הודו
צילום: pixbay

תוצאות הבחירות המסתמנות בהודו יפגעו בחברות הביטחון הישראליות?

המדינה הענקית מאסיה מנהלת מסחר של נשק ומוצרים בטחוניים אחרים עם חברות ישראליות בהיקף של יותר מ-2 מיליארד דולר, היחלשות מפלגתו של ראש הממשלה מודי עשויה לפגוע בתעשיות הבטחוניות במדינה
עוזי גרסטמן | (2)

בזמן שספירת הקולות בבחירות בהודו נמשכת, מסתמן כי ראש הממשלה נרנדרה מודי והמפלגה ההינדית הלאומית שלו, BJP יזכו אך בפער קטן ממה שציפו. על פי ההערכות, התוצאות הצפויות והתחזקות האופוזיציה עשויה להשפיע באופן משמעותי על הכלכלה המקומית. רמז לכך התקבל הבוקר, כשהמדדים בבורסה ההודית נצבעו באדום. מי שעוד עשוי לשלם את מחיר המהפך המסוים הוא תקציב הביטחון של המדינה הענקית, אשר עשוי לקטון באופן משמעותי, וכפועל יוצא מכך להשפיע על התעשייה הביטחונית הישראלית, שנהנית מפעילות ענפה בהודו.

מבט על הנתונים מעלה, כי היצוא הביטחוני מישראל להודו מוערך ביותר מ-2 מיליארד דולר בשנה. למעשה, ישראל היא אחת מספקיות הנשק הגדולות ביותר של הודו, ומדורגת במקום הרביעי אחרי רוסיה, צרפת וארצות הברית. מנגד, הודו הינה בין חמש יבואניות הנשק הגדולות ביותר בעולם, עם תקציב ביטחון של יותר מ-70 מיליארד דולר. היחסים הביטחוניים בין המדינות כוללים גם שיתופי פעולה אסטרטגיים, כמו פיתוח וייצור משותף של כטב"מים וטילים באמצעות שותפויות עם חברות הודיות כמו אדאני גרופ, טאטא ואלפא דיזיין טכנולוג'יס.

בין הפרויקטים המרכזיים ניתן למנות את הייצור המשותף של הכטב"מים מסוג הרמס 900, שהשנה החל להיות מיוצר כולו במדינה, מערכות ההגנה האוויריות ברק, וטיל הנ"ט ספייק. בנוסף, הצבא ההודי עושה שימוש במערכות הדמיה תרמית ובאמצעי לחימה אחרים של חברות ישראליות במשימות בגבול עם סין וגם בעימות השנוי במחלוקת של צבא הודו בקשמיר.

תעשיה אווירית, רפאל וגם NSO

חברות בטחוניות ישראליות רבות עושות עסקים עם ממשלת הודו וצבאה. כך למשל, במרץ האחרון הכריזה התעשייה האווירית על השקת Aerospace Services India (ASI), החברה הבת ההודית שלה, בניו דלהי. ASI עוסקת במערכת ההגנה האווירית לטווח בינוני (MRSAM), מערכת מתקדמת וחדשנית המספקת הגנה אולטימטיבית נגד מגוון איומים אוויריים, ונמצאת בשימוש הצבא ההודי, חיל האוויר וחיל הים של המדינה. המערכת כוללת מכ"ם מתקדם מסוג Phased Array, מערכת פיקוד ושליטה, משגרים ניידים ומיירטים המצוידים בחיישן תדר רדיו מתקדם. מערכת MRSAM פותחה בשיתוף פעולה בין התעשייה האווירית ו-DRDO (ארגון המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו - מקבילתן ההודית של מפא״ת וסיב"ט) לשימוש מערכת הביטחון ההודית. התעשייה האווירית חתמה על החוזים לפרויקט הזה מול הודו בינואר 2019.

ביולי 2019 החלה רפאל להעביר הזמנות לחברה הבת שלה בהודו - KRAS, בהיקף של 100 מיליון דולר. החברה הבטחונית מייצרת שם מכלולי אלקטרוניקה למערכת ברק 8 של התעשייה האווירית, במסגרת חוזה עם צבא היבשה וחיל האוויר ההודי שבו משמשת רפאל ספק משנה. KRAS, היא פרי שיתוף פעולה עסקי של רפאל וקבוצת קליאני, שהוקמה לטובת ייצור, תחזוק ותמיכה במערכות של רפאל המיוצרות בהודו, במסגרת קשת העסקים הרחבה של רפאל אל מול מערכת הביטחון בהודו. KRAS הקימה מפעל ייצור משוכלל שייתן שירות הנדסי ותמיכה ארוכת טווח במחזור החיים של המערכות המסופקות לצבא ההודי. במסגרת השותפות גם בוצעה העברת ידע והכשרת כוח אדם הודי לפרויקט.

החברה גם מכרה להודו באוקטובר 2022 מערכות לזיהוי של מכשולים על מסילות רכבת בהיקף של כמיליון דולר. מדובר על מערכת שפיתחה אלתא, החברה הבת של התעשייה האווירית, שנועדה לזהות ולהתריע מפני עצמים שונים שנמצאים על המסילה - החל מחלקי מתכת או סלעים ועד לכלי רכב שנתקעו.

שמן של חברות ישראליות עלה גם בהקשרים פחות מחמיאים. כך למשל, באוגוסט 2023 דיווח אתר החדשות הבריטי "פיינשל טיימס" כי ספטיר הישראלית מסייעת לממשלת הודו להפעיל ולתחזק מערך ריגול מקיף של הפעילות ברשת של כל תשובי המדינה הענקית. לפי "פייננשל טיימס", לצד ספטיר נוטלות חלק במערך הזה גם חברות נוספות, חלקן מקומיות וחלקן ישראליות. ממשלת הודו הכריחה את ספקיות האינטרנט במדינה להתקין את המערכות האלה במרכזי הדאטה שלהן ובתחנות ממסר, כתנאי לקבלת רשיון פעילות.

הודו אף היתה בין המדינות הבולטות שעשו שימוש בתוכנות הרוגלה של NSO, כפי שנחשף בתחקיר מקיף שנעשה בנושא ב-2021. במסגרת התחקיר נחשף כי בין השאר, ביקשה ממשלתו של מודי לעקוב באמצעות המוצרים של חברת הסייבר הישראלית אחר מנהיגי אופוזיציה, יועצים פוליטיים, עיתונאים, פעילים חברתיים, שופטים בבית המשפט העליון ועוד.

האופוזיציה תקטין את ההשקעות ברכש - אם תעלה לשלטון

רהול גנדי, אחד מראשי האופוזיציה שניצבת מול מודי, הביע התנגדות נחרצת לתוכנית Agnipath של הממשלה הנוכחית, שנועדה לעודד צעירים להתגייס לצבא, ולהגדלת תקציב הביטחון כפי שהוצע על ידי הממשלה. גנדי טען שהממשלה הנוכחית משתמשת בתקציב הביטחון לטובת תאגידים עסקיים, במקום להשקיע בחיילים עצמם. הוא טען שהתוכנית נועדה להפחית את הוצאות הממשלה על שכר ופנסיות של חיילים, ולהעביר את הכספים לטובת עסקים מסוימים​​.

קיראו עוד ב"גלובל"

בנוסף, גנדי והאופוזיציה הבטיחו שאם יזכו בבחירות, הם יבטלו את תוכנית Agnipath, שמציעה שירות צבאי של ארבע שנים, ללא הבטחת פנסיה או שכר דומה לחיילים רגילים. לטענת גנדי, התוכנית מפלה בין חיילים ויוצרת שתי קטגוריות בצבא - דבר שפוגע במורל ובזכויות החיילים​.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מודי נשאר ראש הממשלה (ל"ת)
    צפירת הרגעה 05/06/2024 13:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    וגם בפיתוח וייצור מסוקים.. שהם הטנקים בהרים! (ל"ת)
    בוקר 04/06/2024 17:18
    הגב לתגובה זו
אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?

על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים  קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.

עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.

אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.  

כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.

MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה. 

אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?

על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים  קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.

עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.

אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.  

כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.

MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה.