אילון מאסק
צילום: טוויטר

אילון מאסק בדרך לשווי של חצי טריליון דולר

הונו של האדם העשיר בעולם זינק ב-84% מאז בחירת טראמפ; העלייה החדה במניית טסלה והערכת שווי גבוהה ל-SpaceX מניעות את העושר חסר התקדים של המיליארדר שתרם רבע מיליארד דולר לקמפיין הנשיא הנבחר
אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה אילון מאסק טראמפ

הונו של אילון מאסק, המיליארדר הדומיננטי בעולם הטכנולוגיה, נמצא על סף אבן דרך היסטורית. מאז בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ב-5 בנובמבר, הונו של מאסק זינק ב-84% מ-264 מיליארד דולר לשיא של 486 מיליארד דולר ביום שלישי, לפני שירד ל-458 מיליארד דולר בעקבות הירידות החדות בשוק ביום רביעי.

חברת המחקר הניו יורקית Altrata, העוקבת אחר נתוני עשירי העולם, אישרה את מעמדו של מאסק כאדם העשיר בעולם וציינה כי רמת העושר שלו חסרת תקדים בהיסטוריה. מאסק, שתרם לפחות 250 מיליון דולר לקמפיין הנשיאותי של טראמפ דרך שתי קבוצות פוליטיות, נהנה מזינוק של כ-75% במניית טסלה מאז הבחירות. במקביל, הנפקה משנית של מניות SpaceX העריכה את החברה הפרטית בשווי של 350 מיליארד דולר.

 

עסקי החלל והבינה המלאכותית עזרו

עסקת SpaceX מה-10 בדצמבר העלתה את שווי החברה ב-100 מיליארד דולר, מה שהוביל לעלייה מוערכת של 40 מיליארד דולר בהונו של מאסק. בנוסף, חברת הבינה המלאכותית הפרטית שלו, X.ai, גייסה 6 מיליארד דולר מ-97 משקיעים, מה שהעלה את שווייה ליותר מ-40 מיליארד דולר.

השיא הקודם בהונו של מאסק נרשם ב-3 בנובמבר 2021, כשהגיע ל-336 מיליארד דולר. שלושה ימים לאחר מכן, הוא התחייב למכור 10% ממניות טסלה שלו אם משתמשי טוויטר יסכימו לכך, מה שהוביל לירידה של כ-15% במחיר המניה.

בתחילת 2024, הונו של מאסק עמד על 229 מיליארד דולר, והגיע לשפל של 166 מיליארד דולר ב-24 באפריל. עם זאת, החלטה משפטית מה-3 בדצמבר דחתה שוב את חבילת התגמול שלו מ-2018 כמנכ"ל טסלה, שכללה 304 מיליון אופציות למניות טסלה. חבילת האופציות, שאושרה פעמיים על ידי בעלי המניות לאחר שהשופטת מקורמיק ביטלה אותה בינואר, נסחרת כעת בשווי של כ-122 מיליארד דולר. בלומברג לא הסירה את האופציות מחישובי העושר של מאסק מכיוון שצפוי ערעור על ההחלטה המשפטית השנייה.

מדד המיליארדרים של בלומברג מחשב את השווי הנקי על ידי שקלול נכסים ציבוריים, פרטיים ומזומנים. הונו של מאסק כולל אחזקה של 13% בטסלה (ללא אופציות), כ-42% ב-SpaceX, וכ-79% ב-X (לשעבר טוויטר).

הקרבה של מאסק לנשיא הנבחר העניקה למשקיעים ביטחון בנוגע למסלול העסקי של חברותיו, במיוחד טסלה, למרות הבעת הסלידה של טראמפ מרכבים חשמליים וזיכויי מס לרכבים חשמליים. אנליסט בייר, בן קאלו, העלה את מחיר היעד למניית טסלה ל-480 דולר מ-280 דולר, וציין כי "הקשרים של מאסק עם הנשיא הנבחר טראמפ הגבירו את הזרקור על טסלה וזכו לתגובה חיובית ביותר במניה מאז הבחירות."

קיראו עוד ב"גלובל"

השפעתה המלאה של מעורבותו הפוליטית של מאסק על עסקיו והונו טרם התבררה. מוקדם יותר ביום חמישי, הסנטור הרפובליקני ראנד פול העלה את הרעיון שמאסק יכהן כיו"ר בית הנבחרים, תפקיד שלכאורה אינו דורש חברות בקונגרס.

 

המשמעות של מאסק כיו"ר בית הנבחרים

הצעתו המפתיעה של הסנטור למנות את מאסק ליו"ר בית הנבחרים מעלה שאלות מהותיות לגבי עתידה של טסלה. מאסק, שכבר מנהל אימפריה של חברות הכוללת את SpaceX, xAI ו-X, צפוי גם לעמוד בראש המחלקה החדשה ליעילות ממשלתית בממשל טראמפ הנכנס. תפקיד יו"ר בית הנבחרים, הדורש נוכחות של כחצי שנה בוושינגטון ואחריות על סדר היום הפוליטי, יהיה אתגר משמעותי נוסף בלוח הזמנים העמוס של המיליארדר.

למרות החששות המובנים מאובדן מנכ"ל לתקופות ארוכות, רבים ממשקיעי טסלה עשויים דווקא לתמוך במהלך. מניית החברה כבר נהנית מהקשרים הפוליטיים המתהדקים של מאסק, עם עלייה של 77% מאז בחירתו של טראמפ בתחילת נובמבר. המשקיעים מזהים פוטנציאל משמעותי בקשר המתהדק בין מאסק לנשיא הנבחר, במיוחד בתחום הרכב האוטונומי, שם טסלה מתכננת להשיק שירות רובוטקסי בסוף 2025.

"אפקט X" משחק תפקיד מכריע בתמיכה הפוטנציאלית במהלך. עם 208 מיליון עוקבים ברשת החברתית, רבים מהם תומכים פוליטיים נלהבים ומשקיעים בטסלה, למאסק יש בסיס תמיכה משמעותי. הנתונים מראים כי כ-40% ממניות החברה מוחזקות בידי משקיעים קטנים - כפול מהממוצע בחברות טכנולוגיה גדולות אחרות.

עם זאת, השוק נראה ספקני לגבי התרחיש. דן אייבס, אנליסט בוודבוש, התייחס להצעה כ"תסריט לנטפליקס" יותר מאשר אפשרות מציאותית, למרות שהוא מאמין שלמאסק יהיה תפקיד משמעותי בממשל טראמפ. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עולם מושחת (ל"ת)
    אור 21/12/2024 01:07
    הגב לתגובה זו
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


טסלה Y   (טסלה)
צילום: טסלה Y (טסלה)

דויטשה בנק מציב את טסלה בראש רשימת מניות הרכב ל-2026 - לא בגלל הרכבים

"השוק יתמקד בבינה מלאכותית, רובוטים ותחבורה אוטונומית - גם אם מכירת רכבים תיחלש", והפתעה - מה מחיר היעד הממוצע למניית טסלה?



מנדי הניג |


עם סיום שנת 2025, דויטשה בנק מפרסם את התחזית השנתית לתחום הרכב ומפתיע עם בחירה לא טריוויאלית: טסלה היא מניית הרכב המומלצת ביותר לשנת 2026. ההמלצה מגיעה דווקא בעיתוי שבו פעילות הרכב צפויה להיחלש, בעיקר על רקע ירידה בלחץ הרגולטורי סביב אקלים, תחרות אגרסיבית בסין ותחזיות קונסרבטיביות למכירות.

אבל האנליסט אדיסון יו, שמוביל את התחום בבנק, כלל לא מתמקד בשורת ההכנסות מהמכוניות. עבורו, טסלה הפכה לחברת טכנולוגיה עמוקה שמתבססת על יכולות ליבה בבינה מלאכותית, תחבורה אוטונומית ורובוטיקה. "במידה והסביבה המאקרו־כלכלית לא תשתנה מהותית, המשקיעים ימשיכו להתעלם מחולשה במכירות רכבים ולמקד את המבט בהזדמנויות הטכנולוגיות ארוכות הטווח", כותב יו.

הערכת השווי שמציג הבנק מחלקת את טסלה למרכיביה. פעילות הרכב, שעדיין מהווה את עיקר ההכנסות בפועל, מוערכת ב־175 דולר למניה. תחום האנרגיה מוערך ב־34 דולר, פעילות הרובוטקסי ב־148 דולר, ותחום הרובוטים האוטונומיים - בו טסלה עדיין נמצאת בשלב ניסיוני - מוערך ב־111 דולר נוספים.

סך הכול מדובר בהערכת שווי של 470 דולר למניה - מחיר יעד שמגלם פרמיה מסוימת, אך לא גבוהה, על פני מחיר השוק הנוכחי, שעומד סביב 445 דולר. אבל מאחורי המספרים מסתתרת תפיסת עולם: יו מעריך שהמשקיעים יעניקו ערך מהותי לפוטנציאל העתידי, גם אם הדרך לרווחים בפועל עוד ארוכה.

מבחינת תחום הרובוטים, יו צופה שטסלה תוכל לייצר מכירות של 55 מיליארד דולר עד 2035. את הערכת השווי הוא מבסס על מכפיל הכנסות עתידי של 22.5 - רמה שנחשבת לגבוהה במיוחד אך לא נדירה כשמדובר בתחומים עם פוטנציאל לשווקים של טריליוני דולרים.