אילון מאסק
צילום: טוויטר

אילון מאסק בדרך לשווי של חצי טריליון דולר

הונו של האדם העשיר בעולם זינק ב-84% מאז בחירת טראמפ; העלייה החדה במניית טסלה והערכת שווי גבוהה ל-SpaceX מניעות את העושר חסר התקדים של המיליארדר שתרם רבע מיליארד דולר לקמפיין הנשיא הנבחר
אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה אילון מאסק טראמפ

הונו של אילון מאסק, המיליארדר הדומיננטי בעולם הטכנולוגיה, נמצא על סף אבן דרך היסטורית. מאז בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ב-5 בנובמבר, הונו של מאסק זינק ב-84% מ-264 מיליארד דולר לשיא של 486 מיליארד דולר ביום שלישי, לפני שירד ל-458 מיליארד דולר בעקבות הירידות החדות בשוק ביום רביעי.

חברת המחקר הניו יורקית Altrata, העוקבת אחר נתוני עשירי העולם, אישרה את מעמדו של מאסק כאדם העשיר בעולם וציינה כי רמת העושר שלו חסרת תקדים בהיסטוריה. מאסק, שתרם לפחות 250 מיליון דולר לקמפיין הנשיאותי של טראמפ דרך שתי קבוצות פוליטיות, נהנה מזינוק של כ-75% במניית טסלה מאז הבחירות. במקביל, הנפקה משנית של מניות SpaceX העריכה את החברה הפרטית בשווי של 350 מיליארד דולר.

 

עסקי החלל והבינה המלאכותית עזרו

עסקת SpaceX מה-10 בדצמבר העלתה את שווי החברה ב-100 מיליארד דולר, מה שהוביל לעלייה מוערכת של 40 מיליארד דולר בהונו של מאסק. בנוסף, חברת הבינה המלאכותית הפרטית שלו, X.ai, גייסה 6 מיליארד דולר מ-97 משקיעים, מה שהעלה את שווייה ליותר מ-40 מיליארד דולר.

השיא הקודם בהונו של מאסק נרשם ב-3 בנובמבר 2021, כשהגיע ל-336 מיליארד דולר. שלושה ימים לאחר מכן, הוא התחייב למכור 10% ממניות טסלה שלו אם משתמשי טוויטר יסכימו לכך, מה שהוביל לירידה של כ-15% במחיר המניה.

בתחילת 2024, הונו של מאסק עמד על 229 מיליארד דולר, והגיע לשפל של 166 מיליארד דולר ב-24 באפריל. עם זאת, החלטה משפטית מה-3 בדצמבר דחתה שוב את חבילת התגמול שלו מ-2018 כמנכ"ל טסלה, שכללה 304 מיליון אופציות למניות טסלה. חבילת האופציות, שאושרה פעמיים על ידי בעלי המניות לאחר שהשופטת מקורמיק ביטלה אותה בינואר, נסחרת כעת בשווי של כ-122 מיליארד דולר. בלומברג לא הסירה את האופציות מחישובי העושר של מאסק מכיוון שצפוי ערעור על ההחלטה המשפטית השנייה.

מדד המיליארדרים של בלומברג מחשב את השווי הנקי על ידי שקלול נכסים ציבוריים, פרטיים ומזומנים. הונו של מאסק כולל אחזקה של 13% בטסלה (ללא אופציות), כ-42% ב-SpaceX, וכ-79% ב-X (לשעבר טוויטר).

הקרבה של מאסק לנשיא הנבחר העניקה למשקיעים ביטחון בנוגע למסלול העסקי של חברותיו, במיוחד טסלה, למרות הבעת הסלידה של טראמפ מרכבים חשמליים וזיכויי מס לרכבים חשמליים. אנליסט בייר, בן קאלו, העלה את מחיר היעד למניית טסלה ל-480 דולר מ-280 דולר, וציין כי "הקשרים של מאסק עם הנשיא הנבחר טראמפ הגבירו את הזרקור על טסלה וזכו לתגובה חיובית ביותר במניה מאז הבחירות."

קיראו עוד ב"גלובל"

השפעתה המלאה של מעורבותו הפוליטית של מאסק על עסקיו והונו טרם התבררה. מוקדם יותר ביום חמישי, הסנטור הרפובליקני ראנד פול העלה את הרעיון שמאסק יכהן כיו"ר בית הנבחרים, תפקיד שלכאורה אינו דורש חברות בקונגרס.

 

המשמעות של מאסק כיו"ר בית הנבחרים

הצעתו המפתיעה של הסנטור למנות את מאסק ליו"ר בית הנבחרים מעלה שאלות מהותיות לגבי עתידה של טסלה. מאסק, שכבר מנהל אימפריה של חברות הכוללת את SpaceX, xAI ו-X, צפוי גם לעמוד בראש המחלקה החדשה ליעילות ממשלתית בממשל טראמפ הנכנס. תפקיד יו"ר בית הנבחרים, הדורש נוכחות של כחצי שנה בוושינגטון ואחריות על סדר היום הפוליטי, יהיה אתגר משמעותי נוסף בלוח הזמנים העמוס של המיליארדר.

למרות החששות המובנים מאובדן מנכ"ל לתקופות ארוכות, רבים ממשקיעי טסלה עשויים דווקא לתמוך במהלך. מניית החברה כבר נהנית מהקשרים הפוליטיים המתהדקים של מאסק, עם עלייה של 77% מאז בחירתו של טראמפ בתחילת נובמבר. המשקיעים מזהים פוטנציאל משמעותי בקשר המתהדק בין מאסק לנשיא הנבחר, במיוחד בתחום הרכב האוטונומי, שם טסלה מתכננת להשיק שירות רובוטקסי בסוף 2025.

"אפקט X" משחק תפקיד מכריע בתמיכה הפוטנציאלית במהלך. עם 208 מיליון עוקבים ברשת החברתית, רבים מהם תומכים פוליטיים נלהבים ומשקיעים בטסלה, למאסק יש בסיס תמיכה משמעותי. הנתונים מראים כי כ-40% ממניות החברה מוחזקות בידי משקיעים קטנים - כפול מהממוצע בחברות טכנולוגיה גדולות אחרות.

עם זאת, השוק נראה ספקני לגבי התרחיש. דן אייבס, אנליסט בוודבוש, התייחס להצעה כ"תסריט לנטפליקס" יותר מאשר אפשרות מציאותית, למרות שהוא מאמין שלמאסק יהיה תפקיד משמעותי בממשל טראמפ. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עולם מושחת (ל"ת)
    אור 21/12/2024 01:07
    הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אסיה בורסות (גרוק)אסיה בורסות (גרוק)

ירידות חדות באסיה בעקבות וול סטריט; הדולר קופץ

אחרי יום שנפתח חיובי ונסגר שלילי בוול סטריט, האווירה השלילית מגיעה גם לשווקים במזרח שסגרו בירידות חדות; ההשפעה מורגשת גם בדולר שמתחזק גם מול השקל; החוזים מתקנים מעט מהירידות של אתמול ועולים עד 0.3%, ומה עם שוק הקריפטו?

תמיר חכמוף |

המסחר באסיה נסגר בירידות חדות, כשהשוק האזורי מהדהד את המהפך בוול סטריט ואת השינוי החד במניות ה-AI. אחרי תחילת מסחר חיובית בארה״ב, אחרי דוחות אנבידיה שהכו את התחזיות, המשקיעים קיבלו בסוף את התסריט הפחות אופטימי: מניות הטכנולוגיה איבדו גובה במהירות, תקוות להורדת ריבית בדצמבר כמעט התפוגגו, והסנטימנט הגלובלי התהפך. הנתונים החזקים משוק העבודה בארה״ב דחפו את הצפי להפחתת ריבית לינאור במקרה הטוב, והמעבר החד במדדים, מעלייה של 2% לירידות של 2%, יצר אפקט שלילי שהגיע ישירות לאסיה.

הירידות בוול סטריט מובילות את הדולר להתחזק, והוא נסחר הבוקר סביב 3.28 שקל לדולר, עלייה של כ-0.8% (לעמוד שער הדולר). העלייה הזו מגיעה  אחרי שרק לפני ימים אחדים הדולר כבר היה מתחת ל-3.2 שקלים. מה שגרם לשינוי המגמה הוא הירידות בוול סטריט. כאשר שוקי המניות בארה״ב יורדים, החשיפה הדולרית של המוסדיים המקומיים קטנה, ולכן הם רוכשים דולרים כדי להשיב אותה לרמה הרצויה, תהליך שמחזק את המטבע האמריקאי. המהלך קורה באופן הפוך בזמן עליות בשוק. להרחבה - שער הדולר מזנק ב-0.8% ל-3.28

באירופה המסחר צפוי להיפתח בירידות, ברקע הירידות החדות בוול סטריט ובאסיה. החוזים על מדד היורוסטוקס 50 מאבד כ-1.4%, וברחבי אירופה החוזים מצביעים על פתיחה שלילית של 0.8-1.5% במדדים המובילים.

המסחר באסיה

יפן נפלה 2.3% בניקיי בהובלת קריסה של מעל 10% בסופטבנק, וירידות כבדות באדוונטסט, טוקיו אלקטרון ולייזרטק. במקביל, נתוני אינפלציה גבוהים מהצפוי חיזקו את ההערכות כי הבנק המרכזי מתקרב להעלאת ריבית נוספת, תרחיש שמוסיף לחץ על שוק כבר לחוץ. 

בדרום קוריאה התמונה הייתה אף קיצונית יותר: הקוספי נפל בכ-3.8%, כשהסנטימנט כלפי מניות שבבים, במיוחד סמסונג ו-SK הייניקס היה שלילי בהמשך לירידות במניות הטכנולוגיה בוול סטריט.