ניהול כספים פנסיונים כחלק מהתפלגות סיכונים כוללת

ירון שמיר, מומחה לענייני פנסיה של Bizportal, מתייחס לחשיבות ניהול כספי החיסכון הפנסיוני כחשיבות ניהול הכספים בבנק
ירון שמיר |
נושאים בכתבה חיסכון פנסיוני

לחלק גדול מהאוכלוסיה התיק הפנסיוני והסכום הצבור בו מהווה חלק נכבד מסך כל ההון שברשותנו. למרות זאת, בעוד שלגבי הכסף המזומן, המופקד בחשבון הבנק, אנחנו מקדישים זמן לניהולו, רמת החשיבה שאנו מקדישים לחיסכון הפנסיוני היא מועטה בלבד אם בכלל.

לדוגמא, פעמים רבות אנו שומעים על לקוחות המדברים על הצלחתם בחיסכון הירידה בתיק ההשקעות שלהם, בעוד שבראיה כוללת אותו כסף מהווה חלק קטן מסך ההון הצבור שנמצא בחסכון הפנסיוני, שלכאורה הלקוח כלל לא מתייחס לכך שהוא ספג ירידות. לעיתים מדובר בירידה גדולה פי כמה מאשר התיק המנוהל.

אם אנו באים לבדוק את הסיבות להתנהלות זו, או יותר נכון לחוסר ההתנהלות, ניתן למצוא כמה סיבות:

- חלק מהתיק הפנסיוני אינו ניתן למימוש, ועל כן טווח ההשקעה צריך להיות לטווח אורך יותר. כסף עם טווח השקעה ארוך יותר, צריך יכול להיות מנוהל במדיניות השקעה שונה מאשר כסף שטווח ההשקעה שלו קצר יותר. אבל איך ניתן להסביר זאת במקרים של אנשים מבוגרים אשר הכסף הפנסיוני זמין להם, או לחילופין ההתנהלות של חלק מהאוכלוסיה לגבי קופות גמל וקרנות השתלמות, שכבר הגיעו לתקופת השימוש בהן? האם לא יותר נכון להסתכל על קופות אלו והתיק החופשי כ"חבילה אחת" ולנסות למקסם את המיטב משני האפיקים? אולי כדאי שבמדיניות השקעות מסוימות רוב הכסף "המסוכן" יהיה דווקא במסלול הפנסיוני שנהנה מפטור ממס רווח הון ומניכוי מס במקור על פעולות שנעשיות בקופה?

- אנחנו פחות רגישים לכסף שאיננו רואים אותו ביום יום ואינו נמצא בחשבון הבנק שלנו ("פחות זמין") - סיבה שאוביקטיבית כנראה גורמת לכך שלא נשקיע את אותה תשומת לב כמו בשאר ההון שצברנו. אך יש לקחת בחשבון שלמרות שסיבה זו מובנת, מבחינה כלכלית היא שגויה. למרות שלכאורה אנו אנחנו חושבים שאנחנו לא חשופים לשוק, כי שינינו את הרכב תיק ההשקעות, החשיפה שלנו לשוק ההון משמעותית.

- אין לנו מידע על התשואות של החסכון הפנסיוני שלנו. נכון, רמת המידע לגביו אינה מתעדכנת ברמה היומיומית ברוב הקופות, אך קיימות מערכות המופעלות על ידי משרד האוצר (גמל נט, פנסיה נט, ביטוח נט) אשר מתעדכנות מידי חודש, ונותנות לנו מידע על המכשירים הפנסיונים ברמה של 12 החודשיים האחרונים, 5 השנים האחרונות ו-3 השנים האחרונות כולל מדדי סיכון של הקופה ומדדים נוספים.

- חלק נכבד מקופות הגמל, קרנות ההשתלמות, פוליסות הביטוח וקרנות הפנסיה מפעילות מסלולים יחודיים, אשר מאפשרים ללקוח לבחור רמת סיכון בו הוא רוצה להיות, לבחור חשיפת יתר למדד, לשקל למניות ועוד. אלה משתכללים וכדאי לעקוב אחריהם על מנת שנוכל לנצל את היתרונות הגלומים במסלולים אלו.

שוב לזכור, חלק מהכסף הפנסיוני (בהתאם למה שנקבע בתקנות) ניתן לנהל בניהול בשיטת IRA המאפשרת לבחור את התפלגות ההשקעות שלו כולל בחירת נכסים ספציפית (כפוף כמובן לתקנות) בהתאם לאופי ניהול ההשקעות שלו. במסלולי ה-IRA ניתן כמובן גם לראות את התשואות ברמה יומית. כמובן שכאן שוב המקום להזכיר את יתרונות קופות הגמל בהיותן פטורות ממס רווח הון.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

לסיכום, אי אפשר להתעלם ממרכיב התיק הפנסיוני בהתפלגות ההשקעות הכוללת שלנו. יחד עם זאת, פעמים רבות אנו בוחרים שלא ל"נהל" את החסכון הפנסיוני, וכתוצאה מכך לא רק שאיננו ממקסמים את יכולתנו להשיא תשואה על התיק, אלא מתעלמים גם מהיתרונות הגלומים בקופות ואיננו מנצלים אותן.

כמובן שמדובר בנושא מורכב ואינו פשוט, ועל כן יש לקבל הכוונה מאנשי מקצוע אשר מכירים את השוק והמכשירים הפנסיונים על מנת למנוע נזקים על ידי שימוש לא נכון במכשירים. יחד עם זאת, אין זה אומר שרק בגלל שהנושא מורכב כדאי להתעלם ממנו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.