סופר מיקרו
צילום: טוויטר

מירוץ נגד הזמן: סופר מיקרו נאבקת להציל את מעמדה בנאסד"ק

אם סופר מיקרו תימחק מהמסחר, זו תהיה הפעם השנייה בתולדותיה. החברה נמחקה מהמסחר באוגוסט 2018 בשל עיכוב בהגשת דוחות כספיים, אך הצליחה לחזור למסחר בינואר 2020
אדיר בן עמי | (1)

יצרנית השרתים סופר מיקרו קומפיוטר SUPER MICRO COMPUTER , שנחשבה לאחת המרוויחות הגדולות משיגעון הבינה המלאכותית, מצאה את עצמה במרוץ נגד הזמן להצלת הרישום שלה בבורסת הנאסד"ק. על פי הדיווחים, סופר מיקרו מתכננת להגיש עד יום שני תוכנית שתאפשר לה להמשיך להיסחר בבורסה.

הדרמה הנוכחית מהווה תפנית חדה בסיפור שהחל בצורה מבטיחה מאוד. בתחילת 2024, נראה היה כי החברה נמצאת בדרכה לשיאים חדשים, כאשר מנייתה הגיעה לשיא ב-13 במרץ עם עלייה מרשימה של 318% מתחילת השנה. האופטימיות סביב החברה הייתה מבוססת על הערכות אנליסטים מובילים. צוות המחקר של ג'יי פי מורגן החל לסקר את המניה במרץ עם המלצת "משקל יתר", תוך שהוא מציין את מעמדה המוביל של החברה בשוק המחשוב לבינה מלאכותית.

התגלגלות האירועים

אולם מאז, המניה רשמה צניחה דרמטית של 37% מתחילת השנה, פער של 355 נקודות אחוז בין השיא למחיר הנוכחי - הפער הגדול ביותר מבין כל חברות מדד S&P 500. הנפילה החדה החלה ב-6 באוגוסט, כאשר החברה דיווחה על ירידה משמעותית ברווחיות הגולמית לרבעון הרביעי, שהסתכמה ב-11.3% לעומת 17.1% בשנה הקודמת.

המכה הבאה הגיעה ב-27 באוגוסט, כאשר קרן המכירות בחסר Hindenburg Research פרסמה דוח שהצביע על "דגלים אדומים בולטים בהתנהלות החשבונאית" של החברה, כולל טענות לעסקאות עם צדדים קשורים שלא דווחו ובעיות בנושאי סנקציות ובקרת ייצוא. סופר מיקרו הכחישה את הטענות וטענה כי הדוח "מכיל הצהרות שקריות או לא מדויקות", אך יום לאחר פרסום הדוח הודיעה החברה על עיכוב בהגשת דוח ה-10-K השנתי שלה, בטענה כי היא זקוקה לזמן נוסף להערכת האפקטיביות של הבקרות הפנימיות שלה.

ב-17 בספטמבר קיבלה החברה מכתב מנאסד"ק המתריע כי היא אינה עומדת בכללי הרישום בבורסה המחייבים הגשת דוחות בזמן לרשות ניירות הערך האמריקאית. החברה קיבלה 60 ימים להגיש את הדוח המעוכב או להציג תוכנית להשגת עמידה בדרישות.

למרות הקשיים, החברה ביצעה פיצול מניות של 1:10 ב-1 באוקטובר, ומספר ימים לאחר מכן הודיעה על פריסת שרתים מקוררי נוזל עם יותר מ-100,000 יחידות עיבוד גרפי עבור מתקני בינה מלאכותית גדולים.

אולם ב-30 באוקטובר הגיעה מכה נוספת כאשר פירמת ראיית החשבון Ernst & Young, רואי החשבון המבקרים של החברה, התפטרה. EY הסבירה כי אינה יכולה עוד לסמוך על מצגי ההנהלה וועדת הביקורת. התפטרות רואי החשבון העלתה חששות כבדים בקרב המשקיעים לגבי יכולתה של החברה לעמוד בדד-ליין להישאר רשומה למסחר, שכן עולה השאלה כיצד תוכל להגיש דוחות כספיים לרשות ניירות ערך ללא רואה חשבון מבקר.

"עדכון עסקי" ושיחת משקיעים שנערכו בליל הבחירות, ב-5 בנובמבר, לא הצליחו לשפר את המצב. המניה צנחה ב-18% למחרת לאחר שתחזית ההכנסות הראשונית שפרסמה החברה החטיאה את הציפיות. ההנהלה הדגישה כי היא "עובדת בשקידה" למציאת רואה חשבון מבקר חדש, וכי תגיש תוכנית לנאסד"ק בנוגע להארכת מועד הגשת הדוחות. נאסד"ק מצידה סירבה להגיב.

קיראו עוד ב"גלובל"

ביום רביעי האחרון הוסיפה החברה שכבה נוספת למשבר כאשר הודיעה בדיווח לרשות ניירות ערך כי היא זקוקה לזמן נוסף להגשת טופס 10-Q עבור הרבעון האחרון.

 

השעון מתקתק

תקופת 60 הימים שהקציבה נאסד"ק מסתיימת היום (ראשון), מה שמותיר לחברה מעט מאוד זמן נוסף תחת כללי הרישום של הבורסה. אם סופר מיקרו תימחק מהמסחר, זו תהיה הפעם השנייה בתולדותיה. החברה נמחקה מהמסחר באוגוסט 2018 בשל עיכוב בהגשת דוחות כספיים, אך הצליחה לחזור למסחר בינואר 2020.

הסאגה של סופר מיקרו מדגימה את התנודתיות הקיצונית בשוק הטכנולוגיה, במיוחד בתחום הבינה המלאכותית. חברה שנחשבה לכוכבת עולה בתחילת השנה מצאה את עצמה במאבק על עצם המשך המסחר במניותיה.

האתגרים העומדים בפני החברה מורכבים: עליה למצוא רואה חשבון מבקר חדש, להשלים את הדוחות הכספיים המעוכבים, ולשכנע את נאסד"ק שהיא יכולה לעמוד בדרישות הרישום - כל זאת תחת לחץ זמן משמעותי. השאלה המרכזית כעת היא האם סופר מיקרו תצליח להימנע ממחיקה שנייה מהמסחר, או שמא תיאלץ לעבור תהליך ארוך של תיקון ליקויים לפני שתוכל לשוב למסחר בבורסה המרכזית.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 17/11/2024 22:29
    הגב לתגובה זו
    המנכ"ל והחברה בעיקבותיו הם הבעיה. חברה בבאלגן
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.