אינסטקארט
צילום: טוויטר

אינסטהקארט החלה להיסחר ומזנקת ביותר מ-20%

החברה מכרה כ-22 מיליון מניות בהנפקה וגייסה בסך הכל 660 מיליון דולר, כ-420 מיליון דולר צפויים להגיע לחברה
אדיר בן עמי |

חברת משלוחי המכולת אינסטהקארט החלה להיסחר תחת הסימול CART כשעם תחילת המסחר זינקה ב-40% יותר ממחיר ההנפקה שלה שעמד על 30 דולר. מנית החברה פתחה במחיר של 42 דולר מה שנתן לה שווי שוק של 13.9 מיליארד דולר.

החברה הממוקמת בסן פרנסיסקו אמרה כי מכרה 22 מיליון מניות בהנפקה שלה וגייסה סך הכל כ-660 מיליון דולר, כשבערך 420 מיליון דולר יגיעו לחברה. הנפקת אינסטהקארט היא אחת ההנפקות הנעקבות השנה ומגיעה לאחר ההנפקה המוצלחת של מעצבת השבבים Arm בשבוע שעבר, מה שגרם לאינסטהקארט לעלות את טווח המחירים להנפקה שלה. החברות יחד צפויות, כך מקווים המשקיעים, לפתוח את החלון לשוק ההנפקות, שהיה די שקט במשך רוב השנה.  

האופן בו תיסחר מנית החברה ממחר יהיה תלוי בעיקר באמונת המשקיעים ביכולת ההתרחבות והרווחיות של החברה בהמשך. אינסטהקארט הניבה הכנסות של 2.55 מיליארד דולר בשנה שעברה, עלייה של 39% לעומת השנה קודם לכן. בערך שלושה רבעים מההכנסות הגיעו מפעילות הליבה של החברה של משלוח מצרכים לבתים בעזרת קבלנים. שאר ההכנסות הגיעו משירותים אחרים כמו למשל שירות הפרסומות של החברה שמאפשר לקמעונאים להציג פרסומות ללקוחות בפלטפורמה. לחברת משלוחי המכולת היו הפסדים נטו של 70 מיליון דולר ו-73 מיליון דולר ב-2020 ו-2021 בהתאמה. החברה הניבה רווח נקי של 428 מיליון דולר ב-2022, אם כי חלק גדול מכזה הגיע מהטבת מס בסך 358 מיליון דולר. 

לפי תשקיף החברה, היא עובדת עם מעל ל- 5,500 מותגים ו־80 אלף חנויות, ובשנה שהסתיימה בסוף יוני היא ביצעה 263 מיליון הזמנות. לדברי החברה, היא עוזרת לקמעונאים להגיע ל־7.7 מיליון לקוחות פעילים בחודש, שמוציאים בממוצע 317 דולר בחודש באינסטהקארט.

במחיר פתיחה של 42 דולר, אינסטהקארט הוערכה בפי 6 מהמכירות השנתיות שלה.

ל-DoorDash שנחשבת למתחרה של החברה, יש יחס מחיר למכירות של 4.1. DoorDash הגדילה בהתמדה את המכירות השנתיות שלה לאחר ההנפקה ב-2020, אך עדיין לא הצליחה להגיע לרווחיות. עוד מתחרה שאינסטהקארט  הזכירה הוא שירות UberEats של אובר ואת Shipt של טארגט. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.