שימו לב מה שוק האג"ח חושב על כיוון הריבית בארה"ב

מור מרגלית, מנהל השקעות לקוחות מוסדיים בבית ההשקעות אנליסט, דן בהשפעות העלאת הריבית בארה"ב על שאר כלכלות העולם
מור מרגלית | (6)
נושאים בכתבה ECB הפד ריבית

בשבוע שעבר פורסמו בסמוך להודעת הריבית של הפד, תחזיות חברי הפד לשנים הבאות בנוגע לתמ"ג, אבטלה, אינפלציה וריבית. צבירת המומנטום של הכלכלה האמריקנית ביחס למצב באירופה וביפן, כמו גם הסיום הצפוי של תוכנית ה-QE בארה"ב, מגבירים את ההשערות בדבר העלאת ריבית הולכת וקרבה, הן מצד המשקיעים והן מצד חברי הפד.

על פי התחזית שפורסמה בשבוע שעבר, חברי הפד סבורים כי בסוף 2015 הריבית במשק האמריקני תעלה עד לרמה של 1.375% בממוצע. היות וההערכות להעלאת ריבית ראשונה עומדות על קיץ 2015, לפי תסריט זה לפנינו 4-5 העלאות ריבית כמעט רצופות.

מדובר במהלך, שאם אכן יתרחש, יהיה לא פחות מדרמטי עבור שוקי המניות והאג"ח בארה"ב ובעולם כולו. אולם אם נבחן את עקום אג"ח הממשל האמריקני (Treasuries) מאז ההודעה, נראה כי המהלך אינו מגולם כראוי בתשואות האג"ח.

מצ"ב טבלה היפותטית באשר לרמת הריבית הצפויה על פי הערכות חברי הפד. בטבלה הנחתי כי העלאת הריבית הראשונה ל-0.5% תתרחש ביולי 2015. בחרתי להיות שמרני ביחס לתחזיות, ולהעמיד את הריבית בסוף 2015 על 1.25%. כמו כן בהנחה שמרנית נוספת, הריבית לא תעלה יותר מרמה של 1.25% ותיוותר כך עד לאוקטובר 2016 - מרחק של שנתיים מהיום. הריבית לשנתיים הנגזרת מממוצע עומדת על 0.76%.

אם נסתכל על אג"ח הממשל האמריקני לשנתיים הקרובות, נגלה כי היא נסחרת בתשואה של כ-0.55% בלבד. שוק ה-Treasuries גדול ומפותח ולא ניתן להאשים אותו בחוסר יעילות, ועל כן המסקנה המתבקשת שהשוק סבור שהערכות הפד בנוגע לריבית שגויות. מדוע?

ההסבר אינו טמון רק במשק האמריקני, אלא דווקא בצד השני של האוקיאנוס - באירופה. כלכלות היבשת סובלות מזה תקופה ארוכה מבעיות מבניות שהובילו למיתון וקיפאון בצמיחה ברבות ממדינות גוש האירו, כמו גם לחובות אדירים ואבטלה גבוהה. בניסיון להתמודד עם הבעיה הוריד הבנק המרכזי של גוש האירו (ECB) את הריבית לרמה של 0.05% והחל במהלך של רכישת נכסים בדומה ל-QE בארה"ב.

נגיד הבנק ציין, כי לאור מצב הכלכלה האירופית, הריבית צפויה להישאר ברמות שפל כאלו עוד תקופה ארוכה. המצב ביפן אינו שונה בהרבה, וגם שם לא ניתן לדבר כרגע בכלל על העלאת ריבית קרובה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

כאן יש להכניס למשוואה חזרה את המשק האמריקני. האם הריבית בארה"ב תוכל לעמוד בסוף 2015 על רמה של 1.375%, כשבאירופה וביפן היא תיוותר על רמת האפס?

על פי השוק התרחיש הזה אינו סביר. משמעותו התחזקות דרמטית של הדולר ביחס לאירו ולין היפני המייצגים שתיים מהכלכלות הגדולות ביותר בעולם. נהוג לציין, כי הצרכן האמריקני מהווה 70% מכלכלת ארה"ב, אולם הייצוא מהווה כ-15% - חלק קטן יותר אך לא מבוטל - והוא צפוי לחטוף מכה קשה בתרחיש שכזה. חולשת הדולר בשנים האחרונות הביאה לא מעט חברות אמריקניות להחזיר את הייצור הביתה לארה"ב. התחזקות הדולר תהפוך מחדש את הגלגל, וזו אינו בשורה טובה לשוק העבודה.

כמו כן חשוב לזכור שהדולר הינו מטבע הסחר העולמי ומחירי סחורות כגון נפט, חיטה, נחושת ועוד נקובים בדולר. בהודעות הריבית שלו נוהג הפד לציין באופן קבוע כי מטרתו להשיג אינפלציה של כ-2% במשק האמריקני. המשך התחזקות המטבע האמריקני משמעותה ירידה נוספת במחירי הסחורות, אשר תגרור גם ירידה בשיעור האינפלציה.

רק לאחרונה הגיעה האינפלציה בארה"ב לרמה של כ-2%, והעלאת ריבית עלולה להוריד אותה בחזרה מרמה זו בצורה ניכרת. קצב צמיחת התוצר האמריקני גם הוא אינו גבוה דיו, ול-2015 צפוי לעמוד על כ-2.6%. העלאת ריבית עלולה אם כן לדכא, הן את צמיחת התוצר והן את האינפלציה לרמות נמוכות מהרצוי.

כדי לעצור התחזקות כזו של הדולר יידרשו האירופאים והיפנים להעלות גם הם את הריביות בשטחם, ולמנוע את פתיחת הפער מול האמריקנים. הנתונים הכלכליים המתפרסמים באירופה וביפן חדשות לבקרים מעידים כי בעתיד הקרוב מהלך כזה לא רק שאינו צפוי, אלא שבכלל אינו אפשרי.

שוק האג"ח יודע כנראה לקרוא את המפה כפי שצריך - תחזיות הפד לחוד והמציאות לחוד. חוק הכלים השלובים לא יאפשר לארה"ב להכנס למסלול צמיחה מואץ ולהעלות ריבית מבלי שכלכלות אחרות בעולם יהיו בריאות מספיק כדי לעשות זאת גם בעצמן. בעוד כשנה ניווכח מי צודק.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    ברננקיס 2 01/10/2014 12:55
    הגב לתגובה זו
    אכן נכון להסתכל על הממוצע (כי זו הריבית הקצרה). וניתן גם לראות מעקום התשואות שהשוק מתמחר את הריבית לשנה בעוד שנה סביב 1% (ריבית לשנתיים כפול שתיים פחות ריבית לשנה ) שזה נמוך מ 1.25%- בקיצור ניתוח נכון, קבל התנצלותי
  • 5.
    ברננקיס 01/10/2014 12:46
    הגב לתגובה זו
    יקירי לפי הניתוח שלך הערכת הפד מדברת על ריבית ממוצעת של 0.76 לשנתיים. כלומר 0.38 לשנה. השוק לדבריך מתמחר 0.55 (לשנה!) על אג"ח לשנתיים ולכן המסקנה היא שהשוק מתמחר קצב העלאת ריבית מהירה ממה שמעריך הפד ולא איטית ממנה כפי שהסקת. האם אני טועה?
  • 4.
    אבי חי 28/09/2014 22:50
    הגב לתגובה זו
    מעניין ותמציתי. ביג לייק
  • 3.
    סחר מכר 28/09/2014 22:43
    הגב לתגובה זו
    להפך השוק עלה מ-2.3 ל-2.65 בפרק זמן קצר מאד - וזה אומר ההפך ממה שאמרת , כמו כן הנסיקה בדולר סותרת את כל התיזה שלך.
  • 2.
    אורי. 28/09/2014 14:07
    הגב לתגובה זו
    לא לקח את כל מה שמנית בחשבון? הריבית בארה"ב יכולה לעלות ובאירופה להשאר אפסית כמו שהריבית ביפן כבר המון שנים על האפס- אין קשר בין הדברים. ולגבי האג"ח- הציפיות שם יכולות להשתנות מהר מאוד כפי שקרה בקיץ 2013. כמו כן אני מאמין שהחברות בארה"ב יגדרו את עצמן מפני התחזקות הדולר הרי גם הם לא חשבו שהריבית תהיה אפסית לנצח.
  • 1.
    כתוב יפה ומעניין (ל"ת)
    Z 28/09/2014 12:25
    הגב לתגובה זו
בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.