים מסיבות אנטי-ישראליות או אנטישמיות. ואין מדובר רק החל מה-7 לאוקטובר אלא מאז ומעולם.
- החרם הטורקי ישפיע? בז"ן: "לא צופים פגיעה מהותית"
- האם תעשיית החרם על ישראל עובדת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חרמות על ישראל מתחלקות לדעתי בעיקר ע"פ ארבעת הנושאים הבאים, לפי סדר חשיבותם: חרם ביטחוני, חרם כלכלי/עסקי, חרם אקדמי, חרם תרבותי.