אילון מאסק בדרך לשווי של חצי טריליון דולר
הונו של אילון מאסק, המיליארדר הדומיננטי בעולם הטכנולוגיה, נמצא על סף אבן דרך היסטורית. מאז בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ב-5 בנובמבר, הונו של מאסק זינק ב-84% מ-264 מיליארד דולר לשיא של 486 מיליארד דולר ביום שלישי, לפני שירד ל-458 מיליארד דולר בעקבות הירידות החדות בשוק ביום רביעי.
חברת המחקר הניו יורקית Altrata, העוקבת אחר נתוני עשירי העולם, אישרה את מעמדו של מאסק כאדם העשיר בעולם וציינה כי רמת העושר שלו חסרת תקדים בהיסטוריה. מאסק, שתרם לפחות 250 מיליון דולר לקמפיין הנשיאותי של טראמפ דרך שתי קבוצות פוליטיות, נהנה מזינוק של כ-75% במניית טסלה מאז הבחירות. במקביל, הנפקה משנית של מניות SpaceX העריכה את החברה הפרטית בשווי של 350 מיליארד דולר.
עסקי החלל והבינה המלאכותית עזרו
עסקת SpaceX מה-10 בדצמבר העלתה את שווי החברה ב-100 מיליארד דולר, מה שהוביל לעלייה מוערכת של 40 מיליארד דולר בהונו של מאסק. בנוסף, חברת הבינה המלאכותית הפרטית שלו, X.ai, גייסה 6 מיליארד דולר מ-97 משקיעים, מה שהעלה את שווייה ליותר מ-40 מיליארד דולר.
השיא הקודם בהונו של מאסק נרשם ב-3 בנובמבר 2021, כשהגיע ל-336 מיליארד דולר. שלושה ימים לאחר מכן, הוא התחייב למכור 10% ממניות טסלה שלו אם משתמשי טוויטר יסכימו לכך, מה שהוביל לירידה של כ-15% במחיר המניה.
- למה עליבאבא מזנקת ונובו צונחת ומה קורה במניות הבולטות בוול סטריט?
- מאסק חושף: טסלה מרחיבה את פיתוח שבבי ה-AI שלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחילת 2024, הונו של מאסק עמד על 229 מיליארד דולר, והגיע לשפל של 166 מיליארד דולר ב-24 באפריל. עם זאת, החלטה משפטית מה-3 בדצמבר דחתה שוב את חבילת התגמול שלו מ-2018 כמנכ"ל טסלה, שכללה 304 מיליון אופציות למניות טסלה. חבילת האופציות, שאושרה פעמיים על ידי בעלי המניות לאחר שהשופטת מקורמיק ביטלה אותה בינואר, נסחרת כעת בשווי של כ-122 מיליארד דולר. בלומברג לא הסירה את האופציות מחישובי העושר של מאסק מכיוון שצפוי ערעור על ההחלטה המשפטית השנייה.
מדד המיליארדרים של בלומברג מחשב את השווי הנקי על ידי שקלול נכסים ציבוריים, פרטיים ומזומנים. הונו של מאסק כולל אחזקה של 13% בטסלה (ללא אופציות), כ-42% ב-SpaceX, וכ-79% ב-X (לשעבר טוויטר).
הקרבה של מאסק לנשיא הנבחר העניקה למשקיעים ביטחון בנוגע למסלול העסקי של חברותיו, במיוחד טסלה, למרות הבעת הסלידה של טראמפ מרכבים חשמליים וזיכויי מס לרכבים חשמליים. אנליסט בייר, בן קאלו, העלה את מחיר היעד למניית טסלה ל-480 דולר מ-280 דולר, וציין כי "הקשרים של מאסק עם הנשיא הנבחר טראמפ הגבירו את הזרקור על טסלה וזכו לתגובה חיובית ביותר במניה מאז הבחירות."
- גוגל מאיימת על OpenAI ומפילה את סופטבנק
- אנבידיה - תחילת הסוף? גוגל תספק שבבי AI למטא
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר
השפעתה המלאה של מעורבותו הפוליטית של מאסק על עסקיו והונו טרם התבררה. מוקדם יותר ביום חמישי, הסנטור הרפובליקני ראנד פול העלה את הרעיון שמאסק יכהן כיו"ר בית הנבחרים, תפקיד שלכאורה אינו דורש חברות בקונגרס.
המשמעות של מאסק כיו"ר בית הנבחרים
הצעתו המפתיעה של הסנטור למנות את מאסק ליו"ר בית הנבחרים מעלה שאלות מהותיות לגבי עתידה של טסלה. מאסק, שכבר מנהל אימפריה של חברות הכוללת את SpaceX, xAI ו-X, צפוי גם לעמוד בראש המחלקה החדשה ליעילות ממשלתית בממשל טראמפ הנכנס. תפקיד יו"ר בית הנבחרים, הדורש נוכחות של כחצי שנה בוושינגטון ואחריות על סדר היום הפוליטי, יהיה אתגר משמעותי נוסף בלוח הזמנים העמוס של המיליארדר.
למרות החששות המובנים מאובדן מנכ"ל לתקופות ארוכות, רבים ממשקיעי טסלה עשויים דווקא לתמוך במהלך. מניית החברה כבר נהנית מהקשרים הפוליטיים המתהדקים של מאסק, עם עלייה של 77% מאז בחירתו של טראמפ בתחילת נובמבר. המשקיעים מזהים פוטנציאל משמעותי בקשר המתהדק בין מאסק לנשיא הנבחר, במיוחד בתחום הרכב האוטונומי, שם טסלה מתכננת להשיק שירות רובוטקסי בסוף 2025.
"אפקט X" משחק תפקיד מכריע בתמיכה הפוטנציאלית במהלך. עם 208 מיליון עוקבים ברשת החברתית, רבים מהם תומכים פוליטיים נלהבים ומשקיעים בטסלה, למאסק יש בסיס תמיכה משמעותי. הנתונים מראים כי כ-40% ממניות החברה מוחזקות בידי משקיעים קטנים - כפול מהממוצע בחברות טכנולוגיה גדולות אחרות.
עם זאת, השוק נראה ספקני לגבי התרחיש. דן אייבס, אנליסט בוודבוש, התייחס להצעה כ"תסריט לנטפליקס" יותר מאשר אפשרות מציאותית, למרות שהוא מאמין שלמאסק יהיה תפקיד משמעותי בממשל טראמפ.
- 1.עולם מושחת (ל"ת)אור 21/12/2024 01:07הגב לתגובה זו

מה צפוי ב-S&P 500 - האם יצא מספיק אוויר מהבלון?
לאחרונה נערכנו ליציאת אוויר מוול סטריט ואוויר אכן יצא. השאלה האם יצא מספיק? הנה התובנות שלנו
ובכן, הגענו ליעד הפיבונאצ׳י הראשון לירידה באזור ה-6480, מבחינה סטטיסטית התנודה למטה הייתה קיצונית וביום שישי היה יום היפוך (סגירה חיובית מעל הפתיחה) כך שיש סיכוי שלטווח הקצר נושפי האוויר ירגעו. שבירה של 6480 תלמד על 6200 כעל היעד הבא. איתות חיובי יהיה מעל 6720.
6480-6720 הם לפיכך גבולות המעקב שלנו לתחילת שבוע המסחר ומפה נמשיך.
מה אומרות המניות המופלאות
הגם שמבחינתי תשומת הלב המוגברת למניות ה״מופלאות״ היא בעיקר עניין למערכת היחסים בין תקשורת פיננסית לקוראים (שכן יש מלא מניות מעניינות לתיק) אז שמבחינת אומדן סיכויי השוק לעלות או לרדת יש לניתוח המצרפי שלהן משמעות. נעבור עליהן ביחד ונסכם.
- AAPL: מצב טכני מורכב שכן היא ברמת שיא אבל יש אופטימיות כל עוד מעל 260. שם אותה בצד הירוק בינתיים.
- הנאסד״ק קפץ ב-2.7%; אלפאבית זינקה ב-6%, טסלה עם 7%, ברודקום טסה ב-11%
- לקראת שבוע מסחר קצר ועמוס - מה חושבים האנליסטים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- AMZN: מעל רמת תמיכה ואין סיבה שלא תהיה בצד הירוק כרגע.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
